iTunes eller.....

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Antall liker
34
Får spørre de med erfaring her:
Skal sette opp et eget lite anlegg i tilknytning til TV og Nr. 2 stereo. Kommer til å satse på digitale media her. Dette vil bestå av Laptop (dockingstasjon) med egen dedikert harddisk som er koblet opp mot TV/stereo. Vil være knyttet til nett/bredbånd via kabel.
Kommer til å bruke dette både til film og musikk. Musikken kommer til å bli streamet i best mulig format.
Da kommer frågan: Lønner det seg å satse på iTunes eller er det andre alternativer som er bedre?

S

stereo hans

Gjest
For musikk vil jeg anbefale Mediamonkey:
http://www.mediamonkey.com/

Finnes i to versjoner; en gratis versjon og en som du betaler et lite beløp men som gir noe mer funksjonalitet (bla flere formater)

Jeg har også Itunes men synes Mediamonkey er bedre på organisering av musikk bibliotek. Grunnen til at jeg også bruker Itunes er at jeg eier en IPod classic og benytter Itunes til å overføre bilder, rippe apple lossless format med mer. Men til avspilling og organisering av musikk er Mediamonkey genialt!

Verdt å sjekke ut!

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Innen avspillerprogram er det snart like steile fronter som innen andre deler av HiFiverdnen...;D

Selv bruker jeg iTunes og er veldig godt fornøyd med det innen audiobruk. Synes det har en del opplagte mangler ift organisering av Film/TV-serier, men alt i alt den beste løsningen for meg.

Jeg synes visningen er ekstremt oversiktelig når jeg bruker listevisning og Bla-visning. Da får man 3 kolonner øverst med sjanger, artist og album. Det er bare å holde musepekeren over og skrolle i vei i ønsket felt og det er derfor enkelt å finne det jeg søker etter i mitt bibliotek på 25 000 sanger. Søkefunksjonen er også rask og søker også i alle tags, slik at når man får opp et treff man ikke forstår viser det seg at den du søkte etter feks hadde skrevet den aktuelle låta.

Når det er sagt tror jeg nokk at de fleste musikkprogram har lignende funksjonalitet og det derfor er mest smak og behag. Bruker man Mac er iTunes et soleklart valg pga den glimrende integreringen med resten av systemet.

En feature som iTunes derimot er alene om er Airtunes. Det er at man kan kjøpe en Airport Express (trådløs ruter til 700 kr) som har en optisk/analog lydutgang. Når man setter opp denne dukker det opp et felt i iTunes der man kan velge hvor man ønsker lyden. Enten på datamaskinen eller feks i "Stue", "Kjøkken" el. I tillegg finnes det også et veldig bra program for iPhone/iPod som gjør at du kan bruke denne enheten som en toveis fjernkontroll med støtte for coverart ol. Dette bruker jeg selv og har flere soner i huset. Det fungerer utmerket og er dønn stabilt. Uansett om man vil ha flere soner eller ikke er jo fordelen at man slipper å koble PCen direkte opp mot anlegget.

I tillegg setter jeg stor pris på den innebygde støtte for å automatisk laste ned podcast, men dette finnes antagelig også for andre mediespillere.

stereo hans: Mediamonkey støtter iPod så du trenger strengt tatt ikke å bruke iTunes i det hele tatt.

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Antall liker
34
Takk for svar så langt. Hadde håpet på kun et program til å administrere både film og musikk. Bruker PC (F/S Lifebook).

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
På hvilken måte ønsker du å organisere film? Jeg bruker også iTunes til dette og mangene er kanskje mest tydelige for "avanserte" brukere.

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Antall liker
34
Beklager hvis jeg er uklar. Primærbruk vil være musikk. Men med mulighet for litt film på si. Har bare brukt eldre versjoner i iTunes i.f.m 1 generasjon iPod.

S

stereo hans

Gjest
Er enig at valg av software dreier seg om smak og tilvenning. For min del har jeg brukt både Mediamonnkey og Itunes i lengre periode, men foretrekker Mediamonkey til å organisere biblioteket. Her får man enkelt oversikt over feks låter/album uten Album cover, duplikate filer m.m (men dette finnes sikkert også i ITunes). En annen fordel med Mediamonkey er at den støtter alle mp3 spillere, musikk mobiler m.m....(det gjør vel ikke ITunes)

Grunnen til at jeg fortsatt bruker ITunes er at jeg ripper skivene mine i Apple lossless for avspilling på en IPod classic. Mediamonkey støtter p.t ikke dette formatet (bare ordinære FLAC). Skulle gjerne klart meg helt uten ITunes...

Vedr. Film: Hvorfor ikke bruke et eget program til dette?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Om du kun ønsker å legge til filmer og vise de på denne maskinen via Tven er det ingen problem. Filmer legges til på vanlig måte og man kan legge til tag og coverart. Hva jeg snakker om er støtte for ekstern skjerm (skulle gjerne hatt et valg der jeg ved film setter hovedskjermen i svart, mens filmen vises på den eksterne skjermen. Dette er muligens et problem kun for Mac og kan omgås med enkle middel. Om du bruker PC og setter TVskjermen til hovedskjerm er ikke dette noe problem.), tagsøtte skrevet direkte til filene (vet ikke engang om filmformatene støtter dette), flytting av store filmbibliotek, synkronisering til bærbare enheter (man får evt opp en feilmelding om at oppløsningen er for høy istedenfor at iTunes har muligheten for å skalere ned filmfilen) multiromstøtte for film osv. Vær obs på at iTunes kun støtter formatene til Quick Time. Det utelukker i utgangspunktet avi og divx.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
987
Torget vurderinger
4
stereo hans skrev:
.....
Grunnen til at jeg fortsatt bruker ITunes er at jeg ripper skivene mine i Apple lossless for avspilling på en IPod classic. Mediamonkey støtter p.t ikke dette formatet (bare ordinære FLAC). Skulle gjerne klart meg helt uten ITunes...
Jeg rippet også musikken med iTunes til ALAC, men angrer nå fordi Squeezebox kan ikke spole i sangene med ALAC formatet. Med FLAC går det fint.
Derfor kommer jeg til å konvertere filene til FLAC tror jeg.

Jeg bruker også iPod men har lest at hvis man bruker Mediamonkey så kan denne konvertere "on the fly" når du drar musikk til iPod'n, slik at man kan ha ett bibliotek med f.eks FLAC-filer til alle formål :)

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
zodiac skrev:
Takk for svar så langt. Hadde håpet på kun et program til å administrere både film og musikk. Bruker PC (F/S Lifebook).

Skal du kun ha et program så ville jeg uten tvil valgt jriver, det komme i to versjone, jukeboks som er for musikk og mediacenter som klarer bilder og film i tillegg.
http://www.jrmediacenter.com/

Denne har i tillegg "Theatre View" slik at det er lettere å navigere via TV, et brilliant program på høyde med Mediamonkey, brukte dette før for synkronisering mot iPod (da iPod kun var for Mac og ikke for oss PC brukere)
Men den manglet støtte for flac. DVS du kunne legge til en pluggin og håpe på at den virket.
Nå er flac støtten innebygget så hadde jeg skulle valgt et annet program for musikk avspilling en Mediamonkey så hadde det blitt Jriver, at den i tilleg kan spille av filmer er jo selvsagt et stort pluss for noen.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.970
Torget vurderinger
3
Hei

Jeg bruker albumplayer den er ikke gratis ,men er veldig brukervennlig hvis det er musikk du hovedsaklig
skal spille av. og har en stor samling å holde orden på.
Den har støtte for asio drivere for bitperfect avspilling. du finner en prøve versjon på www.albumplayer.com

S

stereo hans

Gjest
Liotheles skrev:
stereo hans skrev:
.....
Jeg rippet også musikken med iTunes til ALAC, men angrer nå fordi Squeezebox kan ikke spole i sangene med ALAC formatet. Med FLAC går det fint.

Jeg bruker også iPod men har lest at hvis man bruker Mediamonkey så kan denne konvertere "on the fly" når du drar musikk til iPod'n, slik at man kan ha ett bibliotek med f.eks FLAC-filer til alle formål :)
Problemet er at Mediamonkey ikke ripper i Apple Losslesss formatet (kun FLAC), mens Ipod på sin side ikke støtter ALAC formatet. Jeg ønsker utelukkende kun å ha lossless format også når jeg spiller av låter på min ipod. Derfor må jeg rippe skivene i Itunes, og så senere importere dem i Mediamonkey. Det er riktig at Mediamonkey kan konvertere "on the fly", men altså ikke fra FLAC til ALAC.

Dette er dog muligens ikke relevant informasjon for trådstarter........

Min erfaring er riktignok at det ikke finnes ETT program som er bra på ALT (dvs ripper, filmavspiller, bibliotek, m.m.) Jeg foretrekker å ha flere gode programmer som er god på hvert sitt område framfor en samlepakke som er litt god på alt.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
stereo hans skrev:
Er enig at valg av software dreier seg om smak og tilvenning. For min del har jeg brukt både Mediamonnkey og Itunes i lengre periode, men foretrekker Mediamonkey til å organisere biblioteket. Her får man enkelt oversikt over feks låter/album uten Album cover, duplikate filer m.m (men dette finnes sikkert også i ITunes). En annen fordel med Mediamonkey er at den støtter alle mp3 spillere, musikk mobiler m.m....(det gjør vel ikke ITunes)

Vedr. Film: Hvorfor ikke bruke et eget program til dette?
MediaMonkey already has support for playback of .aac/.m4a/.m4b/.m4p tracks via Quicktime. This plugin adds support for encoding of .aac/.m4a tracks, along with native support (i.e. Quicktime is not required) for playback of .aac/.m4a/.m4b tracks. The trial version is limited to 30-days of operation.
If you've already purchased the plugin, you can download the latest version here.
To install, download and double-click the .mmip file.

Mediamonkey støtter alac den,enten via Quicktime (gratis) eller en pluginn som koster 73 kr, så du kan trygt slette iTunes ;D

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
[/quote]
Min erfaring er riktignok at det ikke finnes ETT program som er bra på ALT (dvs ripper, filmavspiller, bibliotek, m.m.) Jeg foretrekker å ha flere gode programmer som er god på hvert sitt område framfor en samlepakke som er litt god på alt.
[/quote]

Jriver Mediacenter du kan laste ned en 30 dagers prøve versjon, ripper musikk,konverterer fra et format til et annet over på ipod, spiller av film, god bibliotek funksjon(ligner Mediamonkey, men Jriver var først),tagger musik, viser bilder... kort sagt en god alt i en pakke.
OK gjerne ikke best på alt, det finnes alltids bedre programmer til enkelt oppgaver. Eks Foobar til musikk og Zoomplayer til film, men for ren brukervennlighet og funksjonalitet er Jriver uovertruffen foreløpig

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Antall liker
34
Takk for gode svar. Jeg skal sjekke alternativene.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg synes iTunes er for ressurs krevende og er noe tregt selv om man har en kraftig PC. Liker best Mediamonkey og Albumplayer til musikk. Til film bruker jeg WinDVD. PowerDVD er også en bra sak til film og begge disse i kjøpeversjonen støtter Blu-ray. Synes ikke det finnes et program som er bra til både musikk og film.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.961
stereo hans skrev:
Liotheles skrev:
stereo hans skrev:
.....

Problemet er at Mediamonkey ikke ripper i Apple Losslesss formatet (kun FLAC), mens Ipod på sin side ikke støtter ALAC formatet. Jeg ønsker utelukkende kun å ha lossless format også når jeg spiller av låter på min ipod. Derfor må jeg rippe skivene i Itunes, og så senere importere dem i Mediamonkey. Det er riktig at Mediamonkey kan konvertere "on the fly", men altså ikke fra FLAC til ALAC.
Jeg bruker dBpoweramp for å rippe alt til FLAC, og deretter MediaMonkey for organisering av samlingen. Det er ingen problem med å ha musikkbiblioteket i FLAC og bruke MediaMonkey for å synkronisere med iPoden da MediaMonkey har en funksjon som gjør at den konverterer on-the-fly til Apple Lossless på iPoden. Muligen denne funksjonen ikke finnes i gratisversjonen av MediaMonkey, men vi begrenser oss da vel ikke bare til freeware?

S

stereo hans

Gjest
noruego skrev:
Det er ingen problem med å ha musikkbiblioteket i FLAC og bruke MediaMonkey for å synkronisere med iPoden da MediaMonkey har en funksjon som gjør at den konverterer on-the-fly til Apple Lossless på iPoden. Muligen denne funksjonen ikke finnes i gratisversjonen av MediaMonkey, men vi begrenser oss da vel ikke bare til freeware?
Nei, vi begrenser oss på ingen måte til freeware (har selv abonnement på Mediamonkey Gold)

Jeg har også installert plugin for Apple sine rippe formater i mediamonkey, men sist jeg sjekket (det er ikke lenge siden) støttet denne ikke ripping av Apple Lossless (kun avspilling). Så derfor fortsatt ripping i itunes, for senere import i Mediamonkey.

Dette er kanskje ikke relevant info for trådstarter, annet en at problemstilingen muligens illustrerer at det er vanskelig å finne et program som er god på det meste....

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.961
stereo hans skrev:
Dette er kanskje ikke relevant info for trådstarter, annet en at problemstilingen muligens illustrerer at det er vanskelig å finne et program som er god på det meste....
Dette kan vi så absolutt enes om, og jeg vil vel på generelt grunnlag også mene at PC/databasert avspilling fortsatt har en rekke barnesykdommer og dilemma en må ta stilling til.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Alternativet til et eget program, kan jo være Windows MCE alternativt Linux MCE http://linuxmce.com/.
Vil tro det er den mest hensiktsmessige løsningen for oppkobbling til TV, dat står en også friere til å velge avspillere.

En ting er jeg rimelig sikker på, det er at det ikke lønner seg med iTunes hvis format støtte er viktig.

Topp Bunn