Irriterende bruk av sentralen

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Jeg håper jeg setter igang ett eller annet med denne tråden, for dette irriterer meg stort. Det er flere elementer her som jeg håper og tror folk har en oppfatning om.

Jeg svarte for noen dager siden på tråden om hifi-blemmer som går på forumet nå. Der fortalte jeg om min blemme, et kabelvalg. Kort tid etter fikk jeg denne på PM:

"Hallo!

Så du har prøvd Wireworld Gold Eclipse ja
- men nå kjører du Bergenskabel? Siden du har såpass kapabelt utstyr; du kan forbedre lyden tilsvarende nevnte re-kabling ved å bytte Bergenskablene i ett komplett sett DIY`er!
Minner meg om en kommentar fra en Bergenser som gjorde nettopp det: "de` e`som å sætte turbo på anlægge`..! "

Lyst å prøve? Oppskriften er enkel, evt. kan "ferdigsydd" ordnes..

Mvh. XX"

Jeg har fjernet navnet for ikke å henge ut personer her. Det er ikke det som er meningen min.

Jeg har holdt på med dette en stund og har unngått å se klærne til keiseren mange ganger. Jeg har også lært meg at NØYE matching er helt avgjørende for sluttresultatet. I tillegg har jeg møtt mange som har funnet opp kruttet på nytt, og som mener at jeg må forstå hvor briljant akkurat deres utstyr er. Kort fortalt jeg er skeptisk.
Jeg er også svært negativ til folk som sniker seg inn i privatlivet mitt og skal selge meg ting. I dette tilfellet har personen utnyttet forumet for å hente opplysninger om meg og mitt, og tilbyr meg noe som er mye bedre. Dette har jeg jo aldri hørt før :p.

Dette er punkt 1.
Han bruker forumet og PM for å finne opplysninger om meg, og for å selge.

Jeg sendte ham dette svaret:

"Hva dreier dette seg om? Salg? Og du kan uttale deg om oppgradering uten å ha prøvd utstyret mitt? Jeg tror jeg har vært borti 500 stk. som mener de har løsningen, som skal gjøre alt så mye bedre .
Du sier DIY. Det er som regel tilhengerskaren her som sier akkurat dette . Har du noen vettuge forslag til prøving, så er jeg i utgangspunktet negativ. Jeg har imidlertid et annet anlegg jeg skal kable, så en test kunne være aktuell.

Tommy"

Her kom det fantastisk seriøse svaret:

"Huff for en kjepphøy amatør

Uvh. XX"

Et par ting dukket umiddelbart opp i hodet mitt i kjølvannet av dette:

Alle årene med prøving og feiling for å finne komponenter og rør som spiller sammen har vært fåfengt. Jeg kunne bare hørt på en dreven profesjonell, så hadde alt løst seg.

Jeg skal underkaste meg andres mening om utstyret mitt, for de vet bedre enn meg. Jeg er jo en amatør. Selv uten å vite hva jeg har av utstyr, lytterom og musikksmak, kan proffene fortelle meg hva som er mye bedre for meg.

Dette gleder meg stort. Jeg var vel egentlig bare kritisk og krass, ikke avvisende.

Jeg har tidligere kritisert folk på sentralen for å rakke ned på de som ikke kan like mye som dem. Det var en periode her, hvor endel med mye kunnskap og erfaring, latterliggjorde de som var ferskere. Dette har heldigvis forandret seg. Jeg ser ferskinger komme med grunnleggende spørsmål og får seriøse, ordentlige svar.

Dette er egentlig punket 2.
Utdriting og latterliggjøring. Jeg er jo en amatør, og kan selvfølgelig ikke stille kritiske spørsmål.

Jeg ønsker meg et forum der jeg ikke blir registrert som potensiel kunde, uten at jeg ber om det, og jeg ønsker å få lov til å være kunnskapsløs uten å bli hånet.

Så til alle DIYere som føler seg støtt. Jeg har hatt, har og har lagd endel utstyr selv, og har opplevd gledene med å få gode komponenter svært rimelig. Jeg har desverre også opplevd fundamentalistene i miljøet, som roper høyt i øret ditt for å omvende deg til deres menighet. Det er denne kategorien jeg omtaler i meldingen oppe. jeg er også i utgangspunktet negativ til keiserens nye klær, etter å ha prøvd mye rart som sleipe selger mener gjør alt så mye bedre.

Takke meg til seriøse aktører som gir mulighet til testing hjemme, kritiske spørsmål og service.

Tommy

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Sånn er det bare!
Lite å la seg hisse opp over eller bli frustrert av.

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Hadde man hatt mulighet til å gi honnør for innlegg her hadde du fått av meg.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.023
Spørs om du har blitt utsatt for en litt overivrig selger her ja! :-/
Når det er sagt kan det jo ha vært i den ærlig hensikt å forsøke å bidra til lydforbedring med noe personen selv har meget god erfaring med! :)
Har sett mange tilfeller av emner diskutert i tråder her på forumet hvor utrykke "du har pm" har dukket opp, gjerne i forbindelse med å tilby ett eller annet. Personlig ville jeg generelt ikke hatt noe imot dette selv om jeg av prinsipp er sterk motstander av selgere som kommer til meg og ikke omvendt (les f.eks.telefon og dørselgere).
Når dette er sagt er det nok enkelte som kan bli litt overivrige i sin markedsføring på forumet, mon tro om dette ikke bare virker mot sin hensikt?
Tar her også med de som skryter uhemmet av eget nyervervet utstyr for så etter kort tid å legge det ut for salg igjen . Personlig får dette følger for hvor mye lit jeg tillegger disses ovasjoner!

PM nr. to du fikk var jo direkte ufin og lite hyggelig. Den bør du la falle på sin egen urimelighet!
mvh.
kjetil

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Jeg kan ikke se annet enn at denne karen anbefalte deg en DIY, altså en Do It Yourself-kabel - på norsk: Hjemmelaget kabel.
Og at vedkommende tilbød seg å gi deg oppskrift, eller å selge deg kablene ferdig, ser jeg på som nokså harmløst egentlig.

Nå tar jeg riktig nok forbehold om hva som trigget PM fra XX.

Har du link til hifi-blemme-tråden tråden forresten?

Mvh.

Vidar

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Du skulle heller sendt PM tilbake og fortalt du kjøpte kablene,  hvis et panel bestående av deg og dine hifi venner hørte forskjell til det bedre i en blindtest. :)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Jeg kan ikke se annet enn at denne karen anbefalte deg en DIY, altså en Do It Yourself-kabel - på norsk: Hjemmelaget kabel.
Og at vedkommende tilbød seg å gi deg oppskrift, eller å selge deg kablene ferdig, ser jeg på som nokså harmløst egentlig.

Nå tar jeg riktig nok forbehold om hva som trigget PM fra XX.

Har du link til hifi-blemme-tråden tråden forresten?

Mvh.

Vidar
Huff for en gærning! Jeg forsøker å gi fyren et tips om hvordan han [selv/i] kan gjøre DIY-kabler som hever anleggets ytelse betraktelig. Gadd han ikke kunne jeg sende en demokabel; kan det bli mindre egoistisk?

Skulle nesten tro jeg hadde tegna en karikatur a`n :p

Mfh. RS

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kan ikke se at rs har gjort noe gærnt her.
får være måte på hvor hårsår man skal være.
får du et tilbud du ikke vil benytte deg av, så er det vel bare å avslå på en vennlig måte.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.066
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
oddsene for at xx var rs var vel dessuten påfallende høye!
ellers er det vel verre ting man kan bli utsatt for?

har du husket å reservere deg for reklame i Brønnøysund?

mvh

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
 Huff for en gærning! Jeg forsøker å gi fyren et tips om hvordan han [selv/i] kan gjøre DIY-kabler som hever anleggets ytelse betraktelig. Gadd han ikke kunne jeg sende en demokabel; kan det bli mindre egoistisk?

Skulle nesten tro jeg hadde tegna en karikatur a`n :p

Mfh.  RS

Jeg startet denne tråden uten å henge ut noen. Det er trist at du ikke kan kommunisere uten å måtte tråkke på folk. Jeg hadde ikke tenkt til å trekke deg fram, men din manglende evne til å bli satt spørsmålstegn ved nødvendiggjør nesten dette.

