Jeff Rowland ICE

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Er det fler som har noe erfaring med disse forsterkerne?

Har kommet over en 102 modell, men har ingen erfaring når det kommer til disse digitale forsterkerne. Må uansett si at den er en kjempe overaskelse. Det er en utrolig god lyd i den lille rakkeren! I alle fall rett fra min EAR Acute cd siller låter dette nesten så bar, at jeg er usikker på om det er verdt å fortsette med rørforsterkeren. I alle fall i forhold til pris. Det er en enorm 3d opplevelse.

Er dette en modell JR går på kant med sitt rykte, eller har de senket prisen bare for å "ta" marked. Som tidligere nevndt har jeg ikke noen erfaringer når det gjelder ice teknologi. Er det noen som vet om dette er et gjenomsnittlig produkt i forhold til pris, eller meget bra?

K

kbwh

Gjest
Inni sitter det to ICEpower200ASC, som er samme forsterker som brukes til bassen i ML Summit. JR har et inngangstrinn foran ICEmodulene, slik at inngangsimpedansen blir høy nok for en hvilken som helst preamp. Om dette inngangstrinnet gir JR-forsterkeren en egen klang vet jeg ikke.
Uansett får man byggekvalitet, presis lydgjengivelse og den mest kompakte 100W stereoeffektforsterkeren jeg vet om.

Mindre styr enn rør er det iallefall, eller?

(Frsterkeren er ikke digital, men klasse D. Fortell det til fidelity, noen.)

R

Rojoh

Gjest
De nye modellene fra J-R bygger på standard ICE-moduler, men med et lite buffertrinn på inngangen. Dette tror jeg er fornuftig i din situasjon, siden EAR benytter seg av høyere inngangsimpedans enn en standard ICE-modul.

Synes du skal la dine egne ører bestemme, og ikke nøle med å skifte hvis det låter bedre med ICE hos deg. Å spørre etter råd her på sentralen om et så hett tema (ICE vs. rør), det blir du neppe klokere av... ;D

Mvh. Johan

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Var vel ikke noe råd jeg ba om, heller det om dette er kvaliteten på klasse d forsterkere for tiden?

Fra å ha lagt det meste i rør var jeg alle fall overrasket. Om det er nok til å kaste V20 på dør vet jeg nok ikke ennå. Den er noe for seg selv for å si det slik. Men i alle fall gøy å ha noe å bytte på. ;D

R

Rojoh

Gjest
ICE-modulen er vel siste generasjon, vil jeg tro. Hvordan det låter mot andre D-produkter, det er det vel også delte meninger om. Hypex UcD og Lyngdorf er vel de mest nærliggende alternativene her på bjerget å sammenligne med.

Mvh. Johan

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.403
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har en amerikansk forsterker med IcePower-moduler, og må innrømme at jeg er strålende fornøyd. Den kommer ikke til å bli byttet ut på lang tid. :D

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Har hatt noen integrerte forsterkere av transistor typen innom til underkant av 10000,- Men ingen av disse har vært i nærheten til å gi denne lyden.

Nå skal det kanskje sies at jeg har oppgradert høyttalerne mine med beryllium diskant rett før jeg tastet JF også da.. Sammenligningen blir vel ikke helt valid slik sett.

K

kbwh

Gjest
ICEpowerASP og ASC er i high end-segmentet innen klasse D (og brukes i high end audio også). Veldig smart strømforsyningsløsning B&O har kommet opp med.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Hva med Midgard i denne sammenhengen? Er jo rundt den samme prisen om ikke annet.

K

kbwh

Gjest
Midgard bruker de tre ASP-modulene i Oberon-serien sin. Midgard bruker ikke noe ingangstrinn, så inngangsmpedansen er 8k (mot 60k på JRen din om jeg husker riktig, sjekk hos JR).

ASP står for Amplifier Switchmode Professional og ASC for Amplifier Switchmode Consumer. ASP-ene er "selvbærende", og tåler mer fysisk juling først og fremst. Vanskelig å skille de fire modulene ved lyttetester.

Midgard Oberon 4.1 og JR 201 (monoblokk) bruker begge ICEpower500ASP-modulen, forresten (samme som jeg har).

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Hovedforskjellen på 200ASC og 250ASP er noen watt i ASP sin favør (ca 30 ekstra i 8 ohm), ca doble strømkapasiteten og en strømforsyning som er dimmensjonert for å drive to utgangstrinn i stedet for ett. ICE-power oppgit ASP-modulene til å være stabile i 2 ohm mens de oppgir ASC til å være stabil i 3 ohm. Om dette er en vesentlig forskjell i praksis har jeg ikke testet. Imidlertid vil strømbegrenseren slå inn om man kjører forsterkeren til klippegrensa i 2 ohm. 250ASP veier en drøy kilo mens 200ASC vel veier ca 250 gram, men mye av denne forskjellen skyldes også at 250ASP sitter på en kjøleprofil. 200ASC har ikke mulighet for mekanisk kopling av transistorene mot kjøleprofil, noe som høres drastisk ut, men det fungerer i praksis bra. 250ASP koster rett over det dobbelte av 200ASC ut fra ICE-power. Til sammenlikning koster 1000ASP nesten det dobbelte av 250ASP igjen.

Rob

Medlem
Ble medlem
14.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Noen som vet hvordan Linn sine Klimax blokker vil være i denne sammenheng

K

kbwh

Gjest
Linn bruker svitschede strømforsyninger, men forsterkertopologien er klasse AB.

Topp Bunn