Jakten på FEIT lyd!

O

Oblivion

Gjest
sinep skrev:
frans skrev:
Mine synspunkter.
Et problem med høyttalere generelt er utfasing av lyd i bassen, og særlig i området 150-300 hz. Relatert til avstand så er det ca 35 - 70 cm. Det er nok en ganske typisk avstand fra gulvet og opp til bassen.
Føler vel egentlig at det er i det frekvensområdet vanlige stereoanlegg sliter jeg også, 100 - 1khz eller noe sånt.
Hvis man skal forhindre utfasninger, kan man da f.eks. kle hele bakveggen med noe bassdempende materialer sånn at den ikke blir reflektert? Synes jeg så et bilde av det en plass.
I all enkelhet er det manglende baffelstep kompensering som er årsaken..
Dette kombinert med "riktig" nivå rundt resonans gir "dippen" som kan strekke seg opp mot 1kHz i noen uheldige kombinasjoner av kabinett type og for stivt opphengte elementer.

Jeg ville sagt at dette kan forsvares i billige to-veis systemer hvor de er nødt til å gjøre store kompromisser,
men ikke i mer påkostede konstruksjoner hvor en burde kunne forvente at slike feil er rettet opp...

U

utgatt60135

Gjest
Anonym skrev:
Lyngen skrev:
Lyden fra "naturlige" instrumenter skal via en helt ulik aksutikk gjennom en eller flere bittesmå "høyttalere" satt gjerne få centimetre unna lydkilden med sin spesifikke spredingskatakteristikk og klangfarger og skal gjennom utall elekroniskse kretser med diverse effekter før de blir mastret og komprimert til enere og nullere på en skive eller annet.

Så sitter det entusiastiske hifinerder og tweeker lyden i sine anlegg slik de kjenner den fra rad 10 i en stappfull konsertlokalet og påstår at anlegget deres er dønn nøytralt og naturlig med alle plater?
Jeg ser at teorien min om at de dynamiske egenskaper til få små elemter til å gjengi et stort frekvensregister tydeligvis har blitt forkastet til fordel for å diskutere nyanser i klang. Jeg mener at klangforskjeller er mindre relevant enn dynamikk og oppløsning og til en viss grad er det også mulig å tweake klangen fra en høyttaler med komponentene. Du har jo gjort det selv med Sugden ;)
Ja, nå ble det jo mange temaer i denne tråden og til tider langt fra temaet til trådstarter (men det er en tendens til at slike diskusjoner blir mer debatert når de bare plutselig dukker opp enn når noen starter en egen tråd).

Anonym, jeg har intet behov for store treveis-høyttalere her jeg bor nå (har prøvd det). Hadde jeg hatt et stort lytterom hadde det kanskje vært anderledes. Focalene er meget kjappe og transientvillige i hele sitt spekter, det er den største styrken til dem. De er også veldig upåvirket av volum. De gir ikke noe etter selv om jeg spiller mot min smertegrense. Så lenge de spiller mer enn kraftig nok og jeg har en subwoofer så er det andre ting som påvirker mest og det svakheter som ligger på platene. Sugden er veldig transientvillige og det er en fordel for gode innspillinger samtidig som det forsterker svakheter på innspillinger. Komponenter som er mykere og rundere i klangen er mer passende til tekniske svakheter i innspillinger, men vil nødvendigvis ikke ha "toppytelsen" fra gode innspillinger. Sugden innkjøpet var ingen tweak, men en stor oppgradering. Jeg skulle gjerne ha tweaket lyden litt mykere på enkelte plater derimot. Sugden A21SE finnes ikke "varm" og er lite farget, det er en missforståelse noen har.

Spørmålet koker ned til hva som er nøytralt og hva som er korrekt.
Ja, og ikke minst personlige preferanser. Det jeg mener mange bommer på er forskjellen mellom nøytralt/korrekt i forhold til platene eller konsertlyden. Det trenger slettes ikke være det samme. Her synes jeg ikke det er noe rett eller galt, men viktig at vi kommuniserer riktig. Det jeg reagerer mest på er de som kritiserer høyttalere som er så tro mot innspillingene som mulig til å være umusikalske og det som verre er når de egentlig burde skylde på produsentene av plata. Men å synes slike høyttalere er for analytiske og "brutalt ærlig" er en fair sak.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
sinep skrev:
frans skrev:
Mine synspunkter.
Et problem med høyttalere generelt er utfasing av lyd i bassen, og særlig i området 150-300 hz. Relatert til avstand så er det ca 35 - 70 cm. Det er nok en ganske typisk avstand fra gulvet og opp til bassen.
Føler vel egentlig at det er i det frekvensområdet vanlige stereoanlegg sliter jeg også, 100 - 1khz eller noe sånt.
Hvis man skal forhindre utfasninger, kan man da f.eks. kle hele bakveggen med noe bassdempende materialer sånn at den ikke blir reflektert? Synes jeg så et bilde av det en plass.
Kanskje denne siden kan være til hjelp å definere "problemet". Hvis man med "feit" lyd mener det samme som "warmth" så er det tydelig at en må arbeide med frekvensen i området 150-200 hz.

Men også for mye nivå i området 1khz til 2 khz kan få høyttalerne til å låte tynt. Da kan det også hjelpe med akustikk tiltak. Solidcore kabler til høyttalerne kan også hjelpe dersom en plages med tynn og pistrete lyd.

Hvis en høyttaler mangler nivå i dette området, vil høyttaleren låte mere tynt og pistrete. Som nevnt kan det skyldes utfasinger / romrefleksjoner.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Fin link frans.
Virker som veldig mange høyttalere sliter i området 100-300Hz.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
frans skrev:
Kanskje denne siden kan være til hjelp å definere "problemet". Hvis man med "feit" lyd mener det samme som "warmth" så er det tydelig at en må arbeide med frekvensen i området 150-200 hz.

Men også for mye nivå i området 1khz til 2 khz kan få høyttalerne til å låte tynt. Da kan det også hjelpe med akustikk tiltak. Solidcore kabler til høyttalerne kan også hjelpe dersom en plages med tynn og pistrete lyd.

Hvis en høyttaler mangler nivå i dette området, vil høyttaleren låte mere tynt og pistrete. Som nevnt kan det skyldes utfasinger / romrefleksjoner.
Boom, punch, warmth og fullness høres bra ut, det vil vi ha mer av ;)
Fant en ganske nyttig link her: http://www.ethanwiner.com/acoustics.html
Han beskriver hvordan man kan bruke bassfeller for å korrigere sånne feil (det ser jo ganske jævlig ut dog).

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.789
Lyngen skrev:
Lyden fra "naturlige" instrumenter skal via en helt ulik aksutikk gjennom en eller flere bittesmå "høyttalere" satt gjerne få centimetre unna lydkilden med sin spesifikke spredingskatakteristikk og klangfarger og skal gjennom utall elekroniskse kretser med diverse effekter før de blir mastret og komprimert til enere og nullere på en skive eller annet.

Så sitter det entusiastiske hifinerder og tweeker lyden i sine anlegg slik de kjenner den fra rad 10 i en stappfull konsertlokalet og påstår at anlegget deres er dønn nøytralt og naturlig med alle plater?
Ja, det er vel en måte å se verden på.

En annen er at et antall musikkelskere med interesse for gjengivelse av samme i hjemmet er vel kjent med lyden av uforsterkede akustiske instrumenter
- man trenger ikke gå på konsert for å høre dette, piano, fiolin, osv kan også oppleves i en alminnelig stue, gjerne det samme rommet hvor anlegget står -
og så oppdager disse over tid at denne karakteristiske lyden av akustiske instrumenter blir mer naturlig gjengitt gjennom noen komponenter framfor andre, også ved bruk av de forskjelligste innspillinger.

