Jeg elsker Se & Hør

P

Parelius

Gjest
Debatt på NRK1 med bl.a. Nervik. Mannens kyniske tale og illusjonsløse holdning til virkeligheten, behager meg. De andres skinn av privatmoral og idealer, gjør meg kvalm. Ser ikke bort fra at journalister og media har våte drømmer om Se & Hør.

Nervik er vel den eneste som utilslørt snakker om "nyhetsformidling" som VARE! Hva som ellers sies av de andre er mer eller mindre "øvelser for en god samvittighet i kapitalismen".

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Liker du ikke at folk er opptatt av moral, eller var det bare i denne sammenhengen?

P

Parelius

Gjest
Moral er i dag ren ideologie. Verdier er i egentlig forstand ikke noe annet enn den pris som noen er vilig til å betale. Hva jeg liker eller ikke, er helt uinterressant.

P

Parelius

Gjest
Gjest skrev:
Mao er du kyniker?
Der tok du (det etiske) rasjonalet ut av tanken min. Og jeg står stum tilbake, avkledd i min umenneskelighet.

Et lite tillegg: Hva jeg er, er fremdeles ikke tema; derimot hvordan virkeligheten er, det er interessant. Da kommer vi ikke langt med privatønsker og holdninger. De tilslører for det meste, men gir oss god samvittighet, selvfølgelig.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Dagens svette 4-timers seanse i Oslo var dessverre fylt med mye svada. Ansvarlig redaktør Odd Johan Nelvik gjemmer seg bak kildevernet, og svarer nei eller gir bare vage formuleringer uten innhold. Absolutt alle utspill fra tidligere medarbeider, og forfatter Håvard Melnæs, blir avfeid med at "nei det har vi ikke kjennskap til" eller at "Melnæs handlet på egen hånd". Hvis så er tilfelle, da har ikke Nelvik vært sitt ansvar bevisst, han har tross alt tittelen "Ansvarlig Redaktør". Hvis Melnæs er den løse kanonen som det blir påstått, hvordan kunne det hele foregå i 9 år? Se og Hør-redaksjonen er ikke så stor, og en har da selv opplevd litt av hvert ute i felten, med andre "kolleger" tilstede.
Har i og for seg en viss forståelse for at dere som står utenfor Akersgata trekker paralleller mellom Se og Hør og tabloidpressen. Perioder med f.eks mye idol-stoff er kanskje ikke særlig interessant, ei heller at Dorthe Skappel tryner på isen og får seg en solid blåveis. Heldigvis står det fortsatt svært mye annet i avisene enn rent kjendissladder. Hadde dere bare lest de, så ville dere kanskje skjønt det.
Har i mine 12 år i hovedstadspressen (desk,rep.leder foto og fotograf), aldri vært med på eller opplevd bestikkelser eller kjøp av kilder. Dessverre opplever jeg ofte at mange der ute tror at vi er villige til å betale for at de skal stille opp, men det er vi altså ikke. ( hvem har gitt inntrykk av det mon tro?..................)
Kan opplyse om at VG bruker ca 800.000.- , og Dagbladet ca 300.000.- på tipshonorarer i løpet av et år.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Parelius skrev:
Gjest skrev:
Mao er du kyniker?
Der tok du (det etiske) rasjonalet ut av tanken min. Og jeg står stum tilbake, avkledd i min umenneskelighet.

Et lite tillegg: Hva jeg er, er fremdeles ikke tema; derimot hvordan virkeligheten er, det er interessant. Da kommer vi ikke langt med privatønsker og holdninger. De tilslører for det meste, men gir oss god samvittighet, selvfølgelig.
Følger deg ikke helt her. Du er en del av virkeligheten, og dermed må også du være intressant for å forstå virkeligheten. Dine verdier vil være en drivkraft bak dine handlinger (som påvirker virkeligheten) og er slik sett en intressant del av virkeligheten .

Definisjon på kyniker: en som kan prisen på alt, men som ikke kjenner verdien av noe. Du forkaster menneskeverdier, om jeg forstår det rett?

P

Parelius

Gjest
ErosLoveking skrev:
Kan opplyse om at VG bruker ca 800.000.- , og Dagbladet ca 300.000.- på tipshonorarer i løpet av et år.
Hvor kommer disse tallen fra?

Men det er ikke nødvendigvis det mest interessante - selv om altså Nelvik fortalte en historie om budrunde sammen med VG, og VG? fortalte at de gir penger til sine informanter (innen politi og rettsvesen?). Sannheten har en pris*; den har selv fått en varekarakter. Det interessante er at dette kommer til å bli mer og mer vanlig, samtidig som presentasjonen av nyhetene selv får en varekarakter. Det er ikke for ingenting at de mer utfyllende og tenkende bidrag som setter det hele i kontekst og perspektiv, blir færre og færre (neida, de eksisterer fremdeles her og der). En av Marxs innsikter (uff da), var nettopp at varekarakteren ikke bare var noe som tilkom produktet, men som infiltrerte produksjonen selv - her; selve søkingen etter nyhetene, og ikke bare slik vi gjerne leser i bøker, at arbeideren (sjornalisten) selger seg selv som vare (lønn) (=arbeidskraft).

Joda, vi kan være så moralsk forarget som vi vil, det hjelper ingenting. De samme som i ett åndedrag synes visse sjornalistiske metoder er en uting, er i neste åndedrag konsumenter av den samme sjornalistikk.

* Det fortelles at Sokrates den stygge, som bevis på sin sanndruelighet viste til sin fattigdom.

P

Parelius

Gjest
Gjest skrev:
Definisjon på kyniker: en som kan prisen på alt, men som ikke kjenner verdien av noe. Du forkaster menneskeverdier, om jeg forstår det rett?
Verdi er pris! Verdier er fixpunkter for en praksis. Verdier uten en rot i praksis eksisterer bare i en platonsk evig himmel, som forlengst er destruert. Gud er død! (Gud er innen den kristene tenkingen bare et annet uttrykk for ideenes evige gyldighet.) Den eneste praksis i dag, den praksis som konstiturer det moderne samfunn, er byttet - bytteverdi. (Som radikaler er dette sannsynligvis barnelærdom for deg, Gjest.)

Jeg trenger ikke forskaste noe som virkeligheten har skrotet. (For å sette det litt på spissen.)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Til og med ærlig dritt er dritt. Så kan man selvsagt diskutere om uærlig dritt er dritt det og, eller noe helt annet. Kynismen i Se & Hør er jævlig, så kan man selvsagt beundre folka bak for å være ærlige om dritten sin og for å tjenen penger på det, eller man kan la være.....selv tilhører jeg sistnevnte kategori.

B

Back_Door

Gjest
Parelius skrev:
Gjest skrev:
Verdi er pris! Verdier er fixpunkter for en praksis. Verdier uten en rot i praksis eksisterer bare i en platonsk evig himmel, som forlengst er destruert. Gud er død! (Gud er innen den kristene tenkingen bare et annet uttrykk for ideenes evige gyldighet.) Den eneste praksis i dag, den praksis som konstiturer det moderne samfunn, er byttet - bytteverdi. (Som radikaler er dette sannsynligvis barnelærdom for deg, Gjest.)

Jeg trenger ikke forskaste noe som virkeligheten har skrotet. (For å sette det litt på spissen.)
Aner jeg noen tapte illusjoner..?
La oss håpe du til en grad tar feil.
Om ikke din verden trenger moral, så trenger i hvert fall jeg personlig det. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Nå har jeg ikke sett NRK i kveld, så hva som kom frem der kan jeg ikke uttale meg noe om, men at det kom frem andre momenter der på en halvtime, enn hva som ble sagt på møtet idag, iløpet av fire timer tviler jeg på.
Alle journalister har sine kilder. Det er ofte det som skiller de dårlige fra gode journalister. God kildepleie er viktig, men fra det og pleie sine kilder gjennom regelmessig kontakt, til det å bestikke og regelrett sette personer i nøkkelstillinger på fordekt lønn, hallo? Mange mennesker har faktisk av natur en trang til å snakke, og hva en kilde sier blir ikke brukt ukritisk for den saks skyld. Enkelte kilder har sin agenda gjennom det og snakke, og det er opp til journalisten å vurdere den info som kommer for dagen. Saker blir forløst fordi noen kjenner noen, uten at penger er innvolvert. En spiller på det registeret en har, og det er utrolig hvor mye en kan finne ut av gjennom å snakke med tilstrekkelig antall mennesker,, ikke minst de riktige.

