Jan Allaerts

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.691
Torget vurderinger
28
Fosse skrev:
Stikk i strid med all teori om at Jan Allaerts helst ikke skal ha rør eller trafo så har jeg funnet ut at denne pickupen spiller vesentlig bedre med Hovland riaa + Bent enn med Einstein og Brinkman. Hovland-riaaen gir en åpenhet og innsikt i mellomtonen, en "umiddelbarhet" som jeg ikke klarer å oppdrive med de to andre (i kombinasjon med Jan Allaerts). Lenge siden jeg har hatt Avid sin riaa her nå, men den sitter jeg med en fornemmelse av at hadde noe. Fein + Jan Allaerts blir kontrollert, presist, kanskje korrekt men relativt kjedelig og distansert (mister litt av OTL-følelsen). Nå brukes Brinkman Fein med Dynavector XV-1s, men med den pickupen tror jeg nok at jeg prefererer Einstein fremfor Brinkman.

Brinkman kommer jeg nok til å kvitte meg med. Jakten på riaa fortsetter.
Sammen med J.A. er Einstein ingen særlig god kombinasjon. Med XV-1s fungerer den derimot ganske godt. Dette er den ubalanserte versjonen. Ønsker primært en riaa med to innganger slik at jeg har større valgfrihet.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Fosse skrev:
Stikk i strid med all teori om at Jan Allaerts helst ikke skal ha rør eller trafo så har jeg funnet ut at denne pickupen spiller vesentlig bedre med Hovland riaa + Bent enn med Einstein og Brinkman. Hovland-riaaen gir en åpenhet og innsikt i mellomtonen, en "umiddelbarhet" som jeg ikke klarer å oppdrive med de to andre (i kombinasjon med Jan Allaerts). Lenge siden jeg har hatt Avid sin riaa her nå, men den sitter jeg med en fornemmelse av at hadde noe. Fein + Jan Allaerts blir kontrollert, presist, kanskje korrekt men relativt kjedelig og distansert (mister litt av OTL-følelsen). Nå brukes Brinkman Fein med Dynavector XV-1s, men med den pickupen tror jeg nok at jeg prefererer Einstein fremfor Brinkman.

Sammen med J.A. er Einstein ingen særlig god kombinasjon. Med XV-1s fungerer den derimot ganske godt. Dette er den ubalanserte versjonen. Ønsker primært en riaa med to innganger slik at jeg har større valgfrihet.
Har du fått testet andre puer opp mot Jan Allaerts f.eks ZYX omega etc?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Fosse skrev:
Fosse skrev:

I følge Oddar er det en riaa som er spesielt utviklet for Jan Allaerts, men jeg husker ikke hvilken. Du kan jo høre med ham. Han sa også at Einstein riaa ikke var spesielt godt egnet for toppmodellene til Jan Allaerts.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.691
Torget vurderinger
28
Unison, ZYX Omega har jeg ikke hørt i eget oppsett. Jeg har hørt en del pickuper fra ZYX i andre oppsett og det er veldig gode saker. Minner kanskje noe mer om Dynavector enn J. A. (men ta det med en stor klype salt).

BT, det er Isenberg han tenker på, jeg har hørt denne sammen med J.A. men ikke hjemme. Kostbare saker, og etter som jeg forstår så er de skreddersydde til de ulike pickuper. Tron Seven er et alternativ jeg vurderer sa jeg er interessert i to innganger på riaa og de visstnok skal ha en modell de mener er tilpasset MC 2 Finish Gold.

"The Seven phono stage option has 2 levels of low output MC gain:

• Normal Gain - for cartridges with an output of 0.2mV to 0.7mV (60 to 65db)
• High Gain - for cartridges with an output of 0.1mV to 0.2mV (approx. 70db)
• Highest Gain - for ultra low gain cartridges like Jan Allaerts MC2 Finish or Formula 1 cartridges (approx. 80db)

The Normal Gain version covers 95% of today's MC cartridges. Either of the above options can be specified at the manufacturing/ordering stage."

http://www.soundscapehifi.com/tron-seven.htm

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Snart på tide å gjøre dette riaa greiene skikkelig Fosse.. Smelle til med en Aesthetix IO f.eks ;D Har en plan om å ta turen østover igjen så fort som råd er (bare skjemaet tillater det). Har til hensikt å avlegge LMC et besøk. Og tenkte å snike med meg Van den Hul- Canaryen min for å forsøke å få lokka LMC til å teste den. Kunne vært kjempe interessant å høre hvordan den klarer seg mot Lyra Titan. Den er jo spesialtilpasset armen hans :) Kunne jo vært artig å tatt med Rhea under armen og se hvordan den funker hos deg.. Den funker jaff kanon med Dynaen din :)

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
4
Fosse skrev:
Jeg har noen kandidater jeg skal prøve og noen jeg har lyst til å prøve. Så langt har jeg foretrukket Avid Pulsare og Hovland. Einstein og Brinkman fungerer mindre godt med J.A.
Hvilke andre riaaer har du i tankerne?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.691
Torget vurderinger
28
gut_man skrev:
Snart på tide å gjøre dette riaa greiene skikkelig Fosse.. Smelle til med en Aesthetix IO f.eks ;D Har en plan om å ta turen østover igjen så fort som råd er (bare skjemaet tillater det). Har til hensikt å avlegge LMC et besøk. Og tenkte å snike med meg Van den Hul- Canaryen min for å forsøke å få lokka LMC til å teste den. Kunne vært kjempe interessant å høre hvordan den klarer seg mot Lyra Titan. Den er jo spesialtilpasset armen hans :) Kunne jo vært artig å tatt med Rhea under armen og se hvordan den funker hos deg.. Den funker jaff kanon med Dynaen din :)
Du må selvsagt veldig gjerne komme innom med Rhea Gutman.

Brian7500, jeg har et håp om å få teste ASR og Herron i hvert fall. Men mest nysgjerrig er jeg kanskje på Tron, men den er det verre å få testet.

Topp Bunn