J.S. Bach - Ave Maria

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
183
Torget vurderinger
7
Hei,

Kan noen dere som er kjent med Bach anbefale noen gode inspillinger av Ave Maria. Jeg hadde en utrolig fin innspilling av denne, men den finner jeg ikke igjen etter flytting. :-[

Mvh

K

kbwh

Gjest
Det er Bach-Gounod du tenker på, ikke sant? Gounod tok for seg et stykke fra Bachs veltempererte klaver og laget en Ave Maria over den.

Jeg har ingen gode innspillinger selv, men du får sikkert hjelp riktig snart (I det veltempererte klaver anbefaler jeg Andras Schiff eller Angela Hewitt).

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
183
Torget vurderinger
7
Ja det var Bach-Gounod jeg tenkte på.

Har søkt litt på Naxos og Amazon, men får alt for mange treff til at jeg kan finne ut hvilken jeg skal prøve meg på.

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
183
Torget vurderinger
7
Var det virkelig ingen her på forumet som har noen tips til en mann i nød? :'(

Alle tips om innspillinger av Ave Maria mottas med takk. :)

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
348
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
1
Send PM til berxter, han bruker å vite dette.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Åh takk! Slik er det med folk man kjenner!
Vel, til saken: Som du sier er det en hel skog av innspillinger, men jeg tror ikke du kan trå feil med denne:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4767062.htm

Her får du 2 cd-er med et stort utvalg av vakker sang. Bach-Gounod er jo bare en ørliten sak, men resten kan kanskje gi deg mersmak?

Bernt K

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Oriel skrev:
Alle tips om innspillinger av Ave Maria mottas med takk. :)

Oki om du formulerer det slik....

Bekager men ingen god Ave maria fra bach

men Franz Schubert har jo en vakker fremtoning

Wolfgang Amadeus Mozart - Ave Maria vel vel

Den aller fineste må være Stravinsky's Ave Maria

Verdi's "Ave Maria" er grei nok

Personligt føler jeg bach mere som flat og pompøs
Mvh

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
183
Torget vurderinger
7
Tusen takk for svar! :)

Da var den berxter anbefalte bestilt + at jeg bestilte disse:

Noen synspunkter?

Mvh

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kiri er jo alltid et sikkert valg. Den andre har jeg ikke noen formening om. Jeg anbefalte den jeg gjorde da du får med så mye annet snæcks også, ellers tenkte jeg også på Kiri.
Tilbakemelding når du har fått hørt?

Bernt K

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
183
Torget vurderinger
7
Ja en tilbakemelding skal du få, men holder på med oppussing av ny leilighet og har helt nyinnkjøpt utstyr, så når tilbakemeldingen kommer er meget usikkert. Kansje ikke før i august..

Men tusen takk for anbefalingen. :)

Mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
DYNAMIC1 skrev:
Man kan i alle fall ikke legge denne Ave Maria til grunn for den vurderingen, ettersom Bach ikke komponerte stykket, og preludiet som det er basert på (WTC bok 1 nr. 1) er blant den minst pompøse musikken som finnes.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Bach_Man skrev:
DYNAMIC1 skrev:
Man kan i alle fall ikke legge denne Ave Maria til grunn for den vurderingen, ettersom Bach ikke komponerte stykket, og preludiet som det er basert på (WTC bok 1 nr. 1) er blant den minst pompøse musikken som finnes.
;D

Generelt!

Mvh

K

kbwh

Gjest
Jeg håper trådstarter gir originalen (WTC bok 1 nr. 1) en lytt også ved leilighet.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
DYNAMIC1 skrev:
Ja. En kan mene hva men vil om arrangementer av senere folk, men dersom ett spesielt stykke kan bli "inngangsbilletten" til Bachs verden er det det samme for meg om det er Procol Harum, Walter (nå Wendy) Carlos, Swingle Singers eller (pføi!) R Clayderman (dersom han mishandlet noe Bach, da). Gounod, om man liker det eller ikke, arrangerte/ omskrev C-durpreludiet på en populær og melodisk måte; og jeg er helt sikker på at flere har funnet veien til JSB gjennom det.

Bernt K

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
berxter skrev:
Bach_Man skrev:
DYNAMIC1 skrev:
Ja. En kan mene hva men vil om arrangementer av senere folk, men dersom ett spesielt stykke kan bli "inngangsbilletten" til Bachs verden er det det samme for meg om det er Procol Harum, Walter (nå Wendy) Carlos, Swingle Singers eller (pføi!) R Clayderman (dersom han mishandlet noe Bach, da). Gounod, om man liker det eller ikke, arrangerte/ omskrev C-durpreludiet på en populær og melodisk måte; og jeg er helt sikker på at flere har funnet veien til JSB gjennom det.

Bernt K
Heisann Bernt.

Vil ikke ødelegge denne fine tråden
Men vi kunne jo laget en ny tråd med plass for ris og ros.

Mvh

B

Back_Door

Gjest
Oriel skrev:
Tusen takk for svar! :)

Da var den berxter anbefalte bestilt + at jeg bestilte disse:

Noen synspunkter?

Mvh
Jeg har denne. Meget fin! ;)

K

knutinh

Gjest
berxter skrev:

Bernt K
For en alternativ innspilling ville jeg kanskje vurdere nederlandske Ekseption

http://www.amazon.com/Selected-Ekseption/dp/B000023Z8M

-k

Topp Bunn