Politikk, religion og samfunn Israel og Palestina, eller Palestina og Israel om du vil.

Status
Stengt for ytterligere svar.
A

aardappeleter

Gjest
Siden det smeller igjen, og flyter inn i andre tråder, og ingen tok min oppfordring om å ta temaet i en av de eksisterende (og enda ikke stengte) trådene.

Her er en ny, blanke ark her, fargestifter får dere ha med sjæl.

Men, om man får be om en tjeneste, jeg kunne gjerne sett en tråd hvor vi erkjenner kompleksiteten. En erkjennelse av at det er både skyld, uskyld, og lidelse på begge sider (om det er bare to).

Kan vi ta Vlad Vexler som et eksempel til etterfølgelse, og prøve å gripe noen av de prinsipielle spørsmålene, og anvende dem på både det vi så i går, det vi ser i dag, det vi vil se fremover, og det vi ser lengre tilbake i historien. Jeg synes denne er bra, og antageligvis en sak som fortjener å ses flere ganger.


Jeg synes vi i det minste skal prøve å forholde oss til fakta som fakta, spekulasjoner som spekulasjoner.

Jeg synes vi skal snakke om ius ad bellum, rettferdige grunner for krig, og ius in bello, rettferdige måter å føre krig på. Jeg synes vi skal skille disse fra hverandre. Jeg synes vi (som Vlad V) skal skille mellom stridende og ikke stridende.

Som Vlad gjør, skille skitt og kanel litt, snørr og barter litt.

Gullkorn fra videoen:

Man kan skille mellom

å prøve å drepe sivile,

å ikke prøve å drepe sivile, og

å prøve å ikke drepe sivile.

Det er masse mat for tanken i den tredelingen.

Jeg har stor forståelse for at empatien er erodert hos de menneskene som har stått i dette hele livet, og gjennom direkte og personlig overlevert familiehistorie siden i hvert fall 1947. At vi, tørre på beina og i trygg avstand fra det, skal bli med på dehumaniseringen synes jeg er uverdig.

Husk at dette ikke er fotball. Prøv å være noe annet enn en hooligan.

Klarer du ikke det, så sier jeg meg 100% enig med disse ekspertene (comic relief):

 
Sist redigert av en moderator:
A

aardappeleter

Gjest
Ahh.... Da har jeg bare oppnådd å starte enda en....

Ellers er Snorre Valens kommentar forbilledlig. Rett og slett forbilledlig.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.833
Antall liker
16.118
Torget vurderinger
2
Valen ser vel ikke poenget med angrepene? Hamas og Iran har nærebånd og Iran ønsker å sikre at tilnærmingen mellom Israel og Saudi Arabia opphører.
Etter Israels reaksjon på angrepet til Hamas vil det bli vanskelig for Saudi Arabia å fortsette samarbeidet med Israel.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.238
Antall liker
10.804
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ahh.... Da har jeg bare oppnådd å starte enda en....
Derfor stenges denne.
Det er flere eksisterende (og noen stengte) tråder om tema. Dette er ømtålig naturlig nok og disse trådene har en lei tendens til å eskalere. Siden det ikke lar seg gjøre å "ikke diskutere" så foretrekker vi at vi samler mest mulig i få tråder så skaper det ihvertfall mindre "rot" og enklere å følge med på for oss som har et ansvar men som ikke nødvendigvis deltar aktivt i debatten.

Kan også minne vennlig om regelverket vårt.
Religionsregelen) Det er ikke tillatt å være nedlatende mot religion eller religiøse overbevisninger. Årsaken til regelen bunner ned i at våre medlemmer har forskjellig overbevisninger, og diskusjoner om religion ender som regel opp med at noen blir støtt, og Hifisentralen er først og fremst en arena for hi-fi diskusjoner, og ikke en plattform hvor folks livssyn skal stå i fokus.

Disse regler gjelder over hele HFS, også i OffTopic.
 
Sist redigert:
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn