Irritasjon over Pro-Ject Debut Carbon Esprit

sundalen

Medlem
Ble medlem
10.09.2013
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
Sogn og Fjordane
Problemet er ein rimelig markant "rumlelyd" under avspilling når eg gir på litt på volumknappen. I stille partier på platene er dette skikkelig irriterande.
Er dette rett og slett bare sånn det skal være når du kjøper ein entry class platespiller, eller har problemet ein årsak?
Fleire med samme spiller som opplever dette?
Den er satt opp som den kom fra fabrikken med Ortofon 2M Red pickup.
Kan det være pickup`en eller kanskje motoren som har skyld i problemet?
 

sundalen

Medlem
Ble medlem
10.09.2013
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
Sogn og Fjordane
Ein annen ting som kanskje er verdt å nevne er at når stiften treffer platene på begynnelsen står høyttalerelementa å dirrer som pokker, som om eg skulle kjørt knallhard techno på full guffe... Det samme gjelder i alle stille partier på platene.
Dette kan umulig være normalt, eller?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Du må lese litt om vinyl om du er ukjent med formatet.
Du må sette platespilleren på en egen hylle på veggen, da slipper du akustisk tilbakekobling, og ja, det er ganske normalt med et bump når nålen senkes.
På noen plater kan der være ganske mye subsonisk info, et subsonisk filter vil hjelpe, men normalt skal ikke elementene bevege seg noe spesiellt ved svake partier.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Prøv å bytt jordingskabel . Legg ikke strømkablen og signalkablene ved siden av hverandre .... Sikker på ar riia står på mm ?
 

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
Problemet er ein rimelig markant "rumlelyd" under avspilling når eg gir på litt på volumknappen. I stille partier på platene er dette skikkelig irriterande.
Er dette rett og slett bare sånn det skal være når du kjøper ein entry class platespiller, eller har problemet ein årsak?
Fleire med samme spiller som opplever dette?
Den er satt opp som den kom fra fabrikken med Ortofon 2M Red pickup.
Kan det være pickup`en eller kanskje motoren som har skyld i problemet?
Problemet har nok garantert en årsak - slik som dette skal det ikke være. Jeg har eksakt samme platespiller som deg, og har aldri hatt et eneste problem.
Hvor kjøpte du den? Hvis du handlet over disk så burde det være lett å stikke innom forhandler så kan de se på den.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Kan det være lyden fra skjærehodene du hører? Noen plater har godt hørbar lyd. At bassmembranene står og skjelver skyldes armresonansen...
 
Sist redigert:

sundalen

Medlem
Ble medlem
10.09.2013
Innlegg
17
Antall liker
0
Sted
Sogn og Fjordane
Takker for svarene så langt. Eg er ikkje ny med formatet, så eg har prøvd dei fleste av forslaga over for å kunne for å luke vekk problemet, men til ingen nytte.
Etter som eg leser meg til etter eg la inn dette innlegget, er ikkje dette nåke nytt fenomen med denne spilleren, og mange andfre Pro-Ject`s for den del.
Henley Designs har faktisk laga ein "fix" for dette problemet, så det spørs om eg må prøve den. Der skifter du bla ut gummiforingane til opphenget på motoren og litt andre deler.
Men det er jo forbanna at ein forholdsvis ny spiller skal oppføre seg på denne måten.
Spilleren står fjellstøtt der den står no og eg har prøvd andre plasseringer, andre kabler, flytta kabler, men...
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Jeg vil nok tro at det dessverre er noe som ikke stemmer med din spiller. Evt noe feil med oppsettet av den. Jeg har eid en slik en gang, og hadde overhodet ikke slike problemer med den. Jeg har en annen Pro-Ject spiller nå, og har aldri opplevd dette med den heller.

Det skal i alle fall ikke være slik.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Synlig blafring i basselementene kan forekomme på dårlige pressinger. Av og til kan vinylen 'slå seg' under produksjon, da får skivene lavfrekvent støy opp og ned, altså med kanalene i motfase.

Det vil stort sett bare vise seg på (små) bassreflekshøyttalere hvor støyen havner et stykke under portfrekvensen. Dermed vil bidraget fra hver av de to kanalenes bassrefleksporter havne i motfase med bidraget fra fremsiden av membranet.

Høyttalerne vil med andre ord både kansellere seg selv og hverandre. Støyen vil i tillegg havne i et frekvensområde hvor øret ikke er spesielt følsomt.

Denne støyen er altså ikke spesielt hørbar i seg selv. Men den vil selvsagt 'stresse' både forsterker og høyttaler, og gir dårligere lydgjengivelse.

Det er egentlig tre gode veier ut av dette; clamp for å rette ut vinylen, subsonisk filter for å fjerne støyen før forsterkning, eller monokobling i bassen (finnes på enkelte aktive delefilter o.l.).

Dette kan være en del av problemet du opplever, det du ser. Men, siden du hører rumlelyd også, så antar jeg at det er langt fra alt.

Den hørbare rumlingen vil jeg anta er med begge høyttalerne i fase, og høyere i frekvens.

Det kan være elektrisk, relatert til jording mellom platespiller og RIAA. Her er det lurt å eksperimentere litt med jordforbindelsen.

Det kan være mekanisk. I så fall vil jeg tro at det er en feilproduksjon i platespilleren.

I alle fall vil jeg anbefale at du tar kontakt der du kjøpte spilleren. De bør kunne hjelpe deg med å løse problemet, kanskje ta med spilleren til butikken for test i deres anlegg, låne hjem en annen RIAA, og lignende for å finne ut hvilken del av avspillingskjeden som skaper problemer. Det er vanskelig å løse problemet over nettet.
 
Sist redigert av en moderator:

ChristianK

Bransjeaktør
Ble medlem
13.02.2014
Innlegg
65
Antall liker
84
Sted
Mysen
Lurer på om jeg har samme spiller, kjenner meg ikke igjen her altså, er veldig fornøyd, :) må være feil på den modellen som har disse "feilene"

min spiller vertfall klokkerent selv med en rimelig Nad riaa
 

softail

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2009
Innlegg
63
Antall liker
46
Sted
Det blide sørland
Torget vurderinger
3
Hei. Ikke sikkert det er spilleren som feiler noe. Hadde samme problem selv for ett par år siden med min Rega Planar 2 med Ortofon Blue. Hadde da en Nad C 375 BEE som forsterker med en Cambridge Riaa tilkoblet Rega,en. Da opplevde jeg det du beskriver i tråden at basselementene stod og vibrerte når jeg skrudde volumet litt opp. Har nå Electrocompaniet ECI 5 Mk 2 som forsterker og problemet er borte. Det var koblet og kablet opp på samme måte som på Nad,en. Har hatt forskjellige forsterkere før uten problem. Har ikke jord på min Rega. Så kanskje forsterkeren er problemet som i mitt tilfelle. Prøv med en annen forsterker om problemet fortsatt er der, er mitt råd.

Mvh Softail
 
Topp Bunn