Jaktstart i morgen!!!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
I morgen tidlig starter årets småviltjakt! Og jeg mener at årets hjortejakt også starter samtidig. De stakkars elgjegerne må vel vente et par uker til før de slipper til i skauen...

10. september er den STORE dagen for alle oss som lider av kronisk veidemannsdilla, og skulle noen av dere forundres over kolonnene med div. kjøretøy, nedlessa med jegere, hundebur, lavvoer osv., så er det altså mest sannsynlig håpefulle rypejegere som er på vei ut mot jaktterrengene. Mange er allerede på plass uti bush'en et sted, noen i hytter og mange i telt av ymse slag. Jeg er forøvrig også straks på vei...

Gi gjerne tilbakemeldinger om hvordan årets åpningsjaktdager har vært, tilstanden på rype- og / eller skogsfuglbestandene rundt om, etc. Årets rypetellinger tyder jo på en viss vekst i rypetetthetene, kanskje særlig i Trøndelagsfylkene og sørlige Helgeland. Her i Saltenområdet tyder tellingene på en viss fremgang, men ikke så mye å rope hurra for enda - til tross for et godt smågnagerår i fjellene. Det samme har jeg også konstatert på 3 - 4 jakthundprøver som jeg har deltatt på. Det er noen flere kull enn i fjor, men det skulle jaggu ikke mye til. Det positive er at kullene er uvanlig store i år - 10 - 14 fugler i hvert kull har ikke vært uvanlig.

Jeg oppfordrer alle til å utvise forsiktighet i jakta, og forsiktighet med uttaket. Det er ikke tøfft å ikke skyte ut et kull, og det er heller ikke særlig lurt heller, med tanke på kommende år. Jeg har en privat regel for meg sjøl om at hvert kull skal bare tas opp en gang, og uansett hvor enkelt det måtte være å jakte på etterliggere, skyter jeg aldri meir enn to ryper fra hvert kull.

Skitt jakt til alle her på "Sentralen" som skal ut i skog og mark!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Takk for advarselen. Tror jeg holder meg på asfaltert vei en stund til. ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Zomby_Woof skrev:
Takk for advarselen. Tror jeg holder meg på asfaltert vei en stund til. ;)
;D ;D Automobilene er garantert mye farligere enn alt som rører seg i skauen...kanskje best at du holder deg innendørs??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
Jeg er klar med gryta, Vilhelm! ALt fra spurv til raklehane mottas med takk!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
cash 63 skrev:
Sluket: Går det bra med gris også?

200 pannor :eek:
Fytterakker'n, for et svin! Ikke bare-bare å møte en sånn i tjukkskauen. Jeg har en kjenning som pleier å jakte villsvin i polen. Han ble angrepet av en sånn, og unngikk så vidt å bli flerret opp p.g.a. en iskald jaktleder, som fikk avliva svinet nokså kontant. Men villsvinbiff er jo svinaktig god mat!

Sluket; de jeg jakter på, flyr fremdeles! Det var som vi pleide å si mens vi dreiv kvalfangst; noen ganger er det sausen som er best...

J

J.J

Gjest
Håper Diana er snill mot dere - Lykke til .... :D

Og ja - jeg har ledig gryte her ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.649
Torget vurderinger
24
"Sluket; de jeg jakter på, flyr fremdeles! Det var som vi pleide å si mens vi dreiv kvalfangst; noen ganger er det sausen som er best... "

Jo, selvsagt, men meningen er vel å få banka de ned, er det ikke det da?? Driver vel ikke med "catch and release" håper jeg?? Sprettert og luftgevær?? ;D

Tenk deg en dugelig grillaften med det villsvinet, Cash - skikkelig rånete svensk V8-motoriserad grill og greier, godt med sockerdrycka til..
2" grillspyd, SKF-kulelager fra en gammel SAAB's forhjul, pensles med motoroljen...

J

J.J

Gjest
pengesluk skrev:
"Sluket; de jeg jakter på, flyr fremdeles! Det var som vi pleide å si mens vi dreiv kvalfangst; noen ganger er det sausen som er best... "

Jo, selvsagt, men meningen er vel å få banka de ned, er det ikke det da?? Driver vel ikke med "catch and release" håper jeg?? Sprettert og luftgevær?? ;D

Tenk deg en dugelig grillaften med det villsvinet, Cash - skikkelig rånete svensk V8-motoriserad grill og greier, godt med sockerdrycka til..
2" grillspyd, SKF-kulelager fra en gammel SAAB's forhjul, pensles med motoroljen...
;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Virkelige gentlemen driver jo selvsagt med "catch and release" både på laksefiske og rypejakt. ;)

I visse fall er det "catch" biten av det hele som er utfordringen og i andre fall er det "release" biten som er utfordringen. Da tenker jeg ganske spesifikt på de to ulike formene for "rypejakt"! ;D

Men "C & R" når det gjelder li og fjellrype går da ut på å skremme føggeln opp og så ganske bevisst skyte ved siden av for å markere at "jeg kunne ha tatt deg!" Det der er jeg en kløpper på!! ;D

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Husker godt et program fra Canada/Alaska,der brukte dei matolje på oljetanken på motorsaga og lagde "fine" kjøttstykker av moose,funka greit det.

Jakter ikkje sjøl,men går utallige turer i skauen og lusker på hjort.
Veldig kjekt når ein av og til oppdager hjorten før ein sjøl blir oppdaga,flotte dyr.

Kanskje eg skal begynne med raudmerka caps no i hjortejakta,mange ustabile jegrar i traktene:)

Mvh.

Z

Zomby_Woof

Gjest
VilhelmW skrev:
Zomby_Woof skrev:
Takk for advarselen. Tror jeg holder meg på asfaltert vei en stund til.  ;)
;D ;D Automobilene er garantert mye farligere enn alt som rører seg i skauen...kanskje best at du holder deg innendørs??
Muligens et poeng der, VW...  :-\

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det ble en tåkete jaktstartdag - tåka lå nemlig graut-tjukk store deler av dagen over fjellheimen der jeg befant meg. Irsksetter'n forsvant i tåka, hundepeileren virka ikke p.g.a. sterkt kupert terreng i føste delen...d.v.s. peileren virka, men jeg mista kontakt med hunden - og da jeg omsider fant en kompis som gikk ut samtidig som meg og mitt følge, fant vi jaggu irsk'en sammen med kompisen sin gordonsetter!!! Frøkna mi hadde både funnet rypekull, reist fuggel og apportert perfekt...men altså ikke for meg. Kan det være noe med kroppslukta, tro?

Resten av dagen forløp med at et og anna rypekullet ble bragt på vingene - men elendig skyting ga null uttelling for min del. Jeg ble ansvarlig for 4 hull i skodda, men ikke ei fjær til jorden. Kompisen, som fikk hjelp av hunden min, fikk 4 og min hundeløse følgesvenn, fikk ei. Men vi var alle enige om at det hadde vært en fin tur, til tross for at jeg presterte å skli under forsering av ei elv - slo meg halvt forderva, men gore-texdressen berga meg sånn passe tørr.

Det var svært mange jegere i terrengene, og det smalt jevnt og trutt uti tåkeheimen, så en god del rypekull må det ha vært i området. Jeg tar nok turen tilbake igjen til helga, tenker jeg. Da har de fleste jegere gått den verste jaktlysta av seg. Jeg liker nemlig ikke å jakte i kø!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
12 svar og ingen indirekte drapstrusler fra dyrevernere? Wtf...? ???
Jakt er jo humant sammenlignet med Nortura.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.964
baluba skrev:
12 svar og ingen indirekte drapstrusler fra dyrevernere? Wtf...? ???
Mulig Dyrenes Venner kun ser overskriften og stusser over at skisesongen allerede har begynt.

Topp Bunn