Jeg oppfattet din PM som et salgstriks! Dette er ikke nytt. Jeg spør også om det dreier seg om salg. Det fikk jeg ikke svar på, jeg fikk en svært nedlatende tilbakemelding, totalt uten mål og mening. Bedre blir det ikke av den siste PMen du sendete:

"Hvaslags idiot er du? Markedsføre hva da? Hvor har du det fra?
Jeg tilbyr å vise deg hvordan du kan gjøre kabler sjøl, ut fra mine erfaringer fodi jeg kjenner godt bergenskablenes begrensninger.
Du viser deg som en amatør når du ikke fatter hvor lett det er for en erfaren hifi-ørn å diagnostisere et anlegg uten å måtte høre det. Amatører må lese oppskriftene fra kokeboka. "

Denne gangen unngikk rdu iktignok en uvennlig hilsen, men det får være grenser for personangrep.

Det er jo fint du er helt uselvisk og overhode ikke er ute etter gevinst.

Tommy

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg hadde også blitt "vættaskræmt" om noen sendte meg pm med sitater på bergensdialekt...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

mvh
lol ;D

jeg har reservert meg, men blir bombardet med shit både på mail og gjennom brevsprekken hver jævla dag.

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2

mvh
Ja. ;D ;D Jeg har reservert meg både mot telefonselgere og adressert reklame. Verden er en bedre plass uten.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Jeg startet denne tråden uten å henge ut noen. Det er trist at du ikke kan kommunisere uten å måtte tråkke på folk. Jeg hadde ikke tenkt til å trekke deg fram, men din manglende evne til å bli satt spørsmålstegn ved nødvendiggjør nesten dette.

Jeg oppfattet din PM som et salgstriks! Dette er ikke nytt. Jeg spør også om det dreier seg om salg. Det fikk jeg ikke svar på, jeg fikk en svært nedlatende tilbakemelding, totalt uten mål og mening. Bedre blir det ikke av den siste PMen du sendete:

"Hvaslags idiot er du? Markedsføre hva da? Hvor har du det fra?
Jeg tilbyr å vise deg hvordan du kan gjøre kabler sjøl, ut fra mine erfaringer fodi jeg kjenner godt bergenskablenes begrensninger.  
Du viser deg som en amatør når du ikke fatter hvor lett det er for en erfaren hifi-ørn å diagnostisere et anlegg uten å måtte høre det. Amatører må lese oppskriftene fra kokeboka. "

Denne gangen unngikk rdu iktignok en uvennlig hilsen, men det får være grenser for personangrep.

Det er jo fint du er helt uselvisk og overhode ikke er ute etter gevinst.

Tommy

Jeg må si jeg er overveldet av din uforbeholdent negative reaksjon. Hva med å spørre først og (be-) grave etterpå? Tar du det for gitt at folk har dårlige motiver?

RS

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.517
Sted
'
Før dette sklir fullstendig ut...
Er det ikke en annen regel her på sentralen som sier noe om å holde privat mail, privat?

Forøvrig burde denne tråden flyttes bort fra HiFi generelt.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Ja. ;D ;D  Jeg har reservert meg både mot telefonselgere og adressert reklame. Verden er en bedre plass uten.
telefonselgere er verst ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Jeg hadde også blitt "vættaskræmt" om noen sendte meg pm med sitater på bergensdialekt...

Jeg må medgi at du har et poeng her ???

Mvh. RS

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Sånn er det bare!
Lite å la seg hisse opp over eller bli frustrert av.
Enig, ingenting å hisse seg opp . Bare iriterende å få personangrep når jeg setter spørsmålstegn ved ting.

Uenig, det er ikke bare slik. Det er slik vi lager det. Vil vi at det skal være sånn? Jeg vil ikke.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Slett topicen du, og så puster vi ut :-*

Mvh. RS

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg for min del synes det bare hadde vært hyggellig å fått pm med gode råd.

Telefonselgere er det bare å svare: -Beklager jeg er litt opptatt nå, men kan jeg få privatnummeret ditt, så kan jeg ringe tilbake i fritiden din...

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
 Jeg må si jeg er overveldet av din uforbeholdent negative reaksjon. Hva med å spørre først og (be-) grave etterpå? Tar du det for gitt at folk har dårlige motiver?

RS
Ja, dessverre.
Når jeg får denne typen henvendelser er jeg det. De aller fleste erfaringene jeg sitter inne, med tilsier at folk ikke er ute for å hjelpe meg. De har andre motiver, som oftest basert på økonomisk vinning.
Var ikke det ditt motiv. Hadde du ikke økonomiske interesser?
Jeg spurte vel også ganske direkte i PMen om det dreide seg om salg, uten å få særlig svar på det.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Forsøk å tenke deg om nå, ikke lev opp til nicket ditt ;)

Mvh. RS

K

Konrad_Johnsen

Gjest
.....shit både på mail og gjennom brevsprekken hver jævla dag.
Her i gården hender det av og til at det plumper drit ut av rumpesprekken ;)

GOD HELG!!!

La ælva (R.S.) leve ;D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
På generell basis vil jeg oppfordre PM-mottakere om å spørre hva henvendelsen gjelder hvis det er mistanke om salgstriks, andre uting, eller når PM'en har et uklart budskap. Det har lite for seg å skape en uheldig/utrivelig dialog basert på mistanker og misforståelser. Samtidig oppfordrer jeg alle parter, skyldig eller ikke, om å svelge litt stolthet, og be om unnskyldning og skvære opp med hverandre - om ikke i all offentlighet så i allefall via en PM ;-)

Samtidig må vi ha rom for at en uheldig PM ikke er uheldig ment, hvis dere forstår hva jeg mener :)

Vidar

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.170
Hehe... etter spørsmålene i FAT LMC-tråden fylles PM-innboksen med tilbud på kabler. Forstår trådstarter til en viss grad, men det er vel ikke verre enn å slette meldingene ?

4 stk for 4500,- ? Nei ellers takk,- for min del kan ikke slikt forsvares fra et kost- nytteperspektiv. Da er det langt mer spennende med nye album.

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
På generell basis vil jeg oppfordre PM-mottakere om å spørre hva henvendelsen gjelder hvis det er mistanke om salgstriks, andre uting, eller når PM'en har et uklart budskap. Det har lite for seg å skape en uheldig/utrivelig dialog basert på mistanker og misforståelser. Samtidig oppfordrer jeg alle parter, skyldig eller ikke, om å svelge litt stolthet, og be om unnskyldning og skvære opp med hverandre - om ikke i all offentlighet så i allefall via en PM ;-)

Samtidig må vi ha rom for at en uheldig PM ikke er uheldig ment, hvis dere forstår hva jeg mener :)

Vidar
Jeg har ingen problemer med å be om unnskyldning dersom mitt frekke svar på PM trigget et hjelpsomt hifi-hjerte. Jeg er ikke hyggelig når jeg tror folk skal hjelpe meg til å bli blakkere.
Jeg leste også svar fra Solhaug for seint til å slette. Jeg hadde allerede lagt ut et svar.

Selgere uønsket dersom jeg ikke ber om det.
Hjelpsomme hifi-sjeler velkommen om de har et reint hjerte i saken. ;D

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hehe... etter spørsmålene i FAT LMC-tråden fylles PM-innboksen med tilbud på kabler. Forstår trådstarter til en viss grad, men det er vel ikke verre enn å slette meldingene ?

4 stk for 4500,- ? Nei ellers takk,- for min del kan ikke slikt forsvares fra et kost- nytteperspektiv. Da er det langt mer spennende med nye album.
Det var dette som egentlig var det ene temaet fra begynnelsen.
Bruk av sentralen til å markedsføre og finne potensielle kjøpere. Dersom dette godtas av den jevne bruker, og det er greit å ha det slik, trekker jeg meg fra å legge inn noe som helst. Jeg kvier meg for å skrive her dersom jeg vet at jeg er i søkelyset for selgere med en gang. Jeg ønsker meg et forum med entusiaster, ikke med selgere som overvåker og registrerer meg.

T

tjn

Gjest

Lurer på hvem det var fra...

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei!!
Hvis sitat fra RS site PM er korekt gjengitt,må vi ha en opsiktsvekkende kapasitet blant oss.Selv jeg med mine store ører,klarer jeg nok ikke å diagnostisre et anlgg jeg ikke har hørt i et gitt rom.Jeg blir rørt.
mvh

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Apropos irriterende bruk av 'sentralen; lurer på om personen LMC begynner å bli litt lei av å lese FAT LMC overalt snart... tror jeg hadde blitt sliten til slutt. ;)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Alle årene med prøving og feiling for å finne komponenter og rør som spiller sammen har vært fåfengt. Jeg kunne bare hørt på en dreven profesjonell, så hadde alt løst seg.
Husk at det kun er du selv som er ekspert/profesjonell på ditt eget utstyr og rom. Ingen andre!

Takke meg til seriøse aktører som gir mulighet til testing hjemme, kritiske spørsmål og service.
Dette er et krav! Får du ikke dette har du ingen leverandør eller noe kundeforhold.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Jeg får nesten aldri PM, jeg :( ........ Jeg er tilogmed (utflyttet) bergenser, så ingen problemer der.....

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.595
Torget vurderinger
2
Hei alle sammen,

Jeg tror vi lar den tråden stå her under Hifi Generelt da den har en interessant vinkling.

Empty forsøkte å skjule avsender av PM, og han hadde heller ingen intensjon om å henge ut RS, og selv om det ikke er tillatt å poste deler eller hele PM'er ut på nettsidene så lar vi dette være et unntak fra regelen.

Vi ønsker ikke at enkelte brukere benytter PM til masseutsendelse av reklame eller forsøk på å selge produkter og jeg tror vi skal innføre en regel som setter et forbud mot slik bruk av PM.

Hvis en person mottar en PM fra en annen bruker som ikke interesserer en så er det i utgangspunktet bare å slette den. Hvis en bruker mottar flere PM'er og ser på dette som et problem så anbefaler jeg å ta kontakt med Admin.

O

om.s

Gjest
Hei alle sammen,

Jeg tror vi lar den tråden stå her under Hifi Generelt da den har en interessant vinkling.

Empty forsøkte å skjule avsender av PM, og han hadde heller ingen intensjon om å henge ut RS, og selv om det ikke er tillatt å poste deler eller hele PM'er ut på nettsidene så lar vi dette være et unntak fra regelen.

Vi ønsker ikke at enkelte brukere benytter PM til masseutsendelse av reklame eller forsøk på å selge produkter og jeg tror vi skal innføre en regel som setter et forbud mot slik bruk av PM.

Hvis en person mottar en PM fra en annen bruker som ikke interesserer en så er det i utgangspunktet bare å slette den. Hvis en bruker mottar flere PM'er og ser på dette som et problem så anbefaler jeg å ta kontakt med Admin.
Gode poenger Big Chief :)

mvh

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei alle sammen,

Jeg har tydeligvis ikke satt meg godt nok inn i reglene. Jeg visste ikke at det var mot reglene å vise fram PM. Beklager på det sterkeste. Det virket som en god ide å vise fram alle sider av saken, uten "filter".

Jeg tar imot regler for bruk av markedsføring og salg med stor glede. Kloke ord fra Høvdingen!

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.101
Sted
Sjælland. Danmark.
Denne her sag burde ikke være en sag, da der kunne siges nej tak og det var så det. Du har vel næppe fået mange henvendelser, så det kan være et problem.
Din fremvisning af teksten vil fortælle os, der har været et stykke tid her på forummet; hvilken person der havde skrevet mailen til dig. Så du har hængt en person ud, dog måske uden at vide det selv.
Jeg kan ikke se problemet, og det har ovenikøbet været fra en person, der brænder for at delagtige andre i sine ideer. En person der er farverig og yderst hjælpsom her på forummet. Nu drejer alt sig ikke om ussel mammon.
Nu kan ledelsen så planlægge, at nu må man ikke gøre det ude fra noget der ikke burde være en sag. ???
Mvh.
Sven Palvig

T

Thomas_Lutro

Gjest
Reserverte meg hos brreg nuhh...

Sånne fine klistremeker fra posten har jeg allerede hatt en god stund.

Det står "uadressert reklame nei takk" på dem.

Noen som kunne tenke seg å spleise på opptrykk av et tilsvarende med teksten "adresserte regninger nei takk"?

;)

Topp Bunn