Irriterende pris på torget- TA KONTAKT!!

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
"Ikke ta kontakt" stemmer jeg for, så unngår man kanskje alt det unødvendige pjattet på telefon med alle de som egentlig bare er ute etter å prate og høste erfaringer, ikke kjøpe. Dersom jeg skriver at produktet er strøkent, pris, alder og at jeg har kvittering og originalembalasje så er det ikke mer å tilføre dersom man uansett har bestemt seg for dette produktet. Avtale om pris og sending/henting kan løses asynkront iog effektivt på epost, kort og konsist.
Kanskje greit å ikke være altfor aktiv på torget om dette er tilnærmingen.
Mange produktet koster veldig mye penger og jeg skjønner at mange kjøpere vil ha litt kontakt med og bli trygg på selger før handel fullføres.

Ellers unngår man vel greit telefonsamtaler om man ikke oppgir nummeret i annonsen.
Hvis du leser innlegget mitt ordentlig så ser du at jeg snakket om de som bruker salgsannonsen som et påskudd for hifi-prat, eller enda verre, forsøke salg av egne produkter. Snakker vi om en person som står klar med pengesekken og kun ønsker å snakke med meg for å bli litt tryggere på handelen så er det selvsagt helt i orden å ringe. Hvis denne personen imidlertid ønsker å snakke med meg for å bli overbevist om at dette er et lydmessig lurt kjøp så kan han la være å løfte av røret. Jeg er kun interessert i samtaler med folk som har bestemt seg, ikke nølere som aldri får ut fingeren.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
"Ikke ta kontakt" stemmer jeg for, så unngår man kanskje alt det unødvendige pjattet på telefon med alle de som egentlig bare er ute etter å prate og høste erfaringer, ikke kjøpe. Dersom jeg skriver at produktet er strøkent, pris, alder og at jeg har kvittering og originalembalasje så er det ikke mer å tilføre dersom man uansett har bestemt seg for dette produktet. Avtale om pris og sending/henting kan løses asynkront iog effektivt på epost, kort og konsist.
Kanskje greit å ikke være altfor aktiv på torget om dette er tilnærmingen.
Mange produktet koster veldig mye penger og jeg skjønner at mange kjøpere vil ha litt kontakt med og bli trygg på selger før handel fullføres.

Ellers unngår man vel greit telefonsamtaler om man ikke oppgir nummeret i annonsen.
Hvis du leser innlegget mitt ordentlig så ser du at jeg snakket om de som bruker salgsannonsen som et påskudd for hifi-prat, eller enda verre, forsøke salg av egne produkter. Snakker vi om en person som står klar med pengesekken og kun ønsker å snakke med meg for å bli litt tryggere på handelen så er det selvsagt helt i orden å ringe. Hvis denne personen imidlertid ønsker å snakke med meg for å bli overbevist om at dette er et lydmessig lurt kjøp så kan han la være å løfte av røret. Jeg er kun interessert i samtaler med folk som har bestemt seg, ikke nølere som aldri får ut fingeren.
Jeg er enig. Ønsker jeg lange samtaler om været o.l setter jeg inn en kontaktannonse..
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Hvis denne personen imidlertid ønsker å snakke med meg for å bli overbevist om at dette er et lydmessig lurt kjøp så kan han la være å løfte av røret.
Dette er en smart holdning - hvis man IKKE har lyst på salg. Jeg synes det er et minimum av høflighet og en uskreven "plikt", å svare på spørsmål om det man annonserer. Er det en person som er på vippen, kan man meget vel hanke inn et salg ved å fremlegge det som er positivt med det som skal selges.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Mange (noen få?)* tullebukker her i denne tråden. Dere har ingen aning om hvor mange som ringer og begynner med å skryte av sitt eget stereoanlegg, og har ingen intensjon om å kjøpe noe som helst. Jeg mistenker at mange som har ordlagt seg i denne tråden er de skyldige. Ofte når jeg spør om 'nickname' på hifisentralen så blir jeg møtt med taushet, LOL

* personangrep dette og?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hvis denne personen imidlertid ønsker å snakke med meg for å bli overbevist om at dette er et lydmessig lurt kjøp så kan han la være å løfte av røret.
Dette er en smart holdning - hvis man IKKE har lyst på salg. Jeg synes det er et minimum av høflighet og en uskreven "plikt", å svare på spørsmål om det man annonserer. Er det en person som er på vippen, kan man meget vel hanke inn et salg ved å fremlegge det som er positivt med det som skal selges.
Selvfølgelig er jeg høflig og serviceinnstilt når noen ringer når jeg selger noe, siden jeg også regner dette som god folkeskikk (det er etter min mening i den andre enden det er noen mangler). Det er nettopp derfor dette er noe jeg regner som unødvendig bryderi. Hadde jeg vært frekk/tøff nok til å bare sage av samtalen med en gang det bærer av sted på en måte som ikke er rettet mot direkte salg så hadde dette vært mye greiere. Men det har jeg altså ikke hjerte til å gjøre i praksis.

Jeg har forøvrig ingen plikter overhode når det gjelder serviceinnstilthet som privat selger av hifiutstyr. Jeg driver ikke butikk, trenger ikke å tenke på å ha et så positivt rykte som overhodet mulig for å optimalisere øvrig salg i fremtiden og har ikke et kremmersk gen i hele kroppen. Jeg forbeholder meg også retten til å ikke selge noe til en person, ene og alene fordi jeg ikke liker oppførselen til denne personen i den innledende kontakten. De som typisk starter samtalen med å rakke ned på produktet og etterpå tilby et skambud, selvsagt uten å innse ironien i at de ønsker å kjøpe dette dårlige produktet, får f.eks et høflig men bestemt svar om at de ikke er aktuelle som kjøpere, selv om de endrer mening og tilbyr en rimelig pris.

Til gjengjeld er jeg meget tydelig på mine plikter i det et salg er avtalt, og derfor vil alle kjøp av meg selvsagt eksekveres raskt og effektivt akkurat som avtalt, med kvitteringer og alt på plass, gjerne oversendt i digitalt innscannet form på forhånd slik at man vet hva man får uten å møte opp og få høre at "jeg trodde jeg hadde kvitteringen når jeg la ut annonsen, men nå har kvitteringen forsvunnet" og senere viser det seg at man har kjøpt et parallellimportert produkt med "special price for you". Kort sagt de tingene jeg mener faktisk betyr noe ved brukthandel av utstyr, og dette er også de eneste tingene jeg legger vekt på selv når jeg handler av andre.

Det å drive med kundeveiledning, vill synsing om lydkvalitet og generelt jatte med på alt som sies, uansett hvor uenig man er, og kun for å generere salg, kan de som lever av dette styre med.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Og når det gjelder "Ta kontakt" så bør det ikke komme som en overraskelse på noen at dette er annonser som ignoreres før overskriften er lest ferdig, og jeg vil aldri ta kontakt selv om det er et produkt jeg ønsker meg siden "ta kontakt" for meg virker å innby til mer styr enn nødvendig, og gjerne også involverer forsøk på mersalg, ågerpris, manglende dokumentasjon eller annen suspekt aktivitet. I tillegg er det det prinsipielle rundt det at alle annonser som ikke har en prisantydning er "retarded by default" på en bruktbørs. Eneste unntak må være noe skikkelig unik vintage som kun har en verdi for akkurat den rette personen, og denne verdien er kanskje ikke så lett å forutsi på forhånd.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Det ytterste lavmål er når det selges rimelige produkter det atpåtil finnes flere av på børsen til prisen : ta kontakt !
For det meste produkter det er veldig lett å sette en bruktpris på.

Skummer glatt over "ta kontakt" annonser !!
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
For å gjenta, dersom man forteller prisen og i tillegg skriver telefonnummer og gjerne navn i annonsen er det større sansynlighet for at man får solgt produktet. Har jobbet med markedsføring i snart 25 år. Forstår ikke at det kan være så vanskelig. Man trenger ikke mastergrad fra universitetet (eller å lese Kotler) for å forstå at TYDELIGHET og TILGJENGELIGHET er svært viktige suksessfaktorer i salg. Dersom noen tviholder på retten til å underinformere eller gjøre seg kostbar i en salgsprosess så er jo det et valg og, et temmelig underlig valg spør dere meg??
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det som blir litt glømt her,er at det alltid finst folk som ikkje har holdt på med hobbyen lenge,og derav ikkje har heilt kontroll på verdi,og formulering av annonse.
Eg har solgt og kjøpt eindel produkter,og kun fått i retur ein gang,handel går altså stort sett alltid heilt fint.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For å gjenta, dersom man forteller prisen og i tillegg skriver telefonnummer og gjerne navn i annonsen er det større sansynlighet for at man får solgt produktet. Har jobbet med markedsføring i snart 25 år. Forstår ikke at det kan være så vanskelig. Man trenger ikke mastergrad fra universitetet (eller å lese Kotler) for å forstå at TYDELIGHET og TILGJENGELIGHET er svært viktige suksessfaktorer i salg. Dersom noen tviholder på retten til å underinformere eller gjøre seg kostbar i en salgsprosess så er jo det et valg og, et temmelig underlig valg spør dere meg??
Ikke så underlig, spør du meg.

I starten var jeg åpen med både telefonnummer og e-postadresse i mine annonser, men erfarte fort at det ikke var noe som passet meg. Telefoner på til dels ganske upassende tidspunkter - sen kveldstid o.s.v. Pluss at en plutselig strøm av telefoner alltid vekket konas mistanker om at det var noe hifi-greier på gang igjen - for ørtende gang.

Jeg erfarte også at jeg utgangspunktget foretrekker å handle med registrerte medlemmer av HFS - gjerne aktive medlemmer med i hvert fall ett og annet innlegg på samvittigheten - og da er det greit å starte via PM. Lettere å danne seg et inntrykk av hvem man har å gjøre med. Så kan man ta det videre via telefon og e-post hvis det er behov for det.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Man har da gjerne kjøpt produktet man annonserer tidligere og kjenner derfor ca nyprisverdien?? Hvis man ikke har det, og ikke har kvittering, og bare har "kommet over" noe gratis på dynga eller stjelt noe, så bør dette gjøres krystallklart i annonsen.

Den eneste rasjonelle grunnen til ikke å sette pris på normale standardprodukter er fordi det er snusk i vente!

Man trenger null erfaring for å kikke på et par andre tilsvarende annonser for å finne ut en slags gjengs oppfatning av realistisk prisnivå. Legger man seg for høyt er det uansett ingen som biter på og man senker bare prisen når annonsen fornyes.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Hvis du leser innlegget mitt ordentlig så ser du at jeg snakket om de som bruker salgsannonsen som et påskudd for hifi-prat, eller enda verre, forsøke salg av egne produkter. Snakker vi om en person som står klar med pengesekken og kun ønsker å snakke med meg for å bli litt tryggere på handelen så er det selvsagt helt i orden å ringe. Hvis denne personen imidlertid ønsker å snakke med meg for å bli overbevist om at dette er et lydmessig lurt kjøp så kan han la være å løfte av røret. Jeg er kun interessert i samtaler med folk som har bestemt seg, ikke nølere som aldri får ut fingeren.
Helt enig med deg Marsboer.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Vanlig god folkeskikk hjelper, men det jeg ofte opplevde som fotopusher for mange år siden, teknisk opptatte "menn" er overrepresentert i kategorien "mangler totalt sosiale antenner og inteligens". Med det som resultat at overskuddslageret med lyd og fotoutstyr hoper seg opp i heimen. Gidder rett og slett ikke forholde meg til så mye mentalt ustabil "bambus". :p
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
"mangler totalt sosiale antenner og inteligens".
Nå trenger man selvsagt ikke å tilhøre kategorien "teknisk nerd" for å få dette stemplet. Det finnes jo levende eksempler på meget intellektuelt skarpe professorer ved landets universiteteter som så absolutt mangler både sosiale antenner og sosial inteligens. Ja, en kan nesten få intrykk av at begrepet "sosiale antenner" er mer noe som hører til oppe på hustakene eller på bilen (for å få inn radioen) enn Human Know-How...
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
For å gjenta, dersom man forteller prisen og i tillegg skriver telefonnummer og gjerne navn i annonsen er det større sansynlighet for at man får solgt produktet. Har jobbet med markedsføring i snart 25 år. Forstår ikke at det kan være så vanskelig. Man trenger ikke mastergrad fra universitetet (eller å lese Kotler) for å forstå at TYDELIGHET og TILGJENGELIGHET er svært viktige suksessfaktorer i salg. Dersom noen tviholder på retten til å underinformere eller gjøre seg kostbar i en salgsprosess så er jo det et valg og, et temmelig underlig valg spør dere meg??
Man bør være litt forsiktig med å legge ut tlf og fullt navn åpent tilgjengelig på nett. De beste crawlerne klarer ofte å koble forskjellige nick som er dine til deg som person på tvers av forskjellige forum basert på oppførsel, poster til vennekrets osv. Personlig så kan jeg godt ta en handel over tlf, men så lenge jeg handler på sentralen så ønsker jeg at det starter med en PM slik at kun medlemmer kan ta kontakt. Dersom de ønsker å ta det over tlf eller sms så kan de legge ved tlf og forespørre at man tar handelen over tlf/sms.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Bare Ta Kontakt,og vurderes solgt, uten å i det hele tatt nevne en prisantydning er det samme som at jeg aldri kommer til å ta kontakt! Dette kunne lett ha vært ungått ved å bare sette en sannsynlig minstepris,og "bud ønskes".
Hele torget ser ut til å ende opp i en sekk der alle ønsker å få alle andre til å tro at de selger noe så vanvittig eksklusivt at pris ikke er noe å snakke om! Om det irriterer? JA!
 

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2012
Innlegg
2.266
Antall liker
280
Torget vurderinger
0
Jeg tar heller aldri kontakt hvis det ikke står pris, går automatisk ut i fra at de vil ha for mye enn hva produktet egentlig er verdt.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg tar heller aldri kontakt hvis det ikke står pris, går automatisk ut i fra at de vil ha for mye enn hva produktet egentlig er verdt.
Antageligvis ikke alltid like lurt....... Jeg har svart på en del slike ta-kontakt-annonser - og det er jo en glimrende anledning til å jekke ned eventuelle prisforventninger med et knock-out-motbud. Og hvis det er slik at de fleste gjør som du gjør, har ikke selgeren så mange potensielle kjøpere på banen som han ellers ville ha hatt. Og da blir knock-out'en desto mer effektiv.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg ser jo resonnementet til dem som ikke svarer på annonser som ikke inneholder noe om pris. Kanskje muligheten til å velge "Ta kontakt" har noe av skylden? Noen velger forøvrig "Ta kontakt" og skriver likevel en pris i selve teksten. Sikkert til ergrelse for dem som av prinsipp ikke vurderer "Ta kontakt"-annonsene. ;)
Og så har vi dem som inviterer til bud og skriver "skambud ignoreres" uten så mye som å antyde hva selger har tenkt seg.

Men igjen, hvis objektet ellers ser interessant ut, sliter jeg litt med å forstå hvorfor det skal være så absolutt utelukket å sende PM, en SMS, eller, gudhjelpemeg ringe, for å finne ut litt mer om pris.
Hvis jeg ser et interessant objekt for salg, uten oppgitt pris, koster det meg svært lite å kontakte selger, gjerne på telefon. Og etter litt småprat hvor vi prøver å bli enige om det regner ute eller ikke, ville jeg spørre om hva selger hadde tenkt seg prismessig. Hvis han f.eks. er trønder, svarer han gjerne med et motspørsmål "Hva hadde du tenkt deg da?". Steinars toleranse er ikke uten grenser, så i et slikt tilfelle ville jeg antagelig mistet noe av interessen og avsluttet samtalen. I en slik sammenheng er det selger som har tatt et initiativ ved å legge ut en objekt for salg, og jeg vil tro at vedkommende har dannet seg en oppfatning om hvilken pris han vil ha.

Men da har jeg i det minste forsøkt!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det burde vært et premiss å oppgi pris for å i det hele tatt få legge ut annonse!
Jeg mener at folk må få skrive annonsene sine akkurat slik som de mener paser best for dem - såfremt annonsene ikke farer med uetterretteligheter og fusk og fanteri. Hvis annonsene ikke virker - vel, det blir jo deres problem. Og hvis annonsene virker, er det heller ikke noe problem.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Jeg må beklage , men jeg har en annonse gående her som desverre ble misforstått . Jeg hadde satt en "fiktiv" pris.... Annonsen er nå forandret til : Ta kontakt . Jeg tar dette til etterettning ....
 
Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.554
Antall liker
7.061
Det burde vært et premiss å oppgi pris for å i det hele tatt få legge ut annonse!
Jeg mener at folk må få skrive annonsene sine akkurat slik som de mener paser best for dem - såfremt annonsene ikke farer med uetterretteligheter og fusk og fanteri. Hvis annonsene ikke virker - vel, det blir jo deres problem. Og hvis annonsene virker, er det heller ikke noe problem.
Presis.

Med flere måneders mellomrom la jeg for to år siden ut to identiske høyttalerkabler (da jeg trodde det ene settet hadde gått tapt under flytting). Disse hadde jeg kjøpt nye to år tidligere, og var av et merke og modell som man ser relativt ofte på Børsen.

Første gang jeg la ut en annonse hadde jeg sjekket tilsvarende annonser (som varierte fra 2.200 til 2.600) og oppga en minstepris på 2.000 eller bud. Etter to dager var fasiten at blant de rundt 40 epostene jeg hadde fått var den store andel dekksparking (noen argumenterte forsøksvis også for at siden det ikke er forskjell på kabler så var det ingen grunn til å ta mer enn noen hundrelapper for dem). En jeg fortsatt husker var denne lille perlen "jeg har akkurat vært i Syden så jeg har ikke så mye penger nå, er det greit med 500 hvis jeg henter i kveld?". 40 eposter og ikke et eneste konkret bud selv om det lå tre andre identiske kabelsett til høyere pris ute samtidig. De fleste var åpenbart mindre interessert i selve kablene enn hvor billig de kunne få dem. Til slutt fikk jeg tross alt et bud på 2.000 og solgte dem i det som var en ryddig og grei handel med en hyggelig kjøper.

Neste gang la jeg par to ut med likelydende beskrivelse men med "Ta kontakt". Den første dagen fikk jeg vel bare en tre-fire eposter men hvorav alle syntes å være oppriktig interessert i kjøp. En av dem sa han var rede til å betale 2.400 kroner for dem uten en gang å spørre hvor mye jeg forlangte. Jeg svarte tilbake at dette naturligvis var greit, handel gjort, og jeg informerte de andre interessentene om dette. Kjøper var forøvrig en jeg på et senere tidspunkt endte opp med å kjøpe en DAC av, også denne i en annonse med "Ta kontakt".

Så ja, uten pris så får man bare en brøkdel så mange henvendelser. Mange ignorerer åpenbart annonser uten oppgitt pris, og selger ender derfor opp med å begrense eget potensielt marked. Men for egen del så sparte jeg meg selv mye tid og unødvendig irritasjon sammenliknet med all dekksparkingen jeg opplevde første gang (pluss en 500-lapp som ekstrabonus).
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg ser ikke på annonser uten pris, anlegg som bil osv..
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Det burde vært et premiss å oppgi pris for å i det hele tatt få legge ut annonse!
Jeg mener at folk må få skrive annonsene sine akkurat slik som de mener paser best for dem - såfremt annonsene ikke farer med uetterretteligheter og fusk og fanteri. Hvis annonsene ikke virker - vel, det blir jo deres problem. Og hvis annonsene virker, er det heller ikke noe problem.
Selvfølgelig må må folk få legge ut annonser som de vil, jeg sier bare at en pris gjør det lettere å selge varen. Your call.
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
om noen ser en vare de virkelig kunne tenke seg å kjøpe, tar de kontakt,uansett pris eller ikke ...
Jeg har flere ganger her sett varer som jeg ville kjøpt for rett pris, men hvor jeg av prinsipp ikke har tatt kontakt fordi det ikke var gitt prisant...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
om noen ser en vare de virkelig kunne tenke seg å kjøpe, tar de kontakt,uansett pris eller ikke ...
Jeg har flere ganger her sett varer som jeg ville kjøpt for rett pris, men hvor jeg av prinsipp ikke har tatt kontakt fordi det ikke var gitt prisant...
Så du kunne godt tenkt deg å kjøpe for "rett pris", men lot være fordi annonsen ikke var utformet etter ditt ønske? "Rett pris" kan tyde på at du hadde en idé om hva du kunne tenke deg å betale, men neida. Annonsen var ikke etter din smak.

Der ser man hva prinsipprytteri kan føre til. Makan til selvhøytidelighet! :(
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
om noen ser en vare de virkelig kunne tenke seg å kjøpe, tar de kontakt,uansett pris eller ikke ...
Jeg har flere ganger her sett varer som jeg ville kjøpt for rett pris, men hvor jeg av prinsipp ikke har tatt kontakt fordi det ikke var gitt prisant...
Så du kunne godt tenkt deg å kjøpe for "rett pris", men lot være fordi annonsen ikke var utformet etter ditt ønske? "Rett pris" kan tyde på at du hadde en idé om hva du kunne tenke deg å betale, men neida. Annonsen var ikke etter din smak.

Der ser man hva prinsipprytteri kan føre til. Makan til selvhøytidelighet! :(
Jeg synes ikke selvhøytidelighet er en treffende karakteristikk. Det er en ærlig sak å legge ut annonse uten pris. Det bør være en like ærlig sak å ikke ta kontakt. Jeg liker det enkelt og greit, og med minst mulig forhandlinger. Ser jeg en pris på noe jeg har lyst på som jeg mener er noenlunde markedsmessig så tar jeg kontakt og sier jeg kjøper til oppgitt pris, forutsatt at jeg får betryggende svar mht tilstand, frakt og ev. demo. Ellers har jeg ingen problemer med å hoppe over annonsen, og heller kjøpe i utlandet (på samme premisser), hvor man stort sett kan finne varen til en lavere pris uansett om man har litt tålmodighet, selv når frakt og moms inkluderes. Til orientering så mener jeg for øvrig at markedsmessig pris ligger på 50 % av "villedende" for kurante varer, lavere om de er mindre kurante eller tilstanden ikke er topp, litt høyere hvis det er svært ettertraktede produkter eller det selges som demo fra forhandler med garanti. Jeg ser ingen grunn til å gå inn i forhandlinger med selgere som har et annet syn på hva som vil være markedspris, eller dersom pris ikke er oppgitt, og det dermed presumptivt legges opp til kaste bort tid og innsats på å forhandle seg frem til markedspris. Det kan unntaksvis være aktuelt å forhandle dersom det vil være aktuelt å diskutere mulig innbytte. Jeg kan for ordens skyld nevne at jeg har betalt prisforlangende for alt jeg har kjøpt på sentralen, og at det bare har vært frakt som unntaksvis har vært aktuelt å diskutere. Rett frem selger = rett frem kjøper...
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
En sjelden gang er jeg ute etter noen helt spesiellt og hvis det dukker opp på torget tar jeg kontakt uansett, rett og slett fordi det ikke ofte er å se for slag. Som regel er produktene på torget en gjenganger og prisantydning er avgjørende for om jeg tar kontakt. Når jeg er innom bruktbørsen er det mest fordi jeg er nysgjerrig på hva som ligger for salg, og ofte kan det ende med et raskt impulskjøp. Annonser uten pris er da helt uten interesse og blir oversett.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Står det ikke pris, blir jeg usikker. Da vil jeg kun ta kontakt dersom jeg føler at jeg har kontroll på hvor mye produktet normalt koster.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Jeg har ikke noe problem med å ta kontakt hvis det er noe jeg aktivt ser etter men for min del er det lite sannsynlig med impulskjøp hvis det ikke er oppgitt pris i annonsen.
Hvis/når jeg tar kontakt for pris så forventer jeg en pris, ikke "hva kan du tenke deg å gi?". Hvis sistnevnte spørsmål dukker opp som svar så ser jeg på det som fisking etter hvor godt jeg kjenner markedet og et forsøk på å få overpris. Jeg vet stort sett alltid hva ting er verdt i markedet og det tror jeg gjelder mange her på sentralen så "hva vil du gi?" synes jeg er en dårlig strategi.
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
om noen ser en vare de virkelig kunne tenke seg å kjøpe, tar de kontakt,uansett pris eller ikke ...
Jeg har flere ganger her sett varer som jeg ville kjøpt for rett pris, men hvor jeg av prinsipp ikke har tatt kontakt fordi det ikke var gitt prisant...
Så du kunne godt tenkt deg å kjøpe for "rett pris", men lot være fordi annonsen ikke var utformet etter ditt ønske? "Rett pris" kan tyde på at du hadde en idé om hva du kunne tenke deg å betale, men neida. Annonsen var ikke etter din smak.

Der ser man hva prinsipprytteri kan føre til. Makan til selvhøytidelighet! :(
"Ta kontakt" er etter min erfaring (altså subjektivt, ikke skyt meg) ensbetydende med "Så dyrt som mulig", så det er jo ikke umulig at han brukte tiden sin på noe konstruktivt i stedet. Behøver ikke ha så mye med selvhøytideliget å gjøre. :p
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg tror hvordan man reagerer og agerer på salgs-annonser uten pris er veldig individuelt. Er man litt - kall det reservert/forsiktig/sjenert passer det kanskje best å slippe forhandlinger. En annonse med pris vil fange oppmerksomheten om det er et produkt man er ute etter og man kjøper uten særlig pruting og forhandlinger.

Så har du de som elsker å prate, er utadvendte og frempå. For dem vil jeg tro det er hipp som happ hvordan salgsformen er - de vil starte forhandlinger uansett. Jeg vil faktisk tro at selger får mer betalt av kjøpegruppen jeg nevner først her. Og et raskt salg uten diskusjoner og forhandlinger. Så mitt tips er: legg ut pris. Ser meg selv som tilhørende i den første gruppen :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
om noen ser en vare de virkelig kunne tenke seg å kjøpe, tar de kontakt,uansett pris eller ikke ...
Jeg har flere ganger her sett varer som jeg ville kjøpt for rett pris, men hvor jeg av prinsipp ikke har tatt kontakt fordi det ikke var gitt prisant...
Så du kunne godt tenkt deg å kjøpe for "rett pris", men lot være fordi annonsen ikke var utformet etter ditt ønske? "Rett pris" kan tyde på at du hadde en idé om hva du kunne tenke deg å betale, men neida. Annonsen var ikke etter din smak.

Der ser man hva prinsipprytteri kan føre til. Makan til selvhøytidelighet! :(
Jeg synes ikke selvhøytidelighet er en treffende karakteristikk. Det er en ærlig sak å legge ut annonse uten pris. Det bør være en like ærlig sak å ikke ta kontakt. Jeg liker det enkelt og greit, og med minst mulig forhandlinger. Ser jeg en pris på noe jeg har lyst på som jeg mener er noenlunde markedsmessig så tar jeg kontakt og sier jeg kjøper til oppgitt pris, forutsatt at jeg får betryggende svar mht tilstand, frakt og ev. demo. Ellers har jeg ingen problemer med å hoppe over annonsen, og heller kjøpe i utlandet (på samme premisser), hvor man stort sett kan finne varen til en lavere pris uansett om man har litt tålmodighet, selv når frakt og moms inkluderes. Til orientering så mener jeg for øvrig at markedsmessig pris ligger på 50 % av "villedende" for kurante varer, lavere om de er mindre kurante eller tilstanden ikke er topp, litt høyere hvis det er svært ettertraktede produkter eller det selges som demo fra forhandler med garanti. Jeg ser ingen grunn til å gå inn i forhandlinger med selgere som har et annet syn på hva som vil være markedspris, eller dersom pris ikke er oppgitt, og det dermed presumptivt legges opp til kaste bort tid og innsats på å forhandle seg frem til markedspris. Det kan unntaksvis være aktuelt å forhandle dersom det vil være aktuelt å diskutere mulig innbytte. Jeg kan for ordens skyld nevne at jeg har betalt prisforlangende for alt jeg har kjøpt på sentralen, og at det bare har vært frakt som unntaksvis har vært aktuelt å diskutere. Rett frem selger = rett frem kjøper...
Ja jeg ser jo poenget ditt. Men jeg klarer bare ikke å forstå at til tross for at salgsobjektet er interessant, som du, muligens, ville kjøpt for rett pris, hindrer dine prinsipper deg i å ta kontakt for å skaffe deg det. Prinsipper er sikkert fint, men her dreier det seg altså om noe så prosaisk som en hifi-komponent (får vi vel gå ut fra), ikke noe som vil ri din samvittighet som en mare resten av livet (får vi vel gå ut fra). Og fordi annonsen ikke er utformet slik du ønsker, les "ikke gitt prisantydning", lar du sjansen til å sikre deg et, etter din mening, interessant objekt, gå fra deg. Etter min mening er dette selvhøytidelighet, og jeg kommer til å fortsette å mene det.

Jøss, jeg går visst Gro Harlem Brundtland en høy gang med innskutte bisetninger.
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
Det er fasinerende at nordmenn (i hvert fall de jeg kjenner) foretrekker å gå i selvbetjent butikk og se på prislapper når de skal handle, og ikke er spesielt begeistret for utenlandske gatemarkeder, hvor det er "ta kontakt" og pruting som gjelder. Innen brukt hifi synes det å være omvendt - på norske bruktmarkeder er det tydeligvis mange som synes det er greit å legge ut varer uten pris spesifisert. Jeg følger ganske mange utenlandske bruktmarkeder, og kan ikke huske å ha sett noen annonse uten pris oppgitt - på flere, f.eks. hifiwigwam, er det mot reglene å legge ut annonser uten oppgitt pris...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er fasinerende at nordmenn (i hvert fall de jeg kjenner) foretrekker å gå i selvbetjent butikk og se på prislapper når de skal handle, og ikke er spesielt begeistret for utenlandske gatemarkeder, hvor det er "ta kontakt" og pruting som gjelder. Innen brukt hifi synes det å være omvendt - på norske bruktmarkeder er det tydeligvis mange som synes det er greit å legge ut varer uten pris spesifisert. Jeg følger ganske mange utenlandske bruktmarkeder, og kan ikke huske å ha sett noen annonse uten pris oppgitt - på flere, f.eks. hifiwigwam, er det mot reglene å legge ut annonser uten oppgitt pris...
Nå er det antageligvis slik - i hvert fall er det slik for meg - at de som legger ut en annonse, legger den ut for å ivareta sine egne interesser. De har ett eller annet de skal selge - eller kjøpe. De legger opp sin strategi og formulerer annonsen for å komme best mulig ut av det. En og annen annonsør - ikke spesielt mange, synes jeg - satser på en "ta kontakt" annonse. Det er deres valg. Kan hende vurderer de feil - men det er jo deres problem. De - og i hvert fall ikke jeg - er ikke spesielt opptatt av dine reaksjoner på annonsen. Det er ditt problem.
 

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Innlegg
70
Antall liker
14
Sted
Oslo
Det er fasinerende at nordmenn (i hvert fall de jeg kjenner) foretrekker å gå i selvbetjent butikk og se på prislapper når de skal handle, og ikke er spesielt begeistret for utenlandske gatemarkeder, hvor det er "ta kontakt" og pruting som gjelder. Innen brukt hifi synes det å være omvendt - på norske bruktmarkeder er det tydeligvis mange som synes det er greit å legge ut varer uten pris spesifisert. Jeg følger ganske mange utenlandske bruktmarkeder, og kan ikke huske å ha sett noen annonse uten pris oppgitt - på flere, f.eks. hifiwigwam, er det mot reglene å legge ut annonser uten oppgitt pris...
Nå er det antageligvis slik - i hvert fall er det slik for meg - at de som legger ut en annonse, legger den ut for å ivareta sine egne interesser. De har ett eller annet de skal selge - eller kjøpe. De legger opp sin strategi og formulerer annonsen for å komme best mulig ut av det. En og annen annonsør - ikke spesielt mange, synes jeg - satser på en "ta kontakt" annonse. Det er deres valg. Kan hende vurderer de feil - men det er jo deres problem. De - og i hvert fall ikke jeg - er ikke spesielt opptatt av dine reaksjoner på annonsen. Det er ditt problem.
Har jeg sagt at jeg har et problem??? :confused: - Jeg har sagt at det er en ærlig sak å legge ut "ta kontakt"-annonser, og at det er en ærlig sak å ignorere dem. For øvrig svarer jeg på nedlatende meldinger tidligere i tråden om at "alle tar kontakt...", og fiendtlige meldinger om at de som ikke gjør det er "selvhøytidelige". Om du "ikke er spesielt opptatt av" hva jeg gir uttrykk for at jeg mener eller har observert, eller ikke, på et erfarings- og meningsutvekslingsforum er meg for øvrig revnende likegyldig :( Hvorfor innbiller du deg at jeg henvender meg til folk som deg??? :confused:
 
Topp Bunn