Ja eller nei til DAB-radio

Vil du ha DAB-radio til erstatning for eksisterande radiosystem?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    0

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
1
Hepp,
det var visst ingen som lot seg pirre av mine forrige DAB-hyllester. Jeg får bare fortsette korstoget. Medietilsynet er ikke snauere enn at de har tillatt et studentradioen å sende DAB+ i Oslo som et pilotprosjekt for å "legge til rette for utviklingen av radiomediet". Det må da være positivt?
http://www.medietilsynet.no/Documents/Nyhetsdokumenter/DAB/100715_Nova.pdf

Snart lytter vi alle til DAB+ med AAC-codec. Det blir vel stas?
http://en.wikipedia.org/wiki/High-Efficiency_Advanced_Audio_Coding

ØE

Lydersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2010
Antall liker
9
Min dab-radio tar ikke inn DAB+. Det er vel ikke så mange som kan ta inn DAB+. Samme kan det være. Jeg lytter via FM. Lei av DAB.

S

Supertramp

Gjest
Må alle DAB-radio eiere da kjøpe ny hvis/når DAB+ kommer?

Min United DAB kan vel ikke akkurat "oppgraderes"?

tah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
40
Eg trivs nå bra med FM og Audiolab-tuner. Måtte det vara lenge.
Men eg er faktisk meir bekymra for innholdet enn for teknikken i framtida.
TA

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Om de viser seg såpass voksne at de faktisk går for en full dekning av landet med DAB +,så skal kritikken fra meg forstumme.
Det er to kriterier som må ligge til grunn,og det er at lyden må være like god som FM under maksimale forhold (det går det an å måle!) ,og at systemet Norge velger må være kompatibelt med resten av Europa.Forøvrig kan de gjøre hva de vil.
Å prakke på folk dagens DAB radioer,for så å selge dem en + pakke etterpå,for å få de til å virke på DAB + er en utpreget dårlig løsning.I så fall må de gi + pakken bort gratis.

I tillegg håper jeg på at de legger ut muligheten for private aktører til å kunne benytte FM nettet vederlagsfritt etterpå.Gjerne med konsesjoner,for å unngå krasj,men likevel vederlagsfritt. Litt som de gjør med AM i dag.
Mvh Rune :)

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
1
Rune.U skrev:
Om de viser seg såpass voksne at de faktisk går for en full dekning av landet med DAB +,så skal kritikken fra meg forstumme.
Det er to kriterier som må ligge til grunn,og det er at lyden må være like god som FM under maksimale forhold (det går det an å måle!) ,og at systemet Norge velger må være kompatibelt med resten av Europa.Forøvrig kan de gjøre hva de vil.
Å prakke på folk dagens DAB radioer,for så å selge dem en + pakke etterpå,for å få de til å virke på DAB + er en utpreget dårlig løsning.I så fall må de gi + pakken bort gratis.
Jeg har gått gjennom listen over land med DAB-dekning på denne siden:
http://www.worlddab.org/

Av de som har 'regular services' fordeler DAB og DAB+ kanalene seg som følger:
* Australia 16 DAB, 2 DAB+
* Belgium 15 DAB
* Canada 98 DAB
* China (fant ikke antall kanaler lettvint. 20 kanaler i Bejing i alle fall)
* Croatia (antall kanaler=?) DAB 20% dekning
* Denmark 18 DAB
* Germany 142 DAB, 11 DAB+
* Malta (antall kanaler=?) DAB+ 100% dekning
* Monaco 5 DAB 100% dekning
* Netherlands 9 DAB
* Norway 26 DAB
* Portugal 6 DAB
* Singapore 17 DAB, 15 DAB+
* South Korea 5 DAB
* Spain 29 DAB
* Sweden 7 DAB, 9 DAB+
* Switzerland 30 DAB, 42 DAB+
* Taiwan, Republic of China 11 DAB
* United Kingdom 443 DAB

Det er verdt å merke seg at land som danmark (som har vedtatt å gå for DAB+) foreløpig bare sender på vanlig-gammeldags-steinalder-DAB. I tillegg til landene ovenfor er det en liste over land som har prøvesendinger på gang. Sveits konverterer fortløpende til DAB+

Det finnes så vidt jeg vet ingen "+ pakke" for forbrukere. Gamle radioer må byttes. End of story. Poenget er at den store statsfinansierte byggingen av sendenett for DAB faktisk er fremtidsrettet. Sendenettet er like godt egnet til distribusjon av DAB som til DAB+ som til DMB. Alle DAB+ mottagere skal også kunne motta DAB. Det kommer ikke til å eksistere mange rene DAB mottagere i butikkene framover => Produsentene må kunne selge radioene sine i sverige+danmark+sveits etc.

Det kan være greit å holde tunga rett i munnen når det gjelder hvem man skal være sur på i forhold til slukning av FM. Jeg har skummet gjennom disse høringsuttalelsene:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ku...ing-om-digit/horingsuttalelser.html?id=579094
De fleste som har uttalt seg er altså FOR en stenging av FM-nettet. Det hadde ikke jeg trodd. Jeg synes ellers at universitetet i Oslo(Sverre Holm) har et veldig interessant innlegg og stusser over at NRK mener at nrk alltid klassisk ville få dårligere lydkvalitet om det ble sendt i DAB+ Snodig.

Uansett løsning må vi nok akseptere ganske crappy lydkvalitet på eteren. Det er om å gjøre å skise flest mulig kanaler inn og da spiller de liten rolle om man vinner noen % ytelse på codecen. Lydkvaliteten vil uansett skrus ned til minste mulige akseptable nivå(for mannen i gata).

mvh,
Øyvin Eikeland

G

Gjestemedlem

Gjest
http://www.dagbladet.no/2010/08/12/kultur/data_og_teknologi/tekno/radio/dab/12897809/ skrev:
FM-NETTET kan dekke våre primære radiobehov i overskuelig framtid. Samtidig finnes det utvilsomt fornuftige argumenter for digitalisering.

Men så lenge man insisterer på at det skal skje på en teknologisk plattform bare NRK-ingeniører og P4-direktører kan elske, blir det tungt.

V

vredensgnag

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Men så lenge man insisterer på at det skal skje på en teknologisk plattform bare NRK-ingeniører og P4-direktører kan elske, blir det tungt.
Alt er relativt. Mange av disse ingeniørene og direktørene er tungt inne i salg av DAB-apparater.

S

Supertramp

Gjest
oyvine skrev:
* Switzerland 30 DAB, 42 DAB+
Fin liste, men dette lille fjellandet stusser jeg litt på:

12 flere DAB+ enn vanlighe DAB kanaler?

Totalt 52 radiokanaler DAB med eller uten +

Er det da 10 kanaler som sender osteinformasjon, 10 med farmasøytisk innhold, 20 som sender latest news innenfor armbåndsur og 12 med 24 timers jodlemusikk.....

Får på en måte bekreftet dette her:
http://www.listenlive.eu/switzerland.html

se nr. 5 ovenfra - nam nam :)
nr 6 ovenfra - kunne være et klokkemerke :)
nr 11-13 - famasøytisk :)
osv

Nei, men du verden så mange kanaler - imponerende!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
52 stasjoner høres flott ut, men i et land som har mange flere innbyggere enn Norge? Jeg vet ikke helt hva som ligger i begrepet antall stasjoner her, men inkluderer det nærradio så er det for lite, selv for lille. Norge.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Jeg går for kvalitet, ikke kvantitet. Det er derfor jeg er intressert i hifi og ikke "hvor mange watt en høyttaler er på". :p

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Der jeg kommer fra, bygda, der har jeg registrert at FM-sendingene har fått dårligere kvalitet med årene. Det er bare P1-P3, hvorav sistnevnte er elendig, og så kan man få inn P4 til nød (eller om det var kanal 24 det husker jeg ikke). Kan hende det blir som med de gamle VHF/UHF sendingene på TV: siden de skulle over på digitalt nett så ble heller ikke nettet vedlikeholdt i samme grad. Det var i alle fall mitt inntrykk.

G

Gjestemedlem

Gjest
NRK kan sende med mye bedre kvalitet på FM hvis de bare vil. Men det er vel et poeng i at det skal låte tilstrekkelig dårlig til at man ser på overgangen til 80-tallets digitalteknologi som et fremskritt.

Topp Bunn