Jabba_Jabba sitt system

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Det er noen virkelig lekre høyttalere du og Espen har bragt i hus Jabba_Jabba.
    Jeg vil tro disse har kommet for å være lenge hos dere begge.
    Nyt og kos deg!
    Takk Powerpoint. Exquisite-serien er jo hakket penere og noe av det lekreste i høyttalerverdenen. Elegance ligger vel ikke så veldig langt bak etter min ikke helt nøytrale mening. Veldig mye jobb å bakse med høyttalere som veier like mye som en voksen mann, så mine vil forhåpentligvis være her lenge. Ommøblering følger gjerne med, nå er CD-hyllene bak fjernet da det ble fryktelig trangt der. Utrolig hvor mye som rommes i tre enkle hyller fra Ikea.
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med lekre høyttalere! Det ser lekkert ut
    Mvh
    Boden9
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Fant et albumtips i tråden til Karmana, og søkte opp Ron Olsen.

    049D91F4-A0AA-4627-9E74-2AF31F05D0C4.jpg


    Der sier Roon AAC, 22 KHz og 24 bit. På den lille skjermen på min MSB-DAC stod det noe helt annet.

    B5C941DB-5949-48CC-B56C-FE7A1A16CB9A.jpeg


    32 bit og 44 KHz, merkelig. Regner med at MSB har rett, da det alltid har stemt før enten det spilles vanlig CD-kvalitet, MQA eller DSD. Bra kvalitet på albumet var det uansett både musikalsk og lydmessig.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er noen virkelig lekre høyttalere du og Espen har bragt i hus Jabba_Jabba.
    Jeg vil tro disse har kommet for å være lenge hos dere begge.
    Nyt og kos deg!
    Takk Powerpoint. Exquisite-serien er jo hakket penere og noe av det lekreste i høyttalerverdenen. Elegance ligger vel ikke så veldig langt bak etter min ikke helt nøytrale mening. Veldig mye jobb å bakse med høyttalere som veier like mye som en voksen mann, så mine vil forhåpentligvis være her lenge. Ommøblering følger gjerne med, nå er CD-hyllene bak fjernet da det ble fryktelig trangt der. Utrolig hvor mye som rommes i tre enkle hyller fra Ikea.
    Blir alltid litt usikker når noen skriver at høyttalerne veier like mye som en voksen mann. Når det er du og Powern som skriver om dette kjenner jeg at jeg blir enda mer usikker :cool:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Fant et albumtips i tråden til Karmana, og søkte opp Ron Olsen.

    Vis vedlegget 582366

    Der sier Roon AAC, 22 KHz og 24 bit. På den lille skjermen på min MSB-DAC stod det noe helt annet.

    Vis vedlegget 582367

    32 bit og 44 KHz, merkelig. Regner med at MSB har rett, da det alltid har stemt før enten det spilles vanlig CD-kvalitet, MQA eller DSD. Bra kvalitet på albumet var det uansett både musikalsk og lydmessig.
    Det ligger endel på Tidal som er mp3 eller acc dvs lossy, du ser at Roon rapporterer dette med "orange farge" (low quality) i signal path.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Blir alltid litt usikker når noen skriver at høyttalerne veier like mye som en voksen mann. Når det er du og Powern som skriver om dette kjenner jeg at jeg blir enda mer usikker :cool:
    Etter min mening så veier en normal voksen mann et sted fra 70 til 90 kg, så en høyttaler som er innenfor dette veier like mye som en voksen mann. Så skal ikke jeg ta opp hansken til en diskusjon om størrelsen til noen her inne på sentralen, slemme slemme mannen.;)
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Det ligger endel på Tidal som er mp3 eller acc dvs lossy, du ser at Roon rapporterer dette med "orange farge" (low quality) i signal path.
    Måtte sjekke opp å det viser seg at Roon gjorde en såkalt bitdybde konvertering og samplingsfrekvenskonvergering på fila før den ble sendt til MSB. Derfor leser min Dac dette som en 32 bit 44 KHz fil.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    D1688066-2904-4998-A315-4A21D1F5D729.jpeg
    Siden sist så har jeg pakket ned alle CDene mine og fjernet hyllene bak høyre høyttaler. Det ga et visuelt løft når det ikke lengre var så trangt. Fjernet først bakre rekke, før de på siden fulgte med i dragsuget. Var overrasket over hvor mye de hyllene fra IKEA rommet, 6 store plastkasser og to store esker ble fylt opp.

    Black Box fra Synergistic Research er flyttet til en ny posisjon, etter at hyllene ble borte, etter tips fra Frode. Testet først lengre ut på gulvet og så mellom rack og høyre høyttaler. Det siste falt mere i min smak. Panelene fra Svanå er testet bak, men likte best resultatet uten. Kjørte så med de på siden, der den ene stod midt på gulvet. Når jeg fjernet de så var forandringene i mitt rom små og til å leve med. For seriøs lytting med hifiører på stilk trekkes gardinene foran vinduet og et teppe legges over flatskjermen.

    Ønsker dere alle på Hifisentralen en riktig så god 17.mai 🇳🇴🇳🇴🇳🇴
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.893
    Blir alltid litt usikker når noen skriver at høyttalerne veier like mye som en voksen mann. Når det er du og Powern som skriver om dette kjenner jeg at jeg blir enda mer usikker :cool:
    Ser den Karmana, da vekt differansen mellom Jabba_Jabba og meg ikke akkurat er ubetydelig.
    En såkalt voksen mann veier vel mellom 80-90 kg i våre dager, men så spiller jo interesser, alder, treningsmengde (være seg hos SATS eller nærmeste kebab sjappe). Så ja, nei jeg vet ikke jeg. Over til Bregen!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ser den Karmana, da vekt differansen mellom Jabba_Jabba og meg ikke akkurat er ubetydelig.
    En såkalt voksen mann veier vel mellom 80-90 kg i våre dager, men så spiller jo interesser, alder, treningsmengde (være seg hos SATS eller nærmeste kebab sjappe). Så ja, nei jeg vet ikke jeg. Over til Bregen!
    En voksen mann skal veie akkurat sånn passelig, hvilket også gjelder for høyttalere :giggle:
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Pakken var heldigvis ikke tom. Inneholdt 3 sett SR MiG SX og 2 sett SR Tranquility Pod. Manglet et sett med SX og et sett med de nye kabelløfterene. Det var en liten misforståelse som hadde oppstått og raskt ble rettet opp i. Kunne fått Acoustic Tuning sine, men valgte å vente på noen helt nye.
    835114A9-7E2B-4DD3-82BE-014DE48AAF66.jpeg
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    MiG SX er en videreutvikling av MiG og MiG 2. Har to sett med MiG under MSB Premier og ville teste ut SX først her.

    31142B69-5127-402D-B4E5-10A708E77AFD.jpeg
    73FF1503-1244-4DC4-B218-4A0C5A159576.jpeg
    A4509267-ACB2-4BA5-99E5-BF49B11034E4.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: EiK

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Her slik det er nå, med MiG SX plassert i såkalt ambient posisjon. Kan også plasseres i pinpoint posisjon, som selvfølgelig også må testes ut. Resultatet med MiG SX på plass var at lyder som tidligere var skjult i bakgrunnen nå ble til dels mye klarere. Testsporet hvor SX imponerte mest var Seal med both sides now fra albumet Joni75.

    Tranquility Pod som man skimter bak, ble satt inn et par dager senere og vil bli testet mere utførlig.

    2494B9E2-FC30-4873-9643-700C6AE0585E.jpeg
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Fikk en innbydelse til føråpning av Mala sine nye lokaler. Takket ja og tok turen inn på torsdag.

    17AC4482-A3E7-4B4C-81AD-5642C5FC4E0A.jpeg

    Her tok jeg et bilde fra inngangspartiet, som viser lokalene i hele sin lengde. På veggene ser dere en beholder med håndsprit, noe som har blitt en nødvendighet i våre dager. En maken en stod ved lagerdøren, så er var det ingen unnskyldninger.

    Under ser vi bordet med velkomstdrikke, som seg hør og bør på et slikt arrangement delt inn i med og uten alkohol. Den uten smakte veldig godt, mens den andre lot jeg passasjerer og kortreiste ta seg av.

    C32FA035-5C61-4C3F-90E3-55E6F238309E.jpeg
    14E92834-26CC-4F19-BB74-F2DE1E0039AC.jpeg

    Her er hovedanlegget i full demonstrasjon, med Techdas sin referansespiller Air Force one. Husker ikke helt armen, men pickupen var Techdas sin egen. Det spesielle var at den hadde ligget i esken sin i 3 år før de fant den frem og erfarte at den var bedre en den de allerede brukte på spilleren. Som riatrinn brukte de Constellation Revelation Andromeda, koblet inn i forforsterkeren i samme serie Pictor og effekttrinnet Taurus. De to siste sørger for godlyd i min egen stue. Høyttalerne var Wilson Audio Alexx som er de minste av de store Wilson høyttalerne, mens Alexia som står ved siden er den største av de små.

    92485485-32B0-4D99-A59B-EC76A5734E71.jpeg

    Rommet var stort og det var høyt under taket.

    87F79CE9-CE9C-43B7-8E59-F048CF36E6E7.jpeg

    Umulig å se på bildet, men det var en god del diffusorer oppe på taket. I dette rommet vil de ha små konserter og presentasjoner av bøker som handler om musikk. De ville derfor ikke optimalisere rommet for et fast oppsett. Samtidig så må vi huske på at de har jobbet natt og dag for å få dette ferdig. De rakk bl.a ikke å sette spikes på Sasha DAW som stod i et annet rom, men det var likevel lett å høre familielikheten med Alexx. På Alexx finnes det mange justeringsmuligheter og de hadde holdt på i 2 dager med å justere seg inn.

    I rommet som Sasha DAW stor synes jeg lyden faktisk var bedre enn i de gamle lokalene. Kanskje kommer det av Constellation Inspiration monotrinn ;)

    Det var hyggelig å møte gamle kjente nå som alle messer innstilles og snakke sammen spredt og i klynger som det heter i en av våre nasjonalsanger. Her er det noe i alle prisklasser, så det børe være lett å finne noe som passer ens egen smak og lommebok.

    Så stor takk til Sveinung for invitasjonen og gratulerer med noen veldig flotte lokaler og tilsammen 5 lytterom i forskjellig størrelse.
     

    Vedlegg

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Dårlig med liv i anleggstråden min, så da passer der vel å nevne at for en stund siden kom det besøk på døra mi med noe til anlegget mitt. Det var ingen kjøpetvang og testing måtte til for å ta en avgjørelse. Etter noen timer ble avgjørelsen tatt og det som stod der før ble pakket ned og sendt avgårde. Jula kom i veien for å dele det på sentralen og jammen måtte jeg på jobb på nyåret som så mange andre.

    Nå har jeg vært trygt hjemme en ukes tid og har lyst til å dele det med dere andre.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hva er det som titter så vit frem i hjørnet. Alltid spennende å se hva som tar plass etter meget oppegående høyttalere😉
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    5C149A39-B7D7-4282-8EDC-FD4BC6B0AE30.jpeg
    Det stemmer Singh. Fikk muligheten for å få fingrene i et sett med Kharma Exquisite Midi 2.1. Etter å ha vært hos hjemme EspenL og lyttet til hans sett kunne jeg ikke la muligheten glippe. Etter å ha spilt Bruce Springsteen & the E Street Band Live in NYC med sporet The River var jeg helt sikker. Dere som har lest gjennom sidene husker sikkert at når Frank Vermeylen var her så ble den sangen spilt. Denne gangen, basert på hukommelsen, låt det bare så mye bedre.

    Når Frode og jeg etter mye strev fikk pakket ned Kharma Elegance dB11S utbrøt jeg at jeg aldri skulle ha store høyttalere igjen 😆 Så nå står den og formidler godlyd i Trondheim.

    Høyttaleren er over 3X så dyr som Magico S3 mk1 var i sin tid, men man får faktisk det man betaler for. Det handler bare om hvor langt man er villig til å strekke sin interesse og lidenskap. Som EspenL har uttalt så mange ganger livet er kort osv.

    Så da er jeg etter det jeg erfarer nummer to i landet som eier disse utrolig fine høyttalerne.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Helt rått Morten!!
    Da er vi 2 som har Kharma Midi Exquisite i Norge :)
    Kos deg med noen fantastiske musikk formidlere (y)

    Mvh: Espen L
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Helt rått Morten!!
    Da er vi 2 som har Kharma Midi Exquisite i Norge :)
    Kos deg med noen fantastiske musikk formidlere (y)

    Mvh: Espen L
    Takk Espen L. Vi bør starte en venneforening :cool: Her koses det over en lav sko og masse forskjellig musikk typer musikk spilles.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Morten. Nå er det noen år siden jeg var hos deg sist, men det har vært rimelig heftig utskifting av komponenter siden jeg var hos deg. Mener du hadde en Bryston forsterker den gang 😀
    Som Espen sier så er det 2 par Kharma Midi Exquisite i Norge og begge er i Grenland. Tar gjerne en tur når ting roer seg...
     
    Sist redigert:

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Gratulerer Morten. Nå er det noen år siden jeg var hos deg sist, men det har vært rimelig heftig utskifting av komponenter siden jeg var hos deg. Mener du hadde en Bryston forsterker den gang 😀
    Som Espen sier så er det 2 par Kharma Midi Exquisite i Norge i begge er i Grenland. Tar gjerne en tur når ting roer seg...
    Takk 2m. Det er lenge siden, så det stemmer nok Alltid hyggelig når vi møtes enten det er hjemme hos medforumister, butikkmesser eller andre steder. Så du er hjertelig velkommen når som helst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn