J River Media Center

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Man skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Man skrev:
    Du trenger ikke åpne noen porter whatsoever. Dette er nødvendig bare hvis du skal aksessere rivermote fra f.eks ferie i Thailand. Når du er tilkoblet WLAN med iphone i ditt hjemmenettverk, har ikke dette noe å si.
    Mulig det, men jeg får det fremdeles ikke til....(og er nå minst like frustrert..) :) :)
    Du skal ikke behøve å taste inn noe annet enn ip til pcen din, og port som rivermote skal bruke. Sjekk at portnummer er stilt likt inn på både for PCen og innstillingene i appen for iphone. Mer enn det vet jeg ikke. Jeg bruker ikke JRMC.
    Hei :)
    Hvordan sjekker jeg port nr på PC`en?
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Griffenfeldt skrev:
    Har du sjekket at ikke windows brannmuren din stopper programmet?
    Har selv hatt en bråte med problemer med j.river og apple iphone.
    Når jeg bruker Gizmo remoten på min galaxi tab ( android ) fungerer det som en drøm. Trengte ikke gjøre noe.

    Ps
    husk å legge rivermote serveren på startlinjen på pc'en. Du må starte j.river med rivermote programmet ditt. ( det gjør iallefall jeg )
    Hei igjen,
    Har skrudd av brannmur.
    Hvordan legger jeg rivermote på startlingen? Når jeg laster med rivermote, får jeg beskjed om at programmet allerede er åpent (jeg har oppe J.River).....

    Roter jeg kanskje med ip adresse og port nr?
    Når jeg går inn å sjekker med ipconfig får jeg tre forskjellige nr:
    - IPv-4 adresse
    - Nettverksmaske
    - Standard gateway
    Hvilken av disse er riktig?
    Og hvordan vet jeg at det er port 6002 som skal legges inn på iPhone (bortsett fra at det står i manualen for Rivermote)..?
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Takker for alle innspill og gode råd !! :)

    Plutselig satt det som et skudd. Aner ikke hva jeg gjorde... :eek:
    Nå er det bare å lære seg å bruke den, noe som virker minst like uoverkommelig, da det virker helt tilfeldig hva som starter å spille, og en playliste jeg aldri har sett før.
    Man har det ikke mer morro enn det andre lager for en.... :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Får å få programmet ned på startlinjen, holder du musepilen på programmet du lastet ned og høyretrykker med musen. Da får du opp en rekke alternativer.
    For å avslutte må du høyretrykke på den røde/blå logoen nederst på startlinjen. Velg exit. Du får ikke startet rivermote/j. River før du avslutter det helt sist du brukte det, evt skrudde av pc'en.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Noen som har erfaring med eLyric remote app'en fra PS Audio, mot J.River? Har brukt den en stund nå, og synes i bunn å grunn at det er en fin fjernkontroll, med muligheter for Que'ing og er generelt intuitivt. Problemet jeg har er at når telefonen låser seg, eller jeg har minimert appen, for deretter å komme tilbake inn, så roter den til spillelista. Den klarer ikke å spille mer enn én enkelt låt ferdig. Det gjeldene sporet har også blitt plassert nederst i spillelista... meget rart.

    Noen som har erfaring med dette, evnt. andre gode fjernkontroller til iOS?

    - Slarssen
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Vekker liv i denne igjen, jeg.

    Jeg får ikke Replay Gain til å funke i J Media River - jeg har sjekket i mp3tag og jeg har satt Replay Gain for plater via tag'en: REPLAYGAIN_ALBUM_GAIN og REPLAYGAIN_ALBUM_PEAK. Jeg har skippet track gain, da jeg ikke bruker det.

    I J Media kommer Album Gain opp som blank, i.e. ingen verdi i det hele tatt og det skjer da heller ikke noe når jeg spiller musikk med "Volume Leveling" på i DPS Studio.

    Noen som har vært borti noe lignende?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Og med det samme: jeg bruker ConvolverVST til å kjøre romkorreksjon generert via Audiolense i J Media River. Da får jeg det problemet at jeg får et lyd/bilde-synkroniseringsproblem med video på 1.5 - 2 sekunder (vil jeg tro). Jeg trenger altså å delaye videoen et par sekunder for å få alt i sync.

