Diverse Irriterende naturstridig råbra DAC/pre

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jepp. Tykke slakterfingre på en liten smarttelefon. :mad:
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Noen som har erfaringer med Teddydac. 10k omtrent tror jeg og får fin oppmerksomhet. Er omtrent det jeg er villig for en DAC, hovedsaklig fordi heller legger penger i vinyl, men også fordi jeg på noen områder tror det begrenset utbytte ved å doble innsatsen
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har sendt deg en pm Jorgen1.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Min mening er at det ikke er nødvendig å blakke seg på kjøp av dac. Har jo hørt MSB dac'er til flere hundre tusen, uten å dette av stolen. I mitt snevre univers så synes jeg min 8 kanals Aurora dac/pre til drøye 20k gir en utrolig mye større spilleglede. Men dette har nok med andre ting å gjøre - jeg legger det på kontoen for min innstilling til overpriset utstyr;)
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Mye det jeg tenker også. Spørsmålet jeg må finne ut litt mer om er i hvilken grad den jeg har nå er nok, Cambridge dacmagic plus, og hvor mye jeg legge inn av cash før point of diminishing return er bra nære. Tenker den jeg har er ganske nær en innstegs modell for folk som vil ha noe mer enn enkleste løsninger. Men å legge mer enn f.x. teddydac i DAC må bety at resten må være veldig mye mer bra først, spesielt når også glad i vinyl.

Retep, takker for PM og har lest mye om denne og høres veldig generøst ut. Se pm
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Min mening er at det ikke er nødvendig å blakke seg på kjøp av dac. Har jo hørt MSB dac'er til flere hundre tusen, uten å dette av stolen. I mitt snevre univers så synes jeg min 8 kanals Aurora dac/pre til drøye 20k gir en utrolig mye større spilleglede. Men dette har nok med andre ting å gjøre - jeg legger det på kontoen for min innstilling til overpriset utstyr;)
Aurora er en kurant dac det. Selv føler jeg at det ikke er mye å hente der akkurat.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Under kan man se en typisk overkill konstruksjon fra Accuphase. Jeg sier ingenting galt om Accuphase, jeg har 3 bokser med navnet deres på. Men kan en så gigantisk strømforsyning være nødvendig for en komponent som skal forvandle 1 og 0 til et analogt signal? Forståsegpåere må gjerne fortelle om gode grunner til det.
Dette er vel mye av den samme greia som når du finner gigantiske strømforsyninger i preamper. Man kan sikkert diskutere om det strengt talt er nødvendig, men en ting er jo sikkert: Ingen har tatt skade av litt overkill.
Jo, det blir unødvendig dyrt.
Når du skal ha poteter hjem fra butikken blir de ikke kjørt hjem en og en i en silkeforet kasse av polert teak på en vogn trukket av 8 hvite arabere.
Potetene hadde sikkert ikke tatt skade av det, men det er helt unødvendig(=gir INGEN YTTERLIGERE FORDELER), derfor avstår vi.
:)

Dette er typisk for analyser ingeniører er trent til å gjøre.
Ting optimaliseres ved å balansere funksjon og kostnader.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Kan bare si at Nuprime Dac 10 er på samme linje som Audiobyte Black Dragon. Ulik klangballane hvor jeg opplever ( dog kun under en kort lytterunde på et par timer) at black Dragon har litt mer hengekøye lyd, med mer fokus mit bunnen. Dac 10 er mer rett frem. Dac 10 har også en annen fordel da den har 2 linje innganger.

Forskjellen er ikke store på de, men den er der. Hva som er bedre kan nok diskuteres. Her kommer smak inn. Jeg er ivertfall strålende fornøyd med Nuprime Dac10.
Er her igjen jeg :)
I en diskusjon om ABD en annen tråd kom spørsmålet om det såkalte FIR opp. Det er et valg man kan gjøre, FIR ON eller FIR OFF. Underveis i diskusjonen satt jeg og hørte på de ulike innstillingene, og jeg skjønte hva du mente med linearitet. Hørte du på ABD med FIR ON? Den gir en liten hengekøye med ON. Med OFF er den mer lineær. Litt mer tilbaketrukket i lydbildet også. Ikke så "komprimert", skjønt vi snakker om detaljer her. Attacket i grunntoneområdet dempes litt med OFF og romligheten økes.
Husker du om dere brukte FIR ON?
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Audiobyte black dragon selges for pølsepris .. Bare se på innmaten i nupreme og sammenlign så ser du selv ...
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Audiobyte black dragon selges for pølsepris .. Bare se på innmaten i nupreme og sammenlign så ser du selv ...
Problemet med Audiobyte og Rockna er at oppgitt vs faktisk leveringstid er ca. 10-gangen.
Da funker det langt bedre å bare si 10 uker enn å si 1 uke.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Mulig han har mange bestillinger. Men han yter god service .
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kan bare si at Nuprime Dac 10 er på samme linje som Audiobyte Black Dragon. Ulik klangballane hvor jeg opplever ( dog kun under en kort lytterunde på et par timer) at black Dragon har litt mer hengekøye lyd, med mer fokus mit bunnen. Dac 10 er mer rett frem. Dac 10 har også en annen fordel da den har 2 linje innganger.

Forskjellen er ikke store på de, men den er der. Hva som er bedre kan nok diskuteres. Her kommer smak inn. Jeg er ivertfall strålende fornøyd med Nuprime Dac10.
Er her igjen jeg :)
I en diskusjon om ABD en annen tråd kom spørsmålet om det såkalte FIR opp. Det er et valg man kan gjøre, FIR ON eller FIR OFF. Underveis i diskusjonen satt jeg og hørte på de ulike innstillingene, og jeg skjønte hva du mente med linearitet. Hørte du på ABD med FIR ON? Den gir en liten hengekøye med ON. Med OFF er den mer lineær. Litt mer tilbaketrukket i lydbildet også. Ikke så "komprimert", skjønt vi snakker om detaljer her. Attacket i grunntoneområdet dempes litt med OFF og romligheten økes.
Husker du om dere brukte FIR ON?
Nei det husker jeg ikke desverre.
 
Topp Bunn