- Ble medlem
- 27.11.2010
- Antall liker
- 600
Det brummer i trafoen i forsterkeren og jeg lurer på :
Trenger man noe annet hvis man kjøper en iso trafo??
Jeg ble kvitt kraftig trafobrum i en effektforsterker fra et kjent, amerikansk merke for en del år siden. Isotrafoen var ikke helt lydløs den heller, men det var neglisjerbart i forhold til brummingen fra forsterkeren som den eliminerte. Merket også et løft i lyden i form av renere, "roligere" lydbilde andre steder jeg har bodd, om det var midt i sentrum eller langt ute på landet i gammelt rekkehus. Her jeg bor nå i ganske nytt hus med moderne elektrisk anlegg merket jeg ikke noe særlig forskjell med den innnkoblet så bruker den ikke lenger.Det brummer i trafoen i forsterkeren og jeg lurer på :
Har en Noratel 460VA Iso trafo på CD/SACD og rør-pre. Den er fullstendig støysvak i rommet.Jeg forsøkte med en ganske stor Noratel skilletrafo. Den duret mer enn forsterkerne, så den gikk ut igjen etter bare et par dager. Kunne ikke ha den i lytterommet.
Jeg finner ikke størrelsen på trafo i mine effektforsterkere, kan man bruke andre tommelfingerregler?Ang. størrelse på støydempingstrafo,tror det var en tommelfinger regel som sa x3,
dvs at viss ett effekttrinn har en trafo på 500VA skulle støydempingstrafoen være på 1500VA.
Mitt effekttrinn har 5A sikring x 225V = 1125..men den har en trafo på 2000VA.Jeg finner ikke størrelsen på trafo i mine effektforsterkere, kan man bruke andre tommelfingerregler?Ang. størrelse på støydempingstrafo,tror det var en tommelfinger regel som sa x3,
dvs at viss ett effekttrinn har en trafo på 500VA skulle støydempingstrafoen være på 1500VA.
F.eks sikring på 220V?
Altså ved 1.9A sikring 220Vx1,9A= 418VA x3 = Isotrafo på 1254VA per effektforsterker = 2500VA for begge?
Høres 2500VA isotrafo for to 300W monoblokker tilstrekkelig ut?
Hvordan fungerer det uten bruk av Isotek filteret,kun med Noratel`n?Jeg fikk en 3300VA noratel isotrafo av naboen. Den durer men har klart å plassere den på et tilstøtende rom. Men herregud så mye den har betydd for lyden. Nå vet jeg at det er jordfeil i nabolaget da både jeg og naboen har spenning på jord. Trafoen fjernet alt det og lyden låter fantastisk døgnet rundt! Kjører forsterkeren rett i trafoen, kilder går via trafoen inn i en Isotek Solus.
Ikke rare forskjellen der egentlig. Har tidligere opplevd dynamikktap med dyrere isotekker men med den lille Solusen går det bra.Hvordan fungerer det uten bruk av Isotek filteret,kun med Noratel`n?Jeg fikk en 3300VA noratel isotrafo av naboen. Den durer men har klart å plassere den på et tilstøtende rom. Men herregud så mye den har betydd for lyden. Nå vet jeg at det er jordfeil i nabolaget da både jeg og naboen har spenning på jord. Trafoen fjernet alt det og lyden låter fantastisk døgnet rundt! Kjører forsterkeren rett i trafoen, kilder går via trafoen inn i en Isotek Solus.
Har selv hatt jordfeil hor ett par naboer.Merket ikke noe på lyden.
Præcis der skal være DC filter. Enkelt å lage selv.Brumming i trafo skyldes vel DC/ubalanse på spenningen i forhold til 0? Da hjelper vel ikke ordinær ISO-trafo, men må bruke DC-filter som finnes på IsoVolt, IsoTek Syncro eller også Burmester 948. Jeg har sistnevnte og helt tyst hos meg! Denne opplever jeg som generelt bedre enn IsoTek EVO3 Sigmas. DC-filter gjør ganske mye for lyden. IsoVolt og Supra har passive DC-filtre, 948 fra Burmester er aktiv.
Som sagt over her, så ble jeg kvitt brumming i trafo på en effektforsterker med en isotrafo. Forskjellen var så stor at det ikke var noe å lure på engang, det funket.Brumming i trafo skyldes vel DC/ubalanse på spenningen i forhold til 0? Da hjelper vel ikke ordinær ISO-trafo, men må bruke DC-filter som finnes på IsoVolt, IsoTek Syncro eller også Burmester 948. Jeg har sistnevnte og helt tyst hos meg! Denne opplever jeg som generelt bedre enn IsoTek EVO3 Sigmas. DC-filter gjør ganske mye for lyden. IsoVolt og Supra har passive DC-filtre, 948 fra Burmester er aktiv.