Høyttalere JBL Studio 530?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Hei

Det ser ut til at jeg skal ha meg et par nye fronthøyttalere i mitt lille kinorom på 3x3 meters størrelse (m/bildebredde på 2.13m)

Jeg er ikke lenger så opptatt av å få til de ekstreme dynamikkutladningene så jeg ser etter noe som tar så liten plass som mulig men som har bra lyd. Høyttalerne vil få avlastning i bassen av en NHT-Pro sub.

Jeg har to favoritter. Det er System audio saxo 30 til 5500,- og JBL Studio 530 til 5500,-.
System Audio er liten og elegant. Spiller nok høyt nok i det lille rommet når den får hjelp av en sub.
JBL Studio 530 har noe av det kuleste designet jeg noensinne har sett, og jeg kunne kjøpt dem bare for å sitte å se på dem.
Jeg har fra før gode erfaringer med JBL LS80 og dennes kompresjonshorn.

Vel, er det noen av dere som har fått lyttet på disse høyttalerne. Vil gjerne høre om både SA og JBL, men som dere forstår så er jeg kanskje aller mest interessert i JBL.

Jeg skal naturligvis høre på dem selv også hvis mulig, men jeg tror ikke de hadde 530 inne hos Soundgarden KRS sist jeg var der. Tror de har Saxo 30 inne.

Tar gjerne imot andre tips i prisklassen. Husk bare at det skal være smått og ikke koste over hva JBL koster.
Høyttalerne skal drives av en Quad 306 som blir foret ut fra pre-out på en Yamaha receiver.

JBL-Studio-530-Merisier_P_900.jpg

kolumny-system-audio-saxo-30.jpg

Sist redigert:

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
JBL 530 uten tvil !!!

Har eid et par slike og de ga meg vanvittig mye musikkglede for lite penger.

De er nesten like dynamiske og spretne som et par Klipsch, perfekt til film. De er også godt oppløste og fløyelsmyke i toppen. Ikke helt hi-fi korrekte kanskje, men veldig morsomme og de vil få deg til å spille MYE musikk.

Skulle jeg ikke finne veien til rom er dette en av de høyttalerne jeg godt kan falle tilbake på.

De kan være litt kilne på bakvegg, alt etter rommet såklart. Men en 30-60cm ut fra bakvegg er nok å foretrekke. Anbefaler 40cm stativ da de er nokså høye.

Har også eid SA, mantra 60 og 30. 30 var innom i to dager før de gikk i retur igjen, det sier sitt. Tviler den rimeligere saxo er noe tess.

Hørte fra en som hadde hatt diverse JBL at han syntes 5 serien sin kompresjonsdriver var bedre enn hans tidligere LS80. Smak og behag såklart men noe må JBL ha gjort riktig med 5 serien for alle modellene scorer bra på tester.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Takker for svar.

Jeg må nok ha dem ganske tett på bakvegg. Ikke bare det, men de må jo også ganske tett på sidevegg pga romstørrelsen.
Jeg ser for meg at hornløsningen kan være nyttig i så måte. Angående bass og plassering så håper jeg at utfordringene rundt dette skal kunne reduseres noe gjennom at bassen under 100Hz rutes til sub.

Hva tror du?

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Det er nok mer bris enn full orkan som kommer ut av porten bak. Men kan du dele bort litt av det groveste er jo dette bare bra. I verste fall går det an å plugge dem. Følger med en form for nettingplugg som demper noe, men ikke alt. Det finnes jo alltids en singel sokk etter et par klesvask ? (Om det er bomull eller ullsokker som er best, det får guruene på HFS strides om)

Et horn er jo retningsbestemt å vil nok være det foretrukne i en litt trang plassering, gjerne med litt toe-in. Delingen er også litt lav, ca 1500hz. Jeg følte jeg fikk deler av vokalen / dialogen ifra hornet, noe som førte til klar og tydelig lyd og at "budskapet" kom godt frem til lytteposisjon.

Edit : For meg spiller JBL studio 5 serien musikk så det holder. Jeg er overrasket over at det ikke er flere eiere av disse flotte høyttalerne rundtforbi på forumene. Jeg vil tro mange Klipsch eiere kunne falt pladask for disse.

Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Som du sier så ligger delingen ganske lavt. Kan du si noe mer om hvordan du opplevde lyden i delingsområdet?

H

heia1956

Gjest
Hei
Bruker disse i et rom på 2x4 meter. Må ha litt avstand til vegger så de står litt tett sammen. Lyden er detaljert nok og forbausende god bass for så små elementer, og ikke minst spiller jeg nå masse musikk og også musikk med tvilsom lydkvalitet kan også lyttes på uten at det blir for irriterende.

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Jeg føler nok ting har litt lettere for å være mer tydelig med en slik lav deling, og fra et horn. Det er jo også påstått at en lavere deling er til fordel da den legger seg under det kritiske nivået der ørene er mest sensitive. Hornet blir på en måte øvre mellomtone og diskant driver, mer sømløst i toppen føler jeg. Denne forskjellen merker jeg godt på mine nåværende høyttalere Elac BS 403 mot Klipsch RF-52II. Toppen på Klipsch virker mye mer hel der hvor Elac sin topp svever ekstra høyt der oppe. Såklart en del oppløsningskvalitet i Elac sin favør her da, men uansett morsomt å høre forskjellen.

Topp Bunn