It was twenty years ago today..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.221
Hvordan var det for deg første gangen?
Jeg mener, var det en positiv opplevelse, noe du for alltid kom til å huske med glede ? Eller var det en skikkelig nedtur med dertil negative følelser? Kanskje har opplevelsen til og med utviklet seg til et traume ?

For meg var det en vanskelig debut, hvor opplevelsen absolutt ikke stod i forhold til forventningene.
Jeg snakker selvfølgelig om min digitale debut, min aller første CD spiller!

Her er min lille historie:
Det var de sene februardagene i 1986. Endelig var dagen kommet. Som 18-åring var jeg på tur for å hente en Compact Disc Digital Audio spiller hos min lokale radioforhandler. Åhh..hvor det sitret i kroppen. Jeg hadde allerede i de gryende tenårene følt meg tiltrukket av god lyd og HiFi. Følelsene for god lyd ble ikke mindre trigget av at jeg gjennom flere år fikk lov å spille på brodern's dyre stereoanlegg. Som 16-åring fikk jeg mitt eget anlegg, Technics komponenter som var plassert inni et rack møbel m/ glassdør og hjul, veldig typisk på den tiden.
Jeg hadde lest i avisa om denne Compact Disc spilleren. I avisa VG stod det å lese at både spilleren og platene varte i 100 år, minst. Og så lyden da...selvsagt helt perfekt digital lyd. Jeg var egentlig klar til å kjøpe den billigste av Technics to CD spillere, den kostet den nette sum av 7000 kroner. Mange kroner for en 18 åring som tjente 25 kroner timen på kioskarbeid i helgene. Men dette var jo en engangsinvestering, spilleren var jo perfekt og skulle vare i 100 år! Men det høvde seg nå slik at akkurat i de dager jeg skulle handle kom tredje generasjons CD spillere fra Technics ut på markedet. Nå var prisen sunket til 4000 kroner, og så hadde den fjernkontroll og 1-stråle laser (hva nå det betydde ? )

Dagen var kommet. Technics SL-P 300 Compact Disc Player var nå i hus. Husket akkurat hvor jeg var da jeg pakket den opp. Husker til og med lukta... :) Den passet perfekt i designet med de øvrige Technics komponentene, en integrert forsterker, kassettspiller, EQualiser og en platespiller i hardplast. Jeg hadde kjøpt ei CD plate på den lokale platebutikken, nemlig A-HA's "Hunting High and Low". 159,- kostet den. Albumet hadde jeg på LP, så nå kunne jeg sammenligne.
Lyden fra Compact Disc spilleren ga meg et regelrett hakaslepp. Jeg begynte å skru febrilsk opp og ned på knappene på equaliseren + bass og diskant på forsterkeren. Men lyden ble ikke noe særlig bedre. Husker jeg til en venn av meg sa at det låt som "robotklang". Og sammenligninga med A-HA på CD og LP ga et entydig resultat; det låt klart best på plastikkplatespilleren. Det fantes ikke noe som heter dynamikk i lyden på CD spilleren. Det låt klinisk, kaldt og mekanisk. For en nedtur!
Jeg gikk ut og måkte snø i ren desperasjon, og håpte på at det låt bedre når jeg kom inn igjen. Men selvfølgelig gjorde det ikke det. Jeg hadde fått meg en skikkelig trøkk-16 midt i trynet.

Du tenker vel kanskje nå at min CD spiller var spesielt dårlig ? Vel, da kan jeg opplyse om at jeg bare uker etter kjøpet kom over et svensk HiFi blad i butikken som hadde viet store deler av innholdet til "nordens største CD spiller test". 12-13 spillere i alle prisklasser var testet. Gjett hvilken spiller som kom best ut i testen... ? Jo, min Technics spiller ble No.1 !! Husker ennå hva det stod i konklusjonen: "...SL-P300 gir et uhørt rent och njutbart ljud. "

Avslutningsvis kan jeg si at jeg i løpet av de neste par-tre årene byttet CD spillere flere ganger. Den første spilleren som spilte noe som lignet musikk og ikke bare lyder, var en Acoustic Research CD 04 med Philips digitaldel og egenutviklet analogdel.

Hvordan var din CD debut ?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Traumer. Husker at jeg endte med Harman Kardon etter litt ymse testing. Etter å ha opparbeidet meg en samling på ca 30 cd'r kom sannhetens øyeblikk. Lyttet til en såkalt "super recording" med solo fløyte fra Denon. Etter ca 20 sekunder ble jeg redd for at noen hadde fylt kjeften min med knust glass, og jeg hadde ikke begreper om hvordan en treblåser kunne låte som om den var laget av piggtråd. Opp av stolen bar det, ut med cd'n, bort til Televerkets grå innretning. Etter kort tid hadde jeg en avtale med bruttern. 30 cd'r og et stk Harman Kardon i bytte med et par tusinger. Avskyfølelsen forlot meg ikke før alle pengene var oppbrukt hos nærmeste LP-forhandler.
Den neste spilleren ble innkjøpt et par år senere. Årsaken til at denne ble valgt ver enkel: Den rulllet mest av i toppen og spilte så ullent og kamuflert at den ikke kunne få fram noe som lignet digital virkelighet. Hva det var for en? Mission.

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Min første var også en Harman Kardon, sammen med en ny Mission Cyrus One-forsterker, og et par infinity-ht. Jeg var egentlig veldig bra fornøyd. Hadde jo ikke hatt så bra utstyr tidligere. Men denne Cyrusen hadde en gudsbenådet riaa, så etter at jeg plugget i en platespiller i den for første gang ble det ikke spilt mange cd'er på en stund...

O

OldBoy

Gjest
For meg er det bare "ten years ago today". Holdt meg til den gamle teknologien lenge. Til slutt ble det en Denon DCD-1015, som kostet rundt 3 1/2 tusen i 1996. I utgangspunktet mest på grunn av barna, som nektet å bruke platespiller. Det var en helt grei spiller. Jeg fikk ingen traumer, men snarere tvert i mot stor sans for å slippe å stå opp av sofaen for å snu LP'ene. Spilleren har fungert uproblematisk i alle år, og lever nå et tilbaktrukket liv på en hytte, hvor den brukes en og annen helg og i ferier.

T

theStig

Gjest
Min første spiller var noe Ståle Krapyl prakket på meg, og bra var det søren meg ikke, spesielt ikke sammenlignet med min Alphason platespiller med Ortofon MC-5000 på. Min første CD-spiller besto av et Teac P-500 drivverk og en Audio Alchemy DAC av noe slag. Dette var i 1991 en gang. Lyden var grumsete, og problemet lå i DAC'en. Skiftet senere til en Proceed DAC som var utrolig mye bedre. Det gikk mange år før jeg klarte å få bedre lyd ut av CD'ene enn fra LP'ene. Det skjedde vel ikke før jeg gikk over til PC-basert CD-avspilling og en RME ADI-8 DAC.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.221
Den  neste spilleren ble innkjøpt et par år senere. Årsaken til at denne ble valgt ver enkel: Den rulllet mest av i toppen og spilte så ullent og kamuflert at den ikke kunne få fram noe som lignet digital virkelighet. Hva det var for en? Mission.

Honkey
Honkey, det var nøyaktig dette min AR CD04 spiller gjorde også, den første spilleren som formidlet 0'er og 1'er på en måte som min hjerne tolket som musikk.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Etter å ha testet et par cd-spillere på enden av 80 tallet (Phillips sin "folkemodell" bla) ble hele prosjektet lagt på hylla, da det jo opplagt ikke var mulig å lytte til..

Dvalen varte helt til 1992. Da jeg testet den første betalelige cd-spilleren som spilte musikk. Det var en Rotel RCD-965-BX som vel kostet oppunder 4k

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Første spilleren var en Philips av aller første generasjon, tror det var i 83. CD en ble lagt i og nedturen var et faktum, min gamle kasettspiller var mye bedre. Så ble det en Yamaha i 86 og ting bedret seg litt. Denon 2560 og enda litt bedre, i 98 ble det full pakke Mark Levinson og god CD lyd var ett faktum, nå spiller jeg CD'er på en Audio Research CD3Mk2 og kan for første gang registrere at enkelte CD'er spiller bedre enn vinylversjonen.

Samleren

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.015
Første spilleren var en Philips av aller første generasjon, tror det var i 83. CD en ble lagt i og nedturen var et faktum, min gamle kasettspiller var mye bedre. Så ble det en Yamaha i 86 og ting bedret seg litt. Denon 2560 og enda litt bedre, i 98 ble det full pakke Mark Levinson og god CD lyd var ett faktum, nå spiller jeg CD'er på en Audio Research CD3Mk2 og kan for første gang registrere at enkelte CD'er spiller bedre enn vinylversjonen.

Samleren

En del sammenfallende erfaringer her! Startet også med den første til Philips, men som ble lite brukt frem til jeg fikk Denon 2560. Trodde for en tid jeg hadde topp lyd til jeg skulle demonstrere CD-spillerens overlegenhet til en nabo med solid vinylrigg. Forsøket falt til jorden på en så dramatisk måte at min gode nabo lot de sarkastiske kommentarer ligge...

Ga imidlertid ikke opp, og mange år og omtrent like mange spillere senere er jeg nå utålmodig optimist om hva min nye CDP7 kan få til, bare den nå kommer snart....

K

kbwh

Gjest
Mitt første forsøk var med billig Yamaha i 87. Den hadde jeg et års tid.

Så ble det kun LP igjen på Rega Planar 3 til '92 da en Pioneer PD-9700 var grei nok til å begynne å kjøpe CD-plater igjen (Regaen er den samme ennå).

Micromega Stage 6 ble innkjøpt i 98 (til Tandbergforsterkeriet). Den liker jeg godt, mye bedre enn en spiss Sony til samme pris som jeg også prøvde. Micromegaen blir sikkert min siste rene CD-spiller.

Jeg har absolutt ingen planer om å kjøpe ny vinylrigg. Tenk hvor mye musikk man kan få for 20 frognertiere!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.325
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Min første spiller var noe Ståle Krapyl prakket på meg, og bra var det søren meg ikke, spesielt ikke sammenlignet med min Alphason platespiller med Ortofon MC-5000 på. Min første CD-spiller besto av et Teac P-500 drivverk og en Audio Alchemy DAC av noe slag. Dette var i 1991 en gang. Lyden var grumsete, og problemet lå i DAC'en. Skiftet senere til en Proceed DAC som var utrolig mye bedre. Det gikk mange år før jeg klarte å få bedre lyd ut av CD'ene enn fra LP'ene. Det skjedde vel ikke før jeg gikk over til PC-basert CD-avspilling og en RME ADI-8 DAC.
Skal ikke forundre meg om jeg har eid ditt første cd og dac oppsett. Jeg oppgraderte min Cambridge cd spiller med Teac P500 (som forøvrig er et ettertraktet drivverk i england og går der for rundt 350£) og Audio Alcehmy DDE 1.o dac. Denne dac'en synes jeg faktisk er god. Dette var en oppgradering for meg, men det hele spilte litt lyst og anstrengende i toppen. Den gangen likte jeg kombinasjonen.

Forøvrig var min første cd spiller en Onkyo. Den spilte cd 'er i en periode da jeg hadde hifi tørke.

Håvard

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.750
Torget vurderinger
3
Min første CD-spiller "stjal" jeg fra min far i '93 fordi da kom den første skiva ut som jeg ville ha og som ikke var å få på vinyl.
Tror den het ADC og var sånn "best buy" i What Hifi.
Hver gang jeg satte den på følte jeg at jeg hørte lydbølger segmentert til rette linjer. Et stykke fra Rega Planar 3 med Dynavector Karat.
Kjøpte Micromegaen i '98 eller '99.

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Den første CD spilleren het Nachamichi Oms 1 , og undertegnede trodde at den var bra , så lenge var Adam i Paradis .

Den hadde en utsalspris på ca. 6990.- , og tror den blei kjøpt i 1984 . I dag hadde den vel blitt solgt for kr. 0.- .

Har hatt 6 CD spillere etter det , og bedre og bedre blir de ;D .

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Og de 600 LP ene med bare favoritt band som " jeg solgte i 1984 savnes ennå :'( .

Fytti rakkern som " jeg " har sliti med CD,er igjennom 22 år , og byttet favoritt band både 3 og 4 ganger . Skulle tro at " jeg " er , og var en komplett idiot som kunne la seg lure av platebransjen på denne måten .

Følgende CD spillere er prøvd , og byttet :

Som sagt Nachamichie Oms 1

Marantz 63 MK II

Philips ??????

Denon ??????

Yba Special

Cayin 251 ( mod. i hue og ræva )

Meridian G 08 , som også er nåværende .

Æhhhh det blei jo 7 stk. det :'( .

Dette er jo ikke noe High End spillere , men dog :'( .

Som sagt tidligere i ett par andre tråder , kanskje det hadde vært bedre å skiftet spillere enn å bytte de samme CD, ene opptil flere ganger :-* .

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det tok 10-12 år etter lanseringen av CD mediet før jeg fikk meg CD spiller..

Overgangen skyldes total renovering... men har aldi solgt en LP for det...
Sleiven

pihl

Fersking
Ble medlem
07.08.2003
Antall liker
0
1986 en Luxman, den var så dårlig at jeg kun havde den i to uger, byttede til en Thorens 321 med en Mørch up4 og ortofon 20super. Fik først cd igen i 92, en sony ES779

Topp Bunn