Alt til hus og bolig Ising

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.237
Sted
Holmestrand
Off-topic, men nokså aktuelt: sørlandskuffa vår iser, så det er mer jobb å få snøen av skuffe enn det er å måke.
Noen som har et triks for å få snøen til å slippe?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.100
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Bruker denne og har aldri opplevd ising....Snøfreseren ble solgt og denne duger bra. Tar det som ledd i treninga. Men det er viktig å fjerne snøen kjapt før den er kjørt/gått ned.
9129911024503_28765_jpg-7.jpg

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.237
Sted
Holmestrand
Det blir nok en ny måkemaskin, men inntil den er på plass satser jeg på matolje.
:)

• Liker
Reaksjoner: ePi
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ny eller lite brukt? Tipper glatt overflate mot våt snø gir vakum. Ikke pent å se på, på bekostning av funksjon med tørr snø. og ikke spesielt reversibelt heller, men jeg tipper noen drag med sandpapir løser det.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.412
Sted
Sølvbyen
Hvis med "ising" det menes det jeg tenker på som at snøen kladder opplevde jeg dette tidligere i vinter. Temperaturen var såpass høy at snøen var tung og våt og kladdet så mye på snøskuffa av metall at den var ubrukelig. Snølett skuffa med blad av plast hadde ikke det samme problemet. Med en gang temperaturen sank var metallskuffa brukandes igjen. Har ingen forklaring på det, men plastskuffa var upåvirket av temperatursvingningene, mens metalskuffa var ubrukelig når det ikke var kuldegrader.

Metallskuffa mi fra Fiskars ser forøvrig ut til å være malt med epoksymaling. Den blir svært glatt, og å rue den opp med sandpapir syns jeg høres ut som en dårlig idè.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tja... Tanken min er å gi en struktur på samme måten som man gjør med ski. Våt snø setter seg som en sugekopp, den fryser ikke fast. Typisk har termoplastvariantene litt struktur, og jeg tipper det er nettopp derfor den slipper våt snø bedre.

Sist redigert av en moderator:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.412
Sted
Sølvbyen
Tja... Tanken min er å gi en struktur på samme måten som man gjør med ski. Våt snø setter seg som en sugekopp, den fryser ikke fast. Typisk har termoplastvariantene litt struktur, og jeg tipper det er nettopp derfor den slipper våt snø bedre.
Skjønner hva du mener, men jeg tror ikke det i tilfellet mitt som beskrevet over. Klarer heller ikke se for meg at denne vakumeffekten skulle gjøre seg gjeldende på en slik måte at snøen kladder i tjukke lag.

Snøskuffa av metall er ripete og det meste av malingen under er slitt vekk ned til metallet. Det burde være plenty av struktur i overflaten m.a.o., og allikevel kladdet den minst like mye som de malte overflatene på oversiden av skuffa.

Om det var temperaturen som påvirket materialet i skuffene eller selve snøen vet jeg ikke, men plastskuffa kunne brukes uavhengig av temperatur, og med en gang temperaturen og sank og snøen ble kaldere og tørrere funket metallskuffa fint igjen også.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Smør skuffa med glider evt et gammelt stearinlys. Det var det jeg gjorde med de gamle snøskuffene hjemme, før plastskuffer var en opsjon...

Johan-Kr

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det blir nok en ny måkemaskin, men inntil den er på plass satser jeg på matolje.
Du er ikke kvitt problemet om du kjøper freser. Når lakken er slitt matt eller borte kliner/iser det seg like herlig.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Silikonspray er godt egnet til formålet.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
1. Raps- eller solsikkeolje på papir
2. Gni ut
3. Glattere enn kjerringa

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du er ikke kvitt problemet om du kjøper freser. Når lakken er slitt matt eller borte kliner/iser det seg like herlig.
Om en kjøper en Honda eller Ariens, er lakken like fin, lenge etter at en Kina-fres er blitt til en rusthaug...

Johan-Kr

Topp Bunn