Kjøper meg i disse dager en mac mini til "hus-pc". skal stort sett brukes til skolearbeid og surfing. Hvilken kontor-pakke skal jeg kjøpe? På forum og handlesider virker det som om folk mer fornøyd med iWork enn Office....
Trådstarter forteller at maskinen skal brukes til "skolearbeid og surfing". Og som student har man et har man gjerne nok av annet å bruke penger på. Det handler stort sett også om hva man lærer seg å bruke og hva man er vant til. Så det er sikkert ikke så dumt å se om ikke OOo tilfredsstiller alle de kravene man har. Det er mulig at Iworks har en noe høyere teletubbyfaktor, og det går jo an å laste ned en 30-dagers prøve på den også senere hvis ikke OOo svarer til krav og forventninger, eller man føler en sterk trang til å bruke penger på matchende pastellfarger i menyene.Vidar P skrev:Ganske enkelt fordi iWork er et mye raskere, mer effektivt og velfungerende system. For de av oss som bruker dette i jobb, og hvor produktivitet er knyttet til inntjening, mao hvor tid er penger, er det ikke engang et spørsmål om gratis eller ei.
iWork koster en mikroskopisk bagatell ift hva det sparer meg av tid i jobben ift OpenOffice, som jeg først brukte. Jeg har tjent det inn på noen dager.
digiman skrev:Student pris på iWork pakken er nøyaktig Kr: 434,50,- inkl mva![]()
Dersom du åpner et word/excel-dokument så merker du ikke hvilket format det kom i. Du redigerer det og eksporterer det uten at det er noen formatendring fra din side. Dette går helt sømløst uten noen inngripen fra din side. Om du selv oppretter/lager et dokument, så kan du velge hvilket format du vil eksportere det i. Også helt intuitivt. Det er rett og slett slik at iWork uten videre kommuniserer med hva det skal være av computere og software.Godalive skrev:Ser for meg at word/excel-dokumenter må kunne redigeres, og deretter sendes tilbake/videresendes i opprinnelig format. Hvis dette er problemfritt i iWork, ligger nok denne pakken best an.
Det ser ikke ut som om du kan gjøre dette i Iwork. Du kan åpne og redigere, men du får ikke lov til å lagre det du har laget eller redigert i .docx igjen. :-\Godalive skrev:Ser for meg at word/excel-dokumenter må kunne redigeres, og deretter sendes tilbake/videresendes i opprinnelig format. Hvis dette er problemfritt i iWork, ligger nok denne pakken best an.
Ja! De har en EDU store, men kjøper du via skolen får du best pris eller at du henvender deg til en Apple forhandler og tar med studentbevis. Mener å huske at rabatten ikke er like god direkte i Applestoren.Godalive skrev:digiman.. får studentene denne rabatten på applestore?
digiman skrev:Student pris på iWork pakken er nøyaktig Kr: 434,50,- inkl mva![]()
Tenker ikke på formater, men på hvordan de forskjellige behandler spesielle ting på.Vidar P skrev:Går ut ifra at du snakker om formater her? Hvis ikke; du kan godt bruke Word-format i Pages, det er bare å velge det formatet det.
Det som savnes fra Office fins nok, om man leter. Eller tilsvarende. Anbefaler disse videoene som er integrert i iWork, der ser man en masse funksjonalitet.
Neida, det kommuniserer helt og holdent bilateralt og redigeringsmessig med .docx også, som er det systemet som ligger på orkidenett (intranettet i kommunesamarbeidet vårt). Det er rett og slett ikke noe å bekymre seg for, selv om det var en issue for mange tekstbehandlere (inkl MS sine egne) da .docx først kom.Gjestemedlem skrev:Jo, men blir denne filen lagret i .docx som er det nye filformatet som Word '07 og senere utgaver bruker, eller er det kun det utgåtte .doc som støttes?
Dette er riktig med en modifikasjon. Pages arkiverer nativ i sin Pages-publikasjon format, men du står fritt til å eksportere til Word (.doc) fil igjen etter endringer også. Så du er ikke låst på noen måte. Men trykker du bare på lagre vil du ende opp med en Pages fil uansett hva du hadde åpnet som utgangspunkt. Original filen blir forøvrig værende i fred.Gjestemedlem skrev:Det ser ikke ut som om du kan gjøre dette i Iwork. Du kan åpne og redigere, men du får ikke lov til å lagre det du har laget eller redigert i .docx igjen. :-\Godalive skrev:Ser for meg at word/excel-dokumenter må kunne redigeres, og deretter sendes tilbake/videresendes i opprinnelig format. Hvis dette er problemfritt i iWork, ligger nok denne pakken best an.
Mac users are able to open and save docx files natively from OS X 10.5 using TextEdit, but the text editor only provides basic editing functions. More support for the full docx standard is provided thru NeoOffice, OpenOffice 3.0, Nissus Writer, and Apples iWork 09 suite will open docx which can be saved in other formats but not docx.
OpenOffice 3.0 og høyere gir deg derimot mulighet til å lagre i .docx.
Version 3.0 of OpenOffice and derivatives such as NeoOffice happily open and save docx formatted files and will prompt the user to convert the file to the OpenOffice native format.
digiman skrev:Dette er riktig med en modifikasjon. Pages arkiverer nativ i sin Pages-publikasjon format, men du står fritt til å eksportere til Word (.doc) fil igjen etter endringer også. Så du er ikke låst på noen måte. Men trykker du bare på lagre vil du ende opp med en Pages fil uansett hva du hadde åpnet som utgangspunkt. Original filen blir forøvrig værende i fred.Gjestemedlem skrev:Det ser ikke ut som om du kan gjøre dette i Iwork. Du kan åpne og redigere, men du får ikke lov til å lagre det du har laget eller redigert i .docx igjen. :-\Godalive skrev:Ser for meg at word/excel-dokumenter må kunne redigeres, og deretter sendes tilbake/videresendes i opprinnelig format. Hvis dette er problemfritt i iWork, ligger nok denne pakken best an.
Mac users are able to open and save docx files natively from OS X 10.5 using TextEdit, but the text editor only provides basic editing functions. More support for the full docx standard is provided thru NeoOffice, OpenOffice 3.0, Nissus Writer, and Apples iWork 09 suite will open docx which can be saved in other formats but not docx.
OpenOffice 3.0 og høyere gir deg derimot mulighet til å lagre i .docx.
Version 3.0 of OpenOffice and derivatives such as NeoOffice happily open and save docx formatted files and will prompt the user to convert the file to the OpenOffice native format.
Driver trådstarter mest med redigering av Word dokumenter, som du mottar hadde jeg nok vurdert andre alternativer en Pages.
Synes det er komisk at selv i 2010 hører jeg ooooo og wow fra folket i møterommet når jeg kjører en Keynote presentasjon. Keynote er en grunn til å kjøpe iWork alene spør du meg. Også veldig tøft når du kjører presentasjonen fra iPhone også. Du ser neste slide på telefonen å styrer det hele derfra. Kjekke saker.
Keynote er konge!!Vidar P skrev:Keynote er genial. Jeg møter samme tendenser til "wow" fra salen når jeg kjører presentasjoner fra det. Og det er så enkelt at selv salige bestemor kunne ha laget de..
Det er en 2 år gammel artikkel du henviser til GjestemedlemGjestemedlem skrev:Keep in mind that iWork applications will only export in Microsofts older .doc, .xls, and .ppt file formats; they cant export in the newer Open XML file formats (.docx, .xlsx, and .pptx) that are used in Office 2008 for Mac and Office 2007 for Windows. But these newer Office versions can read the older .doc,. xls, and .ppt, which are exportable from iWork.
But if your co-workers or clients insist on receiving Open XML files, your options or limited. You can paste simple text into Leopards version of TextEdit, which can export to .docx. Unfortunately, there are no third-party utilities that can create Open XML files at this point.
http://www.macworld.com/article/133922/2008/06/iworkoffice.html
Det er den, men det er fortsatt gjelende. iWork pakken eksporter ikke til Open XML pr i dag.65finger skrev:Det er en 2 år gammel artikkel du henviser til GjestemedlemGjestemedlem skrev:Keep in mind that iWork applications will only export in Microsofts older .doc, .xls, and .ppt file formats; they cant export in the newer Open XML file formats (.docx, .xlsx, and .pptx) that are used in Office 2008 for Mac and Office 2007 for Windows. But these newer Office versions can read the older .doc,. xls, and .ppt, which are exportable from iWork.
But if your co-workers or clients insist on receiving Open XML files, your options or limited. You can paste simple text into Leopards version of TextEdit, which can export to .docx. Unfortunately, there are no third-party utilities that can create Open XML files at this point.
Da er du kanskje hjelpsom og finner en nyere link som forteller at Iwork nå kan exportere til .docx, .xlsx, og .pptx. Jeg har lett og finner i alle fall ingenting, så jeg tillater meg å stille et lite spørsmålstegn ved erfaringene som det fortelles om her.65finger skrev:Det er en 2 år gammel artikkel du henviser til Gjestemedlem
Det er nok riktig. Har ikke klart å finne et ord om oXML støtte. og det er vel et godt nok svar til innlegget fra Gjestemedlemdigiman skrev:Det er den, men det er fortsatt gjelende. iWork pakken eksporter ikke til Open XML pr i dag.65finger skrev:Det er en 2 år gammel artikkel du henviser til GjestemedlemGjestemedlem skrev:Keep in mind that iWork applications will only export in Microsofts older .doc, .xls, and .ppt file formats; they cant export in the newer Open XML file formats (.docx, .xlsx, and .pptx) that are used in Office 2008 for Mac and Office 2007 for Windows. But these newer Office versions can read the older .doc,. xls, and .ppt, which are exportable from iWork.
Har dog aldri møtt på noen som krever dette fra meg. Isåfall gir jeg dem enten en Doc eller PDF fil og sier take it or leave it.
Var det jeg gjorde, men OpenOffice dekte fint behvoene mine inntil det.Anonym skrev:For mange er det bare e å skaffe seg en ekstra hjemmelisens via arbeidsgiver, ca 200 kroner for hele MS Office.
Tror ingen skryter på seg noe Gjestemedlem. Er nok heller at folket her bruker den eldre formatet ved lagring og denne fungere jo smertefritt i alle versjonen av Office uansett plattform.Gjestemedlem skrev:Da er du kanskje hjelpsom og finner en nyere link som forteller at Iwork nå kan exportere til .docx, .xlsx, og .pptx. Jeg har lett og finner i alle fall ingenting, så jeg tillater meg å stille et lite spørsmålstegn ved erfaringene som det fortelles om her.65finger skrev:Det er en 2 år gammel artikkel du henviser til Gjestemedlem
Siden trådstarter sier "Ser for meg at word/excel-dokumenter må kunne redigeres, og deretter sendes tilbake/videresendes i opprinnelig format.", så regner jeg med at det er et poeng at man kan gjøre dette.
Er det jeg som er feilinformert eller er det eplegjengen som skryter på programmet funksjonalitet det ikke innehar?
De kommuniserer da iallefall uten brukerintervensjon, såpass kan jeg si. Hvordan det teknisk foregår aner jeg ikke, men jeg leser .docx og eksporterer til ditto maskiner daglig uten engang å vite om det, så det kan da umulig være vanskelig.65finger skrev:Det er nok riktig. Har ikke klart å finne et ord om oXML støtte. og det er vel et godt nok svar til innlegget fra Gjestemedlemdigiman skrev:Det er den, men det er fortsatt gjelende. iWork pakken eksporter ikke til Open XML pr i dag.65finger skrev:Det er en 2 år gammel artikkel du henviser til GjestemedlemGjestemedlem skrev:Keep in mind that iWork applications will only export in Microsoft’s older .doc, .xls, and .ppt file formats; they can’t export in the newer Open XML file formats (.docx, .xlsx, and .pptx) that are used in Office 2008 for Mac and Office 2007 for Windows. But these newer Office versions can read the older .doc,. xls, and .ppt, which are exportable from iWork.
But if your co-workers or clients insist on receiving Open XML files, your options or limited. You can paste simple text into Leopard’s version of TextEdit, which can export to .docx. Unfortunately, there are no third-party utilities that can create Open XML files at this point.
Har dog aldri møtt på noen som krever dette fra meg. Isåfall gir jeg dem enten en Doc eller PDF fil og sier take it or leave it.