Juss og økonomi J.... Canal Digital

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
God kveld, har et noe irriterende problem på gang.

Som tidligere CD kunde ,ble jeg før jul oppringt av en herremann som kunne tilby hele 10 mnd gratis abonnement til tross for at jeg tidligere har sagt opp abonnementet. Jeg sa til fyren flere ganger at jeg bruker ikke CD hverken på satelitt eller streaming så jeg ville ikke ha noe. Selger kommer så med et tilbud om 3 mnd filmpakke i tillegg, og med jula i anmarsj og dårlig værmelding kunne jo dt være greit. Jeg gikk så med på dette under forutsetning at det ikke skulle koste meg en krone og alt var jo så gratis at dt var ikke måte på.
Mens vi snakker pusher selger noe jævli på at jeg må skynde meg å svare med et «ok» på SMS en de sender for å bekrefte, jeg gjør så dette uten å lese spesielt godt hva som står.

Ringer så over nyåret for å si opp filmpakken før jeg glemmer det, og får så beskjed om at jeg har hele 12 mnd binding. Mens samtalen pågår innser jeg at det betyr at ETTER de 10 mnd er gått må jeg faen meg betale for 2 mnd abbonnement jeg overhode ikke bruker. Dum som jeg var kvitterte jeg jo med «ok» på SMS fra CD så jeg antar jeg er stuck.

Men er det greit å pushe og mase på meg et abbonnement jeg flere ganger har sagt at jeg ikke hverken trenger eller vil ha, mens selger garantert sitter der og skjønner at jeg brenner inne med 2 mnd abonnement og dette er noe jeg ikke har fått med meg under samtalen?

Likens, å pushe og skynde på folk for å kvittere på SMS under samtalen for å lande dealen, er nå i beste fall rovsalg etter mitt skjønn.

Er det innafor å selge slik? Jeg skal fint overleve de 550,- det koster men jeg blir så inn i h..... irritert.

Vet at de blør kunder etter at streaming har tatt av men kom an. Driver å mailer å krangler med de selv om jeg ikke regner med at det hjelper. Men jeg kan love dere; hvis det j.... pakket ringer meg å skal selge meg noe så skal de få en nordnorsk hårføner de sent vil glemme:mad:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.209
Sted
Ytterst i havgapet...
Blir stadig oppringt fra CD og Viasat, hvorpå jeg kort og greit forklarer at jeg ikke vil ha parabol på veggen, av svært enkle værmessige årsaker... noe de ganske enkelt ikke klarer å forstå... men hva lærer man om været ytterst på kysten, mens man subber rundt i asfaltjungelen....:cool:

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Antall liker
5.381
Sted
Bartistan
Men jeg kan love dere; hvis det j.... pakket ringer meg å skal selge meg noe så skal de få en nordnorsk hårføner de sent vil glemme:mad:
Sorry, Mac - ikke at jeg syns veldig synd på deg for 2 mnd, men den føneren kommer ett hakk for seint.
Min taktikk er å være svært kort og uinteressert, og funker ikke det kommer min finnmarkske flammekaster fram.

Virker det for godt til å være sant så er det alltid nettopp det.

• Liker
Reaksjoner: TT.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
gjelder ikke angrefristloven her?

Hvis unnskyldningen dems er at du har kvittert er sms, så kan vel ikke en kvittering med selger hengendes over en være gyldig med tanke på at man har fått tid til å tenke gjennom avtalen? Er det ikke slikt angrefristloven skal beskytte mot?

C

cruiser

Gjest
Man har 14 dagers angrerett uansett om man har signert på sms eller ikke

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Er desverre for sent for angrefrist, ble oppringt i november, jeg antar jeg gikk på limpinnen og rent juridisk har jeg nok kanskje en heller tynn suppe.

At jeg blir halvlurt skal jeg nok stå for, både hva angår stolthet og økonomi, men hvor mange er det ikke som blir prakket på all slags pakker og tjenester og egentlig blir lurt? Hva ned rovsalg mot eldre?

En kompis takket engang ja til 1 gratis mnd med Premier League, bare for å oppdage at det er 3 mnd oppsigelse på dritten. Måtte selvfølgelig betale de mnd. De har nok retten på sin side og man skal lese alt med små skrift osv, men det irriterer meg noe grenseløst at de vet så forbannet godt hva de driver med og slipper unna med det. Han kødden jeg snakka med visste utmerket godt at jeg ikke kom til å bruke abonnementet, og da er det gråsonebusiness å pushe noe slikt på meg.

