Irriterende pris på torget- TA KONTAKT!!

X

X186841

Gjest
Setter som regel pris , men noen ganger er jeg meget usikker på hva som er grei pris og prøver en ta kontakt, men ingen annen grunn enn att jeg aner ikke, hakke peiling, helt i tåka.
Prøvde å bli kvitt en audioQuest digitalkabel en stund og prøvde både Ta kontakt og 1/8 del av nypris men ingenting hjalp så den gikk i søpla.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er fasinerende at nordmenn (i hvert fall de jeg kjenner) foretrekker å gå i selvbetjent butikk og se på prislapper når de skal handle, og ikke er spesielt begeistret for utenlandske gatemarkeder, hvor det er "ta kontakt" og pruting som gjelder. Innen brukt hifi synes det å være omvendt - på norske bruktmarkeder er det tydeligvis mange som synes det er greit å legge ut varer uten pris spesifisert. Jeg følger ganske mange utenlandske bruktmarkeder, og kan ikke huske å ha sett noen annonse uten pris oppgitt - på flere, f.eks. hifiwigwam, er det mot reglene å legge ut annonser uten oppgitt pris...
Nå er det antageligvis slik - i hvert fall er det slik for meg - at de som legger ut en annonse, legger den ut for å ivareta sine egne interesser. De har ett eller annet de skal selge - eller kjøpe. De legger opp sin strategi og formulerer annonsen for å komme best mulig ut av det. En og annen annonsør - ikke spesielt mange, synes jeg - satser på en "ta kontakt" annonse. Det er deres valg. Kan hende vurderer de feil - men det er jo deres problem. De - og i hvert fall ikke jeg - er ikke spesielt opptatt av dine reaksjoner på annonsen. Det er ditt problem.
Har jeg sagt at jeg har et problem??? :confused: - Jeg har sagt at det er en ærlig sak å legge ut "ta kontakt"-annonser, og at det er en ærlig sak å ignorere dem. For øvrig svarer jeg på nedlatende meldinger tidligere i tråden om at "alle tar kontakt...", og fiendtlige meldinger om at de som ikke gjør det er "selvhøytidelige". Om du "ikke er spesielt opptatt av" hva jeg gir uttrykk for at jeg mener eller har observert, eller ikke, på et erfarings- og meningsutvekslingsforum er meg for øvrig revnende likegyldig :( Hvorfor innbiller du deg at jeg henvender meg til folk som deg??? :confused:
Det er bare fint at du ikke har noen problemer. Men andre har åpenbart problemer med at pris ikke oppgis i annonsene - og når jeg skriver mine annonser og tar fine bilder av det jeg har å selge, bryr jeg meg altså fint lite om hva de som leser mine annonser mener om mine annonser. Hvis de velger å la seg irritere, er det deres problem.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det er fasinerende at nordmenn (i hvert fall de jeg kjenner) foretrekker å gå i selvbetjent butikk og se på prislapper når de skal handle, og ikke er spesielt begeistret for utenlandske gatemarkeder, hvor det er "ta kontakt" og pruting som gjelder. Innen brukt hifi synes det å være omvendt - på norske bruktmarkeder er det tydeligvis mange som synes det er greit å legge ut varer uten pris spesifisert. Jeg følger ganske mange utenlandske bruktmarkeder, og kan ikke huske å ha sett noen annonse uten pris oppgitt - på flere, f.eks. hifiwigwam, er det mot reglene å legge ut annonser uten oppgitt pris...
Nå er det antageligvis slik - i hvert fall er det slik for meg - at de som legger ut en annonse, legger den ut for å ivareta sine egne interesser. De har ett eller annet de skal selge - eller kjøpe. De legger opp sin strategi og formulerer annonsen for å komme best mulig ut av det. En og annen annonsør - ikke spesielt mange, synes jeg - satser på en "ta kontakt" annonse. Det er deres valg. Kan hende vurderer de feil - men det er jo deres problem. De - og i hvert fall ikke jeg - er ikke spesielt opptatt av dine reaksjoner på annonsen. Det er ditt problem.
Nei, det ser ut som det er få som bruker "ta kontakt" nå. Utformingen av annonseformularet må kanskje ta noe av skylden for at det har vært brukt såpass ofte, at muligheten til å velge ta kontakt i det hele tatt finnes.

