Itunes og import fra andre maskiner

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
804
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Kjøpte nylig en Intel Imac for å bruke den som musikk avspiller sammen med DDdac 1543. I ventetiden på macen rippet jeg ca 1Tb med cdér i EAC på min gamle pc og lagret de på 4 usb disker. Idiot som jeg er sjekket jeg ikke på forhånd om dette var grei skuring å få inn i itunes. Nå sitter jeg med sinnsykt mange Wav filer som Itunes bare baller sammen. Lite kult å ha hundrevis av låter som heter 01 uten artist og album :p

Alle filer er organisert i mapper med artist, album og låt+nummer.

Har prøvd å legge til tags og lage Xml filer, men ingenting funker. Noen som har råd? Det begynner å gå på nervene løs!

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Jeg er usikker på den, men har du prøvd å dra artistmappene over iTunes-ikonet?

Forøvrig er det dumt å benytte WAV i iTunes siden du da ikke kan få vist cover. Konverter hele stasen til AIFF. Last ned konfabulator fra http://widgets.yahoo.com/ og finn og installer widgeten iTunes Companion. Denne vil da søke nettet for hver gang du spiller en ny låt og legge til coveret automatisk. Virker utrolig bra. Har bare bommet en håndfull ganger.

Lykke til!

Edit: ta en titt her: http://forums.ilounge.com/
Muligens de har en løsning der som passer deg.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Tror jeg har løsningen.

Latene må organiseres som i iTunes:
Artistmappe / Album1-mappe / Låt1, Låt2 osb

Eller sagt på en annen måte: Alle låtene legges i en albummappe som igjen legges i en mappe med artistnavnet.

Alle artistmappene legges i mappa iTunes Music som du finner i Musikk / iTunes.

Slett filene iTunes Library og iTunes Music Library.xml som du finner i iTunes Music-mappa.

Start iTunes og velg Arkiv - Legg til i Biblioteket... (epletast + O) og åpne mappa iTunes Music.

Voila! Da skal iTunes bygge opp nye bibliotekfiler på grunnlag av mappestrukturen og vil også være i stand til å hente data fra CDDB. :)

Kanskje...

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
804
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Takk for svar Michell!

Desverre funker det ikke. Har prøvd alle mulige varianter og har tilogmed gått veien via Flac som så blir konvertert til Aiff. Fortsatt blir alt lagt inn uten artist og album. Etter en stygg opplevelse med å slette library filene vet jeg ikke om jeg tør å gjøre det.

Min fru ble lei av å bare se ryggen min, så vi har begynnt å legge alt inn på nytt i Aiff! Bare en mnd arbeid i dass ;)

Trodde ikke overgangen til mac skulle bli så smertefull! Når det er sagt, det er en strålende datamaskin. Kommer nok til å kjøpe en macbook også.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Det er vel helst overgangen til iTunes som har vært smertefull... ;)

Jeg har lett litt mer, men har ikke funnet måten dette skal gjøres på. Men mulig må det da være?

Ripping direkte i iTunes er ihvertfall rett frem og da hentes alle data fortløpende fra CDDB om du har maskinen på nett som du selvfølgelig har... Og benytter du iTunes companion som jeg beskrev slipper du lett unna med jobben å legge inn coverne.

Bare vær obs på at når du installerer Konfabulator får du en rekke Widgeter opp på skjermen. Disse slås av ved å ctrl-klikke på widgeten og velge Quit.

Edit: Husk å krysse av for feilkorreksjon under Valg/Avansert/Import!

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
804
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Ieatbrainz funker faktisk på ganske mange plater jeg har prøvd. Ble likevel så lei av alt stresset at jeg har begynnt på nytt! Kun AIFF denne gangen :D

Tusen takk for Itunes companion! Den funker veldig bra, og er mye lettere å bruke enn fetchart.

Topp Bunn