JBL Array 800 - dæven steike!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.605
Var en tur innom HiFi-centeret i Storgata her om dagen. Der sto etpar slike og spilte med entry-level esoteric elektronikk.

De sto midt i butikken, ikke i lytterom eller no´- men i allverdens rike så musikalsk de spilte! Jeg er riktignok JBL-fan (Har k2s9800se) men de større Array-høyttalerne har ikke helt ringt min bjelle.

Men disse småtassene låt så dynamisk og musikalsk at jeg rett og slett ble stående midt i butikken og bytte mange cd-er, godt hjulpet av en veldig hyggelig ekspeditør.

De hadde det jeg med et meget lite vitenskapelig uttrykk kaller spilleglede. En egenskap meget få høyttalere har, IMHO.
De gikk også rimelig dypt, vil tro du klarer deg uten sub hvis rommet ikke er for stort. De låter sikkert ikke "korrekt", men det betyr ingenting for meg. Jeg vil ha utstyr som drar meg inn i musikken og forsterker den musikalske opplevelsen maksimalt.

Og det gjorde disse så det holdt!

Prisen på rundt 50K gjør vel at de ikke er for alle, men har du råd må disse bare høres!

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Da skulle du hørt de største ;D tror da de har dem der de og. En litt små rar/sær høyttaler, underholdene og engasjerende men tror ikke det var noe som passet helt for meg. en smule dyre var dem jo og :p

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
De største er som skrevet tidligere enda råere! Ligger på topp 3 lista mi med mc elektronikk av gode lyd opplevelser med ståpels faktor!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.605
Dette er interessant.

Jeg har ikke hørt den mellomste, men en venn av meg har den største, med mcintosh elektronikk og den låter bra, men har IMHO ikke de kvaliteter jeg hørte hos den lille.

Syns også den hadde tendenser til hornfarging.

For meg er den en utpreget hjemmekino-høyttaler, mens 800 hadde det lille ekstra som vi ofte leter etter, men sjelden finner.

T

Thomas1

Gjest
Jeg har hørt den største, men koblet opp på Hegel. Jeg fikk følelsen av at alt jeg hørte på låt live. Musikken fikk en slags upolert virkelighet. Jeg må si det låt, men det var ikke noe jeg kunne hatt i stua. Muligens til hjemmekino konserter o.l, men da begynner det å koste skjorta hvis man skal ha disse i flere kanaler.

E

espenj2005

Gjest
Har hørt 14" ved 2 anledninger og begge gangene med MC. Bra dynamikk og punch men jeg synes nå det låt som en sub med diskanthorn. Ville nok alikevel tatt i mot hvis de ble kastet etter meg :)
Mvh Espen

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
Jag var på besök i grannlandet i helgen. Bokade demo
av Array 1400 ihopkopplat med Hegel H200.

Herredj****lar. Ömsom fick jag gåshud ömsom satt jag
bara och skrattade av lycka. Det var som högtalarna var
som gjorda för mig. Dynamik, närvaro, tryck = spelglädje.
Dom hanterade mina sönderkomprimerade cd lika bra som
audiofilskivorna jag hade med.

Men tyvärr utanför budgeten, särskilt med tanke på SEK-NOK
kursen. :'(

Lyssnade oxå lite snabbt på 800 ute i butiken. Imponerande!
Men prisvärt??

Ska smita iväg i eftermiddag och lyssna på Pioneer S1-EX.
Är dom ens i närheten av Array vad gäller slagkraft - så
slår jag till. Rena budgethögtalarna (65000) jämfört med
Array (100 000) ;)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
588
Torget vurderinger
1
Har du råd til 60 000, har du vel råd til 80 000 også? =)

T

timc

Gjest
BigSwifty skrev:
Dette er interessant.

Jeg har ikke hørt den mellomste, men en venn av meg har den største, med mcintosh elektronikk og den låter bra, men har IMHO ikke de kvaliteter jeg hørte hos den lille.

Syns også den hadde tendenser til hornfarging.

For meg er den en utpreget hjemmekino-høyttaler, mens 800 hadde det lille ekstra som vi ofte leter etter, men sjelden finner.

435Al har fryktelig lang innspillingstid.....Det låter skikkelig "horn" før den er innspillt.

435Be som sitter i K2 S9800 er enda værre. Ende værre en Klipsch, om mulig.

-Tim

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
Man skrev:
Har du råd til 60 000, har du vel råd til 80 000 også? =)
:)Du har en poäng där. Men nånstans får man sätta en
gräns för galskapen. 60 TSEK vs 90 TSEK

Tillbaka efter lyssning av Pioneer S1-EX.
Först med hemmabioreceiver & Rotel slutsteg. Lika upphetsande
som att se målarfärg torka. Sen på med Krell Kav400. Då hände
det grejer. Mkt snygga högtalare som är kräsen på elektronik=
potential finns. Hmm.... Hej Array??

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.605
435Be som sitter i K2 S9800 er enda værre. Ende værre en Klipsch, om mulig.

-Tim
[/quote]

...det vet jeg alt om! (har hatt både Belle Klipsch og k2) Men den som venter på no´godt osv ;D

T

timc

Gjest
Hehe ja

Jeg går og tripper og venter på et sett H9800 horn i tre som skal komme fra Sverige denne uka. 2435HPL drivere (PA varianten av 435Be) og tilhørende delefilter ligger klar. De er brukte så jeg håper å slippe innspilling ;D

Hva synes du om Belle Klipsch? Jeg har jobbet litt med LaScala II og må si jeg liker de godt.

-Tim

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.605
Belle Klipsch er en av de beste høyttalere jeg har hatt. De er jo vesentlig dyrere enn La scala og jeg tror ikke det bare er finishen som koster, selvom de har vesentlig høyere waf-faktor (om man i det hele tatt kan bruke et slikt uttrykki forbindelse med horn!)

Jeg drev dem med en JJ 322 300b forsterker (som jeg ser fremdeles lever et godt liv hos Impulse).

Det låt veldig "freskt", med masse slam og moro, men mer raffinert enn La Scala.

Og masse deilig, knusktørr hornbass!

En flott høyttaler!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
Array 1400 på McIntosh låter i hvert fall bra.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
7
Array og mcintosh er bare helt usannsynlig morsomt.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.605
...begynner nesten å ligne "jbls venner" dette :)

Men, er det noen som har et mer intimt kjennskap til tassen (800) som jeg innledet tråden med?

T

timc

Gjest
Billige er de også.....Men selges bare i Japan..........Skikkelig synd for den serien der er virkelig mye for pengene.

-Tim

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hæ? Kun 33 945,55 Norske kroner for den fete JBL'n? Må jo være røverkjøp! Deilig retrodesign, minner meg om mine gamle 4333

T

timc

Gjest
bendis skrev:
hvor billig?

Mener det er ca 45k for den modellen der. Pluss frakt og Moms.

Den består av 1500Fe bass, 435Al Mellomtone og 045Ti diskant. Altså nesten det samme som en Array 1400.

De har en mindre modell som heter 4428 som består av 1200Fe (K2 S5800), og tilsvarende mid/high system som i Array 800 som koster ca 35k. Pluss frakt og moms. Den kunne jeg godt tenkt meg :)

-Tim

T

timc

Gjest
hifiguru skrev:
Hæ? Kun 33 945,55 Norske kroner for den fete JBL'n? Må jo være røverkjøp! Deilig retrodesign, minner meg om mine gamle 4333

Det er pr stk. ;D

T

timc

Gjest
BigSwifty skrev:
...begynner nesten å ligne "jbls venner" dette :)

Men, er det noen som har et mer intimt kjennskap til tassen (800) som jeg innledet tråden med?

Til alle ekte JBL venner vil jeg annbefale å melde dere inn på www.audioheritage.org

Dette er den plassen der man finner mest kunnskap om vintage og ny JBL/Altec/Lansing M.F.

-Tim

Edit: Opprettet en vennetråd. Slå dere løs.

E

Element

Gjest
i samma sjappe som trådstarter nevnte stod array 1400 med array sub og het mc elektronikk samt valhalla!

jeg ble ikke imponert! hva skjer med bassen spurte jeg. selgeren kalte høyttaleren en diskant/mellomtone konstruksjon. skyldte på vanskelig rom. selv med sub, trøkka det ikke slik jeg hadde håpet!

T

timc

Gjest
Hydrolift skrev:
i samma sjappe som trådstarter nevnte stod array 1400 med array sub og het mc elektronikk samt valhalla!

jeg ble ikke imponert! hva skjer med bassen spurte jeg. selgeren kalte høyttaleren en diskant/mellomtone konstruksjon. skyldte på vanskelig rom. selv med sub, trøkka det ikke slik jeg hadde håpet!

Da er det 2 muligheter. Enten stemmer det han sa om rom, eller så var det dårlig satt opp. Array 1400 + 1500 skal under normale forhold gi mer trøkk en de fleste andre høyttalere makter.

-Tim

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
Så var Array 1400 beställda!

Sällan har jag sett en högtalare som det råder så delade
meningar om. Men jag tillhör lägret som är postiva. Som
en kompis sa: "dom är som gjorda för dig". Han tänkte nog
mest på dom vanvettiga ljudnivåer jag ligger på ;D

En sak som fick mig att tippa över till Array var en test i
Hifi Choice Collectionnummer 2006. Dom hävdar att Array
är relativt sett oberoende av reflektioner från sidväggarna.
Jag ska flytta till ett hus i Januari med öppen planlösning
mellan kök och vardagsrum.

Vi får oxå se hur långt Hegel H200 räcker. Ser att många kör
med McIntoch. Jag ska nog exprimentera med rörförsteg och
kraftig transistorslutsteg. Men först måste jag hämta mig
ekonomiskt....

T

timc

Gjest
bendis skrev:
timc skrev:
hifiguru skrev:

Det er pr stk. ;D
sikker på det er så mye? bare 10k paret for denne:
http://www.lydogbilde.no/ny-jbl-4307-monitor.565750-45376.html

japan er vel ikke så ulik norge i prisnivå når det gjelder slike ting.

Den der kan ikke samenlignes med den som blir vist lenger oppe. Helt jalla til samenligning.

-Tim

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
timc skrev:
Jeg går og tripper og venter på et sett H9800 horn i tre som skal komme fra Sverige denne uka. 2435HPL drivere (PA varianten av 435Be) og tilhørende delefilter ligger klar. De er brukte så jeg håper å slippe innspilling ;D

-Tim
Jøss, så fett! Har lest litt om de 2435-driverne, og de virker jo som noe av det kuleste man kan få tak i på diy-fronten.

Lag en tråd når du har systemet oppe da! :D

T

timc

Gjest
Skal gjøre det :)

Sånn til info så er 2435HPL nesten identisk med 435Be som sitter i K2 S9800. Forskjellen er at kammeret er litt mindre, og at membranet ikke er coatet. Målingsmessig er 435Be litt bedre dempet, men det er ikke snakk om mye.

Ja mulig det er den ultimate Diy driver, men så koster den også. Ca 10k pr stk. Så må man har horn i tillegg.

-Tim

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Etter å ha lest denne tråden er demo av Array 800 bestilt. Håper A21 kan blåse liv i dem.

T

timc

Gjest
Jepp.....Synd de ikke blir solgt i Europa :(

Prisen L&B oppgir er forøvrig pr stk.......Jeg kommer til ca 56k inkludert moms, men pluss frakt.

-Tim

Ste-Reo.

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.07.2006
Antall liker
0
Litt OT dette her men ble veldig interressert i de japanske JBL modellene... Er det fastbestemt at disse ikke kommer til europa? og hvorfor i all verden det? Utrolig interresante høyttalere. Skulle gjerne hatt noen av disse i stua da jeg (kona) syns array 1400 blir litt vell brutale og vulgære. Og hvis disse i tilleg er billigere... :) Sorry trådstarter, burde kanskje laget en egen tråd for dette emnet!

T

timc

Gjest
Ste-Reo. skrev:
Litt OT dette her men ble veldig interressert i de japanske JBL modellene... Er det fastbestemt at disse ikke kommer til europa? og hvorfor i all verden det? Utrolig interresante høyttalere. Skulle gjerne hatt noen av disse i stua da jeg (kona) syns array 1400 blir litt vell brutale og vulgære. Og hvis disse i tilleg er billigere... :) Sorry trådstarter, burde kanskje laget en egen tråd for dette emnet!

Det stemmer at disse er rimeliggere en array 1400, men de bruker også en enklere driver til hornet. Bassen er heller ikke helt lik, men nær. Kabinettet er vesentlig enklere.

Japan har altid vært et stort marked for JBL home. Dette er grunnen til at de har så mange ekstramodeller der. De er lagt spesielt for det japanske markedet, i likhet med 4xxx monitor serien.

-Tim

Ste-Reo.

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.07.2006
Antall liker
0
Ste-Reo. skrev:
-Og så er gjort...

Topp Bunn