Forøvrig sliter jeg fremdeles med å forstå hvorfor noen velger å ikke ta kontakt om objekter de kunne tenke seg å kjøpe, rett og slett fordi det står "Ta kontakt".
Jeg kunne forstått det hvis det i en, vel, kontaktannonse, sto "Pris: Ta kontakt". Da hadde nok også jeg tatt en tur i tenkeboksen.
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
Det er fasinerende at nordmenn (i hvert fall de jeg kjenner) foretrekker å gå i selvbetjent butikk og se på prislapper når de skal handle, og ikke er spesielt begeistret for utenlandske gatemarkeder, hvor det er "ta kontakt" og pruting som gjelder. Innen brukt hifi synes det å være omvendt - på norske bruktmarkeder er det tydeligvis mange som synes det er greit å legge ut varer uten pris spesifisert. Jeg følger ganske mange utenlandske bruktmarkeder, og kan ikke huske å ha sett noen annonse uten pris oppgitt - på flere, f.eks. hifiwigwam, er det mot reglene å legge ut annonser uten oppgitt pris...
Nå er det antageligvis slik - i hvert fall er det slik for meg - at de som legger ut en annonse, legger den ut for å ivareta sine egne interesser. De har ett eller annet de skal selge - eller kjøpe. De legger opp sin strategi og formulerer annonsen for å komme best mulig ut av det. En og annen annonsør - ikke spesielt mange, synes jeg - satser på en "ta kontakt" annonse. Det er deres valg. Kan hende vurderer de feil - men det er jo deres problem. De - og i hvert fall ikke jeg - er ikke spesielt opptatt av dine reaksjoner på annonsen. Det er ditt problem.
Nei, det ser ut som det er få som bruker "ta kontakt" nå. Utformingen av annonseformularet må kanskje ta noe av skylden for at det har vært brukt såpass ofte, at muligheten til å velge ta kontakt i det hele tatt finnes.

Forøvrig sliter jeg fremdeles med å forstå hvorfor noen velger å ikke ta kontakt om objekter de kunne tenke seg å kjøpe, rett og slett fordi det står "Ta kontakt".
Jeg kunne forstått det hvis det i en, vel, kontaktannonse, sto "Pris: Ta kontakt". Da hadde nok også jeg tatt en tur i tenkeboksen.
Kanskje det er så enkelt som at det for noen blant oss (mao. undertegnede) ikke er avgjørende å spare den siste kronen, så lenge selger fremstår som en ok, "no-nonsense" person som har bestemt seg for hva han er villig til å selge for, og som også ønsker å få handelen unna uten omveier, bortforklaringer og pruting. At jeg har lyst på en vare betyr ikke at det er avgjørende for meg å få akkurat den som varen selgeren med "ta kontakt"-annonse her har lagt ut, der og da. Følger man med og er innstilt på å betale markedspris, så tar det ikke lang tid før tilsvarende vare dukker opp hos en annen selger, her eller et annet sted, og som gir et mer seriøst inntrykk i mine øyne.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det er fasinerende at nordmenn (i hvert fall de jeg kjenner) foretrekker å gå i selvbetjent butikk og se på prislapper når de skal handle, og ikke er spesielt begeistret for utenlandske gatemarkeder, hvor det er "ta kontakt" og pruting som gjelder. Innen brukt hifi synes det å være omvendt - på norske bruktmarkeder er det tydeligvis mange som synes det er greit å legge ut varer uten pris spesifisert. Jeg følger ganske mange utenlandske bruktmarkeder, og kan ikke huske å ha sett noen annonse uten pris oppgitt - på flere, f.eks. hifiwigwam, er det mot reglene å legge ut annonser uten oppgitt pris...
Nå er det antageligvis slik - i hvert fall er det slik for meg - at de som legger ut en annonse, legger den ut for å ivareta sine egne interesser. De har ett eller annet de skal selge - eller kjøpe. De legger opp sin strategi og formulerer annonsen for å komme best mulig ut av det. En og annen annonsør - ikke spesielt mange, synes jeg - satser på en "ta kontakt" annonse. Det er deres valg. Kan hende vurderer de feil - men det er jo deres problem. De - og i hvert fall ikke jeg - er ikke spesielt opptatt av dine reaksjoner på annonsen. Det er ditt problem.
Nei, det ser ut som det er få som bruker "ta kontakt" nå. Utformingen av annonseformularet må kanskje ta noe av skylden for at det har vært brukt såpass ofte, at muligheten til å velge ta kontakt i det hele tatt finnes.

Forøvrig sliter jeg fremdeles med å forstå hvorfor noen velger å ikke ta kontakt om objekter de kunne tenke seg å kjøpe, rett og slett fordi det står "Ta kontakt".
Jeg kunne forstått det hvis det i en, vel, kontaktannonse, sto "Pris: Ta kontakt". Da hadde nok også jeg tatt en tur i tenkeboksen.
Kanskje det er så enkelt som at det for noen blant oss (mao. undertegnede) ikke er avgjørende å spare den siste kronen, så lenge selger fremstår som en ok, "no-nonsense" person som har bestemt seg for hva han er villig til å selge for, og som også ønsker å få handelen unna uten omveier, bortforklaringer og pruting. At jeg har lyst på en vare betyr ikke at det er avgjørende for meg å få akkurat den som varen selgeren med "ta kontakt"-annonse her har lagt ut, der og da. Følger man med og er innstilt på å betale markedspris, så tar det ikke lang tid før tilsvarende vare dukker opp hos en annen selger, her eller et annet sted, og som gir et mer seriøst inntrykk i mine øyne.
Men det finner du jo ikke ut med mindre du tar kontakt med vedkommende.
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
Nei, det ser ut som det er få som bruker "ta kontakt" nå. Utformingen av annonseformularet må kanskje ta noe av skylden for at det har vært brukt såpass ofte, at muligheten til å velge ta kontakt i det hele tatt finnes.

Forøvrig sliter jeg fremdeles med å forstå hvorfor noen velger å ikke ta kontakt om objekter de kunne tenke seg å kjøpe, rett og slett fordi det står "Ta kontakt".
Jeg kunne forstått det hvis det i en, vel, kontaktannonse, sto "Pris: Ta kontakt". Da hadde nok også jeg tatt en tur i tenkeboksen.
Kanskje det er så enkelt som at det for noen blant oss (mao. undertegnede) ikke er avgjørende å spare den siste kronen, så lenge selger fremstår som en ok, "no-nonsense" person som har bestemt seg for hva han er villig til å selge for, og som også ønsker å få handelen unna uten omveier, bortforklaringer og pruting. At jeg har lyst på en vare betyr ikke at det er avgjørende for meg å få akkurat den som varen selgeren med "ta kontakt"-annonse her har lagt ut, der og da. Følger man med og er innstilt på å betale markedspris, så tar det ikke lang tid før tilsvarende vare dukker opp hos en annen selger, her eller et annet sted, og som gir et mer seriøst inntrykk i mine øyne.
Men det finner du jo ikke ut med mindre du tar kontakt med vedkommende.
Med mindre det at han har lagt ut en "ta kontakt"-annonse i seg selv signaliserer at det er en selger jeg ikke ønsker å ha noe med å gjøre forretningsmessig, hvilket er tilfellet for meg... De få gangene jeg tok kontakt (for mange år siden), så var det tydeligvis påkrevd med en salgstale hvor det ble beskrevet hvor fortreffelig varen ville passe for mine behov osv., samt etter høflige avslag, gjentatte oppringninger med tilbud om salg til en lavere pris enn opprinnelig tilbudt.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nei, det ser ut som det er få som bruker "ta kontakt" nå. Utformingen av annonseformularet må kanskje ta noe av skylden for at det har vært brukt såpass ofte, at muligheten til å velge ta kontakt i det hele tatt finnes.

Forøvrig sliter jeg fremdeles med å forstå hvorfor noen velger å ikke ta kontakt om objekter de kunne tenke seg å kjøpe, rett og slett fordi det står "Ta kontakt".
Jeg kunne forstått det hvis det i en, vel, kontaktannonse, sto "Pris: Ta kontakt". Da hadde nok også jeg tatt en tur i tenkeboksen.
Kanskje det er så enkelt som at det for noen blant oss (mao. undertegnede) ikke er avgjørende å spare den siste kronen, så lenge selger fremstår som en ok, "no-nonsense" person som har bestemt seg for hva han er villig til å selge for, og som også ønsker å få handelen unna uten omveier, bortforklaringer og pruting. At jeg har lyst på en vare betyr ikke at det er avgjørende for meg å få akkurat den som varen selgeren med "ta kontakt"-annonse her har lagt ut, der og da. Følger man med og er innstilt på å betale markedspris, så tar det ikke lang tid før tilsvarende vare dukker opp hos en annen selger, her eller et annet sted, og som gir et mer seriøst inntrykk i mine øyne.
Men det finner du jo ikke ut med mindre du tar kontakt med vedkommende.
Med mindre det at han har lagt ut en "ta kontakt"-annonse i seg selv signaliserer at det er en selger jeg ikke ønsker å ha noe med å gjøre forretningsmessig, hvilket er tilfellet for meg... De få gangene jeg tok kontakt (for mange år siden), så var det tydeligvis påkrevd med en salgstale hvor det ble beskrevet hvor fortreffelig varen ville passe for mine behov osv., samt etter høflige avslag, gjentatte oppringninger med tilbud om salg til en lavere pris enn opprinnelig tilbudt.
Jeg må få lov til å gjenta begrepet selvhøytidelig. Men ok, jeg ser at vi nok ikke blir enige, så jeg skal holde meg unna, inntil jeg eventuelt finner ut at jeg ikke lenger skal holde meg unna.
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
Men det finner du jo ikke ut med mindre du tar kontakt med vedkommende.
Med mindre det at han har lagt ut en "ta kontakt"-annonse i seg selv signaliserer at det er en selger jeg ikke ønsker å ha noe med å gjøre forretningsmessig, hvilket er tilfellet for meg... De få gangene jeg tok kontakt (for mange år siden), så var det tydeligvis påkrevd med en salgstale hvor det ble beskrevet hvor fortreffelig varen ville passe for mine behov osv., samt etter høflige avslag, gjentatte oppringninger med tilbud om salg til en lavere pris enn opprinnelig tilbudt.
Jeg må få lov til å gjenta begrepet selvhøytidelig. Men ok, jeg ser at vi nok ikke blir enige, så jeg skal holde meg unna, inntil jeg eventuelt finner ut at jeg ikke lenger skal holde meg unna.
Om du synes det er konstruktivt å slenge rundt deg med tilfeldige negative karakteristikker får være din sak. Selv sliter jeg med å skjønne at "selvhøytidelig" kan være en treffende karakterisering av det jeg her har gitt uttrykk for. "Selvhøytidelig" innebærer vel som oftest at man tar seg selv for alvorlig, at man mangler evne til å le av seg selv, eller mer uformelt, at man er arrogant. Det er ikke lett å skjønne hvordan det at man velger å ignorere "ta kontakt"-annonser impliserer "selvhøytidelighet" dersom man vet hva ordet betyr...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det blir jo litt bakvendt - men det er kan hende sånn der er:

Setter man inn en annonse med en fast pris, som i utgangspunktet skal tiltrekke seg den ENE seriøse interessenten som kjøper uten noen om og men - og utelukke alle andre - får man alle slags henvendelser. Fra dem som ikke er interessert i å kjøpe. Fra dem som ikke liker prisen. Fra dem som bare vil ha kontakt - prate litt etc.

Setter man derimot inn en annonse med ta-kontakt, som i utgangspunktet skal åpne for en stri strøm av kontaktsøkende interessenter, kan man risikere å bli sittende der uten en eneste henvendelse.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Å oppgi pris i annonsen kan i noen tilfeller være et tveegget sverd. Nylig så jeg en annonse hvor den oppgitte prisen var så nær opptil oppgitt nypris at jeg hadde mistet enhver interesse jeg måtte hatt. Da hadde jeg nok heller henvendt meg til en forhandler for å se om nyprisen var prutelig.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Å oppgi pris i annonsen kan i noen tilfeller være et tveegget sverd. Nylig så jeg en annonse hvor den oppgitte prisen var så nær opptil oppgitt nypris at jeg hadde mistet enhver interesse jeg måtte hatt. Da hadde jeg nok heller henvendt meg til en forhandler for å se om nyprisen var prutelig.
Når jeg ser på biler og motorsykler på finn, lurer jeg av og til på om det er sølvtøy noen forsøker å selge, ikke kjøretøy :)
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
Å oppgi pris i annonsen kan i noen tilfeller være et tveegget sverd. Nylig så jeg en annonse hvor den oppgitte prisen var så nær opptil oppgitt nypris at jeg hadde mistet enhver interesse jeg måtte hatt. Da hadde jeg nok heller henvendt meg til en forhandler for å se om nyprisen var prutelig.
Enig, men det fine med den typen annonser er at man finner ut at selger har urealistiske forventninger uten unødig innsats.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Jeg har kjøpt og solgt en god del gjennom tiden.
Når jeg kjøper noe vil jeg vite pris.
Grunnen til dette er at jeg først ser hva som finnes i lommeboka
og så ser jeg på prisen til det jeg ønsker meg.
Er det nok penger i lommeboka er saken grei.
Er det ikke så er i og for seg også greit.
Men når det ikke står pris i annonsen så kan jeg ikke vite.
Ta kontakt er sikkert bra. Men har jeg for lite penger så kaster jeg
bort både selgers og min egen tid.
Det er nå slik det fungerer i min enkle verden.
Mvh
Lasse :)
 
  • Liker
Reaksjoner: SRM

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har kjøpt og solgt en god del gjennom tiden.
Når jeg kjøper noe vil jeg vite pris.
Grunnen til dette er at jeg først ser hva som finnes i lommeboka
og så ser jeg på prisen til det jeg ønsker meg.
Er det nok penger i lommeboka er saken grei.
Er det ikke så er i og for seg også greit.
Men når det ikke står pris i annonsen så kan jeg ikke vite.
Ta kontakt er sikkert bra. Men har jeg for lite penger så kaster jeg
bort både selgers og min egen tid.
Det er nå slik det fungerer i min enkle verden.
Mvh
Lasse :)
Jeg skjønner poenget ditt - men en som ber om at man tar kontakt, er for såvidt innstilt på at han kaster bort tiden sin. Det er et valg han har gjort - muligens dumt av ham, men det får nå stå sin prøve.

Er man litt forberedt når man tar kontakt med en slik selger - at man f.eks. har googlet litt på bruktpriser på det aktuelle produktet - kan man starte med at "jeg har bare x kroner (hvor x er LANGT mindre enn det man har googlet seg til), men kunne godt tenke meg å kjøpe". Og har man litt flaks, har selgeren ikke så mange alternativer - nettopp fordi han har valgt å gå ut med "ta kontakt" - og man får kjøpt til en hyggelig pris.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Å oppgi pris i annonsen kan i noen tilfeller være et tveegget sverd. Nylig så jeg en annonse hvor den oppgitte prisen var så nær opptil oppgitt nypris at jeg hadde mistet enhver interesse jeg måtte hatt. Da hadde jeg nok heller henvendt meg til en forhandler for å se om nyprisen var prutelig.
Enig, men det fine med den typen annonser er at man finner ut at selger har urealistiske forventninger uten unødig innsats.
Joda, ser den. Men hadde det vært et objekt jeg var interessert i, og prisen ikke hadde vært oppgitt, ville det krevet et minimum av innsats fra min side å rette en henvendelse til selger. Hadde jeg blitt nysgjerrig, ville ikke manglende pris hindret meg i å ta kontakt. Men det er nå meg.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.468
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Har de kontakt-vansker? kontakt oss!

Mvh.
SAL
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har de kontakt-vansker? kontakt oss!

Mvh.
SAL
Du skulle ha lagt ut en fast pris. Da hadde du fått mer enn nok henvendelser. Med bare "kontakt oss" blir du nok sittende der mutters alene.
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Det florerer jo med annonser av typen "ta kontakt for kr xx/(velg passende tidsenhet), men fideliteten er neppe særlig høy i disse.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Hvis jeg ser ta kontakt, så tenker jeg instinktivt drit & dra. Jegt ser ikke en eneste god grunn til å la være å oppgi pris.
 
Topp Bunn