Rune.U skrev:
Om de viser seg såpass voksne at de faktisk går for en full dekning av landet med DAB +,så skal kritikken fra meg forstumme.
Det er to kriterier som må ligge til grunn,og det er at lyden må være like god som FM under maksimale forhold (det går det an å måle!) ,og at systemet Norge velger må være kompatibelt med resten av Europa.Forøvrig kan de gjøre hva de vil.
Å prakke på folk dagens DAB radioer,for så å selge dem en + pakke etterpå,for å få de til å virke på DAB + er en utpreget dårlig løsning.I så fall må de gi + pakken bort gratis.
Jeg har gått gjennom listen over land med DAB-dekning på denne siden:
http://www.worlddab.org/
Av de som har 'regular services' fordeler DAB og DAB+ kanalene seg som følger:
* Australia 16 DAB, 2 DAB+
* Belgium 15 DAB
* Canada 98 DAB
* China (fant ikke antall kanaler lettvint. 20 kanaler i Bejing i alle fall)
* Croatia (antall kanaler=?) DAB 20% dekning
* Denmark 18 DAB
* Germany 142 DAB, 11 DAB+
* Malta (antall kanaler=?) DAB+ 100% dekning
* Monaco 5 DAB 100% dekning
* Netherlands 9 DAB
* Norway 26 DAB
* Portugal 6 DAB
* Singapore 17 DAB, 15 DAB+
* South Korea 5 DAB
* Spain 29 DAB
* Sweden 7 DAB, 9 DAB+
* Switzerland 30 DAB, 42 DAB+
* Taiwan, Republic of China 11 DAB
* United Kingdom 443 DAB
Det er verdt å merke seg at land som danmark (som har vedtatt å gå for DAB+) foreløpig bare sender på vanlig-gammeldags-steinalder-DAB. I tillegg til landene ovenfor er det en liste over land som har prøvesendinger på gang. Sveits konverterer fortløpende til DAB+
Det finnes så vidt jeg vet ingen "+ pakke" for forbrukere. Gamle radioer må byttes. End of story. Poenget er at den store statsfinansierte byggingen av sendenett for DAB faktisk
er fremtidsrettet. Sendenettet er like godt egnet til distribusjon av DAB som til DAB+ som til DMB. Alle DAB+ mottagere skal også kunne motta DAB. Det kommer ikke til å eksistere mange rene DAB mottagere i butikkene framover => Produsentene må kunne selge radioene sine i sverige+danmark+sveits etc.
Det kan være greit å holde tunga rett i munnen når det gjelder hvem man skal være sur på i forhold til slukning av FM. Jeg har skummet gjennom disse høringsuttalelsene:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ku...ing-om-digit/horingsuttalelser.html?id=579094
De fleste som har uttalt seg er altså FOR en stenging av FM-nettet. Det hadde ikke jeg trodd. Jeg synes ellers at universitetet i Oslo(Sverre Holm) har et veldig interessant innlegg og stusser over at NRK mener at nrk alltid klassisk ville få
dårligere lydkvalitet om det ble sendt i DAB+ Snodig.
Uansett løsning må vi nok akseptere ganske crappy lydkvalitet på eteren. Det er om å gjøre å skise flest mulig kanaler inn og da spiller de liten rolle om man vinner noen % ytelse på codecen. Lydkvaliteten vil uansett skrus ned til minste mulige akseptable nivå(for mannen i gata).
mvh,
Øyvin Eikeland