Jamtljud i Østersund, Larsen (Carlsson), streaming vs CD, Sonos, B&W, osv..

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Jamtljud i Østersund: Besøkte Nils-Gunnar hos http://www.jamtljud.se/ (utdatert nettside!) i forbindelse med høstferien og spesielt for å sjekke ut Larsen høyttalere bygd på filosofien etter Sonab / Carlsson http://www.larsenhifi.com/ Anbefaler alle som tilfeldigvis er i området og legge inn adressen Norra Gröngatan 7 på GPS'en for et besøk! Makan til hifibutikk skal du lete lenge etter! Den drives nærmest som et hobbyprosjekt hvor lønn er underordnet, han har en jobb siden av så åpningstidene er litt "si som så", etter kl 13 er han som regel tilstede i ukedagene og noen timer på lørdag. Der finner man utstyr man normalt bare ser på hifi-messer og ellers i hifi-blader. En utrolig trivelig dag med en helt klart hifi-kunnig mann! Fortalte blaa om hans siste oppdagelse, Audio Research klasse D, som låt fantastisk "direkt ur kartongen" som han sa, selv om det står i manualen at den skal ha lang innspillingstid. Hans favoritthøyttalere er Respons, og det stod et sett Respons Grand Artist i butikken, riktignok med det nest siste delefilteret tilkoblet en heftig rigg fra Bladelius. Det spilte utrolig bra, veldig homogent, kraftig, mektig, stort og luftig. Her var det ikke mye som tydet på at 3 elementer delte på oppgaven, ikke noe stakk seg ut. Nøytralt med trykk!

Larsen 4: Først vil jeg si at lokalet som vanlig i disse kretser ikke er særlig egnet til "høgtalare gjord før vanliga bostadsrum". Spesielt takabsorbenten rett over er lite gunstig, da et reflekterende tak er viktig på Carlsson / Larsen. Det gjør antagelig sitt til at disse Orto-akustiske høyttalerene sitt av og til omtalte problem blir svært hørbart; det lave lydbildet.. Det låt ikke bra, faktisk ble jeg skuffet, man hørte at klangen var "Carlssonsk" luftig og nøytralt, ørevennlig, osv. men et tydelig lavt lydbilde som ble nesten ullent når man satt seg dypt ned, typisk dyp sofa på avstand.. Jeg har sjelden opplevd dette som noe problem på mine gamle Carlsson, og selv om dette ble meget tydelig i butikken, tror jeg totalt sett at de originale Carlsson, være seg OA-50 eller OA-52 i alle de nyere versjonene faktisk er bedre også her.. Når elementene heller ikke lengre er plassert så nært gulv får man heller ikke nyttiggjort seg forsterkningen i bassområdet så godt synes jeg, slik at bassen blir lettere og mangler tyngden helt nederst, trykket jeg hadde med OA-50.2, nærmest som å ha en subwoofer, forsvant litt, igjen med forbehold om butikklokalet..

Larsen 6: Helt klart bedre oppover i frekvens, glattere, bedre diskant, veldig bra i diskantområdet igrunnen, mer jevn også nedover i mellomtonen, bedre bass, men fremdeles for lett, selv om jeg tror at disse er relativt lik de gamle Carlsson når de blir plassert i en vanlig stue kontra butikk som her. Mye av bassen forsvinner i et butikklokale fylt av demping og høyttalere.. Larsen 6 fungerer også mye bedre på avstand selv om man setter seg dypt ned. Men at disse skal være bedre enn Carlsson OA-52.2 eller .3, altså en OA-52 totalrenovert etter de aller beste oppgraderingene omtalt på www.carlssonplanet.com, nei det tror jeg faktisk ikke.. Den som er nevenyttig og interessert i Carlssonljudet bør lese grundig på www.carlssonplanet.com og renovere et sett ekte Carlsson, fortrinnsvis OA-52, for alle andre kan Larsen være et alternativ.. Det fins jo også nå en stor dyrere Larsen 8 på markedet, den kan godt være meget god, men disse er for dyre for meg, og fins heller ikke hos Jamtljud annet enn for bestilling. Hordaland hifi har en annonse på Finn, men her en link til et forum med bilde: http://www.faktiskt.se/modules.php?...pic&t=32825&postdays=0&postorder=asc&start=30 De kan muligens ha litt Gradient-type lyd?

Det største problemet for meg er at jeg bli sittende veldig nære høyttalerne, og da vil det lave lydbildet bli meget hørbart, jeg prøvde å sette meg i "min hjemmeavstand" og det var som å sitte på kanten av orkestergrava og lytte ned i den. Man MÅ sitte på en viss avstand med disse høyttalerne. Det ble for meg umulig å velge disse. Carlsson er historie og Larsen har ikke overbevist meg om at de faktisk har tatt over arven, så desverre; min periode i livet med Carlsson er over.. Kan bli vurdert senere men ikke i min nåværende stue.. :'( Nils-Gunnar var helt enig, han hører det samme, Larsen kan han ikke selge til hvemsomhelst. Men han var like blid for det! Han har da vel nok alternativer i butikken uansett hva det skal være! Butikken bugner av kvalitets hi-fi. Knapt så man får plass selv..

Streaming vs CD: Endelig fikk jeg testet dette; ikke fra Spotify, men fra en amerikansk nettside i 320 kbps overført via DA konverter til Response / Bladelius kontra CD i form av rippet materiale fra harddiskavspilleren til Bladelius. Han fant en Madonna-låt på begge: Streamingen var helt ok, men man hører at vokalen mangler litt kjøtt, det er litt mer flisete oppover i diskanten, perspektivet flytter litt plass; noe fuglekvitter som via CD (HD) ligger fremme og litt til venstre blir flyttet mot midten og litt bak. Forskjellen er likevel ikke større enn at hvis jeg ikke hadde hørt CD (HD) versjonen så hadde jeg ikke reagert, men ved direkte sammenligning på et så avslørende anlegg så er det lett hørbart. Det har likevel ikke endret min oppfatning om at streaming er min løsning, eller rettere sagt en løsning de aller fleste kan leve godt med til hverdagsbruk! Men hi-end er det altså ikke.. Men igjen; hvor godt produsert er musikken man liker å høre på.. Nå har jeg ikke lyttet til hi-rez filer lastet ned tapsfritt, der blir det sikkert enda bedre, og har jeg vurdert anlegg til 200 000 kr, så hadde jeg nok gått den veien på noe av musikken, for igjen; på et hi-end anlegg er det meste man gjør lett hørbart..

Hva blir det så? Ikke helt i mål enda, men det nærmer seg! Brukervennligheten og det at jeg ikke har tid/ikke ønsker å bruke så mye penger på musikkinnkjøp gjør et streamingbasert anlegg som Sonos ferdig med Spotify Premium meget aktuelt. Den digitale forsterkeren på 2 x 55 W til Sonos har overrasket meg, og klarer å drive høyttalere fra feks B&W med bra trøkk og renhet. Ønsker man å utvide anlegget er det bare og kjøpe til, plugge i strøm og man har trådløs musikk hvor man vil, den aktive høyttaleren koster bare 3500 kr og er ypperlig ute på plattingen eller på et barnerom, man har 8 mill låter tilgjengelig på fjernkontrollen eller en iPhone, styrer volum osv. Jeg kan også plugge i TV og derved få lyd fra TV, PS3, eller spille mine gamle CD via PS3 de få gangene det blir aktuelt. Jeg kan plugge inn hva som helst på en Sonos enhet og få lyden av det ut i anlegget hvor jeg vil trådløst, jeg kan plugge i en Bluetooth dings og få musikken fra en mobiltlf overført trådløst, osv. I tillegg har jeg hundretusenvis av radiostasjoner.. Utrolige greier for folk flest. Lyden er klart hifi om ikke hi-end. Når det gjelder høyttalere har jeg blitt glad i 3-veis, spesielt B&W med FST mellomtonen, det virker som at å ha et eget element som kun jobber i mellomtoneområdet uten å få juling fra bassområdet gir en ekstra klarhet og ro.. Så B&W CM7 har jeg landet på foreløbig, men jeg har ikke hørt den rimeligere 600 serien, man får et ekstra basselement for samme pris her, men flere elementer blir kanskje for mye for den lille fjerten av en digitalforsterker? At man i hele tatt kan drive CM7 så det vibrerer i kroppen uten at lydbildet og klarheten faller sammen er uansett litt av en prestasjon for en liten "Lego-kloss" på 2,3 kg.

Synspunkter?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.380
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke avskriv Larsen uten hjemmelytting.
Jeg er streamingfantast selv, og bruker Squeezebox Touch som det eneste daglige grensesnittet til anlegget. Det låter så bra som kildematerialet.

Flott åpningspost!
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Nei, jeg tror også det, MEN UMULIG i denne unnskyld "møkkabyen for hifi" her siden INGEN selger Larsen HER, å få prøvd de hjem! Kunne jo selvfølgelig bare kjøpt et sett Larsen 4 fordi de er så rimelig, og solgt de igjen, MEN jeg SITTER kun MAX 2 meter unna, og da jeg prøvde dette i butikken skal takrefleksen være RIMELIG kraftig for å oppheve at lyden kommer nedenfra..
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Jeg har Larsen 6 og sitter til tider ganske nær høyttalerne ( ca. 1,2 m fra den høyre).
Opplever ikke noe problem med at lyden blir liggende for lavt . Du må gjerne ta en lytt på mine, Arne, dersom du befinner deg i Oslo.
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
tommen skrev:
Jeg har Larsen 6 og sitter til tider ganske nær høyttalerne ( ca. 1,2 m fra den høyre).
Opplever ikke noe problem med at lyden blir liggende for lavt . Du må gjerne ta en lytt på mine, Arne, dersom du befinner deg i Oslo.
Nei, altså jeg har trodd at den eneste høyttaleren som kunne passet hjemme hos meg så trangt som jeg har det, er Larsen, så ble skuffet over at hele lydbildet "lå lavt i terrenget" hos Jamtljud. Men jeg vet fra før at disse (eller rettere sagt Carlsson) kan spille rævva i en hifibutikk med absorbenter i taket og masse andre høyttalere i rommet som dreper akustikken, så det er fint å få slike tilbakemeldinger. Larsen 6 er også svært pene høyttalere, og klangen forøvrig er ren og detaljert! Æ e Tronjæmmer sjø, så en lytt i Oslo blir vanskelig, men helt klart bør disse vurderes KUN i egnet rom m hardt tak og ordinære møbler, intet annet. De er også prismessig på akkurat samme nivå som B&W CM7 som foreløbig er favoritt.

"Forsvinner bakveggen" hos deg slik at det høres ut som det kommer lyder lengre bak enn veggen, noen meter utenfor liksom? Det gjorde det på Carlsson på enkelte gode opptak, eller mikset slik..

Jeg hadde satt pris på om du kunne tatt et spesielt høydemål for meg, altså hvor høy i cm de er fra gulvet kun opp til den liggende absorbenten, dempematta, foran bassen?

Hva bruker du under høyttalerne, SD dempeføtter som anbefalt http://www.sonicdesign.se/sdfot.html , eller kanskje du har teppe under?
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
KEF kanskje kunne være noe ? :)

Det er ikke noe dårlig merke i allefall. Elkjøp som selger dem,men det gjør ikke produktet dårlig av den grunn. De selger jo toppmodellen 207/2 også, til den nette sum av 179.000,-. Den ble kåret til årets høyttaler av Stereophile for 2008. :)

Disse jeg nevner nedenunder kunne kanskje være noe.

KEF IQ90 er jo bare lekre (i mine øyne i allefall).





Generelle spesifikasjoner

Effekt (W) : 15-200
Impedanse: 8
Frekvensområde: 33Hz-40kHz
Følsomhet (2.83V/1m): 91 dB
Annet:
Høyde (cm) : 94,20
Dybde (cm) : 32,70
Bredde (cm) : 22,00
Vekt (kg) : 16,30

Koster: 12995,- på Elkjøp

Test i Stereophile av forgjengeren IQ9.Var ikke mye de hadde å utsette på den og etterfølgeren kan jo være det lille hakket forbedret som setter prikken over i`en.Ble nesten litt nysgjerrig på den selv. :)

Eller KEF C7B




Generelle spesifikasjoner:

Impedanse: 8
Frekvensområde: 36Hz - 40kHz
Følsomhet (2.83V/1m): 91dB

Annet:

Høyde (cm) : 96,50
Dybde (cm) : 28,60
Bredde (cm): 20,30
Vekt (kg) : 13,40


Koster: 5995,- på Elkjøp


Kunne være verd å sjekke ut?
Kan jo sikkert deponere og prøve hjemme også. Skulle ikke være så ille å plassere heller med tanke på at det er fremadvendt bassport. Det er i allefall min erfaring.


Elkjøp
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Arne!
Mine Larsen har en høyde på 58cm til bassen, de står på SD-føtter og er plassert med 2 meters mellomrom og med 0,7 m til hjørner. endel grønne planter og gardiner mellom de og møbler, tepper ellers. Mange ganger når jeg lytter så blir jeg overrasket over bredde og dybde i lydbildet og uansett hvor jeg er i stua så fungerer lyden like bra. Ikke noe boom i bassen noe sted selv om jeg står i den andre enden av rommet.
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Flott. Nå er jeg utrolig i tvil om Larsen 6 eller B&W CM7 er det rette for meg.. For et dilemma. Larsen 6 må spille mye bedre hjemme hos meg enn hva de gjorde hos Jamtljud. Men jeg vet av erfaring fra Carlsson at det er nettopp det de kan gjøre.. Nei, nå må jeg ta en timeout igjen. Søren at jeg begynte med dette.. Hvis en forhandler i Trondheim kan tenke seg å føre Larsen 6 så send meg en melding. Men ikke demonstrer de i et dempet lytterom. Normal hard hjemmeakustikk med reflekterende tak og vegger, kun møbler og eventuelt teppe på gulvet. :-\
 
E

eldstaal

Gjest
tommen skrev:
Arne!
Mine Larsen har en høyde på 58cm til bassen, de står på SD-føtter og er plassert med 2 meters mellomrom og med 0,7 m til hjørner. endel grønne planter og gardiner mellom de og møbler, tepper ellers. Mange ganger når jeg lytter så blir jeg overrasket over bredde og dybde i lydbildet og uansett hvor jeg er i stua så fungerer lyden like bra. Ikke noe boom i bassen noe sted selv om jeg står i den andre enden av rommet.





Jeg angrer litt på at jeg solgte mine 52.2. Ser du har 2 m mellom høyttalerene. Husker John Larsen mente jeg burde ha 3,5 m mellom;jeg så gjorde, og i min vinkelformede stue ble lyden både mere detaljert samt at lydbildet antok enorme dimensjoner. Ser at du har 3,4 m til rådighet totalt, tror jeg ville prøvd med 2,8 m mellom og 30 cm til sidevegg.
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Eldstaal foreslår: "tror jeg ville prøvd med 2,8 m mellom og 30 cm til sidevegg."

Jeg har flyttet høyttalerne slik du foreslo og at det stemmer at det ble et "større" lydbilde.
Virker ikke som om bassen ble påvirket noe særlig; Larsen er kanskje ikke så kritiske ved å komme for nærme hjørner. Synd ikke mange fler oppdager hvor greit det er med en høyttaler som du kan kline veggen. Sikkert mange vrange hustruer som hadde satt pris på det!
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
447
Antall liker
114
Sted
Halden
eldstaal skrev:
tommen skrev:
Arne!
Mine Larsen har en høyde på 58cm til bassen, de står på SD-føtter og er plassert med 2 meters mellomrom og med 0,7 m til hjørner. endel grønne planter og gardiner mellom de og møbler, tepper ellers. Mange ganger når jeg lytter så blir jeg overrasket over bredde og dybde i lydbildet og uansett hvor jeg er i stua så fungerer lyden like bra. Ikke noe boom i bassen noe sted selv om jeg står i den andre enden av rommet.





Jeg angrer litt på at jeg solgte mine 52.2. Ser du har 2 m mellom høyttalerene. Husker John Larsen mente jeg burde ha 3,5 m mellom;jeg så gjorde, og i min vinkelformede stue ble lyden både mere detaljert samt at lydbildet antok enorme dimensjoner. Ser at du har 3,4 m til rådighet totalt, tror jeg ville prøvd med 2,8 m mellom og 30 cm til sidevegg.
:)

Angrer ja,det bør du gjøre. Kommer aldri til og selge mine 52,har tilgode og høre noen bedre lydmessig når det helhet. Noe mere demokratisk høytaler finns ikke.

Har aldri kost meg mere med musikk enn nå.

Brukte mine OA 50.3 i et lokale på over 150kvm. De var ikke for små,fylte hele rommet med godlyd og hvilken bass de vartet opp med. Gammel hitachi forsterker gjorde jobben.

Mvh Roar
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tviler på om B&W CM7 vil fungere bra med den plasseringen du har mulighet til. De er dessuten ganske pløsete i bassen. Prøv i alle fall før et kjøp!
Angående Larsen, så bør du i hvert fall velge 6eren fremfor 4eren. Larsen 6 virker som en vesentlig bedre høyttaler. Du kan jo forresten sende Larsen en mail og spørre om plasseringen din og kort avstand vil fungere.
Ellers har du som tidligere nevnt aktive nærfeltsmonitorer.

Philips har forresten en ganske fiffig alt i et løsning, men det er kanskje litt mindre høyttalere enn hva du ønsker. Testene er gode og anlegget fikk EISA pris om det skulle bety noe.
http://www.philips.no/c/tradlose-lydprodukter/streamium-mci900_12/prd/
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Snedig at stadig flere bruker prinsippene til Carlsson.. Har det travelt for tiden som alenefar og i full jobb, så får se hva det blir til etterhvert. Har kjøpt en billig Toshiba laptop m Windows på et nattsalg hos elkjop.no (3000 kr!) så no blir det Windows og Spotify også i stua (har en eldgammel laptop m Ubuntu der nå) så mulig det rett og slett blir et sett B&W MM-1 inntil videre.. http://www.lydogbilde.no/bowers-aamp-wilkins-mm-1.4778771-117331.html Også spent på de trådløse AudioPro Living LV3 høyttalerne som kommer nærmere jul: http://www.lydogbilde.no/audiopro-kutter-kablene.4822581-43674.html Innser at jeg har utrolig vanskelig forhold for hifi inni kroken der vi sitter! Ellers er det helt klart Sonos ZP120 med B&W CM5 eller CM7 som spiller best av de anleggene jeg har hørt nå når man tenker på streaming, betjening, plass osv. Det kan godt være at den lille men overraskende kraftige digitale forsterkeren rydder opp i bassen, for det trykket skikkelig bare man skrudde volum høyt nok. Selv betjeningen på Hifiklubben ble overrasket og kom strømmende til da de hørte lyden og trykket fra bassen fra langt bak i lokalet, tror ikke de var klar over at dette gikk an. Men nå må jeg ta ting etterhvert når jeg får tid og lyst. Hadde høstferie når jeg var tungt inne i dette og så plutselig kom hverdagen..
 
Topp Bunn