    Jeg trodde at A/V Sync Correction under "Player" - "Playback Options" - "Advanced" skulle gi meg en slik mulighet, men jeg ser ikke at noe påvirkes av å stille verdiene der. Er det noe jeg gjør galt eller roter jeg på feil sted?

    Og ja, jeg har sjekket at det er synkronisert når jeg kjører det utenom J Media River og dermed ConvolverVST.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Bumper denne. Virkelig ingen som har vært borti noe slikt her på sentralen?
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Ang. Replay Gain; i J River MC må du først kjøre 'Analyze Audio' på samtlige spor før replaygain blir aktiv. Jeg har ikke fått til å loade eventuelle RG settinger som måtte finnes allerede i tags.

    - Slarssen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hei Mbare,

    Jeg har ikke prøvd de seneste versjoner av JRiver med denne sync funksionen, men:

    Hvis du kjører TTD korreksjon så ligger det en tidsforsinkelse i selve filteret som JRMC neppe vet noe om. Denne vil være på ganske nøyaktig halvparten av filterets lengde.

    Dernest har du en prosesseringsdelay i convolverVST. Hvis du setter ConvolverVST opp med 12 eller 16 partisjoner så blir denne betydelig mindre.

    Men om det altså skal gå an å få automatisk synk her vet jeg ikke.

    Mbare skrev:
    Og med det samme: jeg bruker ConvolverVST til å kjøre romkorreksjon generert via Audiolense i J Media River. Da får jeg det problemet at jeg får et lyd/bilde-synkroniseringsproblem med video på 1.5 - 2 sekunder (vil jeg tro). Jeg trenger altså å delaye videoen et par sekunder for å få alt i sync.

    Jeg trodde at A/V Sync Correction under "Player" - "Playback Options" - "Advanced" skulle gi meg en slik mulighet, men jeg ser ikke at noe påvirkes av å stille verdiene der. Er det noe jeg gjør galt eller roter jeg på feil sted?

    Og ja, jeg har sjekket at det er synkronisert når jeg kjører det utenom J Media River og dermed ConvolverVST.
     

    tohovden

    Fersking
    Ble medlem
    08.12.2008
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Oppegård, Akershus
    Torget vurderinger
    3
    Mbare,
    Jeg bruker Audiolense med ConvolverVST og har satt A/V Sync Correction til -800 ms. Lyd og bilde er så å si perfekt synkronisert nå. Negativ verdi løste det for meg, men du må nok prøve deg frem for å finne riktig forsinkelse.
     

    IvarG

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    36
    Antall liker
    10
    Mbare skrev:
    Og med det samme: jeg bruker ConvolverVST til å kjøre romkorreksjon generert via Audiolense i J Media River. Da får jeg det problemet at jeg får et lyd/bilde-synkroniseringsproblem med video på 1.5 - 2 sekunder (vil jeg tro). Jeg trenger altså å delaye videoen et par sekunder for å få alt i sync.
    FFDShow gir mulighet for video delay:
    http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/wiki/video:queue_misc
    Har ikke testet dette ennå.

    Følg prosedyre:
    Innstaller FFDShow.
    http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/

    Finner den så i Video Output i JRiver 17:
    http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=64475.0
     

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Hei, har et problem med JRiver og håper på litt hjelp.

    Bruker denne versjonen: Media Center 17.0.99.0

    Det har skjedd et eller annet med tagging slik at alle album har fått 1968 som utgivelsesår. :(

    Noen som har noen tips? (Å rette opp alle en for en er ikke et tema)

    Endre
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Vurderer å kjøpe programmet, har igjen 14 dager av prøveversjonen..

    Får ikke lyd når jeg går inn og stiller output via asio. Asio(4all) er såvidt jeg har fått med meg anbefalt fremfor kernel streaming..

    En annen ting: får heller ikke spilt av høyere samplingrate enn 96 khz, på 192 opptak må jeg altså manuelt korrigere/justere ned output til 96..

    Signalet går via en usb/spdif konverter som skal takle 24 bit/192 og derfra til abrahamsen v.dac som jo upsampler til 24/192 så den skulle også takle dette på coax-inngangen.. hvor gjør jeg feil?

    synes forøvrig pc-lyd er litt vanskelig og slitsomt.., men begynner å forstå litt av det

    JT
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    ok - skal prøve det

    JT

    EDIT:, men har windovs xp da..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da kan du ikke bruke wasapi....
    Ps oppgrader til win7 du.... Evt. hopp på og test win8 consumer preview :)
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Tenker jeg oppgraderer til 7 - må bare rydde opp litt i diverse dokumenter og slikt som er lagret fritt rundt omkring på pc-en.. ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    XP kom i 2001.. Ikke værst å holde koken i 11 år i dagens "data alder"...
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Det får man si. Det er jobb-pc, sånn er det å jobbe i kommunen.. :)

    JT
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da ville jeg kjøpt meg en ny "dedikert" sak faktisk.
    Kommunal pc stand er normalt sett ikke værst.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Jo den duger til sitt bruk..

    Noen anbefaling på pc da, til lydbruk?

    JT
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lag evt. en egen tråd for det :)
    Driver og "mekker" min egen for tiden. Inntil videre så liker jeg HP workstation Z serien. Gjerne spesielt den lille z210 med ssd disk...
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Oki - lykke til :)

    Mac er jo også fint da..

    JT
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Håper det kommer spotify plugin etterhvert.
    Spurte også om mulighet til å remote-relay ir kommando fra gizmo (volum opp/ned).
    Aner ikke om det vil bli tatt med i neste generasjon eller ikke, men det hadde gjort opplevelsen mer komplett.
    Gizmo åpen på telefonen, med media library ved fingertuppene, og mulighet til å justere volum på pre-amp via ir (med volum opp/ned knappene på telefonen)...
    Skulle ikke være så vanskelig å legge til. Hardware`n fungerer allerede med ir fjernkontroll (Media Senter Remote kit kjøpt hos dem), men får ikke sendt kommando fra gizmo til ir-blasteren enda desverre.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Volume Leveling

    Heisan!

    Til deg som benytter J River med eller uten digital volumutjevning:
    • Har du sjekket nøye om Volume Leveling påvirker lydkvaliteten?

    Hilsen G-nøkkel
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde Gizmo her hjemme men iom samlingen min ikke er skikkelig tagget blir det bare vas. Savner egentlig mappestruktur-funksjon. Noen som vet om dette er å finne til android?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Heisan!

    Til deg som benytter J River med eller uten digital volumutjevning:
    • Har du sjekket nøye om Volume Leveling påvirker lydkvaliteten?

    Hilsen G-nøkkel
    Har man huket av for den interne volumkontrollen til J.River, så er den på 64 bit og da regner jeg den for å være transparent og trolig bedre enn de fleste analoge volumkontroller.
    Er det derimot Windows sin volumkontroll man bruker (system), så blir det noe helt annet.

    Trolig jeg ville bekymret meg mer om høyttalere og rom. Audiofile har en tendens til å bekymre seg for det minimale og overse det som monner.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det var volumkontrollen det ble spurt om, men volum-utjevning, sånn at alle filer kommer ut med samme volum
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ja, hifiguru - du forsto spørsmålet mitt. Mens du - orso bommer litt på spørsmålet og på mitt utgangspunkt. Selvsagt er en mulig skadeeffekt av DSP Volume Leveling mindre viktig enn rom og utstyr. Dette forhindrer meg ikke i å sjekke om noen har avdekket effekt på lydkvaliteten av denne volumfunksjonen...

    Hilsen G-nøkkel
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Beklager. Volumutjevning er noe annet ja.
    Har ingen erfaring med den. Synes ikke det gjør noe å øke og senke volumet når man bytter plate. I Spotify har den helt klart en forringelse av lydkvaliteten. Du kan jo alltids spørre på J.River forumet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har forsøkt det, men synes det var et blindspor. Det som var dynamisk ble flatere, men det som var dårlig spilt inn med altfor høy gain, ble litt mer tårlig.
    Fant ut at det var smartere å satse på bedre hardware enn endring i software.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har forsøkt det, men synes det var et blindspor. Det som var dynamisk ble flatere, men det som var dårlig spilt inn med altfor høy gain, ble litt mer tårlig.
    Fant ut at det var smartere å satse på bedre hardware enn endring i software.
    Takk - Griffenfeldt! Din erfaring er relevant for meg...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Støtter jriver alle upnp klienter?

    Jeg har funnet ut at Jriver ikke støtter "browse". Det vil si at Jriver støtter bare "search". Derfor feiler Jriver hvis ikke "search" støttes av andre enheter.

