Ivars greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Fikk plutselig en kort dag på jobb, så her sitter jeg. Eldstebarnet i barnehage, kone og minstemann på bytur.

:)

Emo: nå har jeg trukket ht lengre frem i rommet, pælma to av akuplatene bak mot veggen (noe skråstilt så de ikke velter) og gitt ht'er mer toe in. Ca 2 parkettstaver skrått står slakteblokkene nå.
    Vokal kommer mer i sentrum, detaljene er tydeligere, mener jeg.

Tror nok du ga meg en forbedring her, takk! :)

Vissnok er det noe på vei i posten fra verdens største land (utlandet), toe in kunne vel saktens vært sagt om dette landet, også.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Halve moroa dette med å sjekke ut hva ulik plassering av ht og div akustiske tiltak betyr for opplevelsen av musikken.
    Jeg har kommet frem til et kompromiss i plassering pga. at jeg spiller så forskjellig musikk.
    Men det er nok måten det spiller klassisk musikk på som har trekker det lengste strået i prio her hos meg.

Hvordan forklare toe inn med tre (3) bein Ivar? ;)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.984
    Kult!

Jeg lekte mye med plassering før jeg fant den beste kan du si. Hendte en annen posisjon ikke nødvendighvis var dårligere eller bedre, ting ble bare litt anderledes.

Etter litt testing ble det slik;

Men jeg endte faktisk opp slik;

Bare si fra, så skal jeg fjerne bildene fra tråden din, ville bare vise deg:)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    fjerne nei? neida. Greit for inspirasjon :)

Emotikon: have u ever seen a three legged dog? Weeell :)

emo: jeg sitter faktisk temmelig like nært som deg ser jeg.
    Flytta de to platene bak meg rett bak stolen nå.

Burde jeg snekra meg noen flere akurammer montro, tror ikke rommet tar skade av noen til.

Ådæven, de platene bak stolen, oi. Forskjell... :)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.984
    Moro, de to platene bak lytteposisjon gjorde mest for meg også. Er en del som bare setter ut akustikkplater mer eller mindre vilkårlig, det er litt rart synes jeg. Tanken er jo å drepe førsterefleksjonspunktene, som sidevegg, bakvegg og forvegg (evt tak). Skal du ha flere er kanskje taket noe å tenke på?;)

Med mine contour 1.4 ble vokalen plassert en meter eller to foran meg når jeg hadde toe-in, og fire-frem meter foran meg uten toe-in. Bassen led litt ute toe-in hos meg, og likte at den var litt mer frempå.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    tak er kanskje ikke akkurat ueffent for plater, nei.
    Også en fordel for lyddempingen opp til stua, tror jeg.

Nå blir vi også boende her i ca 2 år fra nå (ett år lengre enn "planlagt"), og jeg har tenkt å høre litt musikk fremover også.. :)
    Jeg har 2 plater igjen, blir i alle fall jeg bygger rammer til dem.

edit: når det gjelder bildene mine, altså av mitt anlegg, vet jeg at disse er av elendig kvalitet (sonymobilcrap), men har avtale med en kompis om å få tatt noen. Det var denne tiden, bare...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akustikkplater i taket er kjekt.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    kone og barn har vært bortreist i helgen. Det er litt rart, første helg på 3 år helt alene. Nesten litt tomt....
    I tillegg til å leve opp til læresetningen i min signatur har jeg også fått hørt en god del musikk. :)
    Så også nå. Det er blitt spilt mye forskjell, mye straits, nå mark som solo. Det er helt herlig hvor godt det treffer når alt stemmer.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Hvor galt kan det gå med så god musikk uansett. :)
    Fint oppsett Ivar.

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    innkommende pm lover gull, beam me up, scotty!

:)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    beam osv forteller en hel del skal jeg si deg!

edit: .......... :)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    hehe, nei
    Jeg lurer nedpå et par kalde små, selvsagt, men ingen jim midt i uka, nei.

jim er vel i tillegg noe jeg klassifiserer som "pess" også.. :)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Fra pess til vinyl, eller to be or not to be

cdspillern har gått til de evige jaktmarker, eller, sånn egentlig er den på oslotur, for oppgradering hos ECS no limit holding (jeg MÅTTE bare dra det ordspillet).

Jeg er litt hjemme alene, så tiden benyttes med musikk og brus. Har blitt et par plater til nå, tror jeg rekker en til, før frøken klåfinger (sa noen clawfinger?) (les datter) kommer hjem.

Godt, dette! :)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Jau, vygern snurrer ivei, nå med waters (pros and cons). Vinyl er vanedannende, ingen tvil om den saken!
    Cdspillern har jeg fått henta (ja, jeg henta den selv) hos ecs på skårer. Glim service, men spidern er ubrukelig for min del, rettere sagt mitt drivverk.
    Skal høre litt på cd også, om oppgraderingen høres osv, noe jeg vet den gjør (hørt eksempel på dette før), den dagen jeg får pakket den ut av eska. Jada, det blir snart, men så var det den vinylen igjen, da... :)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Flytta gitt, nytt rom, nye sjanser
    Det nye rommet er ca (oppskritting) 4m langt og 3,5 bredt, evt omvendt, det kommer helt an på hvordan man ser på det.
    Plasseringsmessig tror jeg at jeg går for "langvegg", men én ting.
    På det som da blir bakvegg står det en gammel "skjenk/seksjon/skap" ca 90 cm høy, og et gammelt kjøkkenbord, normal høyde. Mellom disse en stengt dør, og jeg blir da sittende med stolryggen litt inn i dette "hullet".

Bør jeg få lagra dette gamle et annet sted? Eller?
    Kjør på med tips!

Blir ekstrem nærfelt dette, noe nærmere enn det jeg er vant til.

mobilbilder av rommet her:
    edit: gadd ikke snu de to siste. Du får snu lappen :)

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt tålmodighet og testing i ett rydda rom, samt teste ut med akkuplatene du allerede har, så er jeg rimelig sikker på at dette skal bli tålig bra Ivar :)
    Men:
    Hvordan er veggene bak furuhelvete? :D
    Takhøyde...230-220?

Yeahh- Vygeren i ett stykke også. Nice!

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    jo, jeg tror det skal bli tålelig greit jeg også, så du mener jeg kan ha bord og lavseksjonssak stående?
    215 takhøyde tenker jeg. Hus fra typ 194ørtish
    Bak geyfus'n, som det visstnok heter aner jeg ikke gitt. Ikke skal jeg finne det ut, heller!
    vygern blir å spille snart, håper jeg! :)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    Advarsel om lang tid siden siste innlegg, jaja. Sånn er det

Jeg driver i oppussingsbransjen, og nå har jeg bygd ut dette prosjektet mitt. Tanken var anlegg i stua, men en annen plassering frister mer. Noe utfordrende kanskje?

Ja, skråtak skråtak skråtak.

260cm fra der vinduer skal inn til den stolpen, vi snakker nærfelt.
    Ingen vegg bak stolpe, kun loft og trappehull

Rommet blir greit vanskelig å komme til, fint mtp uønsket besøk (les små barn, mine egne)
    Gips i tak, gulvplanker i heltre oppå sponplata.

(godstol blir stående bak stolpen i bildet, anlegget under/foran de vinduene som det er spalta ut for)

Vedlegg

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    dytter denne litt.

Ingen tips å hente?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei Ivar!! :)
    Godt å se deg igjen.

Hmmmm....jeg vil rett og slett anbefale et godt headphone oppsett.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Vil vel tro at du kan få langt bedre lyd ved å ha et rom hvor du kan jobbe litt med akustikken, enn hva du kan få til i en litt vanskelig stue uten akustikktiltak!

Det går ikke an å legge inn en drager i taket da - slik at du kan erstatte denne stolpen med to stykk - 1 borte ved vinduet og enn ved bakveggen......Ser ikke ut til at det er all verden bæring i den der....

Mvh
    OMF

D

Dilla

Gjest
    Hva med å la anlegg og lyttestol bytte plass? Tresøyla vil gjøre mindre ugang da.
    Jeg har tro på at dette rommet kommer til å bli et utmerket terapirom for far ;) Lykke til!

Mvh Ti Kei

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Spennende, blir fint med en egen avdeling for far til slutt :)

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    hei, emotikon, og takk!

Ja, jeg tror jeg nærmer meg en retur til godstolen nå :)

Den stolpen som nevnes hjelper til med å bære en limtrebjelke på et par hundre kg, samt et steintak som straks kommer oppå.
    Byggmesteren sier den i teorien kan fjernes (uten at jeg spør), men han får ikke tatt igjen den bæringa noe sted.

Jeg tror ikke rommet blir så fullgærent at jeg trenger hodetelefoner!! :)

Hvorfor gjør den stolpen ugangn om jeg har stolryggen mot den? Kan ikke stolpe kles med noe/utformes, slik at dette ikke merkes?

D

Dilla

Gjest
    ivar skrev:
    Hvorfor gjør den stolpen ugangn om jeg har stolryggen mot den? Kan ikke stolpe kles med noe/utformes, slik at dette ikke merkes?
    Beklager, ordla meg uklart. Stolpen gjør ingen ugang når lyttestolen plasseres i den enden, -annet enn at lyttaavstanden låses. Min tanke var at du ved å snu om 180 grader ville stå friere i å velge plassering/lytteavstand og at du ikke ville være låst til nærfeltslytting.
    Just a thought...

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    god tanke.
    MEN, bak stolpen er det et trappehull, mulig jeg kan slenge ht litt lenger bak (siden av trapp), men dette tror jeg blir kinkig.
    Tror forresten jeg kan leve fint med nærfelt da jeg likte dette svært godt da jeg prøvde det tidligere! :)

Kan ha anlegget på stua også, men lite lysten på det. Får heller gjøre det hvis jeg går over til en annen løsning...

Kun fremtiden vil gi svar

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn