Irriterende summelyd av lamper.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Jeg flytter inn i nybygd leilighet i disse dager og har kjøpt endel lamper med halogenpærer,og montert dimmere.To av lampene støyer som besatt!Spesiellt ei svært dyr ei med 13 20watt pærer. Den har et eget kabinett med en DIGER ringkjernetrafo. Først prøvde jeg to forskjellige merker dimmere for halogenpærer..disse støyet.Så sa selgeren på et stort el lager at jeg måtte kjøpe en dimmer som det står:for Tronic trafoer,jernkjerne trafoer og glødelamper 50-420w Men trafoen støyer likevel. Den andre lampen er mere vanlig..det er vel det som heter tronic trafo tror jeg...? Denne støyer ikke så mye men høyfrekvent..tror ikke så mange hører denne så godt men jeg hører den..det er som med den høye tv frekvensen.bare denne er hakket tydligere. Kan noe gjøres med denne?

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
67
BalticThor skrev:
Jeg flytter inn i nybygd leilighet i disse dager og har kjøpt endel lamper med halogenpærer,og montert dimmere.To av lampene støyer som besatt!Spesiellt ei svært dyr ei med 13 20watt pærer. Den har et eget kabinett med en DIGER ringkjernetrafo. Først prøvde jeg to forskjellige merker dimmere for halogenpærer..disse støyet.Så sa selgeren på et stort el lager at jeg måtte kjøpe en dimmer som det står:for Tronic trafoer,jernkjerne trafoer og glødelamper 50-420w Men trafoen støyer likevel. Den andre lampen er mere vanlig..det er vel det som heter tronic trafo tror jeg...? Denne støyer ikke så mye men høyfrekvent..tror ikke så mange hører denne så godt men jeg hører den..det er som med den høye tv frekvensen.bare denne er hakket tydligere. Kan noe gjøres med denne?
Slik summing er irriterende - helt enig i det. Men er du sikker på at det er trafoen som summer? Jeg hadde en lampe med halogenpærer som summet når den var ny og klaget på den. Løsningen var å bytte lyspære for den som følger med er av billig/dårlig kvalitet. Det hjalp en del, men fjernet ikke alt.

Lykke til...

G

Gjestemedlem

Gjest
Bytt ut hele greiene. Den høyfrekvente ulelyden er svært irriterende og man blir trett i hodet av å ha den på. Samme gjelder med endel spotlights og lystoffrør. Hvis det bare er trafoen som er problemetkan du vel få den plassert i et annet rom eller etage? Ellers kan du jo håpe på at du mister hørselen i de høye frekvensene når du kommer opp i 40-50 årene.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Et evig problem med halogenlamper og spesielt de med dimmere.

Snerringen fra trafoen er vel så vidt jeg kan skjønne mekanisk støy fra trafoen som igjen har sammenheng med at dimmeren "chopper" opp sinusen fra elnettet. Billige dimmere og billige trafoer gjør problemet værre. Det er mulig at trafoen kan avhjelpes med å gi den noen ekstra strøk med trafolakk, men sikker på det er jeg ikke.

(Forøvrig lager dimmere en uhellig blanding av nettstøy inn på den kjære stereoen din).

Jeg kjøpte en uplight til samboeren i julegave, mend en spot og en uplight på. Det er dimmer på uplighten, og den lager en hyling av en annen verden. Ordentlig irriterende. Samboeren hører den ikke (redusert hørsel), men for min del så sliter jeg. Et av mine større bomkjøp...

Johan-Kr

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.151
Torget vurderinger
1
Kvaliteten på dimmere varierer en god del på dette ... dog har jeg ikke funnet noe tydelig mønster på denne variasjonen (jeg har heller ikke eksperimentert så fryktelig mye med dette). Et nettstøyfilter før og/eller etter kan muligens avhjelpe problemet. Det fleste dimmer «produserer» en god del nettstøy. Jeg har en liten mmisstanke om at «universaldimmere»/«multifunksjons-» er bedre enn de andre på dette.

Trafostøyen (ringkjerne?) kan være litt forårsaket av 1) dimmeren, og/eller 2) eksisterende DC på strømnettet, litt avhengig av hvordan det låter (regelrett brum er mest sannsynlig eksisterende DC).

mvh
KJ

T2000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.01.2005
Antall liker
0
Sted
Narvik
Jeg har opplevd problemet med brumming som svært irriterende på flere typer halogenbelysning, men ved å bytte ut den mekaniske trafoen med "elektroniske trafoer" har jeg blitt kvitt problemet. Viktig å huske på at det er forskjellige dimmere til ulike typer trafoer.

Men ingen regel uten unntak, har en uplight med 300w pære hvor det er mekanisk støy i pæren, og graden av støy varierer etter graden av dimming. Har forsøkt å bytte pære til ingen nytte så den lampen blir stort sett brukt kun når jeg trenger ekstra lys ved rengjøring.

-TD

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Det var det sistnevnte jeg akkurat har gjort i dag..funker helt supert.. gikk ned til 13 stk 10 watt pærer og.istedet for 20w. Så kunne jeg kjøpe en 150w elektronisk trafo.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Så til den andre lampen som gjenstår å fixe..en magnetskinne.denne har ikke så høy lyd..men irriterer!! I dag har jeg funnet ut at den "kuppelen" som vender nedover på den separate trafoen,er den som gjør at lyden blir sterkere.. Hvis jeg skrur den av og fjærner den mer og mer fra trafoen så stilner lyden. 1-2cm.ned så er den nesten vekk.den er jo laget av stål.der er jo også den sedvanlige runde platen over trafoen også,som den er festet i. Hvis jeg snur den kuppelen så er det også stille...
Hva kan gjøres??

Vedlegg

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er vel magnetfeltet fra trafoen som får kuppelen til å vibrere?

Dersom kuppelen ikke blir noe varm, så kan du prøve med gummiringer/skiver mellom kuppelen og festene.

Johan-Kr

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Det er ikke det som skjer...jeg har prøvd å holde den hardt på en dempende måte..og uten å komme i kontakt med trafoen også.. men lyden er fra inni trafoen.. :(

Topp Bunn