Er det ikke lurt å bruke et spredt utvalg fra hele musikksamlingen når man setter sammen et anlegg og vil at det skal låte best mulig for sitt bruk?Slik at man får forskjellige sjangre,instrumenter,stemmer,opptakskvalitet osv. best mulig gjengitt innefor de rammer man har.
Det gjør i allefall jeg,for om plater fra KKV,Opus3,Audioquest,Blue Note,Verve,Blue Groove,Telarc osv. låter aldri så nydelig så kan det vare det samme så lenge de mindre gode opptakene låter for dårlig.Balanse her er viktig synes jeg og for min egen musikksmak som er alt fra Klassisk til f.eks Trash der opptakskvaliteten og musikken generelt varierer veldig så må jeg inngå kompromiss,eller allroundegenskaper som jeg liker kalle det.
Tror alle inngår kompromiss i større eller mindre grad for at det skal bli så bra som mulig for den enkelte.Det er jo ikke slik at man legger merke til det ved vanlig avspilling,det er bare ikke så nådeløst overfor de innspillinger som ikke tåler å bli brutalt avslørt for det de er.
De forskjellige platene vi setter på varierer jo i kvalitet og signatur og endrer karakteren i anleggets gjengivelse av musikk for hver enkelt skive,i større eller mindre grad.Noen ligner mye,og noen lite på hverandre,men de er vel alle forskjellige.
Likevel går det an å få det aller meste til å låte godt så lenge man ikke kjører anlegget til yttergrensene.Avslørende er en ting,nådeløs en annen.
En ting jeg har merket er at om oppløsningen i anlegget er meget god så virker det som om dårlige innspillinger kommer bedre ut av det også.Nesten så man kan høre hva som er det dårlig og bra med hver innspilling, men man kan velge hva man vil fokusere på da det flyter så uanstrengt og finkornet mot våre ører som jo er en god sil om man kan kalle dem det.Om musikken også blir komprimert når den formidles gjennom anlegget så blir dårlige innspillinger også værre å høre på.Høyttalere med dårlige diskanter osv. får fioliner og metalgitarer på middelmådige opptak og kanskje også gode opptak til å låte som bisvermer og vinkelslipere. :-\
Vel,nok om det.
Oppløsningen burde ikke være noe problem for deg ,Sinep som har såpass til anlegg.Noen skulle kanskje vært hos deg å hørt tror jeg for å kartlegge problemet og kanskje også målt hvordan responsen i rommet ditt er.Ikke vet jeg,men det skader vel ikke å prøve.
Vi begynte jo tipse om anlegg,...eller,..tråden er vel en fillerye av forskjellige vinklinger og OT(fra min side også).Kanskje vi kan lappe den sammen igjen.
Synes det er litt rart at ikke trådstarter,som har McIntosh 501 og B&W 802D får dette til å låte med den signaturen han ønsker.Altså mer fyldig på metal og mer heavy musikk-sjangre om jeg skjønner rett.
Kanskje noen kan tipse om grep som kan gjøres der?
Hadde du problemer med rommet,Sinep?Så du skrev noe om det i "B&W 802D og 25m2 betongrom".Kan det ligge noe der?
Fikk du løst dette og kabel-problemene?
Håper du finner ut av det.