Je m’appelle YBA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.914
    Antall liker
    1.946
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3

    Oppretter med dette en tråd for et i Norge mindre kjent fransk HiFi merke.
    Ble oppmerksom på YBA for noen år siden, takket være en test av integrerte forsterkere i HiFi&Musik.
    Mange år senere plukket jeg opp en slik som ble testet, og ved et par anledninger har støvet ned på finn.no. Designed in France, assembled in China.
    Flott bygget, gode komponenter, ingen støy -absolutt herlig lyd!
    Mange fine og veldig positive tester av entry level modellen som jeg har, Heritage A100.
    YBA fortjener en forhandler i Norge.
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    282
    Har bistått ett familiemedlem med å skaffe seg en integrert forsterker og valget falt ned på en demobrukt YBA Heritage A200 med innebygget dac. Jeg har fått anledning til å teste denne forsterkeren noen dager og er meget imponert over det den leverer. Har gått gode ord om dette merket i enkelte kretser i Norge etter at Sound of Heaven ble importør for noen år siden. Oppskrytt? Giantkiller? Selv kjenner jeg merket fra 90 tallet med sine rimelige og gode integrerte i akseptabel prisklasse, men har siden opplevd at det har vært relativt stille rundt dem av ukjente grunner. Med tanke på at de har rundt 40 års fartstid hadde jeg nok forventet mer/flere anmeldelser på nett. Uavhengig av grunn så er eneste/beste løsningen å teste selv for å gjøre opp ett eget inntrykk. Alle verdens anmeldelser og eventuelle målinger har uansett liten/ingen betydning om ikke mine ører blir venner med lyden YBA presenterer.

    A200 er priset rundt 20.000 +/- og du får da med en innebygget dac. Det er kommet en S versjon som har bedret den digitale delen samt en mer standard USB inngang. Det er mulig å koble ut den digitale delen og koble på en ekstern dac. Det er god byggekvalitet på A200 og den er meget pen i sort, en farge jeg normalt ikke velger på mitt hifi utstyr. Den har også en av de beste fjernkontrollene jeg har holdt uansett prisklasse. Forsterkeren står på 3 føtter av god kvalitet. Det er for mange forsterkere i vesentlig dyrere prisklasser som slurver på dette feltet synes jeg.

    Så til lyden som er det viktigste. Etter at jeg har vært igjennom mine 15 referanselåter sitter jeg igjen med ett meget positivt inntrykk. Det første som slår meg er at denne forsterkeren virkelig er lett å like. Det er en helhet i hele lydbildet som gjør at den ikke gjør seg bort på noen som helst måte på mine Ktema som koster 15 ganger så mye som forsterkeren. Nydelige tone/klangfarger med en dose varme/fylde. Det låter engasjerende og står ikke tilbake på dette feltet på mye av det jeg har prøvd til mange ganger prisen. På enkelte parametre minner lyden meg kanskje litt om Naim. Her er det ingenting som låter ubehagelig. Kan forestille meg at denne forsterkeren kan passe veldig bra til lystklingende høyttalere samt nøytrale høyttalere som trenger litt liv/dynamikk/fylde. Bassen oppleves som kraftig og fyller bra på nedover. Denne demoforsterkeren har kun 30 timer på seg så jeg forventer at lyden bare vil bli bedre. Opplever bra bredde i lydbildet, mens dybden har jeg nok hørt bedre men kanskje ikke i denne prisklassen. Diskanten er silkemyk uten at det låter kjedelig, tvert imot.

    Alt i alt en meget god forsterker i en betalbar klasse for flere. Eier ikke YBA selv, men merket er på kartet mitt nå. Nå går denne forsterkeren videre til det som sannsynligvis blir en meget fornøyd eier.

    1.jpg
    2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg
     
    Sist redigert:

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    282
    Vil legge til litt mer inntrykk/egenerfaring med YBA A200 for de som er interessert.

