Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.713
    Sted
    Holmestrand
    Fantastisk. Hva med å investere i eiendomsselskaper som finansierer, eller bygger kjøpesentre i ulovlige israelske bosettinger på Vestbredden?
    Med israelske forvaltere så ordnes nok det automagisk.
    Jeg synes det at oljefondet holder seg med israelske forvaltere (3 etter hva jeg forstår) er langt verre enn at fondet eier enkeltaksjer.
    Israelske forvaltere MÅ forventes å tjene israelske interesser, og vi vet hva det betyr.

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    848
    Det er synd at det måtte gå med over 60 000++ palestinere før Tyskland agerer.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.714
    Israelske forvaltere MÅ forventes å tjene israelske interesser, og vi vet hva det betyr.
    Jeg tror israelske forvaltere, som andre forvaltere, primært er opptatte av å levere høyest mulig avkastning til oppdragsgiver innenfor mandatet sitt slik at de selv får mest mulig betalt. Hva mener du med "tjene israelske interesser" utover at det er en temmelig diffus formulering? Tror du de blir diktert av den israelske stat hva de skal gjøre?

Uten at jeg har den fjerneste aning om hvilke(t) mandat disse forvalterene har så ville det neppe komme som noen bombe at det er noe i retning av å investere i det lokale aksjemarkedet på vegne av oljefondet.,

Sist redigert:

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    848
    Dette er bare makabert. For noen ekstremister disse sionistene er. Endelig ser planen som de har hatt i flere tiår ut til å kunne realiseres.
    – Dette vil gjøre et gjennombrudd i våpenhvileforhandlingene mye vanskeligere.

Det sier Erik Skare ved Universitetet i Oslo. Han mener nattens beslutning er en indikasjon på at Israels egentlige mål er å okkupere og etnisk rense Gaza-stripen.

– Det er det som er målet, heller enn primært å knuse Hamas, sier han.

Henriksen Waage mener Israel vil okkupere og tvangsfordrive i etapper, og at Nord-Gaza og Gaza by bare er første etappe.

Det vi ser nå er gjennomføringen av de planene som sionistbevegelsen har hatt helt siden 1920-tallet, og som den israelske regjeringen fortløpende har hatt planer om å gjennomføre. Forskjellen på tidligere tider og nå, er at Israel får lov til å gjøre dette av USA.

Hun mener likevel det er uklart hva som vil skje med sør-Gaza, når Israel kommer dit.

– Hva skal de gjøre med de 2 millioner fordrevne palestinerne som er der?

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.952
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    – Hva skal de gjøre med de 2 millioner fordrevne palestinerne som er der?
    hun spør slik ti vise ikke kan svare..

skal vi se hvilke opsjoner du som palestiner får dersom du har overlevd så langt;

- enten pelle deg ut med halen mellom beina og finne deg en flyktningleir, det gitt at noen andre land vil akseptere å lage flyktningeleire for disse. Men trumpern har noen avtaler om å sende deporterte ut av usa og til noen land i Afrika, så kanskje de kan henge seg på der. Afrika er bra, der glemmer vi i vesten fort slike små ting
    - bli skutt på av vaktene/idf/settlere, og mest sannsynlig truffet og beste fall bare såret i en matkø
    - bli skutt på av vaktene/idf/settlere, og drept i en matkø
    - bli skutt på av idf/settlere og drept
    - bli bombet ihjel fordi idf vet helt sikkert at du er en terrorist, fordi du er en palestiner ..
    - rett og slett sulte ihjel

tror dessverre ikke det er så mange andre alternativer
    oh lord have mercy gjelder ikke idf og palestinere

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.506
    Det kan se ut som om dette er en situasjon som bare jødene selv kan rette opp i. Landet Israel er befolket av jøder fra hele verden, mange av dem flyktninger. Sålenge de godtar det som skjer på Gaza er de like skyldige i grusomhetene som landets ledelse.
    Også jøder i resten av verden må nå si stopp til "Guds utvalgte land"

Fremdeles sitter det langt inne for meg å si "jxxxxxx jøder" men det nærmer seg at jeg gjør det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.506

Israelsk etablering i Norge

Samtidig samler de DNA fra mennesker over hele verden, og folk gir det fra seg frivillig1
    MyHeritage – Wikipedia

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.952
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant gjennomgang av etableringen av Hamas og utviklingen deretter
    som man ser, irsaeljødene og benji har hatt en god og aktiv finger med i det spillet

jeg har ikke kunnskap eller ork til å prøve og ettergå alle Rebnis analyser og sannhetsgehalt. Jeg oppfatter nok at Rebni har sin argumenter i god behold når man bare følger noen av hans referanser

Det jeg leser av de som forsøker å argumentere mot, er en selektiv utplukk av historien koblet med litt (vel egentlig ganske mye) god gammeldags personangrep
    Rebni skal ha kred for at han orker
    - å dokumentere og analysere
    - stå imot all hets som følger
    men ser og at de ser ut til å ha blitt færre direkte personangrep
    (men jeg er ikke tilstede på noen SM plattformer så gud vet hva som kjøres på der)

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    848
    Planen inneber at tilnærma ein million palestinarar i nord må flykte til leirar lenger sør, før militæret skal omleire Gaza by og gjennomføre det dei kallar ein bakkeoperasjon der.

– Dette er første gong den israelske regjeringa offisielt har godkjent planar som utgjer ei lang liste av krigsbrotsverk og brotsverk mot menneskeslekta. Dette er eit offisielt dokument, seier han.

Viss og når det blir halde rettssaker mot Israels leiarar for krigen, vil denne planen vere eit bevis for folkemord, meiner Goldberg.

Israelske tenestepersonar har heile tida sagt at ein ikkje kan skulde Israel for folkemord fordi det ikkje finst nokon systematisk plan. Vel, dette er ein systematisk plan for folkemord.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    848
    Gazas sivilforsvar: 18 drept lørdag

Minst seks personer ble drept og 30 såret da israelske styrker skjøt mot sivile som samlet seg i nærheten av et senter for utdeling av nødhjelp sentralt i Gaza, sier talsperson Mahmud Bassal fra sivilforsvaret til nyhetsbyrået AFP.

Flere steder ble rammet av luft- og droneangrep, som drepte flere personer.

Elleve personer døde som følge av sult og underernæring lørdag, ifølge lokale helsemyndigheter, skriver nyhetsbyrået AP.

Tallene på døde er ikke bekreftet av uavhengige kilder, på grunn av restriksjoner mot medier og vanskelig tilgang til Gaza for journalister.

(NTB)

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    848

– Vi vil hjelpe alle barna som trenger hjelp, for voksne tar ikke tak. Da tenker jeg vi må gjøre noe, sier Alia Radwan.

Med ryggsekker på ryggen går de over 80 kilometer i protest mot hvordan barna på Gazastripen har det.

– At voksnes krig går utover ungene, skulle ikke vært lov, sier Anne Bakken.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.713
    Sted
    Holmestrand
    ....

Uten at jeg har den fjerneste aning om hvilke(t) mandat disse forvalterene har så ville det neppe komme som noen bombe at det er noe i retning av å investere i det lokale aksjemarkedet på vegne av oljefondet.,
    Ja, det er det jeg forventer.
    Og det gjør oss vel til krigsprofitører?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.952
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ser at mange økonomer er ute og uttaler seg at en eventuell uttrekning, dvs aksjesalg, fra israelske selskap ikke har noe å si. Økonomien går nå sin vante gang..
    akkurat samme type argumentasjon som da Norge fulgte etter noen andre (i BeRRRRgen kalles dette rævediltere) og godkjente Palestina som eget land
    Nå følger flere store nasjoner etter, og vi ser umiddelbart at israeljødene reagerer helt som forventet; klart en slik godkjenning får reaksjoner, også i resten av verden

Hvis man så legger til grunn at israel på mange måter nå er, for omtrent hele resten av verden, som en piraja stat å regne kan man regne med at det snart ikke er særlig stuerent å invistere i israel
    dersom oljefondet trekker seg helt ut så sender det et viktig signal
    flere forvaltere trekker seg helt ut
    hvor lenge holder det uten konsekvens for israelsk økonomi?

sammenlign med trump, han kjører på med drill baby drill, likefullt øker investeringene i grønt skifte og fornybar energi

det skal egentlig litt kritisk masse til så kan dette gå kjempefort

spørsmålet til forvalterne er ikke om naboene gjør det, spørsmålet er om du synes det er fint på å tjene penger på
    israeljødenes folkemord,
    at israeljødene jevner folks bosteder helt med jorda,
    at israeljødene definerer et helt folkeslag, kvinner og barn, ufødte barn, helsepersonell, lærere, studenter, legere, sykepleier, ja alt som egentlig kan krype å gå i Gaza og Vestbredden som terrorister

at en nasjon støtter opp om en terroristorganisasjon for så å bombe nabolaget, som er helt avhengig av den israelstøttede terrororganisasjonen og egentlig ikke har noe valg fordi israeljødene saboterte hele valget, helt i grus

at israeljødene jager et helt folk til fots som vettskremte mus

og slik kan man spørsmålsstille forvalterne

men de er nok like teit og uskyldsrene, i denne spesifikke saken, som våre hhv Tangen, Brantdzæg, etikkrådet, finansministeren og statsministeren

Jeg synes absolutt ikke at min statspensjon skal være farget rød av palestinerblod utført av israeljødenes slakteri,
    Det bør bli et avsjekkspunkt på pensjonslippen der det står at min pensjon ikke skal kommer fra investeringer i israel overhodet

Sist redigert:

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.165
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    En stille krig i skyggen av en annen

Byer, landsbyer og flyktningleirer på Vestbredden er forvandlet til åpne fengsler. Jernporter og betongblokker er i månedsvis reist i det stille. Ingen slipper ut.

Selv nødetatene er lammet. Ambulanser blir stanset; medisinske team må bære pasienter gjennom sperringer. Daglige rutiner – allerede kvalt av kontrollposter – er nå utslettet. Bevegelse er blitt et minne.

Matmangelen øker. Det er blitt knapphet på drivstoff. Palestinske bensinstasjoner er tørre, og biler står forlatt der tanken gikk tom. Analytikere antyder at Israel holder tilbake drivstoff for å sikre egne reserver, og for å unngå prisøkninger. Samtidig er israelske bensinstasjoner fortsatt i full drift.

Det private, palestinske næringslivet kollapser. Lærere kommer seg ikke til skolene. Avgangseksamener er utsatt til høsten. Arbeidere er fanget i landsbyene sine, og arbeidsgivere kan ikke betale ut lønn når det ikke er noen produksjon.

En mann fortalte meg at han ikke har tjent én eneste shekel på over en uke, landsbyen er forseglet, bussene står, og fabrikken der han jobber er stengt.

– Jeg har ikke penger til å kjøpe mat til barna mine, sa han.

Å være innesperret i landsbyen sin, avskåret fra omverdenen, er som å føle at tiden har stoppet, som om du er frosset fast, mens resten av verden beveger seg videre. Veiene du pleide å bruke, er stengt med betong.

Den velkjente duren av busser og biler er erstattet av stillhet, og den fjerne lyden av droner. En voksende tyngde i brystet – en blanding av hjelpeløshet og isolasjon – gjør at hele tilværelsen reduseres til simpel overlevelse innenfor usynlige murer.

Du stirrer på telefonen og følger nyhetene om krig og politikk som i det fjerne, men det er du som betaler prisen – din frihet er byttet mot noen andres sikkerhet, ditt liv er satt på pause uten samtykke.

Israel forsvarer stengningen som «sikkerhetstiltak». Menneskerettighetsorganisasjoner kaller det det kollektiv avstraffelse. Bulldosere ruller inn i flyktningleirene i Jenin, Nablus og Tulkarm for å rive folks hjem. Dusinvis av personer arresteres daglig. Den israelske hæren har varslet at operasjonene vil fortsette. Israel kriger på to fronter nå – men bare den ene er synlig for det internasjonale samfunnet.

Hva er målet? Hva oppnår man ved å stenge ned hele samfunn på Vestbredden?

Bortenfor militært fagspråk aner palestinere en mer urovekkende realitet, at de tvinges til å betale prisen for globale og regionale konflikter de verken har startet, eller hatt noen innflytelse over. Deres lidelse blir en utilsiktet bieffekt i en krigsfortelling der de ikke engang er aktører.

Denne beleiringen kan vise seg å være prototypen på en ny israelsk doktrine: Øyeblikkelige nedstengninger som utløses automatisk ved enhver sikkerhetsalarm – uten juridisk kontroll, uten hensyn til sivile, uten ansvarlighet. Det handler om kontroll, ikke beskyttelse.

Konsekvensene blir dypere for hver dag. Økonomisk sammenbrudd. Psykologisk traume. Og et kjølig budskap: Dere er ikke ønsket her.

Likevel holder lokalbefolkningen stand. På Vestbredden klamrer folk seg fast til hjemmene sine, til landet sitt og retten til å eksistere.

Men la det ikke være noen tvil – presset øker. Israels politikk framstår ikke bare som en straff, men som en fordrivelse.

Dersom denne nedstengningen får fortsette uten motstand fra verdenssamfunnet, kan det ikke bare endre kartet – det kan utslette selve muligheten for fred.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.712
    Sted
    Oslo
    Og fortsatt sier Nothanyahu at det ikke er sult, fortsatt er det etterplaprere i kommentarfeltet i Aftenposten som hevder det bare er Hamas propaganda.
    Minner meg om en historie fra sørstatene på femtitallet
    Sheriffen drar opp en druknet neger fullstendig innsurret i kjetting, og sier:
    Stealing all that chain, and couldn't even swim

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.952
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men altså
    ingen røde flagg
    så da så
    hjernen er alene
    ingen hjemme her
    hvor mange milliarder skal jeg gi musk i lønn
    hjernen er alene
    stakkars meg
    ingen sa at jeg måtte vite om slike ting i jobben
    jeg som bare vil ha et lett liv
    og tjene masse masse penger
    og la humla suse
    og la bomber og granater suse
    og la jagerflyene suse
    alle like dødelig for en stakkars bonde i Palestina

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.506

Det kan se ut som om sannheten begynner å synke inn hos noen Israelere.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.713
    Sted
    Holmestrand

Byer, landsbyer og flyktningleirer på Vestbredden er forvandlet til åpne fengsler. Jernporter og betongblokker er i månedsvis reist i det stille. Ingen slipper ut.

Selv nødetatene er lammet. Ambulanser blir stanset; medisinske team må bære pasienter gjennom sperringer. Daglige rutiner – allerede kvalt av kontrollposter – er nå utslettet. Bevegelse er blitt et minne.

Matmangelen øker. Det er blitt knapphet på drivstoff. Palestinske bensinstasjoner er tørre, og biler står forlatt der tanken gikk tom. Analytikere antyder at Israel holder tilbake drivstoff for å sikre egne reserver, og for å unngå prisøkninger. Samtidig er israelske bensinstasjoner fortsatt i full drift.

Det private, palestinske næringslivet kollapser. Lærere kommer seg ikke til skolene. Avgangseksamener er utsatt til høsten. Arbeidere er fanget i landsbyene sine, og arbeidsgivere kan ikke betale ut lønn når det ikke er noen produksjon.

En mann fortalte meg at han ikke har tjent én eneste shekel på over en uke, landsbyen er forseglet, bussene står, og fabrikken der han jobber er stengt.

Å være innesperret i landsbyen sin, avskåret fra omverdenen, er som å føle at tiden har stoppet, som om du er frosset fast, mens resten av verden beveger seg videre. Veiene du pleide å bruke, er stengt med betong.

Den velkjente duren av busser og biler er erstattet av stillhet, og den fjerne lyden av droner. En voksende tyngde i brystet – en blanding av hjelpeløshet og isolasjon – gjør at hele tilværelsen reduseres til simpel overlevelse innenfor usynlige murer.

Du stirrer på telefonen og følger nyhetene om krig og politikk som i det fjerne, men det er du som betaler prisen – din frihet er byttet mot noen andres sikkerhet, ditt liv er satt på pause uten samtykke.

Israel forsvarer stengningen som «sikkerhetstiltak». Menneskerettighetsorganisasjoner kaller det det kollektiv avstraffelse. Bulldosere ruller inn i flyktningleirene i Jenin, Nablus og Tulkarm for å rive folks hjem. Dusinvis av personer arresteres daglig. Den israelske hæren har varslet at operasjonene vil fortsette. Israel kriger på to fronter nå – men bare den ene er synlig for det internasjonale samfunnet.

Bortenfor militært fagspråk aner palestinere en mer urovekkende realitet, at de tvinges til å betale prisen for globale og regionale konflikter de verken har startet, eller hatt noen innflytelse over. Deres lidelse blir en utilsiktet bieffekt i en krigsfortelling der de ikke engang er aktører.

Denne beleiringen kan vise seg å være prototypen på en ny israelsk doktrine: Øyeblikkelige nedstengninger som utløses automatisk ved enhver sikkerhetsalarm – uten juridisk kontroll, uten hensyn til sivile, uten ansvarlighet. Det handler om kontroll, ikke beskyttelse.

Konsekvensene blir dypere for hver dag. Økonomisk sammenbrudd. Psykologisk traume. Og et kjølig budskap: Dere er ikke ønsket her.

Likevel holder lokalbefolkningen stand. På Vestbredden klamrer folk seg fast til hjemmene sine, til landet sitt og retten til å eksistere.

Men la det ikke være noen tvil – presset øker. Israels politikk framstår ikke bare som en straff, men som en fordrivelse.

Dersom denne nedstengningen får fortsette uten motstand fra verdenssamfunnet, kan det ikke bare endre kartet – det kan utslette selve muligheten for fred.

Warzawa-ghettoen på nytt.

Her snakker vi om så mange forskjellige brudd på menneskerettighetene at det er helt uforståelig.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.713
    Sted
    Holmestrand

Er dette artikkelen du lenker til?
    Den ligger bak betalingsmur.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.600
    Torget vurderinger
    1
    Det er kostbart å føre hellig krig. Kanskje det sjiamuslimske regimet heller burde prioritere vann til egen befolkning fremfor all proxy-krigføringen?

Billbob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    848
    Det er en smart taktikk det, å drepe alle som dokumenterer det avskyelige sionistene gjør.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn