Isonoe ISO420. High end/audiofil dj-mikser

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Har gått anleggsoppgraderings- og utskiftningsrunden fra konfirmantalder og oppover hånd i hånd med en voksende platesamling og mer og mer interesse for litt musikk gravd fram av dj'er og andre ivrige platesamlere. Valgte å gå bort fra et mer standard "godt hifi"-anlegg og gå over til en krysning som inkluderer en dj-mikser og 2 platespillere.. gir meg mer spilleglede, men lyden er ikke det samme som da jeg hadde en veldig god riaa og spiller med mc-pickup. Tenkte at miksern er en liten flaskehals for godlyd i et dj-oppsett, og har lengde lest meg opp på nettet og sikla på håndlagde rotary-miksere som det har dukket opp flere og flere av seinere år. Den eneste jeg har funnet som virker som har veldig gode måleresultater er Isonoe sin Iso420 (i tillegg til en rekke custombygg fra Isonoe). Mange av de andre produsentene synes jeg ofte fokuserer mye på utseende og at det låter "varmt" etc, og ofte virker det som at mange av de er basert på googleoppskrifter av gamle Bozak-miksere. Etter mye om og men valgte jeg å bestille en Isonoe Iso420 så nå gleder jeg meg til å få min "endgame" preamp og mikser om noen måneder (er selvfølgelig ventetid med litt koronatillegg på håndbygget utstyr). Produsenten lover veldig gode målte specs på linje med det beste av både high end riaaer og preamper, og på linje med masteringutstyr i studioer. Innvendig skal det være komponenter av veldig høy kvalitet (trafoer fra svenske Lundahl blant annet), og i tillegg til å være såkalte "tight tolerance" komponenter måler de komponentene slik at de er matchet og følger de oppgitte specsa så man ikke får forskjeller kanalene i mellom, etc.. Vribryterne er også håndlagde og håndpolerte så utseende og brukerfølelsen skal oppleves på samme måte som lyden:)

Får nok større variasjoner av lyden med forskjellige pickuper, men tror og håper dette blir en vesentlig oppgradering fra en Pioneer DJM-400 som jeg har nå.
Om det er flere her som er nysgjerrige på sånt så er det bare gøy med litt testing når jeg mottar den. Hadde vært morro å testa den opp mot high-end hifi preamper og riaaer blant annet. Resten av anlegget mitt er et godt stykke unna high-end, men tror det skal bli gøy å få denne i hus. Blir den andre miksern av dette slaget i Norge.

Isonoe er ellers kjent for å lage oppgraderingsdeler til Technics 1210/1200 og restaurering og oppgradering av gamle rotarymiksere.

Her er link til Isonoe sin side om mikser: http://www.isonoe.com/products2/iso420-mixer/

Og her er en interessant video med intervju av han som driver Isonoe:
 
Sist redigert:

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er jo ingen grunn til at en god mixer ikke kan fungere godt som en dedikert preamp. Rotarymixere er forøvrig en fascinerende greie, ikke bare med tanke på måten man mikser, men også at det har oppstått en hel liten cottage-industri rundt fornektelsen av faderens fortreffelighet!

Det er interessant når high-end møter DJ'ing. Mye synsing, fordommer og myter i alle retninger. En ting er ihvertfall sikkert, når man mikser plater kommer man innpå musikken på en helt annen måte enn når man kun passivt lytter.

Jeg har også en fot i hver leir, men med Shure M44-7 som "the weapon of choice" på 1210'ene og ett utall andre platespillere, blir det to separate anlegg for min del (dog med en kabel i mellom).

Men fortell mer! Bruker du Technics platespillere? Har du modifisert de? Hvilke pick-up'er? Er planen et fullt ut high-end DJ-system?
 

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Fryktelig mye synsing og fordommer om dj-utstyr og spesielt litt sånn "botique"-utstyr ja (som det også er med hifi og hiend-utstyr også..), så blir spennende å teste.. bestilte min mikser i Januar og har enda ikke mottatt den grunnet veldig mye lengre produksjonstid nå i korona-England.. arbeidet gjøres av flere forskjellige personer og delvis hjemmefra nå sa Justin da jeg bestilte den, og han har fått inn en god del bestillinger så det er litt kø.

Bruker 2stk Technics 1210 m5g med Shure Whitelabel til vanlig.. har hatt flere 1210/1200mk2, men endte med å beholde m5g'ene.. Hadde en 1200 som var oppgradert mye, men måtte selge unna mye utstyr da jeg flyttet i fjor så nå er det kun m5g'ene igjen og et Thorens TD-125 oppussingsprosjekt igjen. Har lyst til å bruke 1210'ene med stifter som låter greit, men tåler litt backcuing og kanskje ha TD-125'en koblet opp også med en langt mer hifi stift. Liker Shure Whitelabel til Technicsene siden den tåler litt og har lavt stifttrykk i forhold til mange andre dj-stifter så det blir mindre plateslitasje.. Og nå har Jico begynt å lage greie erstatningsstifter til de etter Shure la ned pickupproduksjonen.
Resten av anlegget består av et par Audio Note An-E/B og et par Snell JIII som drives av en Yamaha M-4 amp.. Audio Note'ene skal egentlig drives av en Yaqin 300b-røramp, men den trenger et rørskifte så har en litt midlertidig forsterkersituasjon. Yamahaen er praktisk siden den kan switche mellom to sett med utganger med knapper på fronten, så jeg kan skifte mellom høyttalerne som står ved siden av stereo'en og Snell'ene som står i en annen ende av rommet hvor jeg har platehyller og lerret til projectoren for film.
Planen er å ha en løsning som er praktisk og låter engasjerende og bra. Har hatt mye anna utstyr som jeg har hatt eller testet ut og som ble solgt i forbindelse med flytting (Luxman-amp, mange forskjellige platespillere, en del forskjellige høyttalere fra Yamaha sin gamle NS-serie.+++), og har fortsatt et par Klipsch Heresy I som skal pusses opp og testes ut. Technicsene synes jeg både låter bra og er ekstremt praktiske så de har jeg "landa" litt på og håper og regner med at mikseren fra Isonoe også blir med meg resten av livet. Forsterkere, høyttalere og digitale løsninger kan nok byttes litt på gjennom livet, og drømmer om et heftig oppsett med horn (har ett par multicellehorn stående lagret for å beholde en drøm om sånt). Ellers frister det å bytte ut Shure Whitelabel med et par Nagaoka MP-110 ut fra anbefalinger på nettet..
Ellers drømmer jeg om å få integrert anlegget i et fint og funksjonelt møbel, og er godt igang med det.. Har hentet en stor teakskjenk gratis på Finn som skal få utskjært hull i topplata med plass til platespillerne, mixer og en effektboks. Topplata skal trekkes i svart skai, og det skal bygges om hyller til anlegget i midten av konsollen som skal dekkes av en dør ala frontdeksel på en høyttaler, og det skal bygges om hyller i den til oppbevaring av plater og lagring av platespillerlokka når den er i bruk. Tviler litt på egne snekkeregenskaper og utstyr så det går litt treigt..
Har mye mer "bruksglede" av platesamlinga når jeg spiller med en dj-mikser så det er jo hovedgrunnen til å gå for en sånn løsning.
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Å ikke bruke TD-125'en hadde vært en historieløs handling :)
 

Tjottolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.03.2007
Innlegg
97
Antall liker
58
Å ikke bruke TD-125'en hadde vært en historieløs handling :)
Veit!:) td-125 ble jo brukt på de mest legendariske diskoteka lang tid før Technics 1210 tok over. Er vel Studio54 du har bilde fra der? Spennende bilde.. ser ikke helt hva slags arm som er på (sitter på mobilen). SME med noe rar løsning med bakloddet?
Tror ikke jeg ville brukt TD-125 til dj-bruk nå til dags, men tenker å ha den på en egen pen vegghylle og med en langt mer hifi stift til å spille plater mer fra start til slutt. Estetikken og knappene/bryterne på TD-125 er helt rått på toppen av at det er en veldig god platespiller.
Isonoe’en har 3 kanaler med hver sin riaa, så det passer godt for hvordan jeg tenker å bruke den. Kommer til å ha cd/dvd/o.l. på noen av de samme kanalene side de kan switches mellom phono/line med bryter på baksiden(skulle ønske det var på topplata), mens den fjerde kanalen brukes som retur for effekter (alle kanalene har send-funksjon, og tenker å teste med en enkel TC Electronic M100 til å begynne med).
 
Topp Bunn