Japanske spillere, tunge 70-talls, eller lettere 90-talls?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.345
    Torget vurderinger
    2
    På 70-tallet leverte de store japanske hifi-bedriftene solide, direktedrevne platespillere med høy vekt, og, som vi ser i dag, mer enn 50 år etterpå, evige kvaliteter. Mange av disse, helst de som veide inn med 7 - 8 kilo eller mer, spiller den dag i dag helt fantastisk godt, med en god mm pickup.
    Et greit eksempel kan gjerne være en Technics SL-1410 Mk2
    1676452721082.png

Drøyt 10 kilo, kvartsstyrt, halvautomatisk, evigvarende. Spiller greit på høyde med dagens velrenommerte spillere i mellomklassen.

Men så skiftet japanerne fokus fra kvalitet til kvantitet, og velkjente klasseprodusenter som f.eks. C.E.C. lagde lettere og enklere konstruksjoner, samtidig som de flesket til med tangentialarmer og fiffige autofunksjoner. Men hva skjedde med lyden? Jeg har ikke kunnet sammenligne dette i de senere år, men er det slik at 90-tallets japanske tangentialarmspillere faktisk matcher de gode gamle "stridsvognene" de lagde 20 år tidligere? Noen som har synspunkter?
    Eksempel: C.E.C. ST-630 med tangentialarm:
    1676452678431.png

4,5 kilo, tonearm i plast, enkelt design, men med tangentialarmenes fordeler. Joda, disse også virker den dag i dag.

Sist redigert:

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.904
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Du kan få låne en Technics SL 1200 G av meg og teste selv😉

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.345
    Torget vurderinger
    2
    Det må da gå an og få lånt det også😁.
    Jeg eier allerede en flott C.E.C. fra 70-tallet (eller egentlig en Fisher Studio Standard, produsert av C.E.C.), så jeg behøver ikke låne en god en. Men er nysgjerrig på tangentialspillerne av noe nyere dato, bare.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.345
    Torget vurderinger
    2
    AT har bare et par billige T4P-monterte, mens Ortofon ser ut til å ha droppet OMP, og nå bare har OM? Tidligere OMP 40 må jo ha vært en god mm, skulle jeg tro.

Derimot finnes en spennende Grado Gold med T4P-montering, en Moving Iron, disse pleier jo å være livlige greier.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.334
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja ikke DD men min Micro fra 1983 (?) veier 17 kilo tror jeg.
    Har hatt en del lette spillere men gikk da over til tyngre, bl.a. Luxman PD-370 vacuum.

Vedlegg

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.334
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Oi, måtte søke, trodde dette var en Suzuki! Har ikke noen barn å selge så da blir det huset, vi har startet med det faktisk!

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.547
    Torget vurderinger
    1
    Pioneer PL-L1000
    Her har du spilleren som treffer dine kriterier.
    Tung, Japansk, direktedrift og innovativ tangensialarm med SME fatning.
    Jeg kjøpte en pent brukt (5k), som ble totalrenovert i USA av en ekspert. Sum kr 15k inkl frakt/MVA.
    Totalrenoveringen kostet en del i frakt og MVA, men da vet jeg at "alt" er tatt, og at jeg har en spiller for de neste 20 år.
    Spiller nydelig med en Denon DL-103R og DP RIAA 2.3.
    Pioneer PL-L1000.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå ville jeg uansett ikke ha solgt et barn eller bilen...eller noe som helst for innkjøp av plate snurre.
    Men til innkjøp av eks TAD 4003, eller 1201 i mint condition, og annet snacks...kunne jeg faktisk vurdert å selge kona.

;)

Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.449
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Nå ville jeg uansett ikke ha solgt et barn eller bilen...eller noe som helst for innkjøp av plate snurre.
    Men til innkjøp av eks TAD 4003, eller 1201i mint condition, og annet snacks...kunne jeg faktisk vurdert å selge kona.

;)
    svær i kjeften
    put you money where your mouth is....... 🥳

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.547
    Torget vurderinger
    1

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.547
    Torget vurderinger
    1
    Men til innkjøp av eks TAD 4003, eller 1201 i mint condition, og annet snacks...kunne jeg faktisk vurdert å selge kona.

;)
    Kan du legge ut bilde av nyere dato, takk?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.345
    Torget vurderinger
    2
    Jeg betviler ikke at dyre, tunge og velbygde tangenitalarmspillere er gode greier, la meg presisere at jeg spør spesifikt om de lettere utgaver av noe nyere dato enn de tunge 70-talls maskinene man ofte får tak i for 2000 - 5000 kr. på Finn.

Jeg er klar over at jeg kan kjøpe platespillere til veldig mange titusener, men det er ikke det spørsmålet dreier seg om.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn