Ja, så var det disse nerdene da....

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Når tre av fem tusen deltakere blir tatt er vel ikke akkurat "hasjblåsende gærninger" et representativt utrykk for deltakerne på the Gathering.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Når tre av fem tusen deltakere blir tatt er vel ikke akkurat "hasjblåsende gærninger" et representativt utrykk for deltakerne på the Gathering.
Å joda. Tallene er helt klare, og må brukes for det de er verdt. Ihvertfall her på forumet.
La vi igjen ironien hjemme før påskeferien min kjære venn?  ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.539
Nå er vel ikke saken hvor mange deltagere det er. Saken er at tre er tatt.
Det er uvesentlig om det er 5 deltagere eller 5000 ::)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Det er uvesentlig om det er 5 deltagere eller 5000  ::)
Poenget mitt var at prosenten var forholdsvis lav.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hva er galt med å røyke hasj? Røyk i vei.
Røyk ivei for min del og. Noe av det mest patetiske jeg vet. Folk som røyker hver dag går rundt med den mest idiotiske noiaen til livet som jeg vet om (forklarer kanskje enkeltes sinnstilstand her på forumet også) Hippiene ødela musikken i USA på slutten av sekstitallet, og det ble ihvertfall ikke bedre utover 70-tallet. Røykehuer får fortsette så mye de vil. Det eneste som duger i mine øyne er en real hardcore spritfyll. En flaske vodka før 1800, påfulgt med en deilig blanding av bourbon, vin og øl. Pyser!!!

S

Stipilo

Gjest
Aha, så du er ein av dei...
....ikkje rart du har så merkelege utsegner......
Jeg røyker ikke hasj siden det er ulovlig, foretrekker å holde meg på rett side av loven siden vandel setter endel begrensinger feks. rundt det å få visum. Men jeg ser ingenting galt i å røyke hasj og synes naturligvis at det burde legaliseres.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Jeg røyker ikke hasj siden det er farlig. Det er bra at det er forbudt, slik at færrest mulig risikerer å bli skadd for livet.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Jeg røyker ikke hasj siden det er ulovlig, foretrekker å holde meg på rett side av loven siden vandel setter endel begrensinger feks. rundt det å få visum. Men jeg ser ingenting galt i å røyke hasj og synes naturligvis at det burde legaliseres.
Visum? Har du tenkt deg utenlands, kan være farlig det, møte andre typer mennesker og sånt, vet aldri helt hvor det fører hen.

Og nei, jeg er imot legalisering, så det er sagt. Måte på fordummende greier, nesten mer idiotisk enn alkohol.

S

Stipilo

Gjest
Visum? Har du tenkt deg utenlands, kan være farlig det, møte andre typer mennesker og sånt, vet aldri helt hvor det fører hen.
Hva faen er det med deg og dine dårlig skjulte insinuasjoner? Er det rart om man etterhvert vil vekk fra dette hølet når det er overbefolket av trangsynte kjepphestryttere som deg? 70% av mine kolleger på IET er utlendinger, omgangsspråket er engelsk., mange fra midtøsten også, men i motsetning til flertallet av sine landsmenn sitter de ikke på tomlene mens de koker konspirasjonsteorier og klager til Allah over hvor jævlig de har det, dette er personer som gjør noe.

Og nei, jeg er imot legalisering, så det er sagt. Måte på fordummende greier, nesten mer idiotisk enn alkohol.
Du har da greid å bli temmelig både dum og ubehøvlet uten.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Hva faen er det med deg og dine dårlig skjulte insinuasjoner? Er det rart om man etterhvert vil vekk fra dette hølet når det er overbefolket av trangsynte kjepphestryttere som deg? 70% av mine kolleger på IET er utlendinger, omgangsspråket er engelsk., mange fra midtøsten også, men i motsetning til flertallet av sine landsmenn sitter de ikke på tomlene mens de koker konspirasjonsteorier og klager til Allah over hvor jævlig de har det, dette er personer som gjør noe.
Har vi ikke nettopp blitt enige om at det moralsk sett er ett fett om folk gjør noe eller ei? Klager eller ei? Å koke i hop en konspirasjonsteori nå og da, skader vel heller ingen, så langt jeg kan bedømme? ;)

Honk!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1
Det er uvesentlig om det er 5 deltagere eller 5000  ::)
Det er jo en bagatell egentlig. Husk på at 0.5% av sveriges befolkning har sniffet kokain f.eks. og hadde tallet vært tilsvarende på The Gathering på Hamar så burde rundt 23-25 personer der sniffet cola/melis/coca/pulver etc. etc.

S

Stipilo

Gjest
Har vi ikke nettopp blitt enige om at det moralsk sett er ett fett om folk gjør noe eller ei? Klager eller ei? Å koke i hop en konspirasjonsteori nå og da, skader vel heller ingen, så langt jeg kan bedømme? ;)
Jo det er ett fett. Derfor er det ikke synd på noen av dem, hverken stipendiatene eller palestinerne.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo

Du har da greid å bli temmelig både dum og ubehøvlet uten.

Huffda. Ikke har jeg forsøkt å skjule mine insinuasjoner. Ikke vil jeg ha på meg å være trangsynt heller. Da får du heller prøve å ankomme USA via New York med endel muslimske stempel i passet, det er ganske "morro" kan jeg love deg. Trangsynthet får ihvertfall en ny betydning.
Ikke prøver jeg å ri noen kjepphester heller. Hvor får du det ifra? Så vidt jeg vet så er jeg ganske åpen av meg. Gidder ihvertfall ikke å stemple naboen min som en religiøs gærning, bare fordi noen av hans "rase" fløy et par fly inn i et par tårn, for en stund tilbake. På mange måter er jeg jævlig liberal fordi jeg mener at folk flest må få drive på med sitt, så lenge det ikke går utover andre. Folk må gjerne røyke tjall til øya ruller ut, eller skyte heroin til livskiten går ut, så lenge de skader de selv. Likevel blir jeg stemplet som sosialist og kommunist fordi jeg påpeker skjevheter i samfunnet jeg ikke er bekvem med.

Dum og ubehøvlet uten??
Hva vet du hva jeg har hatt i meg i løpet av dagen? ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det er jo en bagatell egentlig. Husk på at 0.5% av sveriges befolkning har sniffet kokain f.eks. og hadde tallet vært tilsvarende på The Gathering på Hamar så burde rundt 23-25 personer der sniffet cola/melis/coca/pulver etc. etc.
Det er jo overraskende lite. Ca. 1/3 av Oslo's ungdom under 20 har røyka noe annet enn, ja akkurat røyk.

G

Gjestemedlem

Gjest
Cannabis er dårlig egnet til dataspill, mye bedre med noe serntralstimulerende, ihvertfall for FPS spilling, evt. psykotropisk smågodt for eventyrspill. :D Fyll er en dårlig kombo med dataspilling.

Hasjkaker er fetende.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Holde tunga rett i munnen, nå.

Hva noen har gjort 'en eller annen gang i livet', er noe helt annet enn hva politiet til en hver tid kan påvise...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hasjkaker er fetende.
Alt som inneholder hvete er fetende. Da har jeg mer sansen for te brygget på marihuanablader.

Jeg bodde hos noen venner i Larchmont NY for noen år siden, og de hadde cannabisplanter i bakhagen, og de bød på te daglig. ;D

Blant mye rare påfunn, ble jeg blant annet arrestert for å ha forvillet meg inn på en privat badestrand.
Det ordnet seg, ble reddet av en engelsk aupairjente som var medlem.

Mer øl gutter? 8)

K

knutinh

Gjest
Jeg mener at jeg kan trekke en klar profil på de individene jeg kjenner som bruker store mengder av hasj/"snill" narkotika.

Skyldes dette:
1. Egenskaper ved stoffene de har i seg
2. Utstøtingen de mener at samfunnet gjør mot dem
3. Seleksjonen ved at det ikke er gjennomsnittspersoner som tiltrekkes slike fritidsaktiviteter
4. Min forutinntatthet

Er skadene fra hasj større enn tobakk, alkohol og fastfood? Vil legalisering føre tilskader som adderes til alle andre, eller erstatte dem?

Er det samfunnets oppgave å beskytte invdivider mot seg selv?

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg mener at jeg kan trekke en klar profil på de individene jeg kjenner som bruker store mengder av hasj/"snill" narkotika.
Vanskelig å si siden man ikke kjenner de samme personene som deg, eller hvordan du profilerer dem. Hvis du oppfates som dømmende eller belærede kan det jo hende at mange du kjenner som røyker, eller har andre hobbyer, velger å ikke fortelle deg om det? Det vil i såfall gi et skevt bilde..

Skyldes dette:
1. Egenskaper ved stoffene de har i seg
Hvis du stort sett treffer dem når de er småskeve er det ikke usannsynlig det.

2. Utstøtingen de mener at samfunnet gjør mot dem
Hvis politiet har plaget dem og de er straffet for sin hobby har nok dette skadet dem mye mer enn røykingen. Ellers er det som oftest bare litt diskresjon som kreves. Mange blir provosert av åpen bruk, likesom folk reagerer på par som kysser offentlig.

3. Seleksjonen ved at det ikke er gjennomsnittspersoner som tiltrekkes slike fritidsaktiviteter
Bare et definisjonsspørsmål omkring gjennomsnittspersonen og hva du oppfatter som normalt. Folk som røyker finnes i alle samfunnslag og er stort sett helt alminnelige mennesker. Misbrukere også.

4. Min forutinntatthet
Regner med at de statlige 'informasjonskampanjene' og tabloidpressen har satt sine spor, men regner med du er i stand til å vurdere selvstendig likevel.

Er skadene fra hasj større enn tobakk, alkohol og fastfood?
Nei, stort sett mindre. Men ikke helt harmløst heller. Tobakk er livsfarlig, Alkohol er farlig skadelig i store mengder, Fast Food kan føre til fedme, diabetes, blodpropp og tidlig død.

Vil legalisering føre tilskader som adderes til alle andre, eller erstatte dem?
Erfaringer fra de land som tillater røyking viser at det ikke blir noe stort problem. Folk røyker om det er lov eller ikke, eneste forskjellen er at det ikke lenger blir en inntektskilde for smuglere og kriminelle. Samt at de mest ivrige motstanderene mister ansikt.

Er det samfunnets oppgave å beskytte invdivider mot seg selv?
Mange som mener det... Det er jo noe du selv må ta stilling til utifra ditt meneskesyn.

K

knutinh

Gjest
Bare et definisjonsspørsmål omkring gjennomsnittspersonen og hva du oppfatter som normalt. Folk som røyker finnes i alle samfunnslag og er stort sett helt alminnelige mennesker. Misbrukere også.
Å definere gjennomsnittspersonen er vel som du sier vanskelig.

Gitt min omgang med musikkmiljøet så er det ikke til å unngå at det finnes personer med mye omgang med illegale substanser. Selvsagt finnes det bekjente som røyker uten at jeg vet det, men blant de som åpenlyst røyker mener jeg å spore betydelig forskjellig vesen utad enn de som ikke åpenlyst røyker. Jeg prøvde med retoriske spørsmål å sette søkelyset på hva årsaken kan være.

Jeg mener også at gamle kjente som har røykt mye og over lang tid har endret personlighet i denne perioden, men samtidig er det vanskelig å "måle" personligheten til bekjente siden man selv også endrer seg over perioder på 10-år.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Selvsagt finnes det bekjente som røyker uten at jeg vet det, men blant de som åpenlyst røyker mener jeg å spore betydelig forskjellig vesen utad enn de som ikke åpenlyst røyker. Jeg prøvde med retoriske spørsmål å sette søkelyset på hva årsaken kan være.
Kanskje det blir lettere å diskutere hvis du bekriver litt nærmere hvordan vesensforskjellene oppleves av deg. Ellers blir det jo lett bare basert på anntagelser og fordommer.

Forsåvidt kan du jo bare se på svarene som retoriske også hvis de irriterer. :)

K

knutinh

Gjest
Kanskje det blir lettere å diskutere hvis du bekriver litt nærmere hvordan vesensforskjellene oppleves av deg. Ellers blir det jo lett bare basert på anntagelser og fordommer.
Vil ikke min beskrivelse av en håndfull bekjente hasjrøykere uansett være beheftet med antagelser og fordommer?

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Vil ikke min beskrivelse av en håndfull bekjente hasjrøykere uansett være beheftet med antagelser og fordommer?

-k
Mulig, det kommer litt an på din obervasjons- og resoneringsevne. Uansett er sikkert dine fordommer litt annerledes enn mine eller andres. Er de musikerene du kjenner som er røykere vesensforskjellige fra de musikkerene som bare drikker? Er de mindre sympatiske enn de som er totalavholdsfolk? Lager de bedre eller dårigere musikk enn nykteristene? Er de kreative og innovative mennesker eller bare latsabber som knapt gidder å stemme en gitar?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Etter dagens poster å dømme ville jeg gjettet på methamfetamin, MDMA eller kokain.
Må dessverre skuffe. Har ikke og har heller ikke noe ønske om å stifte førstehåndskjennskap til den slags.
Mye moro av legalt fludium vet du. ;)
Kan nok være enig i at saklighetsnivået synker et hakk. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I min omgangskrins er det ingen som røyker innandørs andre stadar enn heime hos seg sjølv. Og vi har alle endra personlegdom dei siste 30 åra... Dei fleste av mine barndomsvener er no godt etablerte. Dei fleste av oss oppfattar kvarandre i hovudsak som langt meir konforme enn det vi trudde om kvarandre i ungdomstida - og er det sikkert ogaå.
Åran gjekk, og lønna steig
Håret vart kortklipt, og kroppen vart feit
Henrix og Donovan,
bort i hylla vart skifta ut med
Gluntan.

Så har det falle frå eit par stykke. Den eine med rusmiddel som ein del av årsaken, den andre (som også vart alkoholikar) døydde av lungekreft ca eitt år etter att han vart tørrlagt (kompenserte m.a. med store mengder tobakk)

Elles er det interessant med dette som går på rusmiddel og konformitet. I mi tid på lærarhøgskulen sat eg i kantina, og opplevde ein gong eit utsegn: "Jøss, sit du her saman med dei kristne?" (Alle dei radikale livsnytarane og debattantane, samt alle sjakkbretta var samla på røykerommet. Men der fekk dei ikkje vaflar)
Ein ser vel også ein tendens til at mange svært så nytenkjande og spennande musikarar rusa seg (Hendrix, Joplin, Mussorgsky...) slik at det gjekk ille med dei. Ein skal ikkje sjå vekk frå at rusen hadde positiv innverknad på deira kreativitet. Samstundes ser eg på eit par (2) musikarvener som har helde på lenge (med musikk og rus) at dei er fullstendig låste i si eiga oppfatning av det dei held på med, og har ikkje kome seg vidare dei siste ti åra...
Eg lurer også på i kva grad det er fenomenet rus som bidrar til kreativ utvikling. Andre ting kan også gjere det. Eitt døme er Shubert som hadde syfilis, noko som prega hans livssituasjon, sinnsliv og heilt sikkert musikk. Eitt anna er Beethoven som vart døv. Eitt tredje var Freddie Mercury som var homoseksuell og døydde av aids...
Men det finnest også mange storveges musikarar som levde eit relativt konformt liv og likevel skapte banebrytande musikk, naturlegvis.
Det har nok ikkje vore forska særleg på dette, så vi får nøye oss med å tenkje vårt, tenkjer eg...

G

Gjestemedlem

Gjest
Elles er det interessant med dette som går på rusmiddel og konformitet. I mi tid på lærarhøgskulen sat eg i kantina, og opplevde ein gong eit utsegn: "Jøss, sit du her saman med dei kristne?" (Alle dei radikale livsnytarane og debattantane, samt alle sjakkbretta var samla på røykerommet. Men der fekk dei ikkje vaflar)
Ja det blir jo en litt absurd situasjon, men sikkert ikke uvanlig. det er lett å gå i den fellen at man skal være så progressiv og individualistisk at man ikke respekterer andre som bryter med denne konformiteten :) Det er lett å fine paraleller ellers i samfunnet også.

Men folk har forskjellige behov, motivasjon og helt forkjellige ting som gjør dem lykkelige og tifredse. Noen finner avslapping og trygghet med strikketøyet i sofaen, mens andre kaster seg utfor fjellskrenter med fallskjerm. Aldri i verden om du får de to til å bytte hobby.

Slik er det med rusopplevelsen og rusmidler også. Noen foretrekker det trygge og konforme, men andre lengter etter andre opplevelser, enten det er fullstendig ro og fred, heseblesende aktivitet, besøk hos Alice i eventyrland eller transetilastand på dansegulv eller i jungelen, eller timesvis med blanke ark og fargestifter til. La oss ha plass til alle de forkjellige valgene. Men la oss arbeide for best mulige sikkerhet for deltagerene.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja det blir jo en litt absurd situasjon, men sikkert ikke uvanlig. det er lett å gå i den fellen at man skal være så progressiv og individualistisk at man ikke respekterer andre som bryter med denne konformiteten :) Det er lett å fine paraleller ellers i samfunnet også.

Men folk har forskjellige behov, motivasjon og helt forkjellige ting som gjør dem lykkelige og tifredse. Noen finner avslapping og trygghet med strikketøyet i sofaen, mens andre kaster seg utfor fjellskrenter med fallskjerm. Aldri i verden om du får de to til å bytte hobby.

Slik er det med rusopplevelsen og rusmidler også. Noen foretrekker det trygge og konforme, men andre lengter etter andre opplevelser, enten det er fullstendig ro og fred, heseblesende aktivitet, besøk hos Alice i eventyrland eller transetilastand på dansegulv eller i jungelen, eller timesvis med blanke ark og fargestifter til. La oss ha plass til alle de forkjellige valgene. Men la oss arbeide for best mulige sikkerhet for deltagerene.
Einig med deg i at det må vere eit mål å finne plass til alle. Men eg har to atterhald; det sjølvsagde om at ein ikkje må skade andre (jfr røykelova, som eg er tilhengjar av nettopp av denne grunn) og det kanskje meir diskutable i at ein må unngå "å forderve uskuldige", då meiner eg i hovudsak barn og unge.

Har sett nokre døme på at folk som "bryt" med eit normsett ikkje ser skilnad på "litt" og "mykje" brot. Har du vore skjerma frå "synda" innanfor eit trygt miljø (t.d. klosterskule, trussamfunn eller totalistheim), er det lett å føle det at når ein har brote, er det lite skilnad på å ta skjegget og skjere av seg hovudet. Og det er trass alt skilnad på å ta seg nokre øl, endåtil spy av tvilsame alkoholblandingar og ei karriere som morfinist.

I prinsippet er eg einig med deg i at einkvar må ha fridom til å ta, og plikt til å stå for, sine eigne val.
Men det er mekanismer som gjer at desse frie vala trass alt ikkje er så frie alltid.

Eitt døme som eg har vore inne på tidlegare, er min gamle kompis alkoholikaren, som døydde av lungekreft, men som hadde eit svært så miserabelt liv i frå då han ikkje greidde skjøtte arbeidet sitt lenger. Sjølvsagt kunne han, på eitt eller anna tidspunkt, valt å ikkje drikke/røyke. Mange alkoholikarar tek eit slikt val, og eg har ein kjenning som er alkoholikar, har erkjent det, og har sett einaste fornuftige konsekvens - han røyrer ikkje stoffet. Men denne karen er i stand, og får støtte til å ta eit sånt standpunkt. Min fyrste kompis som døydde, fekk berre lita støtte, mykje "låke vener" og ein familiesituasjon som ikkje akkurat stimulerte han til rasjonalitet rundt rusmiddel førte han vekk frå valet.
På sosialkontoret sa dei: det er ein menneskerett å få drikke seg ihel. Eg var usamd, og hevda at det måtte vere ein minst like stor menneskerett å få sleppe dette.
To gonger tok min kompis inn på avrusing, kosta kur og opphald sjølv, og vart tørrlagt. Det viste at han ville ut av galeien. Men det kommunale støtteapparat rundt rusmiddel var ikkje godt nok utbygd med ettervern og støtteapparat, og etter eit års (og andre gongen to månadar) var det utfor igjen.

Min no sæle (?) kompis hadde nok ikkje tilstrekkjeleg sjølvinnsikt, rasjonalitet og lytteevne til andre til å ta dei fornuftige vala. Skulle han hatt hjelp? Eg prøvde så langt eg kunne, følte eg (iallfall gjorde eg langt meir enn det kommunale hjelpeapparatet, sjølv om der var folk der som brydde seg langt ut over plikta), men ting gjekk som dei gjekk.
Kva kunne vore annleis?

G

Gjestemedlem

Gjest
Min no sæle (?) kompis hadde nok ikkje tilstrekkjeleg sjølvinnsikt, rasjonalitet og lytteevne til andre til å ta dei fornuftige vala. Skulle han hatt hjelp? Eg prøvde så langt eg kunne, følte eg (iallfall gjorde eg langt meir enn det kommunale hjelpeapparatet, sjølv om der var folk der som brydde seg langt ut over plikta), men ting gjekk som dei gjekk.
Kva kunne vore annleis?
Det er viktig å tilby hjelp enten fra det ofentlige eller det man kan gjøre som privatperson og venn. Men til syvende og siste kan man ikke tvinge noen som ikke selv er villig til det til å slutte å drikke. Man kan påtvinge en avrusning, men man kan ikke sette dem i fengsel for evig tid heller. Til syvende og sist må man bare akseptere at om de selv stritter i mot så er det deres valg, selv om de selv skulle ønske at de tok et annet.

Mange tinge er rissikofylte og farlige. F.eks. fallskjrmhopping. Gjør man en feil han man dø av det, eller i beste fall bli skadet. Dette belaster helsevesenet og det offentlige, kansje noen blir lam og arbeidsufør. Kansje noen blir fristet til å prøve etter å ha sett video av hoppene på UTube.

Det viktigste er jo at det foregår på en så sikker og kontrollert måte som mulig, der man minimerer sjansene for uhell og skader. Det samme gjelder med rusmidler. De fleste er ganske trygge hvis de blir brukt med forsiktighet og uten overdrivelser.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Men Osloungdomen er vel ikkje særleg representativ...?
De gangene jeg er på besøk i hjembygda mi, opplever jeg mye av det samme. Ei er det så veldig mange med annen hudfarge der heller. Verstingene på gymnaset i sin tid, kom fra "dalstroka innafor" eller noe sånt. Ser ikke ut til å ha forandret seg stort, rent bortsett fra at det bare blir mer og mer utbredt.
Som så på mange andre områder i samfunnet, blir vel tilbudet bare bedre og bedre, også av alternative rumidler.

Topp Bunn