Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå vedtas sanksjoner mot Iran. Iran, som hadde den frekkhet å svare på Israels angrep... Hvor blir det av sanksjoner mot de som faktisk, gjennom årtier, er årsaken til brannen i Midtøsten?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    2.678
    Sted
    Liten by
    Nå vedtas sanksjoner mot Iran. Iran, som hadde den frekkhet å svare på Israels angrep... Hvor blir det av sanksjoner mot de som faktisk, gjennom årtier, er årsaken til brannen i Midtøsten?
    Men de er jo demokratiets fyrtårn i midtøsten må vite?
    Og under både guds og USA's vinger. Kristne er jo så fromme!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.747
    Antall liker
    1.975
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Blir veldig tydelig hvordan verden henger sammen i alle fall
    Ting som for ikke lenge siden ble kalt konspirasjonsteorier...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.861
    Antall liker
    5.513
    Sted
    Holmestrand
    Israel, støttet av USA Jeg mener bestemt å huske sanksjoner/boikott av israelske varer på 70/80 tallet. Nå sanksjoneres de som svarer på israelske angrep.
    Personlig så har jeg stort sett sanksjonert siden åtti-tallet, uten at jeg tror min lille aksjon har gjort stort.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.035
    Antall liker
    6.276
    Mon tro hva en iransk general gjorde i Libanon.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.861
    Antall liker
    5.513
    Sted
    Holmestrand
    Palestinske helsemyndigheter melder at 33.000 palestinere er blitt drept i Gaza, majoriteten av dem er kvinner og barn. 1450 israelere er blitt drept siden 7. oktober.

    Denne måneden avslørte den israelske nettavisen +972 og The Guardian at Israel bruker kunstig inteligens for å velge bombemål i Gaza, med store sivile konsekvenser.
    Ifølge avsløringen tillater IDF sine egne retningslinjer å drepe inntil 100 sivile for å nå én høytstående Hamas-leder.
    Er målet lenger ned på rangstigen, tillater de på 15–20 personer i utilsiktet skade, ifølge The Guardian.

    IDF uttalte som svar at «IDF gjennomfører ikke angrep når de utilsiktede tapene fra angrepet er for stor i forhold til den militære fordelen».
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.861
    Antall liker
    5.513
    Sted
    Holmestrand
    Det betyr at Israel er fort vekk beredt til å drepe kanskje 800.000 mennesker som "collateral".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.265
    Om de absolutt vil kan Israel og Iran lobbe droner og raketter på hverandre, men jeg synes det er noe underkommunisert at det på det korteste er ca 1000km i luftlinje mellom de to landene og uansett hvilken vei man eventuelt tar så må man gjennom to andre land for å komme fra det ene til det andre så det er ikke så lett å se hvordan en eventuell fullskala krig mellom de to landene skulle se ut i praksis.

    1713527004202.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.531
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sunnmøre
    så lett å se hvordan en eventuell fullskala krig mellom de to landene skulle se ut i praksis.
    Ja, det er vanskeleg å sjå føre seg ein bakkekrig.

    Det einaste må vel vera dersom Iran bed Hizbollah og Syria om gå til offensive operasjonar (det var/er vel også ein god del iranske soldatar i Syria). Eg har vel ei kjensle av at dei kanskje ikkje har så veldig lyst til det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det mest interessante her, er måten vesten atter en gang hopper synkront i sin støtte til Israel. Samtidig fortsetter drapene i Gaza.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.290
    Antall liker
    9.530
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er vanskeleg å sjå føre seg ein bakkekrig.

    Det einaste må vel vera dersom Iran bed Hizbollah og Syria om gå til offensive operasjonar (det var/er vel også ein god del iranske soldatar i Syria). Eg har vel ei kjensle av at dei kanskje ikkje har så veldig lyst til det.
    Det er ikke akkurat defensive operasjoner Hizbollah har holdt på med det siste halve året . ikke så lett å vite sånt om man bor i Norge med Norske medier. Prøv Danmarks radio og verdensbildet er et helt annet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.531
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sunnmøre
    Det er ikke akkurat defensive operasjoner Hizbollah har holdt på med det siste halve året
    Ser eg formulerte meg uheldig der.

    Poenget mitt var at dei angrepa Hizbollah har utført mot Israel har vore temmeleg forsiktige i forhold til det som vert omtala full kapasitet, og at det har vore begrensa til rakettangrep, med føremål å binda opp israelske styrkar.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.861
    Antall liker
    5.513
    Sted
    Holmestrand
    Uten å mene at USA gjør alt rett, langt ifra, så er jo denne illustrasjonen feil, eller egentlig ikke for man får jo skylden enten man gjør noe eller ikke.

    1 0g 2 verdenskrig ligger jo der, er det for at de bidrog for sent?
    Godt poeng, men kritkk av USA for isolasjonistisk politikk og sent bidrag er ikke noe nytt.
    Og når du ser alle konfliktene hvor de bidrar til elendighetene på ymse vis, så er det ikke så merkelig at de blir kritisert syns jeg.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.322
    Jeg er sjokkert over det som kom frem i Dagsrevyen idag. Palestinske sivilister som blir angrepet av bosettere, mens israelske soldater ser på/ser bort/fasiliterer det hele. De har jo også væpnet bosetterne.

    Dette må da være statlig støttet terrorisme!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.861
    Antall liker
    5.513
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er sjokkert over det som kom frem i Dagsrevyen idag. Palestinske sivilister som blir angrepet av bosettere, mens israelske soldater ser på/ser bort/fasiliterer det hele. De har jo også væpnet bosetterne.

    Dette må da være statlig støttet terrorisme!
    Ja, som flere har påpekt tidligere.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.322
    Det går bra @xerxes. Og jeg hadde ikke lest de siste meldingene heller. Men jeg skulle gjerne sett at noen i Norge / EU brukte begrepet "statlig støttet terrorisme" om det som bosetterne driver med. Det ville hatt konsekvenser for Israels handlingsrom, spesielt hvis Biden så seg tvunget til å svare...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.867
    Sted
    Oslo
    Du må huske at Israel er et fyrtårn for demokrati, og IDF er verdens mest moralske hær.
    Å utrydde rotter, parasitter og kakerlakker (les palestinere) har ingenting med å være anti human.
    MIFF kan ta seg en bolle.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du må huske at Israel er et fyrtårn for demokrati, og IDF er verdens mest moralske hær.
    Å utrydde rotter, parasitter og kakerlakker (les palestinere) har ingenting med å være anti human.
    MIFF kan ta seg en bolle.
    MIFF kan ta seg en granat, for deres hykleri er det samme hykleriet som i snart 80 år har drept 100-tusener av palestinere.
     

    Billbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    320
    Antall liker
    36
    Samtidig skal støtten til nedslaktingen i Gaza få fortsette.

    Militær støttepakke
    Lørdag ble en militær støttepakke til Israel godkjent i Representantenes hus.

    Pakken er på 13 milliarder dollar. Støtten skal brukes til Israels krigføring mot Hamas på Gazastripen, og til å styrke det israelske luftforsvarssystemet Iron Dome.

    Israels statsminister Benjamin Netanyahu mener den amerikanske militærstøtten viser sterk støtte til Israel og at den «forsvarer den vestlige sivilisasjon».
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.747
    Antall liker
    1.975
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så en oversikt jeg ikke klarer å finne igjen, men den viste at så og si alle i regjeringen i Israel var fra andre land enn Israel.
    Allikevel sitter de og skal forsvare "sitt land"
    I tillegg var det et intervju med endel soldater og det var veldig mange der fra feks USA som hadde reist til Israel for å kjempe for landet sitt.
    Jeg var ikke klar over at det var så ille
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I tråden om Ukraina og Russland florerer det med avstandstaken mot Russland, angriperen. Putler, muskovitt osv. Vel og bra det. Mens her får en pepper, dersom en våger å titulere Israel som terrorstat, okkupant, folkerettsbryter, massemorder. Som er akkurat hva Israel er. I krigen mellom Russland og Ukraina støttes selvsagt den part som er utsatt for angrep og overgrep, mens i krigen Israel fører mot palestinerne, både i Gaza og på Vestbredden, støttes angriperen, folkerettsbryteren. Både moralsk, økonomisk òg militært. Her er det noe som rett og slett ikke henger på greip. Det er defacto Israel som er den eneste skyldige part. Israel er okkupanten, ikke Palestina. Det er rett og slett intet å diskutere.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Morten Strand er nådeløs mot Vesten og Israel. En offentlig henrettelse av manglende prinsipper. Endelig noen som sier det rett ut.



    Israel går sin ulykke i møte i sin blinde krig mot Hamas, en krig de aldri vil vinne. Som det selvoppnevnte «herrefolket» i regionen trosser den israelske regjeringen alt og alle, naboer som de er dømt til å leve sammen med, allierte som de er helt avhengige av, og motstandere som enda en gang får bekreftet sin visshet om Israel som en stat som representerer restene av vestlig kolonialisme.

    Med på denne ulykkelige ferden er USA og dermed hele Vesten. Ikke alltid fordi de vil, men fordi de ikke åpent kan bryte med USA. Og fordi USAs president Joe Biden ikke vil miste jødiske og pro-israelske demokratiske velgere i valget i november. Hele verden ser på Israels folkemord, 33 000 døde palestinere, barn som dør av sult på grunn av en eksplisitt inhuman okkupasjon, udisiplinerte soldater som plyndrer palestinske hjem og legger dokumentasjonen ut på nettet, og dreper FN-medarbeidere. Og som mislykkes stort i sitt krigsmål

    Det er bildet av vestlig hykleri, der det er én lov for Vestens folk — hvori opptatt Israel — og en annen for alle andre.
    "Det gjør for eksempel at kriger-president Vladimir Putin kan snakke om at Israel kan krige som de vil, mens Russland blir forsøkt sanksjonert i hjel for sin rettferdige krig i Ukraina. Hvor er prinsippene? Hvor er rettferdigheten? Kan han spørre retorisk."

    Krigen i Gaza er for store deler av verden en fortsettelse av denne kyniske, urettferdige, verdensordenen som er Vestens. Igjen slaktes mennesker fra det globale sør, nå av det selvrettferdige Israel, men med amerikanske våpen og med politisk ryggdekning fra Washington. Store deler av verden kjenner lusa på gangen. Og de liker den ikke.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    For egen del er det å tilføye at de som sitter på sin høye hest i Russland og Ukraina-tråden, der de benytter seg av stammespråk og løper etter hverandre i å "være best" til å ta avstand fra Russlands krig, UTEN å gjøre det samme mot Israel... Noe mer prinsippløst har jeg aldri sett eller opplevd!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.667
    Antall liker
    10.235
    For egen del er det å tilføye at de som sitter på sin høye hest i Russland og Ukraina-tråden, der de benytter seg av stammespråk og løper etter hverandre i å "være best" til å ta avstand fra Russlands krig, UTEN å gjøre det samme mot Israel... Noe mer prinsippløst har jeg aldri sett eller opplevd!
    Det er ellers ikke til å undres over at ISraels framferd skaper terrorister, noe annet ville i sannhet vært merkelig.
    Jeg hørte ellers en nærmest bisarr debatt mellom FrPU og Rødts nye U-leder, der FrP-representanten stadig gjentok at ISrael måtte jo ha lov til å forsvare seg mot terrorister, mens han understreket hvor forferdelig det var at Hamas faktisk hadde angrepet ISrael, og drept 100 mennesker, deriblant mange barn. Og sånt må selvsagt ISrael ha lov til å forsvare seg i mot, ved f.eks. å knuse byer, og drepe et utall uskyldige, deriblant flere tusen barn.
    For meg blir det noe merkelig enøyd over et slikt ståsted. Ja, Hamas har utført, og kommer til å utføre terroraksjoner. Men hva med ISrael? Statsterror er visst OK, så lenge det kommer fra akkurat ISrael. Men ikke fra Russland. Og i hvert fall ikke Iran. Bare ISrael.
    Hva er dette for slags tungetale?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.747
    Antall liker
    1.975
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I tråden om Ukraina og Russland florerer det med avstandstaken mot Russland, angriperen. Putler, muskovitt osv. Vel og bra det. Mens her får en pepper, dersom en våger å titulere Israel som terrorstat, okkupant, folkerettsbryter, massemorder. Som er akkurat hva Israel er. I krigen mellom Russland og Ukraina støttes selvsagt den part som er utsatt for angrep og overgrep, mens i krigen Israel fører mot palestinerne, både i Gaza og på Vestbredden, støttes angriperen, folkerettsbryteren. Både moralsk, økonomisk òg militært. Her er det noe som rett og slett ikke henger på greip. Det er defacto Israel som er den eneste skyldige part. Israel er okkupanten, ikke Palestina. Det er rett og slett intet å diskutere.
    Jeg tror det henger sammen med mange tiår med kampanjer fra USA og Israel som skal gjøre at Vesten er i mot/redde muslimer.
    Vi blir påvirket gjennom media, film, gjennom diverse politiske avgjørelser og gjennom false flag operasjoner
    Dermed sitter vi i vesten med en oppfatning at muslimer ikke er like mye verdt som andre, feks Ukrainere
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det ligger ren og skjær rasisme bak. Troen på at vi vestlige er bedre, mer verdt, har en mer opphøyd religion enn andre. Vi så det fullstendig åpenlyst hva gjelder ukrainske flyktninger, som fikk vilkår INGEN andre har fått. En skamplett for vårt samfunn. I sin totalt misforståtte "godhet" opplevde vi til og med at privatpersoner kjørte bil til Ukraina for å hente disse 5-stjerners flyktningene. Som om de var bedre enn alle andre flyktninger, opplevde verre ting enn alle andre som er utsatt for krig. De fikk æresplass i 17. mai-tog, mens flyktninger fra andre, ikke-vestlige land, måtte stå på fortauet og observere at andre betyr langt mer enn de.

    Rasisme!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn