iWork eller MS Office for mac?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Har brukt iWork hjemme og MS office på kontoret i flere år uten problemer med utveksling av dokumenter.

V

vredensgnag

Gjest
Man kan ikke lagre til .docx i iWork, men det er det minste problemet. Du skal være særs avansert bruker for å lodde docx funksjonene. Du kan lagre i doc.

Jeg gjør som staten, og sender alt i pdf.

Avkommet bruker Neo office når hun må, og det fungerer også helt greit.

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Fordelene med Office er at det på solid bekostning av brukervennlighet synes å tilfredsstille gamle gubber på IT-avdelinger som fortsatt sverger til XP fordi de gikk ut på dato lenge før W7 kom, og at det er støtte for utenkelige og helt uaktuelle problemstillinger som noen har tenkt seg frem til at det kanskje kan bli bruk for.
Nope, fordelen med Office er at det er det eneste som støtter en hel rekke funksjoner enkelte er helt avhengige av i sitt daglige, profesjonelle virke. Det har ikke like mye på hjemmefronten å gjøre, det kan jeg være enig i.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har aldri merket noe til funksjoner som jeg trenger som ikke iWork dekker jeg, enten det er hjemme eller på jobb. Ikke har jeg skjønt hvorfor det er et poeng å lagre i .docx heller all den tid iWork kommuniserer med formatet allikevel.

Om man har noen særkrav så vet man vel om det, og velger software deretter. For alle andre er iWork på en Mac en no-brainer imo; det er så mye bedre i bruk enn Office at det er en fryd hver dag.

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Har aldri merket noe til funksjoner som jeg trenger som ikke iWork dekker jeg, enten det er hjemme eller på jobb. Ikke har jeg skjønt hvorfor det er et poeng å lagre i .docx heller all den tid iWork kommuniserer med formatet allikevel.
Jeg bruker et lass av ting som kun finnes i eller for Excel.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da må du ha Excel. Eller bruke et ditto lass andre ting som ikke krever det. MS klorer seg fast :)

Men jeg har da visserlig hatt masse dokumenter for Excel innom Numbers… har aldri merket noe kompatibilitetsproblem.

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Da må du ha Excel. Eller bruke et lass andre ting som ikke krever det :)
Det er helt korrekt, og som påpekt av meg selv så er det ikke så mange som ha Excel, men det er nok en hel del som er helt avhengige av det for å gjøre jobben sin. Excel har neppe noen reell konkurranse i business-verdenen - det er en veldig kraftig programpakke, og mange av de som lager plug-ins for å f.eks hente sanntidsdata inn i regneark utvikler dette kun for Excel, ditto med mange funksjonsbiblioteker og slikt.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
588
Torget vurderinger
1
Er jeg den eneste som irriterer meg grønn over all data-snakket på forumet som har overhode ingenting med lyd å gjøre?
Det fremstår for meg like fjernt som å diskutere Word, Dell, nettverksproblemer og annet tull som f.eks gårsdagens Oprah Winfrey-episode i et Photoshop-forum.

S

Stereo_Mono

Gjest
Tja! Datsentralen next :) Irriterer meg personlig svært lite. Er vel ikke være en å holde seg unna Datahjørnet?
Eller mener du at vi bruker for mye tid på data dill kanskje? Jeg har vært Mac bruker siden 1986, så diller heldigvis svært lite med Data hjemme ;D
Selv er jeg innom alle deler av HFS regelmessigt og setter pris på mangfoldet av temaer her inne.

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
369
Torget vurderinger
0
Man skrev:
Er jeg den eneste som irriterer meg grønn over all data-snakket på forumet som har overhode ingenting med lyd å gjøre?
Jeg er i hvert fall takknemlig for alle nyttige tips :)
Dessuten en interessant meningsutveksling.

Maskinen kommer i hus på fredag, så da får vi se hva det blir til. Heller vel litt nå mot å prøve både Oo_O og iWorks.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.764
Sted
Trondheim
Et generelt problem med konvertering av dokumenter mellom Windows og Mac er fontproblematikken. Hvis du ikke har de rette fontene installert, vil du få problemer med formateringen av dokumentene. En annen ting er at fontdefinisjonene er forskjelllige i Windows og i MacOS. I MacOS X brukes den formelle definisjonen av hvordan en font skal være, mens i Windows har Microsoft endret fontdefinisjonene slik at fontene skal være bedre tilpasset skjermoppløsningen. Så en Times i Windows er ikke lik en Times i MacOS. En setning som passer på en linje i Word, gjør kanskje ikke det i Pages selv om man bruker samme font.
Men dette er en generell observasjon og har ikke noe spesifikt med iWork og MS Office å gjøre.
Det er helt klart at Office har mer funksjonalitet enn iWork. Spesielt gjelder dette Excel. Number kan f.eks. ikke skriptes, og den har heller ikke pivottabeller eller matriseregning for å nevne noe.

Men hvis iWork har de funksjonene du trenger, er det utrolig mye enklere og mer behagelig å jobbe i iWork inn i MS Office. Jeg bruker iWork når jeg kan (99,9% av tiden) og Office når jeg må.

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Skal du ha Office så vent til 2011 kommer. Office 2008 kveler Macen din...

V

vredensgnag

Gjest
Det har DSP rett i. Mens det faktisk er flere funksjoner i Office 2008 for Mac enn i moderpakken, så legger den en klam hånd rundt prosessoren og tyner den.

Office-pakken til MS er meget god, og tilsvarende dyr. Men har du studenter i huset kan du kjøpe den med god rabatt - for de fleste vil en full Office-pakke være som å bruke NATOs nordflåte for å legge ut en hummerteine, så det kan lønne seg å lete etter alternativer.

Neo Office er del av Open Office (open source) og er gratis tilgjengelig. Den har mye av det Nordflåten kan by på når du skal torpedere alle som har tenkt seg inn på hummerplassen din.
Fint samspill med Google doc's.

http://www.neooffice.org/neojava/no/index.php

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.921
Sted
Market Snodsbury
Moro at diskusjonen om "kontorpakker" går så heitt i 2010. Eg bruker Mac både jobb og heime, og opplever at Word i stadig større grad er irrelevant, med mindre det handlar om å produsera ting som skal direkte ut på papir.

Korte tekstar utan annan struktur enn avsnitt kan ein produsera nesten kvar som helst.

Word er eit glimrande system for å produsera tekst til utskrift på ein måte som ser rimeleg pen ut, men det er svakt på "skrivestøtte" for lengre tekst med tydeleg struktur og mange referansar i fotnotar. Eller: Word har funksjonar for alt dette, men til praktisk bruk er dedikerte system for akademisk skriving (td. kombinasjonen Mellel/Bookends - eller LaTeX¹) både raskare og meir pålitelege.

Det er òg greitt å bruka Word for å skrive notat og arbeidsdokument. Det som er vanskeleg, er ofte å finna att den informasjonen ein har skrive inn i Word. Eg har hatt veldig stor hjelp av notatsystem som DevonThink i slike samanhengar. Og då er det gjerne like greitt å skriva rett i DevonThink. Dersom ein skal produsera for papir og det skal sjå verkeleg bra ut (trykk-kvalitet), kjem ein nesten ikkje utanom InDesign (eller LaTeX).

Eit område, overraskande nok, der Word er heilt fabelaktig, er når eg skal lesa gjennom andre sine (Word)dokument og driva språkvask, korrektur og gje kommentarar. "Spor endringar"-funksjonen er verkeleg heilt super, og eg har ikkje funne noko anna program som kan erstatta Word i ein slik arbeidsflyt. Eg veit ikkje om OOo/NeoOffice kan det no om dagen?

¹ LaTeX er nok for dei spesielt interesserte no om dagen.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.764
Sted
Trondheim
"Spor endringer"-funksjonen har man faktisk også i Pages. Den er kompatibel med Word, så kommentarer man legger inn i et Woprd-dokument blir med over til Pages, og vice versa.

S

Stereo_Mono

Gjest
DSP skrev:
Veldig enig. Du verden for en befrielse det var å av-installere Office 2008 på kontor macen min. Var avhengig av Office pakken frem til det ble støtte for Exchange i siste OSet til Apple. Oppstarttiden fra en kaldboot ble nok halvert etter jeg ble kvitt mølet. Ingen tvil om at 2008 Office for Mac er en minne og CPU gris.

V

vredensgnag

Gjest
otare skrev:
"Spor endringer"-funksjonen har man faktisk også i Pages. Den er kompatibel med Word, så kommentarer man legger inn i et Woprd-dokument blir med over til Pages, og vice versa.
Yup. Fungerer helt utmerket - endringer fra ulike spores fint over fra Word til Pages, endringer i Pages registreres, og blir med over i et Word-utvekslingsdokument. Helt problemfritt.

Jeg arbeider utelukkende i Pages, men overfører noen ganger via Word, som forenkling for samarbeidspartnere, og vi har aldri hatt problemer - disse dokumentene går til mange ulike typer maskiner, i forskjellige land.

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
369
Torget vurderinger
0
DSP skrev:
digiman skrev:
DSP skrev:
Veldig enig. Du verden for en befrielse det var å av-installere Office 2008 på kontor macen min. Var avhengig av Office pakken frem til det ble støtte for Exchange i siste OSet til Apple. Oppstarttiden fra en kaldboot ble nok halvert etter jeg ble kvitt mølet. Ingen tvil om at 2008 Office for Mac er en minne og CPU gris.
Takk for tipset. Er det noen holdepunkter for at 2011 er "snillere"?

S

Stereo_Mono

Gjest
Godalive skrev:
DSP skrev:
digiman skrev:
DSP skrev:
Takk for tipset. Er det noen holdepunkter for at 2011 er "snillere"?
Vel den blir i hvertfall bare for Intel baserte Macer, så der har de straks strippet ut masse unyttig Power PC kode fra produktet. Kan dessverre ikke svare 100% før det er lansert, men vi får håpe at ytelse er noe de har jobbet hardt hos Microsoft sin Mac avdeling.
Forøvrig, så jeg en ganske lang intervju med Mac teamet til MS og de er noen skikkelig entusiastiske Machuer, men problemet ligger nok lengre oppe i det coparate systemet og MS sin policy om hvor godt skal MS software være på en Mac ::) Frem til 2011 har masse gammelt kode henget igjen fra tidligere versjon til neste versjoner, noe som har gjort Office 2008 for Mac til en skikkelig elefant av et program.

En finting er at nye 2011 Outlook til Mac vil være skrevet opp fra bunn av i Cocoa, som er Apple sitt nativ programmeringsspråk for Mac OS X. Dette gir mye gevinster i forhold til kjerne funksjoner i OSet og normalt også langt bedre ytelse.
Skal ta dette med en klype salt, men MS sine Mac folk henger mye på Mac forumer rundt om og de skryter veldig av ytelsen i 2011 kontra eldre versjoner. Time will show.

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Office 2011 får vel tilbake macro funksjoner (noe 2008 ikke hadde)... Sannsynligvis har Ms lært av 2008 tabben.

Topp Bunn