Jazz: Analogue productions vs OJC/Prestige

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Ser at en god del utgivelser er tilgjengelig både fra Analogue Productions og OJC/Prestige

Eks: Bill Evans - Waltz for Debby

Analogue til $24.99
OJC til $11.99

Noen her som har erfaringer med begge to? Er det verdt mer enn doble prisen for Analogue productions sine utgaver?
Har en del av de 45 rpm platene til Analogue og syns jo at de låter svært fint, men kunne jo vært greit å komme litt billigere unna av og til også.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har AP-versjonen av denne, og en rekke OJC-utgaver av andre. Husk at det er to veldig forskjellige remasteringer dette; OJC bruker vel vanligvis Fantasy's digitale remastere fra 80/90-tallet, de er ok men låter ikke spesielt bra i en audiofil kontekst; mens AP gjør sine egne remastere direkte fra 1.generasjons mastertaper, etter alle kunstens regler.

AP-versjonene låter dermed vanligvis mye bedre enn OCJ-versjonene. Hvorvidt det er verdt ekstra med mer vellydende skiver får bli opp til enhver å vurdere helheten i; flere skiver eller bedre lyd fra færre for samme pris? En personlig vurdering i grunn.

R

rico

Gjest
Som Vidar sier så er AP sine utgivelser overlegent bedre, AP sine utgivelser er generelt sett noe av det absolutt beste på markedet i dag etter min mening. Selvfølgelig er det opp til en selv hvor mye penger man skal bruke på en plate men vi holder på litt for lyden også? Du sparer 70-80 nok. ved å kjøpe OJC plata. Det du sannsynligvis ender opp med hvis du går for OJC er at du kjøper AP sin senere og da sitter du der med en kanonplate som spilles og en unødvendig plate som bare er der. :)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Thx for svar

Blir nok Analogue sine, ja. Er strålende nøgd med det eg har hørt til nå; blue note utgivelser samt CCR og Junior Wells (Hoodoo man blues).

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.513
Torget vurderinger
4
Må neste forsvare OJC litt jeg.
De fleste av utgivelse jeg har er veldig bra, kanskje ikke helt på nivå med AP, men bedre en mye av det som gis ut nå. De er lette å skaffe, og selges i butikker til rett over eller under 100 lappen vanligvis.
Skal dog sies at det er litt mer "kvalitetfølelse" på AP, og innercoverne til OJC kaster jeg og erstatter med nye.
Minutten

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg nærer ikke helt den store entusiasme for remasteringkvaliteten fra Fantasy/OJC, men er helt enig i at de er bedre enn mye av det som er å få tak i idag. Men for meg er AP en helt annen divisjon lydkvalitet; hvor OJC bærer lettgradig preg av sitt digitale opphav så er AP & co aldeles åpenbart mye rikere og åpnere på en analog vellydende måte, imo iallefall.

Men har de noen BN-utgivelser da? Kommer ikke på det i farta, men er det ikke Classic Records sine du har da Townes?

Uansett; det er en håndfull selskaper som utmerker seg særlig, som lager/lagde vinylskiver fra eldre mastere som vanligvis låter helt suverent mye bedre enn "vanlige" gjenutgivelser, disse inkluderer selskaper som f.eks Analogue Productions, Classic Records, MoFi, Speakers Corner, Vivante, DCC, S&P, Cisco og Rhino (som har egne kataloger). Disse nevnte har alle særs gode kataloger, hvor omtrent hver eneste skive er verdt sin vekt i gull, spør du meg.

Jeg har sjelden og aldri angret på at jeg har kjøpt fra disse katalogene, jeg ser på de som gullskatter i min hobby som audiofil musikkelsker, og er veldig glad for hver og en jeg har når jeg ser at de går out-of-print og plutselig koster det mangedobbelte å få tak i.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.513
Torget vurderinger
4
Litt OT men jeg kjøpte min første ORG utgivelse i dag og den var veldig bra.
Dette var riktig nok ikke jazz da jeg ikke har hoppet på 45rpm toget, men gir de ut andre jazzplater en Dina Krall på 33rpm så frister det å teste ut disse.
Minutten

(kjøpe Unplugged med Nirvana)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enda mer OT; Nirvana'en har jeg på Simply Vinyl, god nok men ikke helt nok til å trigge de audiofile smaksløkene den remasteringen. Den du ser for deg er nok mye bedre vil jeg tippe på. SV har ikke levd opp til nivået av de beste selskapene (som bl.a nevnt over) dessverre.

R

rico

Gjest
Vidar P skrev:
Jeg nærer ikke helt den store entusiasme for remasteringkvaliteten fra Fantasy/OJC, men er helt enig i at de er bedre enn mye av det som er å få tak i idag. Men for meg er AP en helt annen divisjon lydkvalitet; hvor OJC bærer lettgradig preg av sitt digitale opphav så er AP & co aldeles åpenbart mye rikere og åpnere på en analog vellydende måte, imo iallefall.

Men har de noen BN-utgivelser da? Kommer ikke på det i farta, men er det ikke Classic Records sine du har da Townes?

Uansett; det er en håndfull selskaper som utmerker seg særlig, som lager/lagde vinylskiver fra eldre mastere som vanligvis låter helt suverent mye bedre enn "vanlige" gjenutgivelser, disse inkluderer selskaper som f.eks Analogue Productions, Classic Records, MoFi, Speakers Corner, Vivante, DCC, S&P, Cisco og Rhino (som har egne kataloger). Disse nevnte har alle særs gode kataloger, hvor omtrent hver eneste skive er verdt sin vekt i gull, spør du meg.

Jeg har sjelden og aldri angret på at jeg har kjøpt fra disse katalogene, jeg ser på de som gullskatter i min hobby som audiofil musikkelsker, og er veldig glad for hver og en jeg har når jeg ser at de går out-of-print og plutselig koster det mangedobbelte å få tak i.
Visst har AP gitt ut BN plater, og det kommer stadig flere, utrolig bra disse og anbefales selvfølgelig. Dette er noe av det absolutt beste jeg har hørt. Trodde du hadde kontrollen på disse...? ;)

http://store.acousticsounds.com/s/2..._Both_Sets?store=acousticsounds&banner_id=238

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Å, de der ja. Er det AP det ja. Ok, jeg har ingen av disse. Men jeg har jo alle titlene på andre supre 180g vinylutgivelser da (BN-serien på midten av 90 bl.a). Har liksom satt på filteret for 45rpm utgivelser av LP'er jeg allerede har i svært vellydende versjoner.

Jeg har store kvaler med å betale $50 og deromkring for enda en plate jeg allerede har i Classic, AP og andre versjoner fra før i 33rpm... jeg lar det heller være, og kjøper musikk jeg ikke har. Mao; jeg er for egen del tilhenger av å kjøpe så vellydende versjoner som mulig, men jeg kjøper de ikke gang på gang fordi det kommer en "kanskje-litt-mer-vellydende" versjon.

Ikke noe galt sagt om 45-serien til AP, de er sikkert kjempegode; men wishlist på mdt, europadisc, broinc, presto osv er så lang at jeg simpelthen ikke prioriterer å erstatte en super versjon av denne musikken med en annen super versjon; da bruker jeg heller budsjettet til [for meg] nye innspillinger.

R

rico

Gjest
BN fra 90 tallet, du tenker da på Connoisseurs-serien? Har også veldig mange av disse og de låter flott de. Jeg har imidlertid kjøpt ett par på 45 som jeg har fra denne serien bare for å sjekke ut; de 45 erene er kanonbra altså. De er klart åpnere og klarere, bassen f.eks. er mye mer definert og det er dynamik så det holder.

Jeg har gjort det slik at jeg kun kjøper titler på 45 som jeg ikke har fra før (Bortsett fra et par stk. da...), det er som du sier så mye mer der ute som jeg vil ha, man kan ikke ha 2 av alt heller.

Ellers så er BN platene fra Classic utrolig bra som du sier, ingen vits i en 45`er av disse titlene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
rico skrev:
BN fra 90 tallet, du tenker da på Connoisseurs-serien? Har også veldig mange av disse og de låter flott de...
Det er helt korrekt; jeg har hele serien, og hele Classic sin BN-serie også. Enig i at Connoisseur-serien ikke er helt på øverste nivå, men den låter veldig bra, var rimelig, og byr på veldig gode remasteringer av en veldig stor katalog; og de låter analogt og flott i motsetning til de digitale remasterene fra andre.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.513
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
rico skrev:
BN fra 90 tallet, du tenker da på Connoisseurs-serien? Har også veldig mange av disse og de låter flott de...
Det er helt korrekt; jeg har hele serien, og hele Classic sin BN-serie også. Enig i at Connoisseur-serien ikke er helt på øverste nivå, men den låter veldig bra, var rimelig, og byr på veldig gode remasteringer av en veldig stor katalog; og de låter analogt og flott i motsetning til de digitale remasterene fra andre.
Du mener ikke disse fra EMI med et stort oransje klister:
" Mastered from the original analog tape,180 gram vinyl; AUDIOPHILE PRESSING"?
Har noen få av disse og de er nok de BN platen jeg har med dårligst lyd.
Men mine er fra 97/98 så det er vel en annen serie fra BN, gudene må vite hvor mange som finnes...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, det er ikke de. Det fins sikkert masse... men de du nevner kan jeg ikke huske å ha sett heller. Connoisseur-serien er en helt egen serie som jeg egentlig bare har sett via Elusivedisc og Acousticsounds, jeg tror jeg kjøpte min serie første halvdel av 90-tallet, den ble vel OOP nokså umiddelbart.

R

rico

Gjest
Connoisseur serien hadde også et klistermerke, det var gult (tror jeg, er ikke hjemme så jeg kan ikke sjekke) og det stod "Connoisseur series" på merket. Ellers så har Vidar rett tror jeg; de var bare å finne noen få plasser, det var vel egentlig bare noen få plasser som solgte vinyl på midten av 90 tallet, ikke så mange som kjøpte vinyl på den tiden som vi vet, men de forsvant som Vidar sier alikevel fort fra markedet. Mener å huske at jeg kjøpte de fleste fra True Blue (Mosaic Records), så var vel Cascuna også sterkt involvert i denne serien hvis jeg ikke husker helt feil.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Mente ikkje at eg hadde BN på OJC, nei, kun Analogue sine. Har noen 200g på Classic også, men synes at Analogue er å foretrekke.
Eneste jeg kan komme på i farten av OJC (mener det er det), er en Abbey Lincoln lp

Men eg hadde tenkt å skaffe meg en god del Bill Evans nå etterhvert, iom jeg gradvis bytter ut cd's med lp's.
Og det blir nok Analogue sine. Dessverre for lommeboka :)

R

rico

Gjest
Townes skrev:
Vidar P skrev:
Men eg hadde tenkt å skaffe meg en god del Bill Evans nå etterhvert, iom jeg gradvis bytter ut cd's med lp's.
Og det blir nok Analogue sine. Dessverre for lommeboka :)
Hvis du er utstyrt med god tålmodighet hadde det kanskje vært en idè og ventet på Bill Evans 45 RPM boksen som AP skal gi ut, ref. teksten i linken.

http://store.acousticsounds.com/d/65075/Bill_Evans-New_Jazz_Conceptions-45_RPM_Vinyl_LP

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Informativ tråd dette for de av oss som ikke er så bevandret i audiofile jazzplater på vinyl (av Bill Evans på vinyl har jeg så langt kun "Everybody Digs" på OJC). Skjønner nå at hvem som har gitt ut plata har betydning :)

Er acousticsounds.com er grei plass å bestille vinyl fra? Lønner seg vel å bestille flere om gangen siden en uansett kommer over 200 kr-grensa for moms.

R

rico

Gjest
torem skrev:
Er acousticsounds.com er grei plass å bestille vinyl fra? Lønner seg vel å bestille flere om gangen siden en uansett kommer over 200 kr-grensa for moms.
Har kjøpt haugevis av plater fra AS siden tidlig 90 tallet og har aldri hatt noe å klage på. Tror ikke de tar bestillinger under 50$ til Europa så du havner over grensa uansett, men det lønner seg å bestille en haug :) da frakta ikke blir så mye høyere enn med en liten haug. Har også kjøpt endel plater fra Elusive Disc og det er det samme der; ingenting å klage på, man kan si hva man vil om amerikanerene men de kan service.

Når det gjelder plater utgitt av AP så vil nok AS ha disse på lager først all den tid det er Chad Kassem som eier begge selskaper, han eier forøvrig også AcousTech mastering. Har ofte lurt på hvor tilbakekomsten av vinyl, og da spesielt audiofile utgivelser, hadde vært uten Chad Kassem. Har han fått Grammy noen gang? BG har.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Takk for svar rico. Merker meg disse plassene.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Jeg fikk Sonny Rollins - "Saxophone colossus" i posten i går. AP sin utgave.

Men, må si at jeg er litt skuffet/overrasket. Det er til tider en god del regelrett skurr på platen, spesielt A-siden. Hadde trodd at AP sine utgivelser skulle vært kjemisk fri for denslags.
Det er ikke smuss/støv på lp'n og tror ikke det kan skyldes spiller/pick up.

Noen andre her som har denne utgaven og samme tilfeller av ulyd?

Utover det er det jo en nytelse å høre på.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
LItt OT , men nebvner det , det finnes ett plateselskap som heter red house records i USA , de forhandler diekte med sluttbruker , har en del sær musikk . Greg Brown bla a. er vel en av de mest kjente....

Selger både cd og vinyl , og handler du derfra får du meget god service , jeg fikk mail 14 dager etter kjøp , med spm om jeg hadde fått tid til å ytte på platene , om jeg var fornøyd med musikk, lydkvalitet og platenes fysiske kvalitet.

i tillegg mailet de , når order var motatt , når pakken var klar til sending , når den var sendt og når jeg kunne forvente å motta den , noe som stemte på dagen.

Det er bare å ta av seg hatten......

www.redhouserecords.com

Espen

Topp Bunn