At det da høres mer naturlig ut, tas noen ganger som en indikasjon på at disse komponenter kanskje også er mer nøytrale enn de som ikke gir denne opplevelsen.

U

utgatt60135

Gjest
ch skrev:
At det da høres mer naturlig ut, tas noen ganger som en indikasjon på at disse komponenter kanskje også er mer nøytrale enn de som ikke gir denne opplevelsen.
En nøytral forsterker er en som kun forsterker signalet den får inn uten å forandre noe ellers. Følgelig vil et nøytralt anlegg bare avspille det behandlete elekroniske signalet så nøyaktig som mulig, omdanne det til lydbølger kontrollert og forhåpenligvis blir sluttresultatet hjemme ganske så likt uforsterkete instrumenter i et hjem. Idéelt sett :D. Spørsmålet er om den elektroniske lydverdenen alltid er idéel ::).

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nøytral elektronikk er ikke så himla vanskelig å få til.
Hva som er et nøytralt rom eller en nøytral høyttaler, derom strides også de lærde.

U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:
Nøytral elektronikk er ikke så himla vanskelig å få til.
Hva som er et nøytralt rom eller en nøytral høyttaler, derom strides også de lærde.
Noen eksempler er for meg Lector spilleren som fikk veldig mye skryt for naturlig klang. Den vurderte jeg mot Cary, og jeg vedder ganske mye penger på at det Cary´en som er den mest nøytrale. Sonus Faber Aditor M versus Focal Micro. Jeg vedder igjen på at det er Focalene som hadde kommet best ut i forhold til nøytral gjengivelse selv om det er Sf som er mest kjent for naturlig lyd.

Sitter nå og lytter til:

Jeg synes det høres veldig riktig ut hjemme faktisk. Sf hadde presentert musikken litt anderledes. Hørte masse på djangomusikk live på nært hold for noen år siden.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Poenget mitt er at det i dag faktisk lages betalbar elektronikk med forvrengningsnivåer (alle former) som ligger nede under -100dB, dvs. at de ikke forvrenger hørbart i det hele tatt. Konstruksjon av høyttalere (kasse, rundstråler, dipol, hybrider av de tre) og voicing av er en ganske annen skål. Her er kompromissene hørbare og vel så det, også på de påkostede. Signalet blir ikke til lyd uten høyttalere, og lyden påvirkes også av rommet høyttaleren spiller i. Og lytteren har sine preferanser...

U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:
Poenget mitt er at det i dag faktisk lages betalbar elektronikk med forvrengningsnivåer (alle former) som ligger nede under -100dB, dvs. at de ikke forvrenger hørbart i det hele tatt.
Hvorfor låter forsterkere så forskjellig da? Har aldri hørt to forsterkere som låter likt.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Lyngen skrev:
Jeg synes det høres veldig riktig ut hjemme faktisk.
Men ganske så langt fra live lyd tross alt :-\ :)
Definitivt.

Selv har jeg vært på monitorkjøret, men har nå sklidd over til et slags "illusjonskjør". Men to kanaler er og blir to kanaler, og jeg har nok alt for lang vei til sidevegger for å kunne oppnå noen form for "half wraparound".
RBN er nærmere en slik illusjon, men helt som hjemme hos Siegfried er det kanskje ikke.

Dette har nok lite med FEIT lyd å gjøre, forresten. Heller konsertsalillusjonlyd.

Lyngen skrev:
Valentino skrev:
Poenget mitt er at det i dag faktisk lages betalbar elektronikk med forvrengningsnivåer (alle former) som ligger nede under -100dB, dvs. at de ikke forvrenger hørbart i det hele tatt.
Hvorfor låter forsterkere så forskjellig da? Har aldri hørt to forsterkere som låter likt.
Hvor mange forsterkere har du hørt som omtales som nøytrale da, f.eks. Bryston og Halcro?

U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:
Hvor mange forsterkere har du hørt som omtales som nøytrale da, f.eks. Bryston og Halcro?
Jeg har vel hørt noe Bryston hos Tor men ikke noe merke jeg kjenner. Halcro har jeg ikke hørt om engang.

Jeg har det med å være litt påståelig til tider, men tror og håper jeg ikke er helt på jordet i denne tråden :). Jeg har jo langt fra like mye erfaring på HiFi som endel andre her inne, men til gjengjeld har jeg lang erfaring og endel forståelse for lydopptak i og med jobben som fotograf som kanskje ikke så mange andre har her inne.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Postulat-paradoks: Vi gjenkjenner en ufarvet gjengivelse når vi hører den. (paradoks fordi eksakt referense nesten alltid mangler). Personlig finner jeg at nøytral og fargeløs gjengivelse er det nest mest opphissende av alt her i livet. Hvert nye stykke man spiller av kan bli en akustisk overraskelse! Det er også viktig å huske på at alt skal kunne gjengis overbevisende: Fra skjøre flageolett-toner til ffff orkesterbrak som gir bakoversveis osv.
Et anlegg som setter sitt eget "feite" stempel på alt? Ikke min kopp the. No

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er selvfølgelig enig hovedpoenget til Valentino, men jeg tror ikke noen forsterkere er 100% transparente under alle typer laster. Selv ikke Bryston 4B SST. I forhold til forskjellene høyttalere og rom gir, er det derimot et spytt i havet.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg må bare ta opp OT diskusjonen igjen. Tråden "Hvilke plater bør vi styre unna p.g.a dårlig lyd", fikk meg til å tenke at vi muligens snakker forbi hverandre?

Alså, når jeg påstår at et anlegg som er konstruert for best mulig ytelse på gode innspillinger ikke spiller dårlige innspillinger like behagelig som andre tunet anlegg, så er det i all hovedsak med rock, ikke akustisk musikk.

Og da mener jeg virkelig dårlig lyd, ikke grei nok lyd. Og jeg mener som sagt ikke å spille platene tålelig, men best mulig. Slik at de blir behagelig å lytte til.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.781
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
...
Alså, når jeg påstår at et anlegg som er konstruert for best mulig ytelse på gode innspillinger ikke spiller dårlige innspillinger like behagelig som andre tunet anlegg, så er det i all hovedsak med rock, ikke akustisk musikk.
...
Det er kanskje en kunst å sette pris på det stygge og brutale, men jeg får ofte inntrykk av at «vi» forveksler god reproduksjon med en «vaker og behagelig» lyd, selv om dette ikke er intensjonen fra opphavet av hermetikken. Mye musikk, også innen akustisk, «skal» ha skarpe kanter.

mvh
KJ

U

utgatt60135

Gjest
Tror vel mer på at produsenter, musikere og teknikere innen rock stort sett ikke er interessert i HiFi. Rock kan etter min mening låte enda råere og tøffere med god lyd.

Mye musikk, også innen akustisk, «skal» ha skarpe kanter.
Ja, derfor er det et dillemma at anlegg ikke skiller mellom gode og dårlige "kanter".

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har vert på konsert med Bjørn Berge flere ganger,med totalt forskjellig lyd.

I et telt i skånevik med skrikende lyd i øst og vest,ingen opplevelse i heile tatt.
I Grieghallen med kanonlyd,vanvittig opplevelse,med dynamikk og anslag ut av en annen verden,samtidig med varm lyd.
Klangnyanser og kanonlett å følge det vannvittige fingerspillet til Berge heile tiden.
I teltet i skånevik blei gitatspillet samsurium av skrikende og unyansert lydbilde,satt på spissen.

For meg beviser det at det er fullt mulig og opprettholde kvalitet sammen med varm lyd,ka andre klarer å koke utav overtenking må bli opp til hver enkelt.

