Isolasjon i «lyd vegg»

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hei. Skal fore ut kortvegger i hi fi rommet 20cm og fylle det med noe isolasjon med duk og spiler. Har fått tips om at knauf isolasjon er brukbart. Så jeg lurer på om noen har noen tips til hvem type knauf isolasjon som er best til formålet. Kan jeg også bruke samme isolasjon i «baffler» i taket. Altså lage noen DIY på eks 1200x2400 og henge opp? Mvh Pål
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
629
Antall liker
2.717
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Til for eks SBA-oppsett, der bakvegg gjerne har dempetykkelse på 40-60cm, eller mer, var Knauf SpaceSlab veldig godt egnet. Det var en løs type isolasjon som var passet til dype lydfeller. Denne isolasjonen er meg bekjent ikke tilgjengelig lengre på det norske markedet. Var med Karmann og fylte en stor varebil med 50-60 pakker av denne typen på Bryne for et par-tre år siden, og da var det ellers veldig tomt på landets byggeforretninger.

Hvis bassfellene ikke er tykkere enn 15-20cm går det veldig greit å bruke vanlig proff veggisolasjon også, fra for eks Glava eller Rockwool. Imidlertid vil kanskje disse støve noe mer enn Knauf. Skal det bak duk går det sikkert greit uansett. Mulig at andre typer Knauf også er velegnet, men sjekk gjerne datablad først.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.529
Antall liker
4.987
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Etter x-antall samtaler om isolasjon med kollegaer som er like idealistiske som ekstremt kompetente håndverkere i et bygningsvernsenter, kan jeg ikke begripe at noen dytter annet inn i en utett vegg enn trefiber (Hunton, som Sluket viser til). Meget gode lydegenskaper og ikke usunt for verken miljøet eller helsa, som Glava. Kanskje ikke så mye å si inni en helt tett vegg, men stofftrukket vegg... Hadde ikke nølt.
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
543
Antall liker
648
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Etter x-antall samtaler om isolasjon med kollegaer som er like idealistiske som ekstremt kompetente håndverkere i et bygningsvernsenter, kan jeg ikke begripe at noen dytter annet inn i en utett vegg enn trefiber (Hunton, som Sluket viser til). Meget gode lydegenskaper og ikke usunt for verken miljøet eller helsa, som Glava. Kanskje ikke så mye å si inni en helt tett vegg, men stofftrukket vegg... Hadde ikke nølt.
Glava brenner vell dårlig, kan ha noe med saken å gjøre for hvorfor mye brukt i hus.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.529
Antall liker
4.987
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Glava brenner vell dårlig, kan ha noe med saken å gjøre for hvorfor mye brukt i hus.
Nope:

Trefiberisolasjon, både matter og granulat, er så kompakt, at flammene ikke kan få tak – på samme måte som flammer har vanskelig for å brenne en lukket bok. I tillegg er isolasjonen tilsatt en brannhemmer som fjerner oksygenet når temperaturen kommer over 200°, samtidig som treet forkuller. Når sotlaget har fått en viss tykkelse, fungerer det faktisk brannisolerende. I prinsippet kan et hus derfor være totalt utbrent, bortset fra trefiberisolasjonen, som bare er forkullet noen få cm.

Test i "Gjør det selv" bladet:

Testresultat
STEINULL: Etter ti sekunder var det smeltet et stort hull tvers gjennom steinullsmatten.

GLASSULL: Det tok også kun ti sekunder for flammene å smelte hull gjennom glassullsmatten.

TREFIBER: Etter to minutter var det mye svart sot på trefibermatten, men bare på overflaten.

Dessuten kan trefiber båd ta opp- og slippe ut fukt.
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
329
Lin isolasjon er et naturprodukt, skal ha gode lyddempende egenskaper. Muligens litt dyrere ?
Sjekk ut Økobygg.no eller Liers produkter
 
Topp Bunn