Når du nevner "budrunder", vil jeg gjerne at du skal være mer konkret.
Budrunde om stofftips, nja... kan ikke komme på et eneste konkret tilfelle i min tid. Bilder, så absolutt, det skjer jo svært ofte, og jeg ser ikke helt problematikken. Eksklusive bilder blir ofte tilbudt gjennom byråer, svært sjelden privatpersoner. Og dere skulle bare visst hvor mange ganger at privatpersoner får tommelen ned, det være seg useriøs opptreden, innhold eller utopiske krav.

Det vi snakker om her, er Se og Hør's ukritiske bruk av penger til å skape sin "verden", og ikke minst oppkonstruerte saker, og at dette skulle gjelde pressen generelt.
At cowboy-Laila og Høiby er observert på Toten, for så å lage en spekulasjon i om de er et par, for så å avkrefte det , rett før de blir sent til syden på bladet's regning, så Se og Hør kan la spekulasjonen henge litt ekstra i luften for den kjendiskåte-leser, vel.....
Selvsagt er det mange kjendiser, ikke minst i B og C-sjiktet som nyter godt av det her. Noe av det farlige er at andre media eksluderes fordi de ikke er villige til å være med på den uetiske tilegnelsen av stoff som jeg anser det som. Stofftilgangen innsnevres, fordi en aktør vifter med seddelbunken. Nå kan det jo diskuteres om det er interessant stoff, men det som er trist for min del ,er at lesere rundt omkring tror at den øvrige pressens etikk, er på et lavmål på linje med S&H. Sic!

P

Parelius

Gjest
Budrunden jeg antydet var vel i forbindelse med Teigen og Skorgan en gang i steinalderen.

Jeg sier selvfølgelig ikke at alt er like svart i ett og alt over alt. Men det gjør seg gjeldende tendenser (ikke trendforskning her). Pressen er faktisk en av kjerninstitusjonenen i det revolusjonære borgerlige samfunn (ja, det er i sitt opphav mer revolusjonært enn noen romatisk/utopisk inspireret revolusjonsteoretiker noen gang greier å drive det til). Vi har hatt den evindelige Dagbladdiskusjonen her i landet, og vi vet jo hvordan det gikk. Ironisk nok er det de dogmatiske marxister (Klassekampen) som nå, i et forsøk på omorientering, kanskje best viderefører denne tradisjonen (men det kan vi sikker være uenige om).

Du må jo som pressemann ikke være helt ukjent med den stadige dramaturgisering av nyhetene. Heller ikke hva som skjer gjennom oppkjøp av aviser. Det er ikke lenge siden Habermas - den borgerlige offentlighets store teoretiker - var ute med en artikkel om forholdene i de store (gode) tyske riksavisene, og faren for "nedleggelse".

Cowboy-Laila og Høiby er for grilldressene. Ser du overhodet ikke noen problemer når det gjelder den "seriøse presse". Er alt der som det skal være; god gammel kritisk journalistikk? Eller TV? Eller kommer de samme trekk der tilsyne, men nå ikledd grå dress? Føleriet i enhver reportasje nesten. Human touch som vassent sentimentaleri. Jeg vet ikke. Jeg vet i det minste at jeg ikke tror på pressen noe særlig lengre. Og når jeg ikke lengre tror noe særlig på den, så er den kaput gemacht.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Problemer i den "seriøse" pressen ser jeg nok av. Skal svare deg litt bedre i morra. En lang arbeidsdag, og rikelig med vin på verandaen gjør at jeg trenger en blund. :eek: :eek: :eek: gee klokka er jo knapt 2400.

K

kbwh

Gjest
Parelius skrev:
[...] Føleriet i enhver reportasje nesten. Human touch som vassent sentimentaleri. Jeg vet ikke. Jeg vet i det minste at jeg ikke tror på pressen noe særlig lengre. Og når jeg ikke lengre tror noe særlig på den, så er den kaput gemacht.
Akkurat.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg må si meg enig med Back Door her. Moral trenger vi alle (men ikke moralisme). Moral holder samfunnet sammmen, og om utviklingen går fra moralen blir samfunnet vanskeligere for oss alle. Du må jo ha noen du kan stole på.
Moral brukes som forklaring på at Norden fremdeles fungerer godt, til tross for at vi lever i en tid med kulturell endring og med økonomiske utfordringer. Moral har også en økonomisk verdi - tilliten til at avtaler holdes er faktisk gull verd.

P

Parelius

Gjest
"Moral har også en økonomisk verdi - tilliten til at avtaler holdes er faktisk gull verd."

Dette var da også mitt poeng (om du leser hva jeg skrev). Verdier er grunnet i en praksis, de eksisterer ikke i en platonsk og evig himmel. Det gjelder alle verdier.

Den dominante praksis i det moderne, er en markedspraksis, dvs. en bytterelasjon. Denne penetrer mer og mer de forskjellige virkelighetsområdene. Mens en på ett stadium kunne skille mellom "kultur" og "økonomi", så er kulturen nå blitt kulturindustri. Kjærligheten blir offer for kjærlighetsindustrien etc.

Tillit, tilhørende en praksis som i de fleste tilfeller ikke var lovregulert, er viktig. På mange måter kunne en si at markedet var parasitært på denne tilliten. Den tiltagende lovregulering på de fleste områder viser også (ikke bare) at tillit som verdi begynner å miste sin bærende kraft, dvs. den har ikke lengre rot i en praksis, i det minste ikke i den praksis som er bestemt av byttet (marked). Vi leser daglig om hvordan f.eks. meglere bedriver sin virksomhet på en måte som gjør det nødvendig med sterkere lovreguleringer. Bak lovene står makten, som lovgivende og straffende. Fremfor tillit, som verdi som holder en praksis sammen, kommer straffen som konsekvens av å bryte bytteavtalen. Gentlemen's agreement blir en mer og mer hul frase, og har sin plass i en tid hvor også ære var grunnleggende.

At en innenfor en slik virkelighet bedriver holdningskampanjer, og oppretter verdikommisjoner, er sikkert flott, men ganske så fånyttes. Hva som trengs er alternative praksiser. Å gjennomtenke praksiser, og å gjøre noe med disse, tilhører bl.a. politikken. At etikk i dag er så politisk korrekt, er bare en refleks av at politikken mer og mer viser seg som en illusjon, og går over til byråkrati.

For meg er etikkens høykonjunktur grunnleggende sett et forfallsfenomen! (Dess mer det snakkes om etikk, dess værre er stoda i virkeligheten.)

K

knutinh

Gjest
Se & Hør besvarer folkets behov.

Enten vi tar avstand fra det på moralsk basis (og moralen er død), eller ønsker å regulere det ved lover i et demokrati hvor storparten heller vil se politikere i gjørmebryting enn debatt, så er det i praksis vanskelig for en liten (minkende?) selvoppnevnt elite å diktere hva almuen skal beskjeftige seg med.

Personlig fatter jeg ikke hvordan noen kan åpne et nummer av smøreriet, men på samme måte som med danseband og fotballkamper så må jeg bare akseptere at vi alle har forskjellige ønsker og mål med livet vårt.

-k

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
knutinh skrev:

Enten vi tar avstand fra det på moralsk basis (og moralen er død), eller ønsker å regulere det ved lover i et demokrati hvor storparten heller vil se politikere i gjørmebryting enn debatt, så er det i praksis vanskelig for en liten (minkende?) selvoppnevnt elite å diktere hva almuen skal beskjeftige seg med.

Personlig fatter jeg ikke hvordan noen kan åpne et nummer av smøreriet, men på samme måte som med danseband og fotballkamper så må jeg bare akseptere at vi alle har forskjellige ønsker og mål med livet vårt.

-k
Sett at balder som SE&HØR ikke bare besvarer folkets behov, men faktisk er sterkt delaktige i å skape, samt alminneliggjøre dette "behovet". Når blir det stuereint å fotografere under pikenes skjørter i rulletrappa på Steen & Strøm, forresten?

Honkey

K

knutinh

Gjest
Honkey-Chateau skrev:
knutinh skrev:

-k
Sett at balder som SE&HØR ikke bare besvarer folkets behov, men faktisk er sterkt delaktige i å skape, samt alminneliggjøre dette "behovet". Når blir det stuereint å fotografere under pikenes skjørter i rulletrappa på Steen & Strøm, forresten?

Honkey
Jeg mener å ha sett forsider av S&H som går utover det å knipse under skjørtekanten også?

Det som gremmer meg mest med S&H er ikke "journalistene", men at det faktisk er så mange som kjøper det.

-k

Topp Bunn