Italia på 4 hjul

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Planlegger bilferie bl.a ved Amalfi og Liguria i juni/juli.
Det jeg konkret lurer på:
Er det et must å reservere losji i goood tid eller går det greit å være litt lasaron og ta det på sparket?
Har hørt at det kan være tettpakket....

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.362
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er tettpakket. Var der i juli 2004, fantastisk ferie. Men plan ahead. Og hold deg ute av Salerno og Napoli i rushtrafiken.....

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Å unngå høysesongen står i alle guidebøker uansett hvor man tenker seg å dra, men det er jo ofte da man har tid. Har reist en del rundt der i høysesongen selv, lønner seg ikke å være allergisk mot folk, men det hindrer ikke en morsom ferie hvis man er innstilt på det.

Sjelden et must å reservere overnatting noe som helst sted i verden – så lenge du holder deg unna dager med store festivaler, fotballkamper etc. Det kommer mest an på hvor fleksibel man er med tanke på både budsjett, reisetid og standard. Hvis man vil ha en viss standard til en akseptabel pris og vil være sikker på å finne et sted å overnatte uten å måtte kjøre for langt er booking selvsagt nødvendig. Om holdningen er at «det årnær sæ'», så gjør det stort sett det.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Joda, jeg har kjørt rundt en del i Italia (jeg er jo tross alt Alfa Romeo-fan 8), og det er fullt mulig å ta ting på sparket vedr. overnatting, spesielt hvis en unngår store byer. Men det spørs litt hvilke ferie man er ute etter. Selv om ting order seg til slutt kan det være ganske masete/kaotisk FØR det ordner seg! Har man med kvinne/kone/familie o.l. kan de nok fort bli ganske sur hvis en må kjøre rundt på kryss og tvers etter en plass å bo sent på kvelden. Et personlig tips ut fra erfaring:

Finn hotell/overnatting FØR det blir mørkt og helst FØR italienere flest spiser middag! Husk italienere elsker laange sene middager gjerne på den lokale restauranten fra ca. kl. 19 til ca. kl. 22. Vil du som turist ta del i denne mattradisjonen er det ikke lurt å "ramle inn" i en by sent på kvelden uten hverken å ha bestillt overnatting eller tenkt på mat (ikke forvent at den lokale restauranter disker opp sånn uten videre hvis du kommer veldig sent).

Det kan også være vanskelig å holde oversikt over lokale festivaler/markeringer/karnevall(!) o.l. som måtte foregå, så en bør nok ta litt høyde for at det kan være fullt på hoteller i en by selv om det er ledig i andre.

God Tur!

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg ville ikke planlagt mer en høyst nødvendig. De mest minnerike opplevelsene jeg har fra reisene mine har ikke vært planlagt.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Napolibukta og nedover Amalfi er vel uvanlig smått og pakket på denne tiden. Jeg ville nok vurdert noe booking på forhånd, det kommer forsåvidt helt an på hvor "på sparket" du er som person.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Nei, juli - august er nok ikke de riktige månedene å ta ting på sparket. Jeg foretrekker våren om jeg kan velge. Men skjønner jo at folk må reise når de faktisk har ferie.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Italia er herlig, hadde 8 dagers biltur i Toscana.Fantastisk ferie, ja det var deilig å ha booket alt på på forhånd. ..så slapp jeg stresse med å finne sted å bo hver dag...Det krever litt planlegging og undersøkelser ,men var verdt det.. Gikk etter Lonely Planets anbefalinger og stjal turer fra Startour temareiser...Prisen ble IKKE billigere enn arrangert tur,men vi var jo mer uavhengige da...

Selvsagt kan man ta ting på måfå , har gjort det også ,men booker ofte de første to netter få å få en behagelig ustresset start.. har man penger nok eller lav nok standard finner man som regel noe....
Men i høyseseong på populære steder bør man bestille først..

Lykke til...

Vedlegg

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Takk for nyttige tilbakemeldinger og reiseskildringer !
Barna er lite tålmodige i baksetet...
Vi booker nettene på sentrale utgangspunkt og tar dagene på mer eller mindre planlagt impuls ;)

Topp Bunn