Og ja jeg er en voksen, oppegående mann som kan ta vare på meg selv osv, sikkert litt butthurt og, men fy faen som jeg håper karma tar seg av den selgeren.:cool:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.631
^ Kommunikasjonsselskaper av ymse slag har et rimelig diffust forhold til sannhet og edruelig markedsføring.

Men jeg vil allikevel gå litt i forsvar for selgeren. Sikkert et ungt menneske som forsøker å skape seg en CV og en framtid der regningene skal betales. Han eller hun må selge det arbeidsgiver har å tilby, ellers blir det lite penger til mat i kjøleskapet.

Så jeg håper karma tar sjefen til selgeren. Selve ledergruppa i Canal Digital og alle beslektede firmatyper, for makan til tangering av svindel skal du lete lenge etter. Jeg innleder alle samtaler med de stakkars unge selgerne med at "jeg er den jæveligste kunden du kan forestille deg, du vil virkelig ikke ha meg...". Min kone synes jeg er slem med de stakkars unge, og hun har rett. Men sjefene deres har satt dem i en umulig situasjon, der de presses til å selge så å si uslettelige avtaler.

Disqutabel

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Du har nok ikke lest SMS'en du fikk og var også for sent ute ang. angrerett.

Apropos Viasat (og CD) - de som leverer signal pr parabol: jeg mistet Viasat signalet i huset i fjor vinter.
Sjekket alt : kabler, LNB, kontakter, kort - testet med ny LNB og med ny kabel.
Det var heller ikke kommet noe ny, plutselig vegetasjon som hindret sikten til satellitten (i januar!)
Til slutt hevdet fyren hos Viasat at huset måtte ha flyttet seg..................

Da gikk jeg over til RiksTV :)

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hadde en GET dude innom kåken her en kveld i høst. (Har Altibox fra Viken Fiber og er superfornøyd med både bredbånd og TV). Dette fortalte jeg også han fyren, men han påsto at de hadde MINST like bra signaler som Viken Fiber, til tross for at GET ikke hadde fiber men coax. Det gikk fiber i gata sa han, frem til skapet deres i tomtegrensen min..... Han maste på med MESH opplegg som sikret wifi i hele huset.... og myyyye billigere enn Altibox seff.....

Til slutt sa jeg OK, skal svare JA på SMSen, under forutsetning av at jeg kunne gå tilbake på avtalen iht angrefristloven dagen etter. Noe jeg også gjorde etter å ha sjekket litt rundt hastigheter, bindingstider og holdbarheten i hans påstander.

Har også blitt oppringt av CD, som startet samtalen med: "du vil sikkert ikke ha parabol på veggen, men..... nå har vi allikevel et supertilbud....". hehe.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.551
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Hva med å reservere seg mot telefonsalg? Det er ingen som plager meg.

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Ja de er sleipe som som f, og jeg skjønner det jo sånnsett da det antagelig kun er spørsmål om tid før både CD og forsåvidt Viasat dør ut hvis de ikke fornyer seg.

Og jeg har ikke allverdens sympati med selgerne. Møtte for et par tre år siden en i CDs kundeapparat, og hun bodde i Athen sammen med flere andre som jobbet i CD. CD hadde da en hel del av kundeapparatet der nede, da lønner de folk lavt og kan lokke med fint vær, strender og festing. Dette er da gjerne unge folk på +- 20 år som jobber og bor der nede for under halv norsk snittlønn. Greia er at de jobber det de skal og resten fester og herjer de på som de vil. Så regningene deres henger nok i en bar et sted, tror ikke de betaler mat og barnehage for å si det slik...

Har allerede reservert meg og det hjelper, men som eksisterende/tidligere kunde kan de ringe som de vil. Håper de gjør det, jeg skal fortelle akkurat hva jeg synes om slike som de

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.874
Torget vurderinger
1
Har allerede reservert meg og det hjelper, men som eksisterende/tidligere kunde kan de ringe som de vil. Håper de gjør det, jeg skal fortelle akkurat hva jeg synes om slike som de
Det er bare eksisterende kundeforhold de kan kontakte, ikke tidligere forhold.

Jeg ble kontaktet gjentatte ganger av et forlag som ville selge meg abonnement for et blad jeg hadde abonnert på tidligere, de hadde også et blad jeg var abonnent av, så de hadde "eksisterende kundeforhold" på sitt tørre. Etter å ha avvist de mange ganger uten at det hjalp, sa jeg at hvis de ikke sluttet å kontakte med, så ville jeg avslutte alle mine abonnement hos dem slik at de ikke kunne gjemme seg bak "eksisterende kundeforhold" lenger. Det var det siste jeg hørte fra de.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det skal svi å kjøpe av telefonselgere. Det er dere som sørger for at de ikke slutter å ringe og plage folk.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.719
Jeg synest det er litt gøy å prate med selgere av internett- og tv-løsninger da det er en fin anleding til å etter hvert la de skjønne at jeg kan svært mye mer om dette enn hva de selv kan og det er alltid en viss barnslig glede i å si noe eller spørre om noe de ikke har lært på salgskursene sine.

Jeg har allerede de to viktigste på plass så det er uansett håpløst å selge meg noe
1) Fiberlinje med veldig raskt internett og symmetrisk hastighet
2) Alltid signaler.

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Jeg fikk telefon en gang fra en-eller-annen-undersøkelse.

Samtalen var omtrent slik:

"Hei, vi ringer for en undersøkelse angående flyselskap. Det tar ca 3 minutter. Har du anledning til å delta?"
"Ja, det er greit"
"OK, spørsmål 1: hvilke flyselskaper kjenner du til?"
(tenkte litt da hva jeg skulle svare, så det ble:)
"Da er det like greit å ta det alfabetisk:
Aegean
Air Lingus
Aeroflot
Aerolinas Argentinas
.
.
."
(da jeg var kommet til Air New Zealand kom det:)
"Unnskyld, men jobber du i flysleskap?"
"Nei, det gjør jeg ikke"
(og fortsatte)
.
.
Bangkok Airways
BMI
British Airways
"Unnskyld, men jeg tror ikke du er i målgruppen"
----call ended---

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Jaja, undrenes tid er ikke forbi ser det ut til.

Etter 4-5 mailvekslinger med diverse svenske unge herremenn som kun henviste til SMSen, sendte jeg en avsluttende mail der saklig og bestemt opplyste om hva blant annet hva jeg syntes om salgsmetodene osv, og at det var skremmende å tenke på hvor mange eldre osv som garantert også går på dette.
Tenkte dette skulle være min siste utblåsning mot CD, men plutselig ringer det en norsk hyggelig dame fra CD. Hun la seg, tilsynelatende ihvertfall, flat og beklaget så meget. Hun hadde lest mailkorrespondansen min og skjønte problemet, hun poengterte tilogmed hvor saklig jeg var hvorpå jeg antydet med en liten latter at det sirkulerte atskillig mer nordnorske vendinger i hodet da jeg satt å skrev.
Damen skulle ta dette med sjeferiet på mandag, hun ville bare ringe å beklage. Jeg ønsket henne en fortreffelig helg, la faktisk også til at det stod stor respekt av, og gav et godt inntrykk at hun tok seg bryet med å ringe.

Regner vel egentlig ikke med at det forandrer saken i min favør, og for å være ærlig bryr jeg meg ikke om det, men hvis dette kan spare en eller annen for lignende opplevelser så har det da kommet noe godt ut av det. Vi får se hva de sier.

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
403
Jeg er full av beundring for disse unge telefonselgerene. En av dem solgte inn medlemskap i en bokklubb til min mor på bare 20 sekunder (iflg. telefonloggen). Snakk om effektivitet!

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.169
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Ja de er sleipe som som f, og jeg skjønner det jo sånnsett da det antagelig kun er spørsmål om tid før både CD og forsåvidt Viasat dør ut hvis de ikke fornyer seg.

Og jeg har ikke allverdens sympati med selgerne. Møtte for et par tre år siden en i CDs kundeapparat, og hun bodde i Athen sammen med flere andre som jobbet i CD. CD hadde da en hel del av kundeapparatet der nede, da lønner de folk lavt og kan lokke med fint vær, strender og festing. Dette er da gjerne unge folk på +- 20 år som jobber og bor der nede for under halv norsk snittlønn. Greia er at de jobber det de skal og resten fester og herjer de på som de vil. Så regningene deres henger nok i en bar et sted, tror ikke de betaler mat og barnehage for å si det slik...

Man kan be eksisterende/tidligere leverandør om å slutte å ringe. Selger som ringer har muligens ikke tilgang til datasystemene, men hvis du er i kontakt med CD, Get, Viasat, Altibox osv. så kan du be kunderådgiveren om å gå inn i dataprogrammet og huke av for reservasjon mot TM-salg. Til info.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.760
Ikke at jeg har noe til overs for telefonselgere, men det er et men; hvis et firma lønner selgere som ringer opp folk for tilsynelatende å gi bort tjenester helt gratis, burde det da ikke også ringe en liten bjelle eller to hos dem som tar mot disse oppringningene?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.169
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Ikke at jeg har noe til overs for telefonselgere, men det er et men; hvis et firma lønner selgere som ringer opp folk for tilsynelatende å gi bort tjenester helt gratis, burde det da ikke også ringe en liten bjelle eller to hos dem som tar mot disse oppringningene?
Forskjellig nivå på alarmklokker, noen slår inn tidlig, noen slår inn alt for sent. Men de fleste kan justeres med årene.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.507
Jeg har to fornavn, men bruker kun det ene. Det er faktisk ikke så mange som vet at jeg har to navn. Når det ringer en fremmed som spør om jeg er xxx yyy så ringer bjellene kjapt og jeg svarer høflig at jeg ikke er interessert i å kjøpe eller "få" noe før jeg bryter samtalen.

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Ja jeg er reservert mot telefonsalg så jeg hører nesten aldri fra slike, annet enn fra der jeg allerede er kunde. Abonnerer på et blad, derfor drev Bonnier en stund å ringte om alt mulig men det har vi fått slutt på.
Før jeg reserverte meg ringte alle slags raringer, da jeg f.eks fikk unger ringte de fra alle slags foreninger å skulle ha støtte. Eller da farfar fikk kreft, begynte Kreftforeningen å bombardere de med oppringinger. Rart forresten hvor de får info fra, og det er svært usmakelig for å si det mildt.

Igjen, jeg skal svelge denne kamelen glatt hvis det skulle vise seg å trenges, men neste gang er det farfaren min de ringer og han svarer i øst når de spør i vest. Plutselig sitter han med masse tull han ikke trenger.

Så på Forbrukerombudet at Canal Digital alene har over 1% av klagene så noe kødd driver de med. De har vært i hardt vær mange ganger før, blant annet fiberleverandøravdelinga og det er langt ifra uten grunn.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.169
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Og Canal Digital er ikke et utenlandsk sleskt selskap, det er derimot eid av Telenor. Men vil noen kjøpe så er det muligheter, Telenor prøver å selge.....

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Antall liker
327
Fikk du en proff parabol installatør til å sjekke din parabol ?

Førsten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.06.2011
Antall liker
32
Hehe, ja da var denne saken avsluttet.

Før nevnte dame ringte tidlig i kveld og kunne fortelle at abonnementet mitt i CD var avsluttet fra i dag og at hun hadde oppdaga at de faktisk skyldte meg 516 kr, så de skulle komme inn ila et par dager. Nei jeg lyver ikke;)

Moralen her må være at skal man klage så bør man være saklig og kontant i sin argumentasjon, hadde jeg rast avgårde med allslags besvergelser hadde nok ikke samarbeidsviljen vært like stor. All den tid jeg kvitterte på SMS hadde CD retten på sin side, selv om prosessen var litt gråsone, men denne gangen ordnet det seg faktisk.

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Antall liker
5.381
Sted
Bartistan
Og Canal Digital er ikke et utenlandsk sleskt selskap, det er derimot eid av Telenor. Men vil noen kjøpe så er det muligheter, Telenor prøver å selge.....
CD fastnett (fiber, coax, whatever) heter nå Telenor. Parabol ikke.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.169
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
CD fastnett (fiber, coax, whatever) heter nå Telenor. Parabol ikke.
Og det er fordi de ønsker å kvitte seg med paraboldelen av konsernet.

Topp Bunn