    Dette var ikke så Upnp allikevel.
     
    Sist redigert:

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Nå kommer jriver til mac også ser jeg. 25 dollars supertilbud for early birds akkurat nå.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Noen her som bruker J River til å styre squeezeboksene sine?
    Fungerer det bra?
    Tenkte bare å spørre før jeg eventuelt prøver trialversjonen.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Jriver til mac begynner å fungere bra nå. Sitter akkurat nå på jobb og hører på musikksamlingen, spilt fra pcen hjemmefra via jrivers webgizmo.. Artig og fin lyd. (320k stream bare, selv om kilden hjemme er dsd)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har nå satt opp jriver med HTPC som server og delt library som jeg benytter på en annen PC og på selve HTPCen. Ting styres fra Jremote. Det var først og fremst den glimrende jremote-løsningen for musikkavspilling som fikk meg til å prøve dette ut over tid.

    Foreløpig er jeg ambivalent til programmet. Det er svært bra på visse ting, veldig bra på mye, men har også noen åpenbare mangler og problemer i forhold til andre løsninger som går på helt banale ting noe som overrasker litt med tanke på hvor mye funksjonalitet som er inkludert. Styrken til programmet er helt klart fjernstyringsmulighetene og den svært så konfigurerbare audio-delen, både ved film og musikkavspilling. Media-center funksjonaliteten har mye å hente. Theater mode er dessverre tilnærmet tragisk både når det gjelder flyt og brukervennlighet når man har vært vant til de siste utgavene av XBMC som er helt enestående på disse tingene. Jeg fatter ikke hva de røyka når de gjorde enkle kontroller ved avspilling så vanskelig tilgjengelig i theater mode. De burde dukke opp nær sagt uansett hva man foretok seg når man spiller av media. Nå må man ha shortcutsene i fingrene for å kunne navigere uten en haug med tastetrykk tilfeldig rundt i menysystemet. Jeg tviler faktisk på at min samboer klarer å finne "stopp"-knappen når en film avspilles om jeg ber henne om å gjøre det (ikke pause, men stopp). På xbmc hadde hun klart dette umiddelbart. Det samme gjelder endring av lydspor, subtitles og tilsvarende. Utrolig klønete laget i jriver og helt uintuitivt.

    Jeg har også blitt vant til automatisk nedhenting av subtitles i XBMC, men dette finnes det ikke spor av i jriver. Et stort savn når man først har blitt vant til det.

    Jriver er også veldig dårlig på automatisk nedhenting av metadata i forhold til XBMC, spesielt når det kommer til Cover Art på film.
    I tillegg tryner jriver også rett som det er, spesielt om man benytter play doctor i visse situasjoner.

    Jeg har imidlertid ikke avskrevet programmet på noe vis. Det er som nevnt svært bra på det det er bra på. Jeg kommer til å skru videre på løsningen en god stund til. XBMC på Debian er svært behagelig og stabilt i bruk, og fullstendig overlegent jriver i Theater mode, men fjernstyringsløsningene er ikke like velpolerte (fra ipad), bibliotekfunksjonene er mye dårligere og audiokonfigurasjonen er mindre avansert (dog fungerende). I tillegg er Linux stadig lunefullt når det kommer til en masse nyanser i hardware-støtte for HTPC-bruk.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei, er der nogen indeher, som kan hjelpe med forklare hva application Volume, contra internal og system volume betyder.

    Spiller highrex filer igennem Jriver over Realtec til hovedtelefon utgang på laptoppen.

    Hvilken av disse mulighed ska man bruge for optimal lydgengivelse i nevnte opset.

    Hi-rex
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    De forskjellige volumreguleringstypene er forklart her.
    Volume - JRiverWiki

    Vanligvis er disabled det mest ønskelige, siden man ofte har god analog volumregulering i forforsterker. I enkelte tilfeller kan man imidlertid få bedre resultater ved å benytte volumkontrollen i jriver (internal), men da bør man ikke ha høy gain/følsomhet i anlegget forøvrig siden dette krever at volumet reduseres svært mye digitalt.

    Det er en del funksjonalitet i jriver, f.eks loudness, så disabled er ikke nødvendigvis fornuftig i alle tilfeller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn