Jbl 2446

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Jeg har blitt den lykkelige eier av to jmlc 200t horn og har tenkt å bruke hornet i området 500 - 4-7000 hz.

Tanken er å bruke jbl 2446 som driver. I såfall:
- hvilken modell bør jeg ha?
- hva er akseptabel bruktpris på slik driver? (Ser at det er endel av disse på ebay, men usikker på hva "rett" pris er)

mvh Gisle

har dere bedre tips innenfor samme prissjanger (dvs ikke ALE osv) så mottar jeg gjerne tips. Fordelen med jblen er at jeg evt kan bytte til truextent e.l. sendre; det gjør kontoinngrepet litt mer levelig.

mvh Gisle
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Ligger flere til rundt 200$/stk JBL 2446J Compression Driver | eBay

Det er en bra pris om driverne er i bra stand og har orginale membraner.

Kjøpte selv et par 2450-SL nylig med orginale aquaplassede membraner til 450$ for 2stk etter litt pruting.

De aquaplass-coatede membranene oppfører seg betydelig bedre så jeg ville forsøkt å legge på aquaplass selv på de du kjøper, med mindre du skal ha BE med en gang. Selv om du deler i området 4-7kHz er det mye lettere å få til en god deling om begge driverne oppfører seg bra til ca 1 oktav over/under delefrekvensen. Enda mer med slake filtre.

Ellers er jo Radian 950 en populær driver som både i følge Mr.JMLC (RIP) og mange andre låter meget bra. De har etter hva jeg har fått med meg en exit angle på 20 grader, som i grunnen er litt for mye i forhold til de JMLC hornene jeg vet om som ligger i området 4-8 grader.
2446 har 4,5 grader som er helt perfekt.

Modell? Tenker du da på 16ohm vs 8ohm? Det betyr fint lite, om ikke du skal dele passivt. Hvordan blir resten av systemet? Med mindre du skal ha doble 15 i store FLH slik som LMC og Grelv kommer du vell til å måtte dempe nivået noen db både med 16 og 8ohm versjonen. Det man i minst mulig grad ønsker er å dempe bassenhetene med passive komponenter, så bedre med for høy enn for lav følsomhet på mellomtonen.

Lykke til med DIGRE horn....
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.902
Antall liker
13.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
200 usd stykk og regn med 250 i frakt, så koster de mere enn de har gått for brukt her hjemme
bedre å vente
2446 er beste normale driveren etter TAD4001 ioo etter omfattende målinger og testing
te eller aquaplas er to ulike options for fremtiden
jeg har fortsatt to kliss nye aquaplas........
lowpassser du 2446 lavere enn 7K feks 4-5 kan du nok høypasse ned til 350 som vi målte det
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
2446 /200T har jeg prøvd fra 350- 7k /24 dB, ganske så smooth frekvensgang etc. - relativt snill driver (vet ikke hvilken membran driveren hadde men det vet du Leif, Morten som hadde driverene.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Gratulerer , kom med tilbakemeldinger etter hvert som dette skrider frem nå da !

mvh
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Takker for gode tilbakemeldinger - jeg får følge med på brukten her :)
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Jeg pillet bugscreen av umiddelbart på mine, og tok ingen A-B test. Gjort deg noen tanker - andre med info angående dette ?

mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.902
Antall liker
13.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
2446 /200T har jeg prøvd fra 350- 7k /24 dB, ganske så smooth frekvensgang etc. - relativt snill driver (vet ikke hvilken membran driveren hadde men det vet du Leif, Morten som hadde driverene.
std titan dias
mvh
Leif
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Jepp, og for en rookie, holder i lange baner ! ;)
-m
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
560
Antall liker
336
Torget vurderinger
23
Selv med titanmembraner så kommer du langt med 2446, spesielt sammen med et par 200T brukt innenfor det frekvensområdet du skisserer. Gled deg! :)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Har ikke erfaringsgrunnlag til å uttale meg om 2446 (har kun hørt strålende omtaler og kort fått lytte på horna dine med originale 2446 ved en anledning), men klin nå til og kjøp deg et mindre horn også. 7000 blir mye for 200 hornet. Har selv 350 og kan det med fordel deles under 6000 for å unngå for mye kompensering... mulig Be ville økt det et knepp og to. Off-axis responsen faller bratt oppover ført den totalt kollapser/beamer. Et diskanthorn vil løfte gjengivelsen med en faktor på ca 1034952.4, uten å overdrive selvsagt :p Hvis du ikke tenker å skaffe deg en diskant på toppen så må du allikevel gjøre investeringer, da i form av custom skrustikke til å låse hodet til godstolen med. JMLC1400/1000 med BMS 4538 kan kanskje være en billig og grei løsning i den sammenheng.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
560
Antall liker
336
Torget vurderinger
23
... Hvis du ikke tenker å skaffe deg en diskant på toppen så må du allikevel gjøre investeringer, da i form av custom skrustikke til å låse hodet til godstolen med. ...
Formulert av meg tidligere som "et noe smalt lydbilde". :)

Selv føler jeg at man har et akseptabelt vindu på ca en halv meter. Det gir jo ikke mye slingringsmonn til hver side.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Halv meter er jo ikke ille. Tidligere hadde jeg 350 nokså nærfelt med Radian 951be, men uten diskant. For å få rettest mulig klang så ble horna vinklet mot øregangene i sweetspot... da målte det også bra opp mot 20k med litt kompensering. Men pga den smale spredningen skulle det bare et par cm sideveis hodebevgelse til for å flytte fokuspunktet fra midten og helt over på en av sidene. Med diskant så kan horna med fordel vinkles inn et stykke foran sweetspot for å skape et stabilt og bredt stereoperspektiv. Betingelsen er at off-axis responsen henger noenlunde sammen oppover.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Jeg skal i første omgang prøve en mundorf amt i en cd waveguide, antakeligvis med rundt 60-70 graders spredning (må finlese på målingen av jmlc 200-t) og dele rundt 4000, eller der hvor amten og hornet har lik spredningskarakteristikk. Tror jeg med cd waveguide i diskanten vil få bred nok sweet spot til også inkludere kona. :)

amt uten waveguide fordrer derimot mye høyere LP for at horn og amt skal matche spredningskarakteristikk ved XO (unngå "blooming")

reserveløsning kan være jmlc-1000lcy :)
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Custom skrustikke.... good one, Tytte! Og det er sant også.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Helt nødvendig ja, prøvde med en standard tvinge fra Biltema. Endte opp halvdøv og med blødende gnagsår og benhevning i skallerotfestet.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Jeg skal i første omgang prøve en mundorf amt i en cd waveguide, antakeligvis med rundt 60-70 graders spredning (må finlese på målingen av jmlc 200-t) og dele rundt 4000, eller der hvor amten og hornet har lik spredningskarakteristikk. Tror jeg med cd waveguide i diskanten vil få bred nok sweet spot til også inkludere kona. :)

amt uten waveguide fordrer derimot mye høyere LP for at horn og amt skal matche spredningskarakteristikk ved XO (unngå "blooming")

reserveløsning kan være jmlc-1000lcy :)
Har ikke gjort noe lignende , men støtter deg på at 4000 virker riktig, ihvertfall i teorien.

mvh
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Jeg skal i første omgang prøve en mundorf amt i en cd waveguide, antakeligvis med rundt 60-70 graders spredning (må finlese på målingen av jmlc 200-t) og dele rundt 4000, eller der hvor amten og hornet har lik spredningskarakteristikk. Tror jeg med cd waveguide i diskanten vil få bred nok sweet spot til også inkludere kona. :)

amt uten waveguide fordrer derimot mye høyere LP for at horn og amt skal matche spredningskarakteristikk ved XO (unngå "blooming")

reserveløsning kan være jmlc-1000lcy :)
Skal de ned i stua? Trodde du skulle få egobule på loftet jeg ;)
Kan du bruke Autotech sin WG direkte? Synes å huske det ikke er rare forskjellen i størrelse mellom dine AMT og Beyma. Mulig jeg husker helt feil her...
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Jeg skal i første omgang prøve en mundorf amt i en cd waveguide, antakeligvis med rundt 60-70 graders spredning (må finlese på målingen av jmlc 200-t) og dele rundt 4000, eller der hvor amten og hornet har lik spredningskarakteristikk. Tror jeg med cd waveguide i diskanten vil få bred nok sweet spot til også inkludere kona. :)

amt uten waveguide fordrer derimot mye høyere LP for at horn og amt skal matche spredningskarakteristikk ved XO (unngå "blooming")

reserveløsning kan være jmlc-1000lcy :)
Skal de ned i stua? Trodde du skulle få egobule på loftet jeg ;)
Kan du bruke Autotech sin WG direkte? Synes å huske det ikke er rare forskjellen i størrelse mellom dine AMT og Beyma. Mulig jeg husker helt feil her...
Egobule på loftet ja, men jeg er litt tjukk i huet så kunne trengt litt bredere sweetspot ;-)

tenkte å lage waveguiden selv, noe må man vel gjøre selv også? ;-)
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Syntes også bånddiskanter eller AMT i Waveguide virker som en god ide til supertweeter. Har selv et par Fountek NEO 3.5H og de oppfører seg eksemplarisk fra 5kHz og opp. Veldig hurtige pga den lave massen (kjapp decay/clean impulsrespons) , helt flat frekvensrespons og bra horisontal spredning. Eneste negative er at følsomheten er litt lav.

Ellers så har jeg tenkt å prøve BMS 2524 i JMLC 2000, kan være et bra budsjettalternativ. Veldig lav masse = lite mass roll off & lite lagret energi. Liten voice coil = lav induktans = mindre elektrisk "brems". Ca 107db følsomhet til 19kHz. Koster ikke mye å teste.

bms 2524 vs 4538.jpg
 
Topp Bunn