Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Nok en CD jeg plukket opp for 17 kroner i en bruktsjappe i Fredrikstad. Har stor sans Brian Blade. Var så heldig å se han sammen med Wayne Shorter i Warszawa i 2013. For et fyrverkeri av en trommis, på den bra måten.

    1671362531186.png
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1

    Her er mye bra norske liveopptredener! Svinger det ikke når Wang trakterer bassen, vel da er det noe som ikke stemmer ;)
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk!
    EDF14365-C170-49F8-B1B1-F98026982B09.jpeg


     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Bortsett fra Kind of Blue, som jeg liker veldig godt, og Adderley-plata Something Else, der Miles deltar, er jeg egentlig ikke noen stor Miles Davis-fan. Dette er en CD jeg kjøpte på innfall. Jeg har prøvd å lære meg å like den, men den kommer liksom ikke under huden på meg. Kanskje er det storbandarrangementene? Føles litt dølt og utdatert, det her. Altså, jeg hører og skjønner at det er kvalitet, men det hjelper jo ikke når ikke musikken treffer.

    1671741097877.png
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Bortsett fra Kind of Blue, som jeg liker veldig godt, og Adderley-plata Something Else, der Miles deltar, er jeg egentlig ikke noen stor Miles Davis-fan. Dette er en CD jeg kjøpte på innfall. Jeg har prøvd å lære meg å like den, men den kommer liksom ikke under huden på meg. Kanskje er det storbandarrangementene? Føles litt dølt og utdatert, det her. Altså, jeg hører og skjønner at det er kvalitet, men det hjelper jo ikke når ikke musikken treffer.

    Vis vedlegget 878937
    Dølt og utdatert ? Dette er en feelgood tråd, men Miles’ samarbeid med Gil Evans ga oss denne, Sketches of Spain og Porgy and Bess, noen av høydepunktene i den moderne vestens kulturprodukson, alle disipliner medregnet. Hvis du mener det finnes musikk som har gjort dette overflødig skulle jeg ønske du listet det her, så jeg kan flire hoderystende.
    God jul.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.123
    Dølt og utdatert ? Dette er en feelgood tråd, men Miles’ samarbeid med Gil Evans ga oss denne, Sketches of Spain og Porgy and Bess, noen av høydepunktene i den moderne vestens kulturprodukson, alle disipliner medregnet. Hvis du mener det finnes musikk som har gjort dette overflødig skulle jeg ønske du listet det her, så jeg kan flire hoderystende.
    God jul.
    Større enn det blir vanskelig...


    IMG_1037.jpeg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dølt og utdatert ? Dette er en feelgood tråd, men Miles’ samarbeid med Gil Evans ga oss denne, Sketches of Spain og Porgy and Bess, noen av høydepunktene i den moderne vestens kulturprodukson, alle disipliner medregnet. Hvis du mener det finnes musikk som har gjort dette overflødig skulle jeg ønske du listet det her, så jeg kan flire hoderystende.
    God jul.
    Ja, god jul til musikkpolitiet også :ROFLMAO: Er dette en spøk eller?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Nei ingen spøk, hvis jeg skulle fylle denne tråden med alle plater jeg ikke liker ville jeg fått det travelt. Musikkpoliti er man når man sier hva som er bra og ikke bra. Jeg bare formulerte en følelsesstyrt reaksjon på at noen fant det nyttig å fortelle verden at et mesterverk var «dølt»
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Apropos dølt - veldig mye av den norske musikken som spilles på NRK Jazz er utrolig dølle greier, seigt og traurig, lite virtoust og veldig enkle saker, borderline folkemusikk/viser. Utrolig, for det finnes tross alt en del bra norsk jazz også. Sånn - nå er det sagt! Kast dere over meg... 😖 😖
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nei ingen spøk, hvis jeg skulle fylle denne tråden med alle plater jeg ikke liker ville jeg fått det travelt. Musikkpoliti er man når man sier hva som er bra og ikke bra. Jeg bare formulerte en følelsesstyrt reaksjon på at noen fant det nyttig å fortelle verden at et mesterverk var «dølt»
    Musikkpoliti er man når man dømmer andres musikksmak. For det første sa jeg ikke at Miles Ahead var dårlig, men for meg føles uttrykket på den plata utdatert og dølt. Gammelmodig er kanskje et bedre ord. Sketches of Spain og Porgy and Bess nevnte jeg ikke med et ord, men Sketches for eksempel synes jeg er langt mer spennende og har holdt seg mye bedre enn Miles Ahead. Det kan jeg altså ikke få mene?

    Og «nyttig»: Skulle alt som ble skrevet på HFS, gått gjennom et nyttefilter, tror jeg det hadde blitt få innlegg her. Trådens tittel er «Jazz; hva hører du på nå?». Miles Ahead var det jeg hørte på, og det jeg skrev, var en følelsesstyrt reaksjon på hvordan jeg opplevde den lytteseansen. Men det er kanskje ikke lov?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.366
    Apropos dølt - veldig mye av den norske musikken som spilles på NRK Jazz er utrolig dølle greier, seigt og traurig, lite virtoust og veldig enkle saker, borderline folkemusikk/viser. Utrolig, for det finnes tross alt en del bra norsk jazz også. Sånn - nå er det sagt! Kast dere over meg... 😖 😖
    Nå har ikke jeg full oversikt over NRK Jazz, men jeg tror likevell det sier mer om dem enn om norsk jazz.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.366
    Jeg foretrekker Miles Ahead på gammel mono vinyl. Helt klart et mesterverk.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg foretrekker Miles Ahead på gammel mono vinyl. Helt klart et mesterverk.
    Men det er jo ikke slik at et mesterverk nødvendigvis må appellere til alle? I dette tilfellet anerkjenner jeg jo kvaliteten på dette Evans/Davis-samarbeidet, men på et følelsesmessig plan treffer ikke den plata meg.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Musikkpoliti er man når man dømmer andres musikksmak. For det første sa jeg ikke at Miles Ahead var dårlig, men for meg føles uttrykket på den plata utdatert og dølt. Gammelmodig er kanskje et bedre ord. Sketches of Spain og Porgy and Bess nevnte jeg ikke med et ord, men Sketches for eksempel synes jeg er langt mer spennende og har holdt seg mye bedre enn Miles Ahead. Det kan jeg altså ikke få mene?

    Og «nyttig»: Skulle alt som ble skrevet på HFS, gått gjennom et nyttefilter, tror jeg det hadde blitt få innlegg her. Trådens tittel er «Jazz; hva hører du på nå?». Miles Ahead var det jeg hørte på, og det jeg skrev, var en følelsesstyrt reaksjon på hvordan jeg opplevde den lytteseansen. Men det er kanskje ikke lov?
    Du har rett, trådens tittel åpner for at jeg kan spille [sett inn eget valg av anemisk pianobasert trio] og disse det her etterpå.
    Jeg forbyr ikke deg det heller, men du vet jo svært godt at det er mange her som er svært glade i Miles og da vil begreper som «utdatert» og «dølt» gi assosiasjoner til begreper som «trolling» og «usympatisk» Jeg dømmer ikke din musikksmak nei.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2
    Vi kunne selvsagt diskutert hvorfor du syntes Ahead ikke holder seg like bra som Sketches ( og evt.P&B ) Det kan ikke ha noe med storbandformatet å gjøre, det og arrangementene har svært mye til felles for alle platene. Ahead skiller seg seg fra de to andre ved at det er satt sammen av flere forskjellige komposisjoner/komponister men det er mine ører så godt utvalgt og gjemmomført at det godt kunne vært basert på ett verk, som P&B. Er det dynamikken ? Ahead er har kanskje ikke de samme toppene og dalene ? Ikke underholdende nok for moderne lyttere med behov for kontrastfylte innspilliger med dunder og brak etterfulgt av lave klynk ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn