Jakten på en pre-amp

K

kbwh

Gjest
Er interesert i forslag på pre som ikke farger lyden og som kan erverves for inntil 8k på bruktmarkedet.

Kom igjen
En Tandberg 3028A får du for 2kkr. Ikke mye slør og farge der. Fjernkontroll har den også. Som ny også med en tur innom Dalens Elektronikk (ca. 1500)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvis jeg ikke husker feil, kom frakten på ca 75$.
obo betyr akkurat det du nevner. Pass på å ikke kom med lattelige lave bud, da får den aldri. Disse prisene er så billige for oss, og jeg la inn et bud som lå 25$ over den prisen han hadde satt. Fikk mail med en gang på at den var min, og servicen jeg fikk etterpå var upåklagelig.
Audiogon fungerer ganske likt med Ebay, alle selgere får positiv eller negativ feedback.
Det er mulig jeg bare har vært heldig, men jeg har kjøpt over 200 forskjellige ting fra Ebay spesiellt, men også fra Audiogon, og det eneste negative jeg har vært borti er sene ankomne pakker.
Snakk med selger flere ganger pr email og spør om forskjellige ting. Er han seriøs, så får du nok fort intrykket av det.
Vil du spare litt ekstra, spør selger om han kan sette verdien på pakka til f.eks 100$ for da betaler du bare toll av dette.
Jeg sørger alltid for å betale gjennom PayPal, som har et beskyttelse program mot useriøse selgere.
Hvis jeg ikke tar helt feil, så får ikke selger ut pengene før etter en viss tid. Så sa har man mulighet til å klage på det man har mottatt, eller ikke mottatt i det hele tatt.

Konverteren kostet ca 500,- med plugger/ledninger og alt.

mvh

Lars
Har vært i kontakt med en selger som skal selge akkurat min drømme-pre, prisen var ok men i følge selger kom frakten på 250$ og da faller jo handelen i fisk pga. fraktpris.

Hvilken forsendelsesmåte brukte du?
 

armaniak

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
73
Antall liker
0
Jeg må bare si at Gfp 750 lenge var min drømme pre amp... Jeg betalt full villedende blodpris her i norge..... Men er så fornøyd at jeg sannsynligvis aldri kommer til å bytte pre... noen gang!!! :) go for it!
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Har vært i kontakt med en selger som skal selge akkurat min drømme-pre, prisen var ok men i følge selger kom frakten på 250$ og da faller jo handelen i fisk pga. fraktpris.

Hvilken forsendelsesmåte brukte du?
Han sendte den til meg med UPS.

250$ hørtes mye ut. Hvor mye veier den?
Har du spurt om hvilke alternative frakt metoder han kan sende den med? Det må jo være mulig å sende den billigere enn dette!

Lars
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Er det noen av dere som har erfaring med den passive pre'en fra Creek?

Den heter OBH 12 og etterfølgeren som selges nå heter OBH 22.
 
K

kbwh

Gjest
Hjelper å gi den passive preen et buffer etter seg selvfølgelig. Behringeren tar seg av det godt nok dersom utgangsimpedansen dens er lavere enn 800 ohm (som er 1/10 av inngangsimpedansentil ICEpower).
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ja jakten fortsetter den, har testet en billig passiv sak som ga et helt nydelig perspektiv, men den ble litt vel slank i bunn for meg.

Så kom med innspill.

Hva kan man forøvrig vente seg av detaljer og oppløsning når en kan lese dette i omtalen:
Lydbildet ble rett og slett større. Bredden økte og dybden økte. Plasseringen av instrumentene var eksemplarisk.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har selv hatt en sidewinder dual mono, ikke balansert.
Ble brukt sammen med en zap mk.4 med godt resultat.
En fin pre til priset og litt mer.
Ble senere erstattet med en cary slp 2002 med nos rør.
Som forventet var det noe helt annet og bedre, i en annen liga.

Hilsen Habicht
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Har selv hatt en sidewinder dual mono, ikke balansert.
Ble brukt sammen med en zap mk.4 med godt resultat.
En fin pre til priset og litt mer.
Ble senere erstattet med en cary slp 2002 med nos rør.
Som forventet var det noe helt annet og bedre, i en annen liga.

Hilsen Habicht
Hvor bra holografi og detaljrikdom gir Sidewinder? Kan den kalles nøytral?
 
K

kbwh

Gjest
Passiv pre og ICEpower går ikke så bra...
På den annen side er det rimelig enkelt å lage seg et lite 6dB forsterkertrinn (eller et buffer) med f.eks 100k inngangsimpedans og la det få kraft fra ICEpowerASP sine +/- 12v-railer.
Da skulle kilde, inngangsvelger og volumkontroll trives bra.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Ligger en Graaf forforster her: http://www.planetsnapa.no/brukt.htm

Vet ikke hvordan denne er, men kansje noen andre har erfaringer.

mvh
Jeg hadde en tilsvarende så vidt på hjemlån den gang jeg kjøpte GM20. Nå valgte jeg MF Nu-Vista fremfor WBF TWO pga at jeg hadde mer lyst på den åpenheten og luftigheten som Nu-Vistaen hadde. Denne Graafen låt varmere og fyldigere, mer klassisk rør om du vil. Ikke mindre god kanskje, men anderledes.
Absolutt verdt å vurdere. Prisen Planetsnapa skal ha for denne er forresten latterlig lav. Lekker sak dette, men den er uten fjernkontroll for de som måtte synes at det er noe poeng.

Edit: Har du forresten vurdert MF Nu-Vista? Tror det var min gamle med Black Gate og Black Gate NX som lå på bruktbørsen for en tid tilbake. Denne er åpen og luftig. Rørene har usannsynlig lang levetid, så bruksmessig er dette som transistor. Bare nevner det, og den har fjernkontroll og riaa også.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nå er det en stund siden jeg hadde min sidewinder og oppsettet er drastisk endret siden den gangen.
Jeg skulle si at den er relativt neutral, heller på den lyse tørre siden, god detaljering samt akseptabel holografi, allt sett i relasjon til pris.
Jeg var fornøyd med min, men ble selvfølgelig klar til oppgradering på et tidspunkt.

Hilsen habicht
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Noen som har erfaring med Acurus RL 11 Pre?
Finnes lite opplysninger om den på nettet. Noen som vet nyprisen på den?
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei. Parasound er et merke jeg ikke har peiling på men har sett forforsterkeren P-3 til salgs noen ganger for 4-5000 k. Er dette noe godt merke? Det ser i alle fall tiltalende ut.

Noen med erfaring eller meninger?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Kor god tredimensjonalitet treng du? Og kva er prisgrensa di?
Så god som mulig, prisgrensa er vel ca 8ooo,-, trodde kanskje jeg fikk noe brukt for den prisen?
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Jeg hadde en tilsvarende så vidt på hjemlån den gang jeg kjøpte GM20. Nå valgte jeg MF Nu-Vista fremfor WBF TWO pga at jeg hadde mer lyst på den åpenheten og luftigheten som Nu-Vistaen hadde. Denne Graafen låt varmere og fyldigere, mer klassisk rør om du vil. Ikke mindre god kanskje, men anderledes.
Absolutt verdt å vurdere. Prisen Planetsnapa skal ha for denne er forresten latterlig lav. Lekker sak dette, men den er uten fjernkontroll for de som måtte synes at det er noe poeng.

Edit: Har du forresten vurdert MF Nu-Vista? Tror det var min gamle med Black Gate og Black Gate NX som lå på bruktbørsen for en tid tilbake. Denne er åpen og luftig. Rørene har usannsynlig lang levetid, så bruksmessig er dette som transistor. Bare nevner det, og den har fjernkontroll og riaa også.
Joda, det var din gamle nuvista, Fosse. Denne ble imidlertid solgt til en entusiast i Nederland, som visste hva han kjøpte...
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Noen som har erfaring med Acurus RL 11 Pre?
Finnes lite opplysninger om den på nettet. Noen som vet nyprisen på den?
Ingen som har erfaring med denne?


Kor god tredimensjonalitet treng du? Og kva er prisgrensa di?
Så god som mulig for inntil 8k nytt / brukt. Har du noen godbit i tankene?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har en. Hvor bor du? Om du hadde bodd i Haugesunds distriktet kunne du fått testet den. En OAL A10.0. Nyprisen var 30k. Skulle kunne gå omtrent på budsjettet ditt.
Den finest oppbygde komponent jeg har sett (omtrent)
Legger ved noen linker til bilder. Sier av og til mer enn 1000 ord.
http://82.134.72.155/~ombjerkvik/hifi/anlegg/DSCF2048.JPG
http://82.134.72.155/~ombjerkvik/hifi/anlegg/DSCF2038.JPG

http://home.eunet.no/~oddma/diverse/DSCF0642.JPG
http://home.eunet.no/~oddma/diverse/DSCF0643.JPG
innside oppe:
http://home.eunet.no/~oddma/diverse/DSCF0646.JPG
innside nede:
http://home.eunet.no/~oddma/diverse/DSCF0653.JPG

http://home.eunet.no/~oddma/diverse/DSCF0654.JPG
http://home.eunet.no/~oddma/diverse/DSCF0644.JPG

Ikke 100% strøken (kosmetikk feil) , men låter veldig bra.

Riktig som mange sier i tråden din "WHY ????? "
En god preamp er veldig viktig for godlyden.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hei. Parasound er et merke jeg ikke har peiling på men har sett forforsterkeren P-3 til salgs noen ganger for 4-5000 k. Er dette noe godt merke? Det ser i alle fall tiltalende ut.

Noen med erfaring eller meninger?
Fint hvis noen som har en/har hørt en slik ville fortelle litt, har lest det som er av omtaler men det er jo alltid interesant å høre hva sluttbruker har for slags erfaringer.
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Du jaktar enno. Er du innstilt på lodding? I så fall meiner eg J-FET -Starter-kitet mitt frå Borbely Audio er eit godt råd. Kan seie meir om det dersom du er interessert.

Sigurd
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ingen som har erfaring med denne?



Så god som mulig for inntil 8k nytt / brukt. Har du noen godbit i tankene?

Det blir nok litt for dyrt med ein Rogue Metis...og det er ikkje lett å finne dei på bruktmarknaden. Men dette er noko av det definitivt mest holografiske eg har vore bort i, spesielt når vi held oss under 20kkr.
MingDa-preen eg omtalte no i helga er ikkje så holografisk, men til gjengjeld vanvittig god på dynamikk.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det blir nok litt for dyrt med ein Rogue Metis...og det er ikkje lett å finne dei på bruktmarknaden. Men dette er noko av det definitivt mest holografiske eg har vore bort i, spesielt når vi held oss under 20kkr.
MingDa-preen eg omtalte no i helga er ikkje så holografisk, men til gjengjeld vanvittig god på dynamikk.
Hvordan gikk det med den Creek'n du skulle teste da?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvilke konsekvenser for lyden vil disse to preamp-alternativene ha?

Alt.1
Input Impedance < 20k Ohm
Output Impedance 0 - 20k Ohm
Separation > 80 dB's @ 1kHz
Attenuation 0 - 90 dB's

Alt.2
Input Impedance < 50k Ohm
Output Impedance 0 - 50k Ohm
Separation > 80 dB's @ 1kHz
Attenuation 0 - 90 dB's

Inngangsimpedansen på effekten er 59k ohm
 
O

OivindJ

Gjest
Jeg har en frontline.

Er ikke sikker på om denne er til salgs ennå, men det frister med Ming Da.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg liker lodding, hvor får man kjøpt pre amp som er bra til en fornuftiig penge da ?? Jeg liker stort luftig lydbilde gjerne med noe varme til ;D

Ikke menigen å kååpre tråden, men jeg vurdere ny pre amp. Har nå en elecrocompaniet ec 4.5


ote author=audiy link=board=hifi1;num=1153570981;start=50#66 date=10/17/06 klokken 17:14:32]Du jaktar enno. Er du innstilt på lodding? I så fall meiner eg J-FET -Starter-kitet mitt frå Borbely Audio er eit godt råd. Kan seie meir om det dersom du er interessert.

Sigurd[/quote]
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Kittet er å finne her: http://www.borbelyaudio.com/eb604410.asp
Her kan du klikke deg vidare til Erno Borbely sin entusiasme for J-FET i audiosmh.
RIAA-trinnet og bygging av det skreiv eg om i Fidelity nr 20. Linjetrinnet er enklere å bygge. Syns sjølv denne er ei "bombe", men det er som kjent vanskeleg å vere objektiv. Hos meg blei det ei heilt anna klasse når det gjeld nerve, kropp, varme, oppløysing. Kor godt det er i forhold til anna, f.eks rør kan eg ikkje seie, men eg har tenkt å prøve det ut med det første. Meiner det er vel verdt å prøve og er nysgjerrig om andre har bygd denne.

Sigurd
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Har nå testet følgende forforsterkere:
Rotel RC-972 :)
Creek OBH-12 ;D
Parasound Halo P3 :D
LC Audio Forntline 97 :D

Nå kjører jeg RME ADI-2 DAC og bruker øretelefonutgangen på denne rett i effekttrinnet og dette er den beste løsningen så langt, og det med klar margin.
Eneste bakdelen her er at volumkonrollen ikke har fjernkontroll.
 
B

brand-x

Gjest
el_mariachi !

med den effektforsterkeren du har burde du testet vincent sa-93... og den passer fint til budsjettet du la opp til (brukt)... selv om den oppfattes av noen som "hard" så parkerer den ec4/7 glatt i de fleste oppsett til og med i kombinasjon med Tact...

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Jeg tror at det skal være litt av en preamp som skal toppe den hodetelefonutgangen.
Har du flere kilder enn cd el_mariachi?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg tror at det skal være litt av en preamp som skal toppe den hodetelefonutgangen.
Har du flere kilder enn cd el_mariachi?
Har tuner, desverre må jeg nesten si, den hodetelefonutgangen var mildt sagt utolig.
 
K

kbwh

Gjest
Tør jeg foreslå et eksperiment?
RMEen kan konvertere begge veier. Kjør tuneren inn på RMEens analoginngang og loop pcm-signalet du får ut inn på den ledige digitalinngangen. Jeg har ikke prøvd, men jeg tror du helt plutselig har fått deg en preamp med to innganger.
 
Topp Bunn