Uansett hvem du spør på heile kloden inkl artisten sjøl,foretrekker alle som ein, Grieghallen garantert.

Ka er problemet?

Mvh.

U

utgatt60135

Gjest
samlanes skrev:
Ka er problemet?
Vet ikke om du skjønner hva jeg snakker om? PA lyd kan jo være bra, uten at jeg har opplevd så mye av det selv. Vi snakker HiFi lyd med CD plater her.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Mitt poeng er at det ikkje treng låte metall og hardt uansett sjanger.

Etter mitt skjønn kommer allt an på lydtekniker/utstyr/anlegg.

Klarer ikkje du lyngen overføre tanken fra mitt eksempel,med så forskjellig lyd på konsert med samme artist,at det da vil sprike på innspilling også?

Ingen problem å mikse det til Grieghallenlyd med riktig tekniker/utstyr.

Det er jo faktisk det som er gjort på flere plater med Berge.

Håper ikkje du Lyngen/Kj vil bruke "hardtlåtende" plater som "referanse",det blir feil spør du meg.

Nå kommer sikkert lyngen og beskylder Grieghallen for besittelse av rørutsyr ol som farger lyden!!!!

Mvh.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.781
Torget vurderinger
1
samlanes skrev:
...
Håper ikkje du Lyngen/Kj vil bruke "hardtlåtende" plater som "referanse",det blir feil spør du meg.
...
«Du» vs «dere» ... ?

«Harde» skiver inngår selvfølgelig i referansegrunnlaget. Et anlegg som lager sukkersøt englesang av piggtråd er ikke verdt fem flate hva det skal være. Den største utfordringen er å få en god formening om det «skal» være hardt eller mykt, om hardt blir mykt eller mykt blir hardt er det like feil.

mvh
KJ

U

utgatt60135

Gjest
samlanes skrev:
Mitt poeng er at det ikkje treng låte metall og hardt uansett sjanger.
Nei, sjølsagt treng det ikkje det. Har jeg sagt noe annet?

Etter mitt skjønn kommer allt an på lydtekniker/utstyr/anlegg.
Of Course ...

Klarer ikkje du lyngen overføre tanken fra mitt eksempel,med så forskjellig lyd på konsert med samme artist,at det da vil sprike på innspilling også?
Of Course, har jeg sagt noe annet?

Ingen problem å mikse det til Grieghallenlyd med riktig tekniker/utstyr.

Det er jo faktisk det som er gjort på flere plater med Berge.
Of Course ...

Of Course not!!!!

Nå kommer sikkert lyngen og beskylder Grieghallen for besittelse av rørutsyr ol som farger lyden!!!!
??? ???

Aner ikke hva de bruker jeg, har ikke vært der engang.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Lyngen skrev:
Tror vel mer på at produsenter, musikere og teknikere innen rock stort sett ikke er interessert i HiFi. Rock kan etter min mening låte enda råere og tøffere med god lyd.
Tror jeg du har helt rett i, de er ikke interessert i HIFI, de er interessert i så GOD lyd som mulig, slik som artisten og/eller produsenten prøver å formidle de vil ha det. De fleste artister har en mening om hvordan de vil ha det og musikere flest, har også en god oppfatning av hvordan de skal få den lyden.
Så er det opp til teknikere å bevare mest mulig av dette eventuelt forme lyden med de verktøyene de har.

Siden artistene lever av det de spiller inn, er det nok ikke de audiofile de tenker først og fremst på når det gjelder lyd, så her har mikseren og masteringteknikeren en utfordring, få det uttrykket artisten vil ha, til å låte bra på alt mulig av avspillere, få det så HØYT som mulig, og samtidig sitte igjen med god samvittighet.....

Som dere skjønner blir dette ofte et gigantisk kompromiss, som ikke alltid kommer heldig ut for de med anlegg i millionklassen.

U

utgatt60135

Gjest
trex skrev:
de er interessert i så GOD lyd som mulig
"Sound" er vel ordet de bruker, og da menes det "lydkarakteren", ikke lydkvalitet.

Som dere skjønner blir dette ofte et gigantisk kompromiss, som ikke alltid kommer heldig ut for de med anlegg i millionklassen.
Ja, og det er fortsatt en gåte for meg at ikke alle HiFi folk er enig i det. Noen vil kanskje helst ikke snakke om det i det hele tatt heller fordi det er en ubehagelig sannhet.

Så derfor er min teori at de enten ikke hører på den type rock, eller at de inngår et kompromiss bevisst eller ikke bevisst. Alkymister er de neppe heller.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har dere ikkje hørt om produkter som klarer kunststykket og pynte på små skavanker i innspillinger,uten at det går utover andre ting?
Et av merkene heiter Conrad Johnson.

Dette har blitt omtalt i div magasin,bla fidelity.

Nå synst eg Kj og Lyngen kan komme med tips til feit lyd(istedenfor konstruering av problemer som nermest ikkje finst.)jeg har gitt mitt tips minst 2ganger.

Mvh.

U

utgatt60135

Gjest
samlanes skrev:
Har dere ikkje hørt om produkter som klarer kunststykket og pynte på små skavanker i innspillinger,uten at det går utover andre ting?
Et av merkene heiter Conrad Johnson.
Jo ... Men pynter man på små skavanker så gjør man noe med signalet. Men, nei det treng ikkje å være i noen spesielt negativ forstand eigentleg.

Nå synst eg Kj og Lyngen kan komme med tips til feit lyd(istedenfor konstruering av problemer som nermest ikkje finst.)jeg har gitt mitt tips minst 2ganger.
Det har jeg gjort uten respons.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Er det ikke lurt å bruke et spredt utvalg fra hele musikksamlingen når man setter sammen et anlegg og vil at det skal låte best mulig for sitt bruk?Slik at man får forskjellige sjangre,instrumenter,stemmer,opptakskvalitet osv. best mulig gjengitt innefor de rammer man har.
Det gjør i allefall jeg,for om plater fra KKV,Opus3,Audioquest,Blue Note,Verve,Blue Groove,Telarc osv. låter aldri så nydelig så kan det vare det samme så lenge de mindre gode opptakene låter for dårlig.Balanse her er viktig synes jeg og for min egen musikksmak som er alt fra Klassisk til f.eks Trash der opptakskvaliteten og musikken generelt varierer veldig så må jeg inngå kompromiss,eller allroundegenskaper som jeg liker kalle det. :)

Tror alle inngår kompromiss i større eller mindre grad for at det skal bli så bra som mulig for den enkelte.Det er jo ikke slik at man legger merke til det ved vanlig avspilling,det er bare ikke så nådeløst overfor de innspillinger som ikke tåler å bli brutalt avslørt for det de er.

De forskjellige platene vi setter på varierer jo i kvalitet og signatur og endrer karakteren i anleggets gjengivelse av musikk for hver enkelt skive,i større eller mindre grad.Noen ligner mye,og noen lite på hverandre,men de er vel alle forskjellige.
Likevel går det an å få det aller meste til å låte godt så lenge man ikke kjører anlegget til yttergrensene.Avslørende er en ting,nådeløs en annen.

En ting jeg har merket er at om oppløsningen i anlegget er meget god så virker det som om dårlige innspillinger kommer bedre ut av det også.Nesten så man kan høre hva som er det dårlig og bra med hver innspilling, men man kan velge hva man vil fokusere på da det flyter så uanstrengt og finkornet mot våre ører som jo er en god sil om man kan kalle dem det.Om musikken også blir komprimert når den formidles gjennom anlegget så blir dårlige innspillinger også værre å høre på.Høyttalere med dårlige diskanter osv. får fioliner og metalgitarer på middelmådige opptak og kanskje også gode opptak til å låte som bisvermer og vinkelslipere. :-\

Vel,nok om det.

Oppløsningen burde ikke være noe problem for deg ,Sinep som har såpass til anlegg.Noen skulle kanskje vært hos deg å hørt tror jeg for å kartlegge problemet og kanskje også målt hvordan responsen i rommet ditt er.Ikke vet jeg,men det skader vel ikke å prøve.

Vi begynte jo tipse om anlegg,...eller,..tråden er vel en fillerye av forskjellige vinklinger og OT(fra min side også).Kanskje vi kan lappe den sammen igjen. :)

Synes det er litt rart at ikke trådstarter,som har McIntosh 501 og B&W 802D får dette til å låte med den signaturen han ønsker.Altså mer fyldig på metal og mer heavy musikk-sjangre om jeg skjønner rett.
Kanskje noen kan tipse om grep som kan gjøres der?
Hadde du problemer med rommet,Sinep?Så du skrev noe om det i "B&W 802D og 25m2 betongrom".Kan det ligge noe der?
Fikk du løst dette og kabel-problemene?

Håper du finner ut av det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BanjoArrne skrev:
Er det ikke lurt å bruke et spredt utvalg fra hele musikksamlingen når man setter sammen et anlegg og vil at det skal låte best mulig for sitt bruk?Slik at man får forskjellige sjangre,instrumenter,stemmer,opptakskvalitet osv. best mulig gjengitt innefor de rammer man har.
Det gjør i allefall jeg,for om plater fra KKV,Opus3,Audioquest,Blue Note,Verve,Blue Groove,Telarc osv. låter aldri så nydelig så kan det vare det samme så lenge de mindre gode opptakene låter for dårlig.Balanse her er viktig synes jeg og for min egen musikksmak som er alt fra Klassisk til f.eks Trash der opptakskvaliteten og musikken generelt varierer veldig så må jeg inngå kompromiss,eller allroundegenskaper som jeg liker kalle det. :)
Det er for meg en selvfølge å trekke frem plater med mindre god lyd når jeg tester nye komponenter (noe som skjer utrolig sjeldent), for det er jo slike innspillinger som er bøygen i mange tilfeller. Hvis jeg ikke orker å høre dårlige mastringer av f.eks. Led Zep så er ikke komponenten riktig for meg. Allround dreier seg om mer enn å takle forskjellige genre for meg. Det er musikken som er viktigst.

Derfor er det helt naturlig at jeg ikke har sansen for analytiske og avslørende anlegg. Studiolyden jeg er vant med er også et verktøy for å finne frem til feil i opptak. Det er grunnen til at jeg ikke vil ha slikt i mitt hjem, som jeg har skrevet et utall ganger (hakk i plata-ta-ta). For andre ser det ut til at de er villige til et kompromiss, der platene med god lyd under optimale forhold er viktigst. Det er en prioritering jeg respekterer, men når jeg blir spurt om råd så favoriserer jeg selvfølgelig det som jeg synes er viktig, hvis ikke noe annet er spesifisert som ønskelig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.885
Jeg er også opptatt av hvordan musikk med dårlig lydkvalitet presenteres.
Det har ført til at jeg har havnet på en kraftig rørforsterker og vinyl.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
607
Torget vurderinger
1
Dette er jo lignende flere eksisterende tråder, og som også nye tråder som kommer med jevne mellomrom. Musikalsk/nøytralitet osv.

Å sette sammen anlegg basert på nøytralitets-tankegangen er for å si det noe overdrevet, en ekstremsport. Denne innfallsvinkelen er jo noe de aller fleste av oss entusiaster, inkludert meg selv, bedriver. For at nøytrale komponenter skal låte "riktig" blir det ALLTID en dyr affære, da ene ene komponenter en etter en vil avsløre mindre gode komponenter og sånn fortsetter det i ring til man etterhvert får fullendt sirkelen, og da har det blitt dyrt. For å ikke snakke om kabler, tweaking her og der, og andre "småting".

Man ender da opp med et anlegg som låter meget bra, som avslører både gode og dårlige plater, men som alltid låter fett p.g.a det ikke ikke blir trigget av plater med dårlig lyd. Anlegget låter grunnleggende riktig og har en perfekt klang, det er svært gjennomsiktig, men fravær av forvrengning i alle ledd gjør det likevel svært ørevennlig. Det er dette som er målet, men som alle vet er ikke ekstremsport for alle.

Tar man da 2 anlegg i prisklasse rundt 30-50k (og gjerne mye dyrere også) hvor det ene er basert på angivelig nøytrale komponenter, og et hvor musikalitet er målet og, hvor litt presisjon er ofret til fordel for en mer ørevennlig klang, og hvor komponentene er litt mindre avslørende ovenfor hverandre, så ligger lyden til det "musikalske" anlegget veldig mye tettere opptil et fintunet megabuck-anlegg.

Dessverre så ødelegger jakten på "nøytral" lyd anlegget til veldig mange som henger seg opp i specs og annet technobabbel, og som med litt andre prioriteringer kunne hatt et anlegg som gir fet og god lyd, og en mye mer musikalsk opplevelse. Hadde jeg ikke visst eksakt hvor jeg ville med mitt eget anlegg hadde jeg aldri i verden valgt de komponentene som jeg har valgt, og skal jeg bygge opp et PC-anlegg, hytte-anlegg eller et anlegg til noen i slekten/venner så er det kun det musikalske som er i sentrum, ikke specs eller om det ene er mer nøytralt enn det andre. I TV-verdenen er dette utrolig lett, da er det en Panasonic plasma, ferdig med det. Men dessverre er det mer sammensatt i hifi-verdenen, med enda flere forståsegpåere som tror og konkluderer uten å ha nødvendig erfaring, og det gjør dessverre at man IKKE blir klokere av å lese forum som HFS ;) Og derfor er det også veldig mange dyre anlegg som låter også låter tynt og skralt, men hvor eierne mener at det er lyden på plata sin skyld. Det er det altså ikke.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
BanjoArrne skrev:
Hadde du problemer med rommet,Sinep?Så du skrev noe om det i "B&W 802D og 25m2 betongrom".Kan det ligge noe der?
Fikk du løst dette og kabel-problemene?
Jakken på fet lyd for min del virker som en kombinasjon mellom å velge riktige kabler samt å forhindre utfasning i rommet i frekvenser mellom 100-500 hz.
Det er helt utrolig hvor mye bass som forsvinner når jeg bruker nordostkabler, så disse vil jeg virkelig ikke anbefale.
Dette med rommet ser det enten ut til at jeg må fikse enten med basspaneler eller å jukse det til med equalizer som andre anbefaler her.

Problemet som jeg beskriver med "fattig, lys lyd", har jeg inntrykk av går igjen overalt i hifibutikker og hos privatpersoner så jeg synes det er fint tema å ta opp.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.781
Torget vurderinger
1

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Antall liker
0
Min erfaring er at det finnes noe PA utstyr som godt kan brukes hjemme.
Selv har jeg 4 stk JBL 4628 høyttalere. Dette er nokså kompakte høyttalere til å ha være 3 veis med 15 tommer bass og 8 tommer mellomtone.
De spiller skikkelig bra både til fest og til vanlig bruk. Koblet opp med en Adyton XP3, blåser de skikkelig liv selv i et rom på et par hundre kvadratmeter.

Ta gjerne en tur innom hvis du bor i nærheten av Sandefjord, så kan vi koble de opp.
Til vanlig står de ubrukt i kjelleren, mens et par JBL 4430 studiomonitorer er i bruk. Også disse kan man få feit lyd ut av, og skarptromma kan få deg til å skvette til på hvert anslag.

Leif Arild

Topp Bunn