JanR's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Var oppom Casa Jan i dag, på et aldri så lite tilsynsbesøk.
    Kjellerstua begynner å se mer og mer ut som en brukthandel.... ;D

    Må dog skynde meg å tilføye; brukthandel på en god, og særdeles interessant måte!!! ;)
    Det var jo også direkte herlig å se elgitaren til en av gutta i huset ligge i en sofa, stemningsskaper de luxe!

    Fikk høre på Almarro i dag, et deilig stykke forsterker, litt "mørk"(?), og med en deilig "romantisk" klang,
    en forsterker som vekker habegjær, helt klart!

    Forsøkte meg også på ekstrem nærfeltslytting, Jan mener jo at han ikke er ferdig med rommet ennå, så da tok
    jeg likegodt rommet ut av ligningen..... ::)
    Det var veldig virkningsfullt, søren klype, det er mat i de derre K-horna Jan!

    Morsomt å høre gjennom litt av Jans nyervervede vinyl og, kjenner at det blir et par timer Zappa her i morgen også, de beste dør først?

    Takk for kaffe og musikk Jan, trivelig, som alltid!

    :)

    Morten
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for titten Morten :)

    Jo ja jeg vet, masse kjekt å ha "skrot" stående her ;D
    Du har nok helt rett når det gjelder Almarro'n, den er mørk og god.
    Det som skulle vært veldig morro hadde vært og testet en 318A.

    A318B single-ended triode integrated amplifier
    Class of operation: class A, fixed feedback, plate follower

    A318A single-ended triode integrated amplifier
    Class of operation: class A, zero feedback, cathode-coupled

    Nuvel, det er uansett en spennende amp, iaf for ett rørhue som meg :)
    Ja du Morten, tror du satte norsk rekord i nærfeltslytting i dag ;D
    Så mere ut som ett par store øreklokker. Men helt enig, det funker (selv om jeg foretrekker å sitte bak) i og med at rommet blir "kanselert"

    Zappa ja, skjønner jo at det må handles inn mere fra den karen. Sjeik plata er knallgod.
    Beklager at det ble litt flying på meg. Kjerringa malte jenterommet så måtte være litt pappa innimellom slagene.

    Takk igjen for titten :)

    /jan
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    ...og etter Lagga kom jeg (eller, jeg rakk da å hilse på før han dro, men nesten bare såvidt). Andre gang jeg har vært hos JanR etter flytting, første gang jeg har vært der etter at han fikk opp anlegget, så jeg hadde gleda meg til å få hørt det - hørte det endel ganger i gamlekåken og med X-antall sider om håpløse gulv, manglende bass, amper og annet utstyr som kommer og går (eller, stort sett, kommer og blir?) samt andre videreverdigheter regnet jeg jo med at det kom til å være noe annet. Uten at jeg helt visste hva.

    Etter å ha kommet hjem fra JanR og hørte på noe av det vi spilte hos han (bare hos meg, da, altså hjemme i egen stue og sånt) så dukker det opp en metafor: anlegget til JanR er, sammenligna med mitt, som å høre musikk gjennom ett litt mer skittent vindu enn hos meg - men det vinduet er skittent fordi anlegget til JanR er, på sine områder, kompromissløst, rått og morsomt og derfor hvirvles det opp en del skitt. Litt som å kjøre en morsom og spennende bil, kontra en stor slede som bare glir avgårde. Den første kjører du annerledes og derfor blir den mer skitten, men er det en dårligere bil? Kommer an på hva du skal bruke den til.

    Kveldens morsomste overraskelse var å bytte fra Almarro til Malmin. JanR har jo omtrent bedt folk om å være-så-snill-å-komme-å-høre-for-dette-er-virkelig-noe-for-seg-selv - og det har han faen meg rett i. Syns nesten JanR var litt betutta over at Malmin-ampen spilte såpass bra at verken jeg eller han fant noen store (og knapt noen små) ankepunkter i forhold til den. Oppløst, trøkk, morro, klangfarger i massevis (mer enn Almarro, overraskende nok), joda. Det smakte virkelig fugl av den ampen. Hvor mye drahjelp den fikk fra å bli kopla via AN-pre'en er kanskje et åpent spm (Almarro er integrert), men likevel - dæven som det spilte.

    Morro å høre hvordan det er hos JanR for tia og selv om våre idealer ligger et stykke fra hverandre er det bestandig morsomt og hyggelig å være på besøk hos han. Og som han selv mumlet om: selger han unna noe av "skrotet" kan det hende han får råd til Malmin-ampen.... men hva skal en selvutnevnt rør-og-horn-gutt med en transistoramp, uansett hvor klasse A den måtte være? 8)

    Takk for lytten, det var, som alltid, jækla hyggelig. Og hvis noen lurer på det: jeg har ikke hørt anlegget hans spille bedre enn jeg hørte i kveld og til rock/prog/den-typen-ting er det et jævli morsomt anlegg. Gleder meg til å høre det bli tweaket videre.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.786
    Antall liker
    21.345
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    godt (be)skrevet, mbare.
    den mi 10'n er mildt sagt meget spennende, jeg har bare fått hørt den såvidt som det er i eget anlegg.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Gago skrev:
    godt (be)skrevet, mbare.
    den mi 10'n er mildt sagt meget spennende, jeg har bare fått hørt den såvidt som det er i eget anlegg.
    Må bare henge meg på Gago her, veldig bra :D

    Tusen takk for besøket, kjempehyggelig :)


    ps: må bare nevnes igjen, om noen føler for en tur for å høre på MI 10 og Almarro er det bare å skrike ut.

    /jan
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Ja du Morten, tror du satte norsk rekord i nærfeltslytting i dag ;D
    8)

    Joda, det fungerte fint å få horna rett inn i øregangene.... ;)


    Må prøve å få hørt på MI 10'n også, Malmin kan å bygge amp'er, helt klart!


    Vennlig hilsen

    Morten
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Lagga skrev:
    JanR skrev:
    Ja du Morten, tror du satte norsk rekord i nærfeltslytting i dag ;D
    8)

    Joda, det fungerte fint å få horna rett inn i øregangene.... ;)

    Vennlig hilsen

    Morten
    Javist funker det, ser den.
    Skal hente stol når jeg kommer hjem så kan evt "lyttere" velge hvor de vil sitte :)


    Lagga skrev:
    8)


    Må prøve å få hørt på MI 10'n også, Malmin kan å bygge amp'er, helt klart!


    Vennlig hilsen

    Morten
    Det er bare veldig helt klart.
    MI 10 er en meget bra amp, ja vil våge meg til å påstå at det er veldig mye for pengene.

    /jan
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    JanR skrev:
    Det er bare veldig helt klart.
    MI 10 er en meget bra amp, ja vil våge meg til å påstå at det er veldig mye for pengene.

    /jan
    Mye musikk pr watt!

    Ole G ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    olisn skrev:
    JanR skrev:
    Det er bare veldig helt klart.
    MI 10 er en meget bra amp, ja vil våge meg til å påstå at det er veldig mye for pengene.

    /jan
    Mye musikk pr watt!

    Ole G ;)
    Mye av det meste ;)
    Vel bokstavelig ikke mye amp men hey...flisespikkere. (den er jo liten og nett)

    /jan
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Google Resultat ca. 289 000 for småting. (0,17 sekunder)

    hmm osså i en pakke da gitt.. :eek:
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    en annen ting som var litt spennede var, bildetreff på småting,:
    første bildet :


    å offer har du disse tinga på vei til deg i posten..
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.752
    Torget vurderinger
    23
    Hentelapp fra posten? Stort sett alltid moro.

    De RINGTE meg fra det lokale kontor nettopp. Tre svære pakker sto og opptok plass...... ???

    God service, de lokale tantene sjauer Alnico ut i bilen så det er en fryd!

    Noen feite vintage 12" og 15" triaxial-elementer til kommende (horn)prosjekter. Du er hjertelig velkommen til å være med å pakke opp :D :D Tror faktisk at den ene pakka inneholder noen 15" som hadde gjort godt i vitrinene dine 8)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.752
    Torget vurderinger
    23
    Har noen KT1610 rør-greier på gang - hva sier du til å låne og prøve på khorna? Er for tiden uten hoved-system grunnet forestående byggeaktiviteter ( 8) 8) 8) 8)) og du er jo rør-guru.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.752
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    eller denne kompostkværna : ;D
    Leif, Leif, Leif........ vet du ikke at meranti skal gjenvinnes? Papp skal i egen kasse og. Sarpsborg Papp.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.371
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    gjenvinning utføres kun på ting av en viss restverdi ::)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    594
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hahaha! Nå ler jeg nesten så jeg griner her, men det spørs om ikke JanR modererer bort sånne ufinheter!!! ;D ;D ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    pengesluk skrev:
    Har noen KT1610 rør-greier på gang - hva sier du til å låne og prøve på khorna? Er for tiden uten hoved-system grunnet forestående byggeaktiviteter ( 8) 8) 8) 8)) og du er jo rør-guru.


    ???

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fikk hentet pakken som Elektron var så hyggelig å sende :)

    Om jeg rekker å leke med amper og rør i kveld spørs...alene med ungene.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    H.R skrev:
    JanR skrev:
    65finger skrev:
    steng dem inne i garagen
    Hehe vær snill nå da.

    Nok annet å holde på med i kveld.
    I morgen derimot har jeg goooood tid ;)

    /jan
    synes garasjen var ganske så snilt jeg - eneste alternativ jeg kan se er fryseboksen.
    Du syns nok det.

    ;)


    Nei, få de minste i seng så jeg får gjort noe fornuftig her.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    I dag - kveld var planen å teste ut litt 6SL7 rør.
    Lar bildene tale for seg.











    Fra venstre: TJ/Full Music 6SL7 - DuMont 6188 - JAN Sylvania VT-229 - JAN Philips ECG - original røret til Almarro 6H9.
    Se på det herlige TJ røret :)

    Igjen en kjempestor takk til Elektron som tilbød seg å låne bort noen riktig så eksotiske 6SL7 rør, 4 par :D

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    At det er forskjeller ute og går, ohh yea.
    Men hva som er "best" og ikke tar nok litt tid å finne ut av.

    Leke litt mere med 6SL7 i kveld. Finne en kombo av 6SL7 og 6SN7 som spilelr bra sammen.
    Bedre oppløsing oppover (en av få ankepunkt mot Almarro'n) med TJ/Full Music 6SL7 og Westinghouse 6SN7 enn original rørene. Naturlig nok vil jeg tro.

    Nå er det bare å finne rør som er internt matched. Savner balanse på Almarro'n ;)

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Blitt noen timer på den her også de siste par ukene.




    Måtte gi den en sjanse til, etter filterbytte på hønna.
    Spilte ikke dårlig tidligere heller bare så det er sagt.
    Eneste som jeg kunne tenkt meg er lavere gain, litt av - på volum her hos meg. Straffen for å ha effektive høytalere ;)

    Det som sitter i den her er:
    4stk JJ KT-77 og 4stk JJ ECC 802 S.

    Blir vel levert originalt med EH EL-34, smårørene er jeg usikker på. Innbiller meg det er EH.
    Har testet den her med SED EL-34 og Sovtek EL-34. Er nesten en ny amp med JJ KT-77 her hos meg iaf. Antar at 802 S rørene har litt og si også ;)

    Vermin nevnte engang " KT-77 må du bare høre, passer garantert til deg og din musikksmak..." (fritt oversatt) og jaggu har'n ikke rett guttevalpen :D

    Fra første låt er det bare å lene seg tilbake og senke skuldrene, kose seg. Sånt liker jeg.
    Bra driv i ampen, engasjerende, jævla trykk og ikke minst veldig god oppover (som sagt med 802 S rør)
    Det er en amp som de som liker musikk kommer til å elske. Heller mot det mørke som de fleste rør amper gjør men ikke på langt nær så mørk og "romantisk" som Almarro 318B og Svampen. Det gjør ikke noe heller, det svinger og det må da pokker være det viktigste. Tror nok til og med at endel transistor folk kommer til å like den her ;)

    Får dere anledning til å høre på den så gjør for all del det, kommer ikke til å angre.

    Tusen takk igjen Miles @ http://www.nordic-sound.com/ for at jeg har fått lov til å låne den så lenge som jeg har gjort, kudos.
    Det er en knallmorro amp til en overkommelig pris imo.

    Tror jaggu den skal få stå for underholdningen i kveld her nede i bunkersen ;)

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Holder på å gå igjennom, eller hører igjennom, haugen med 6SL7 rør her.

    Blir jo endel kombinasjoner så bruker det originale 6SN7 røret og bytte kun på 6SL7.
    Når det er unnagjort så er det på han igjen med nytt 6SN7 rør. Heldigvis ikke mange å bytte på ;)

    Nå skal det i sannhetens navn sies at det er ikke så store forskjeller ute og går ved bytte av 6SL7 rør, ikke hos meg iaf. Nyanser, ett par til det bittelille bedre, andre ikke hørbare forskjeller.

    Innbiller meg at det kan være litt mere å hente på 6SN7 røret.
    Har Westinghouse/RCA og Mullard ECC33 liggende. ECC33 kan nok bli i overkant "rørete", teste etterpå.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Det har jeg faktisk ikke tenkt på hehe.
    Du har selvsagt helt rett, nydelige begge to. Og ikke minst spiller de bra også.

    Uff, enkelte ting liker jeg ikke å levere tilbake.

    Pokker ta, tippe lotto i kveld :D



    Ang. rør rulling. Så langt holder jeg en knapp på Westinghouse 6SN7 - TJ/Full Music 6SL7.
    Virker som en kombo jeg kan leve med.
    Spiller både vinyl og cd's bare for å være sikker at forskjellene (om enn små) er der.


    edit:
    Så langt ser det ut som RCA 6SN7 og TJ/Full Music 6SL7 trives godt sammen :)

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn