Alt til hus og bolig isolering av loft

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
jeg fikk støvsugd loftet for leire i fjor. nå skal det etterisoleres. jeg har lagt ut glava og vindpapp rundt hele ute ved rafta, slik at lufting er ok. det som gjenstår er det øppna landskap. prismessig blir det faktisk det samme om jeg legger glava selv, eller får et firma til å blåse inn løs isolasjon; så jeg går for den siste løsningen, siden jeg da slipper et jævla strev med å få fraktet isolasjonen opp på loftet. (det blir noen pakker til 70 m2). har fått pristilbud på 220 + moms på 400 mm tykkelse pr. m2

frage: hvilken type isolasjonsull er best? glass, stein eller cellulose? noen med innsikt og erfaringer her?

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
Jeg går for Hunton Nativo. Sunt og godt. Litt dyrere men ikke allverdens forskjell.. Klør ikke og lukter godt også.

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.600
Torget vurderinger
1
Jeg har erfaring med steinull fra Rockwool. Bra saker det. Fikk blåst det inn i ytterveggene på huset mitt i 1998, og når jeg byttet panel i 2011 og åpnet veggene helt for å isolere ytterligere 10 cm var granulatet fortsatt kompakt og fint, og ingen nedsynk noe sted.

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.600
Torget vurderinger
1
Men, når dét er sagt: 40 cm isolasjon mot kaldtloft krever tett fuktsperre på den varme siden ned mot etasjen under, ettersom kondenseringspunktet vil være godt nede i isolasjonen, og ikke opp mot yttersjiktet mot oversiden opp mot loftet, hvor evt fukt fortsatt slipper ut som ved feks kun 20 cm isolasjon.
40 cm isolasjon gir ikke dobbel U-verdi jf kun 20 cm, men heller overraskende liten nytte/kost-verdi.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jeg går for Hunton Nativo. Sunt og godt. Litt dyrere men ikke allverdens forskjell.. Klør ikke og lukter godt også.

done!

IMG_3370.JPG

IMG_3374.JPG

H

Hardingfele

Gjest
Valgte Nativo skiver 45mm til isolering av loftet på det som skal bli gårdsbutikken. Anbefales. Lette å arbeide med, klør ikke og lungene blir ikke endestasjon for glassullfliser.

Topp Bunn