Roald skrev:
Om det er min påstand er enkel og ikke allmenngyldig vil varier på gruppene og personene som blir plassert i dem.
Her på sentralen blir jo bønder, bygdefolk, rånere, frpere, omtalt og ansvarliggjort som om de var en person.
Men hvor gyldig min påstand er, blir bestemt av hvor sterk tilhørighet personene flagger til gruppen. Og når jeg sier felles ansvar for hvordan de fremstår, så er ikke det strafferettslig(tror man kan bli dømt selv om man bare er passiv tilstede, men juss får noen andre svare på) så er ansvaret på hvordan andre oppfatter gruppen.
Jeg omgås mye folk, jobb og privat, der overhører jeg ansvarliggjøring av grupper stadig vekk, noen ganger er det usagn som får meg til å himle med øynene og andre ganger så har jeg forståelse.
Så min påstand om at folk som flagger tilhørighet til grupper må regne med å stå ansvarlig for hvordan gruppen blir oppfattet, er ikke bare enkel og helt ugyldig for allmennheten.
Mvh Roald
Hvis man er profilert medlem av en gruppe, eksempelvis et politisk parti er man på en måte delansvarlig for hvordan ens egen oppførsel reflekterer partiet som sådan. Likeledes representerer man på mange måter gruppen eller partiets offisielle standpunkter som enkeltmedlem.
Men det som ikke er riktig er å overføre det noen personer i slike grupper eller partier står for, hvis ikke dette er i samsvar med gruppen/partiets offisielle syn eller aksepterte dissens, over på andre enkeltmedlemmer som ikke på noen måte kan eller vil stå inne for det disse enkeltpersonene i samme gruppe har foretatt seg. Det har de overhodet intet ansvar for, eller er noe som de engang før forventes å ha en sysnpunkt på engang.
Så selv om en Frper blir tatt i skattesnyteri, så er ikke dette pariets linje, så andre medlemmer kan ikke hverken klandres eller forventes at skal måtte ta avstand fra denne personen og dens handlinger bare fordi de begge er selvflagget som frpmedlemmer.
Det samme gjelder om en iraker går amok i nabolaget og skader folk. Selv om han er både asylsøker, flyktning, mann, araber, muslim, krigsoffer eller hva det nå skulle være, så har ikke andre med tilsvarende flagget eller ufrivillig tilhørighet noe som helst med dette å gjøre, hverken legalt, moralsk, privat eller på andre måter.
Så selv om det er en viss sammenheng mellom en enkeltpersons, dens tilhørighet og gruppens omdømme, så kan man likevel ikke lage en sammenheng mellom enkeltindivider i gruppene hvis disse ikke har noe som helst annet med hverandre å gjøre enn at de grupperes sammen av egen eller andres kategoriseringsiver.