Isotek!

T

tjn

Gjest
niels skrev:
rico skrev:
Har i løpet av de siste 7 mnd. fått testet grundig ut Minisub II, Sigmas, Hydra 8 og Nordost Thor med diverse nettkabler, yes; like det eller ikke, de er viktig de også. Her i huset var det kun 1 av disse som gjorde lyden bedre enn utganspunket og det var Nordost Thor.
Thor er vel også egentlig laget av Isotek, er den ikke ?
Det stemmer.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hos meg gjør IsoTek Sigmas en formidabel jobb. Helt utenkelig uten. Den "rydder pass" og skaper ro i musikken. Nå har jeg et ganske "dissekerende" anlegg. Hører stort sett alt! Jeg har også testet noen av de andre du nevner.

Jeg er på "tweekern" om dagen, fordi jeg ikke har tro på at komponentbytte kan gi meg noen lydforbedringer. I så fall ville nok dette bare bli ”sideveisendringer”.


rico skrev:
niels skrev:
rico skrev:
Har i løpet av de siste 7 mnd. fått testet grundig ut Minisub II, Sigmas, Hydra 8 og Nordost Thor med diverse nettkabler, yes; like det eller ikke, de er viktig de også. Her i huset var det kun 1 av disse som gjorde lyden bedre enn utganspunket og det var Nordost Thor.
Thor er vel også egentlig laget av Isotek, er den ikke ?
Det stemmer.
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
423
Antall liker
31
Torget vurderinger
0
Er det noen som vet hvordan Isotek Sigmas gjør seg mot PS Audio Power Plant Premier? Eller er det noen som har erfaringer med PS Audio PPP? Jeg vurderer nemlig å kjøpe en av disse, og føler vel at jeg har fått et visst intrykk av kvalitetene til Sigmas, men altså ikke PPP.

Mvh.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
rico skrev:
også egentlig laget av Isotek, er den ikke ?
Såvidt meg bekjent er Thor en Minisub II med innvendig Nordost kabling.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Det jobbast på......men det er så fint ver, og mykje å gjere på jobben.....
Flott! Det gleder jeg meg til (når du får tid).

Såvidt meg bekjent er Thor en Minisub II med innvendig Nordost kabling.
Det var ukjent for meg. Men da må nesten Minisub II være et kjempekjøp, jmf prisforskjellen på disse to produktene.
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jens skrev:
rico skrev:
også egentlig laget av Isotek, er den ikke ?
Såvidt meg bekjent er Thor en Minisub II med innvendig Nordost kabling.
Det trodde jeg også inntil jeg gikk de nærmere i sømmene. Thor har også noe annet 'mumbo jumbo', ting... Som ingen enkelt kan forklare hva er.
''In addition Thor uses Quantum Resonance Technology (QRT) treated circuit boards.''

Men ellers er det Nordost kabler og normal ekstra fortjeneste for alt som kommer fra 'over there'.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Jeg ser på noen utenlandske fora at enkelte mener at Isotek minisub både begrenser dynamikken og størrelsen på lydbilde i forhold til å spille uten nettfilter. Ved sammenlikning med Nordost Thor økte derimot størrelsen på lydbildet, gjengivelsen fikk bedre dynamikken og ble "klarere". Og jeg som hadde et håp om at minsub`n skulle være mer enn nok.........
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.953
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
J.Haugen skrev:
Jeg ser på noen utenlandske fora at enkelte mener at Isotek minisub både begrenser dynamikken og størrelsen på lydbilde i forhold til å spille uten nettfilter. Ved sammenlikning med Nordost Thor økte derimot størrelsen på lydbildet, gjengivelsen fikk bedre dynamikken og ble "klarere". Og jeg som hadde et håp om at minsub`n skulle være mer enn nok.........
Eg føler IKKJE noko dynamisk avgrensing korkje av Sigmas eller Isotek, men det kan hende ting stiller seg annleis for dei som har høgtalarar som ikkje spelar 96 dB/W....?
Det er skilnad på dei, men for mange er nok Minisub det som skal til for å få ro og reduserte "støyfaktorar" (slit med å beskrive dette, men det skal komme artikkel før sommaren). Bør nok også prøve dei endå råare alternativa.
 
T

tjn

Gjest
J.Haugen skrev:
Jeg ser på noen utenlandske fora at enkelte mener at Isotek minisub både begrenser dynamikken og størrelsen på lydbilde i forhold til å spille uten nettfilter. Ved sammenlikning med Nordost Thor økte derimot størrelsen på lydbildet, gjengivelsen fikk bedre dynamikken og ble "klarere". Og jeg som hadde et håp om at minsub`n skulle være mer enn nok.........
Det er akkurat dette jeg også har erfart, synes at det gjelder både med minisub og til en viss grad også Sigmas, lyden blir på en måte dratt innover, dypbassen blir borte, det blir flatt og lite engasjerende, med Thor så blir det faktisk motsatt, musikken blir frigjort, det blir klarere og engasjerende, dyp og definert bass, flott 3D og luftig oppover. Musikken sprer seg utover, ikke innover. Som Arve skriver så er det ikke så lett å beskrive dette med ord, det må prøves. Men som jeg skrev tidligere, dette er hjemme hos meg, hos vedkommende som eier minisub`en jeg prøvde så gjør den en positiv jobb uten at jeg har peiling på hvorfor det er slike forskjeller her og der...men forskjellige anlegg og de lokale strømforhold betyr vel noe...
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Hei.
Hadde vært interessant med en sammenligning av isotek minisub og sigma samt Thor, og evt andre billigere/dyrere alternativer/merker av filter for å se om om pris/kvalitet henger sammen. Men innser at dette kan bli komplisert i og med at konklusjon vil variere fra oppsett til oppsett.

Mvh. Theo
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Håper Isotekerne begynner å oppdage EVO3-linja snart...
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg har bestillt meg en Evo3 Solus som kommer denne uken , gleder meg til det :)
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
IsoTek Aquarius EVO3 vs Quantum QRT QBASE 8 med separat jordspyd / ringjord.

Jeg ser at det nå er litt liv i denne tråden igjen, samt at jeg nå planlegger å legge litt kroner i strømmen til anlegget ut over vinteren, foreløpig bare head fi deler men stuestereo skall på plass når gutta har fått eget bosted.

Jeg har litt personlig erfaring med Quantum QRT QBASE 8 med eget jordspyd og ringjord løsning hos en nabo, den ga et godt løft i lyden kan du si.

Men jeg ser jo at IsoTek Aquarius EVO3 ikke er langt borte prismessig, og vill i så fall denne enheten også ha godt av eget jordspyd / ring jord løsning.

Området her vi bor i en fjell side gir ikke optimal jord til grunnvann speilet så de fleste henger på nett leverandørens jord kabel med de problemer med jord sløyfer det kan medføre. ( 3 fase 230 volt TN nett)

Eller finnes det andre løsninger rundt dette slik at en eks renser all strøm før QBASE 8 og lar den der etter stå for apparatenes strømforsyning og jording.

Mvh Johnny.
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.512
Antall liker
15.426
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Tipper Solusen vil gi deg en fin oppgradering. Den er vel på linje med den utgåtte minisuben, men kanskje litt bedre!

OU812
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg ser at det nå er litt liv i denne tråden igjen, samt at jeg nå planlegger å legge litt kroner i strømmen til anlegget ut over vinteren, foreløpig bare head fi deler men stuestereo skall på plass når gutta har fått eget bosted.

Jeg har litt personlig erfaring med Quantum QRT QBASE 8 med eget jordspyd og ringjord løsning hos en nabo, den ga et godt løft i lyden kan du si.

Men jeg ser jo at IsoTek Aquarius EVO3 ikke er langt borte prismessig, og vill i så fall denne enheten også ha godt av eget jordspyd / ring jord løsning.

Området her vi bor i en fjell side gir ikke optimal jord til grunnvann speilet så de fleste henger på nett leverandørens jord kabel med de problemer med jord sløyfer det kan medføre. ( 3 fase 230 volt TN nett)

Eller finnes det andre løsninger rundt dette slik at en eks renser all strøm før QBASE 8 og lar den der etter stå for apparatenes strømforsyning og jording.

Mvh Johnny.
jeg vet at man kan gå inn med f.eks en støydempings trafo i forkant av ett slikt filter, skilletrafo er vel noe annet man kan teste med
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Tipper Solusen vil gi deg en fin oppgradering. Den er vel på linje med den utgåtte minisuben, men kanskje litt bedre!

OU812

er noe nyere tech der , jeg tror den vil kunne gi en boost ja, forventer ikke halleluja, men noe stiller bakgrunn osv tenker jeg :)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.512
Antall liker
15.426
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Tipper Solusen vil gi deg en fin oppgradering. Den er vel på linje med den utgåtte minisuben, men kanskje litt bedre!

OU812

er noe nyere tech der , jeg tror den vil kunne gi en boost ja, forventer ikke halleluja, men noe stiller bakgrunn osv tenker jeg :)
Tipper du også vil merke det godt i oppløsningen oppover og en litt dypere og mer dynamisk bass.

OU812
 

Leifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Innlegg
145
Antall liker
23
Sted
Karmøy
Jeg har slitt litt med høy spenning her i huset . Noe som fører til hyppig utskifting av lyspærer . Har nå bytt alt over til LED , så det problemet er nå borte .

Men jeg tenker litt hva dette kan få og bety for elektronikken min i lytterommet ? Vill Isotek sin filtre være med på og stabilisere spenningen ?

Jeg kan fint lite om strøm , så vært forberedt på mange dumme spørsmål.

Leif
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Jeg har slitt litt med høy spenning her i huset . Noe som fører til hyppig utskifting av lyspærer . Har nå bytt alt over til LED , så det problemet er nå borte .

Men jeg tenker litt hva dette kan få og bety for elektronikken min i lytterommet ? Vill Isotek sin filtre være med på og stabilisere spenningen ?

Jeg kan fint lite om strøm , så vært forberedt på mange dumme spørsmål.

Leif
Har du målt hvor høy spenning du har? Du må huske å måle "True RMS" som er snittet av sinusbølgen typiske billig voltmeter måler toppen og den er ofte over 300 V.
True RMS link: True RMS converter - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg har også relativt høy spenning inn til huset pga trafo på andre siden av gaten og måler 236-238 V True RMS. Kjenner lyspære problemet dit kan du si.

Normalt vil godt utstyr tåle denne spenningen relativt godt, men apparater produsert av mindre gode komponenter vill slitte.

Min erfaring fra eks TV er at, en billig Panasonic CRT tv varte litt lenger en garantien, men min Loewe Anaconda tv virker fortsatt godt etter ca 12-13 år med mye bruk.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Supert, ville vært fornøyd hvis den holdt seg slik jeg :) beste korte beskrivelsen jeg kan gi er slør som er borte
 

Leifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Innlegg
145
Antall liker
23
Sted
Karmøy
Tenkte og høre med elektrikker gutta på jobben om de kunne låne meg apparat til og måle over tid .

Jeg skulle egentligt tro alle komponentene mine tåler dette greit som du sier . Men vill dette kunne påvirke lyden noe ?
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Tenkte og høre med elektrikker gutta på jobben om de kunne låne meg apparat til og måle over tid .

Jeg skulle egentligt tro alle komponentene mine tåler dette greit som du sier . Men vill dette kunne påvirke lyden noe ?
Noen volt innenfor apparatets oppgitte spenning bør ikke ha problemer for lyden, er spenningen din veldig høy er det en annen sak, da komponentene ikke vill tåle den høye spenningen.

Blir spenningen høy nokk rykker komponentene, siden spenning er elektrisk for for trykk. (som hydraulisk/lufttrykk) for høyt så er det noe som ryker.

Dårlig jording og DC og frekvens variasjoner er lydens fiende når det gjeller strømsiden.

Nettet plages i dag av mye utstyr som lager såkalte overharmoniske strømmer på nettet og disse vil vi helst ikke ha, derfor brukes strømrensere.

Bor en i by eller nær industri kan problemet med overharmoniske støy være stort, bor en landlig kan problemet være mindre.

Her hvor jeg bor virker iallefall løsningen med en god stjerne jordet strømpadde med egen separat ringjord og eller jordspyd, denne løsningen har her omtrent samme virknig som ellers beskrevet av Iso Tek produktene, lurer selv på en kombinasjon av disse komponentene.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Fungerer denne Isotek evo3 Solus bra på stor forsterker?
Det jeg hittil har prøvd av simplere ”strømrensings bokser” har ikke hvert vellykket på min forsterker men OK på CD/DAC………
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det kommer an på tykkelsen på strømkabler i tillegg til selvfølgelig den interne oppbyggingen :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Novus: Som kildepadde vil Solus løfte systemet ditt merkbart..den tåler forsterkeren også..
 
M

Medlem 1792

Gjest
Da har jeg i dag fått i hus en IsoTek EVO3 Aquarius!
Etter et par timers spilling må jeg si meg meget fornøyd med denne, absolutt det beste filteret jeg har prøvd (selv med forsterkeren tilkoblet!).
Det første som slo meg var at selve lydbildet ble mere presist, det ble større dybde og mere presis plassering av stemmer/instrumenter. Jeg synes alt låter klarere og mere oppløst men med en litt slankere men mere «spenstig» gjengivelse av de nedre frekvensene.

Er det noen her som har prøvd IsoTek EVO3 Aquarius med IsoTek Syncro DC Blocking kablen?
 
Topp Bunn