Jeg ønsker å ta akustikken på alvor!

A

ANM

Gjest
Hei, nå har jeg nylig invester et større beløp i nye høyttalere og har derfor bestemt meg for å ta akustikken på alvor. Er av den formening at høyttalere og rom står for 99% av bidraget til et potensielt vellykket oppsett. Har bestilt meg en Umik-1 og REW er allerede på maskinen. Har ikke umiddelbart sett noen tråder om generelle do and don'ts og grunnleggende prinsipper. Kanskje det kunne samles her om det kommer noen fornuftige bidrag? Selv om jeg har en relativt god forståelse for en del aspekter innen akustikk, indirekte via forståelse for fysikk og elektronikk, har jeg noen temaer jeg gjerne vil ha 100% klarhet i. Vet at jeg sikkert ikke har tenkt på alt, men la oss prøve og holde oss til de konkrete spørsmålene så godt det lar seg gjøre.

Puh! Det var en lang intro! Da tar vi noen spørsmål. :)

- Hvis vi går ut i fra at lytteposisjon utgjør et triangel og man har funnet en "perfekt" dimensjon på dette i forhold til perspektiv. Om man så ønsker å forflytte dette trianglet litt rundt i rommet, kan jeg da anta at noen noder og nullpunkt følger med, men at noen nye kan dukke opp ettersom man jo ikke har forflytter seg vertikalt?

- Behandler man hull og topper på samme måte?

- Om man har funnet en god plassering, men likevel opplever noen ujevnheter, feks 150Hz er nesten ikke hørbart. Er det noen enkle formler eller verktøy tilgjengelig for å kunne finne synderen? Det er vel tre nivåer av interaksjoner i rommet. Hvor det første nivået er mest dominant.
1 Vegg til vegg eller gulv til tak.
2 vegg til vegg x2 eller vegg til vegg + gulv til takk.
3 Alle flater i rommet

Uff, tror jeg gir meg der foreløpig og beklager "om dere vise" føler at jeg uttrykker meg klønete. Har flere spørsmål, men la oss se hvor det fører først, før jeg tar neste bolk.

mvh
André

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.477
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det finnes jo mange tråder om dette temaet her på sentralen.
Under akustikk og rom.

Steinar.

8

8x12_TOM

Gjest
Da har du en spennende og innholdsrik tid foran deg. Akustikk er et stort område med mye grubling og moro. Begynte å interessere meg for dette for snart 20 år siden og er ikke i nærheten av å ha svar på alle spørsmålene. Har dog funnet enkle retningslinjer som passer meg og min musikk.

A

ANM

Gjest
Takk, men har du noen innsikt å dele i de konkrete spørsmålene jeg stilte, så ville jeg vært evig takknemlig? :)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.461
Torget vurderinger
2
Jeg har etter trådstarters ønske ryddet opp i tråden, og det eneste trådstarter ønsker er svar på sine spørsmål om akustikk.

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Gir noen forenklede svar med forbehold om min korte fartstid i akustikkens verden:

1. Nye noder og nuller oppstår når du flytter trianglet rundt

2. Absorbsjon og diffusjon påvirker både huller og topper, da de produseres av nodene. Et rom med 100% absorberende flater vil ha flat respons uansett hvor du er. Plassering er det viktigste verktöyet til å begynne med da du kan strategisk unnvike de kraftigste nodene.

3. Det er ingen enkel formel, men et verktöy som room simulator i REW eller andre romnodekalkulatorer forteller deg ca hvor synderen er. Har noen linker til nettbaserte kalkulatorer. Finnes også kjöpevare som kan beregne i snåle rom (L-formet osv)

Håper jeg bidrar til å pense tråden inn på rett spor!

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Jippi!! Da fikk jeg bekreftet antagelsene mine. Takk.

Så til neste:eek:

Observerer jo at det å stille anlegget diagonalt i rommet ikke er særlig populært eller vanlig. Innbiller meg jo at man kan oppnå mye symmetri, i nærfeltet i det minste og at førsterefleksjonen blir flyttet langt bak. Men vil det kanskje forverre kompleksiteten totalt i rommet, særlig om det er rektangulært eller er det kun et spørsmål om plass? Har selv god erfaring med slik plassering i rom med kompromisser i forhold til estetikk og annen bruk, men har ingen målinger som underbygger opplevelsen enda.

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Merk at jeg ikke har begrepene helt på stell. Noder oppstår i grunn ikke. De er jo plassert rundt i rommet gitt utfra dimensjoner og strukturelle egenskaper.

Symmetri er viktig for et homogent lydbilde. Har asymmetrisk lyttekrok i stua, og det er definitivt hörbart. Er litt rådvill hva jeg skal gjöre, men har noen eksperimenter på gang. Hadde jeg hatt litt mindre höyttalere ville jeg definitivt testet ut diagonal plassering da jeg tror det er nærmest umulig å få et homogent lydbilde og riktig klangbalanse hvis försterefleksjoner ankommer öret til forskjellig tid.
Som du sier så oppstår sikkert nye utfordringer med diagonal plassering, men jeg tror de er lettere å håndtere enn usymmetri i forhold til försterefleksjoner.

8

8x12_TOM

Gjest
Dette handler litt om hvor låst du er til plasseringer av høyttaler lytteposisjon og til hvor store mengder med tiltak du kan/vil drasse inn i rommet . Her er det bare jobbe best mulig innenfor de rammene du har, det vi si at du finner den plassering som gir best respons i bassen. Etter det vil det helt sikkert være noe som fortsatt ikke er helt som ønsket i bassen, og det er her du må fortsette jobbe. Orso her på forumet har tiltak som ikke er alt for store i forhold til virkningsgrad -spennende produkter.
Når bassen sitter sånn noen lunde ville jeg konsentrert meg videre om førsterefleksjoner for tak/sideveg.

A

ANM

Gjest
De begrensningene jeg har er delvis selvpåførte, står egentlig fritt til å gjøre som jeg vil. Lover å komme med litt mer konkrete skisser etterhvert. Rommet er en kjellerstue på 7x6x2,3 med en åpen hall ved trappen opp. Bassen er i grunn veldig temmet(kanskje litt i overkant) der jeg sitter, men også veldig fri for omkringliggende unoter. Av selvpåførte hindringer har jeg en "hjemmekino" som jeg på liv og død ikke skal blande med musikkanlegget som henger mot hjørnet av den ene langveggen og hvor jeg sitter med ryggen mot trappe hallen. Så har jeg en stor peis jeg ønsker å beholde langs den andre i det motsatt hjørne. Blir derfor vanskelig å oppnå 100% symmetri selv om jeg ryddet bort eller valgte å integrere kinoen. Har forsåvidt noen bilder i slutten av tråden på signaturen som viser hvor vanskelig jeg gjør det for meg selv.

Gleder meg til å få micen slik at dere kan se hvordan det låter og kanskje en sammenligning når de nye høyttalerne dukker opp.

Du har kanskje lest det allerede, men her er en artig artikkel/intervju tek.no hadde med Samsung om lyd INTERVJU: Slik skal Samsung bli best på lyd - Tek.no
Nei, den har jeg ikke lest. Takk!

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Dersom du ikke klarer å få det helt symmetrisk, kan du prøve å eksperimentere med ulik delay på de to frontene. Dette kan gi noe bedre perspektiv.

A

ANM

Gjest
Har ikke tenkt å gå veien om DSP, kjører strictly analog. :)

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Jeg tenker at det sikkert er en god del generelle føringer som du kan implementere, men virker utifra det jeg har lest rundt om vil det være så mange individuelle utfordringer relatert til rom, møbler, utstyr og sikkert mye mer som gjør at å finne LØSNINGEN betyr prøving i feiling over tid. Likevel er det artig å følge med altså

A

ANM

Gjest
Vel, nå er micen på vei, så da får vi se på de harde data!

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.407
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Behandler man hull og topper på samme måte?
Ofte er en topp årsaken til et hull et annet sted. Klarer du å dempe toppen, vil du nesten automagisk fylle hullet som hører til.

Topp Bunn