    Fått testet den innebygde dacen og da i hovedsak blåtann. Er i utgangspunktet skeptisk til bruk av BT, men her synes jeg det fungerer ypperlig både praktisk og lydmessig. Det når selvsagt ikke opp mot å bruke min Mola Mola Tambaqui eksternt via xlr inngangen til YBA, men den gjør seg ikke bort og oppleves ikke som en svakhet prisen tatt i betraktning. Har også testet med diverse kabling og fant en stor oppside med å bruke en god nøytral IC kontra en mer farget med en varmere signatur. Det store sjokket kom da jeg av ren nysgjerrighet satt på den rimeligste Synergistic Research strømkabelen jeg har på mitt eget anlegg. Alt ble ytterligere forbedret med unntak av dybde/3d som forble relativt konstant uansett hva jeg puttet på. Det at en såpass rimelig forsterker kan med få grep heve en allerede imponerende lyd er ett kvalitetstegn.

    Til helgen skal YBA A200 kobles opp til Anthony Gallo 3.1 som nok er en mer forventet høyttaler å bruke til forsterkeren. Blir spennende å høre om det klaffer. Mulig det kommer noen inntrykk av det etterhvert.

    For min egen del har jeg spurt Sound of Heaven om å få låne YBA i høyere segment for dette ga virkelig mersmak.
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    282
    YBA A200 på plass i nytt hjem. Her under montering og lydsjekk.

    Kort oppsummert. Forsterkeren erstattet ca. 45.000 komponenter fra diverse anerkjente merker(forsterker, dac, sub forsterker, diverse kabler mm). Rommet er på ca. 60 kvm og langt fra optimal akustikk. YBA A200 gruste tidligere oppsett. Både ny eier og jeg selv ble rimelig sjokkerte av hva dette relativt enkle anlegget klarte å få til. Anthony Gallo 3.1, YBA A200 og Soundstring høyttalerkabler til en veiledende pris på rundt 55000 vil etter min mening kunne konkurrere med anlegg til både 2 og 3 ganger prisen. Selv har jeg ikke hørt Gallo låte så bra og Gallo 3.1 kjenner jeg godt til som tidligere eier.
     

    Vedlegg

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.914
    Antall liker
    1.946
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    YBA er råbra saker. Alt de lager får vel også meget gode reviews. Jeg har min stående i et hus i Sverige, på Larsen. Herlig kombo det også. Min 100 er i bunn og grunn samme amp, men kun analoge innganger.
    Egentlig litt dumt at vi omtaler dem her, de er skjeldne men kan jo til tider handles på brukten til pris som gir flau smak i munnen av oss innvidde;) Fransk HiFi har jeg fått skikkelig sansen for👍😊
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    282
    Sound of Heaven/Jess : Stemmer det at YBA benytter samme dac chip som high end merket Bricasti på sine mk2 forsterker versjoner? Om det stemmer, benyttes samme chip i alle 4 seriene?
     
    Sist redigert:

    sound of heaven

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Innlegg
    336
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    3
    Hei Corison
    Det stemmer at YBA bruker samme dac chip som Bricasti i sine mkII modeller i Passion og Signature serien. Vil ubeskjedent legge til at den innebygde dac modulen er en meget bra sak:)(y)
    Mvh
    Sound of Heaven
    Jess
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    282
    Har fått en meget interessant forsterker inn dørene. YBA Passion IA350A mk2 med innebygget dac. Den har nå vært i systemet en uke (som ny) og inntrykket mitt er veldig positivt sålangt. Det første jeg merket meg var at byggekvaliteten er mye bedre enn man kanskje kan få inntrykk av på bildene. Lyden er enda mer raffinert enn den glimrende "budsjettmodellen" A200, men det skulle bare mangle tross prisforskjellen (25.500 vs 58.900 pdd). Kvaliteten på fjernkontrollen alene kan konkurrere med hvem som helst.

    Foreløpig er det for tidlig å konkludere endelig, men i 350 så fortsetter YBA med å levere en tonalitet og ett spekter av klangfarger som kan få enkelte japanske, tyske, amerikanske og franske tungvektere til å rødme. Til prisen fremstår YBA som både underpriset og undervurdert etter mitt syn og det er grunnen til at jeg nå utforsker noen av de forskjellige modellene til YBA. Den er ikke perfekt, men til prisen er den ett kupp i mine ører. Da sammenligner jeg med vesentlig mye dyrere forsterkeri. Kan bare forestille meg hvordan Signature serien låter, men håpet er å få hørt dette med mine glimrende Franco Serblin Ktema om noen mnd.

    Og for dem som ikke tror på "fenomenet" innspilling så anbefales det å sprette en ny YBA og gi den en uke med kontinuerlig spilling.


    2.jpg
    3.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn