Ironiske tråder og regler

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Siden ord alene i forum lett kan misforstås og feiltolkes, har jeg et forslag til Høvdingen/moderatorer om at det innføres en regel om eksempelvis ironiske mente emner. Det kan jo diskuteres om det i utgangspunktet skal være lov å starte en ironisk ment tråd i andre steder enn off-topic. Minimum må iallefall overskriften i tråden tilkjennegi at emnet er ironisk ment. For alt jeg vet, kanskje det allerede er noen regel her om det ? - hvis ikke så tror jeg det må vurderes for å unngå for mye "krangle-skriverier". Kanskje et eget "humor-forum" er tingen, hvis det ikke kan startes i off topic.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En sterkere oppfordring om å la gamle sovende krangletråder få fortsette å sove kunne også hjelpe.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.908
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Jeg ser problemet. Bruk rapporteringsfunksjonen slik at det er lettere for Høvdingen og moderatorene å finne tråder der innlegg bør vurderes opp mot Hifisentralens regelverk. Det er ofte lettere å starte der, enn at vi saumfarer så mange tråder som mulig i løpet av en time om morgenen og utover dagen.

Mvh. Bjørn
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skal bli flinkere der, bjornh.
Er det forresten mulig å få et lettere overskuelig kommentarfelt på rapportsiden?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.908
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Kanskje Høvdingen kan kikke litt på det.

Mvh. Bjørn
 
K

KindOfBlue

Gjest
Er dette ironisk ment? Eller i fullt alvor? Det er noen ganger vanskelig å vite hvordan man skal ta utsagn. Bør alle innlegg kanskje merkes IRONISK MENT, BLODIG ALVOR, USIKKER PÅ INTENSJONEN?

Vet vi hva ironi er? Alanis Morissette vet det ikke, hun trodde forskjellige ulykker var ironi. Eksempel:

An old man turned ninety-eight
He won the lottery and died the next day
It's a black fly in your Chardonnay
It's a death row pardon two minutes too late
And isn't it ironic... don't you think

Nei, Alanis. Dette er uflaks/uflaks/dårlig synkronisering av ur.

Det er, for eksempel, ikke ironi om man kjøper kabler til flere hundre tusen, og så erfarer at en mann med USAs beste lytterom ikke kan høre forskjell på disse og et billig sett fra Monster til et par hundrelapper, i eget lytterom, med egen musikk, på eget utstyr, i eget tempo - med innlagt biljardpause. Denne hendelsen er derimot eksempel på noe som kanskje hører hjemme i et eget humorforum, av typen trådstarter foreslår, og da i underkategorien TRAGIKOMISK.

Ellers kan opplyses at det var ganske mange som skjønte at tråden det gjelder var ironisk ment, alt på førstesiden. Men vi har jo allerede en egen seksjon for luretråder, er ikke det Kabelhjørnet? ;D
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
585
Jo, det er faktisk ironi, men en spesiell form som heter skjebnens ironi. Og skjebnen kan benytte ekstremt dårlig timing til å uttrykke sin ironi.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Du tenker på kosmisk (eller gudenes) ironi, men da må de faktisk ha et ord med i laget. Og jeg tviler på om de har tid til å bry seg med å plassere fluer i hvitvin. Når det gjelder kabeltesten mellom Transparent Opus MM og Monster standardsstrekk så stiller saken seg litt annerledes, muligens. Her kan det jo være at gudene kødda. Det gjorde de garantert da Jim Fixx tok sin siste joggetur.


Irony of fate (cosmic irony)

The expression “irony of fate” stems from the notion that the gods (or the Fates) are amusing themselves by toying with the minds of mortals, with deliberate ironic intent. Closely connected with situational irony, it arises from sharp contrasts between reality and human ideals, or between human intentions and actual results.

For example:

* Jim Fixx, who did much to popularize jogging as a form of healthy exercise in his 1977 book The Complete Book of Running, died at the age of 52 of a heart attack (a death associated with sedentary, unhealthy lifestyles) while out jogging.
* In the Kalgoorlie (Australia) gold rush of the 1890s, large amounts of the little-known mineral calaverite (gold telluride) were identified as fool's gold, and were discarded. The mineral deposits were used as a building material, and for the filling of potholes and ruts. (Several years later, the nature of the mineral was identified, leading to a minor gold rush to excavate the streets).
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Overskrifter på tråder vil bli lest uavhengig av innholdet i oppstartsinnlegget, og spesielt når tråden har pågått en stund vil man ofte bare lese de siste innleggene, og da vil tittelen ofte misforstås. Jeg støtter derfor forslaget om "forbud" mot ironiske trådtitler, så lenge ironien ikke går klart fram av tittelen alene.

Jeg ser imildertid ingen grunn til å gjøre store saker av dette. Er en trådtittel misvisende eller upresis synes jeg det er helt greit at moderatorer går inn og endrer på dette slik at tittelen bedre reflekterer trådens intensjon og innhold. Jeg er selv moderator på et annet forum og har ofte endret trådtitler for å gjøre dem bedre. Fiktive eksempler (og ett konkret forslag):

"Hjelp meg!" -> "Hvilken forsterker til Dalisound XYZ"
"Dumme teknologer" -> "Hvorfor oppfattes teknologer negativt"
"Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?" -> "Hvorfor lyder ICEpower annerledes?"
 
K

KindOfBlue

Gjest
Her er en mann som har brukt tid på å gjøre Morissettes sang ironisk:
http://www.collegehumor.com/article:1711139

An old man turned ninety-eight. He won the lottery and died the next day... of chronic emphysema from inhalation of the latex particles scratched off decades' worth of lottery tickets.

A black fly in your Chardonnay... poured to celebrate the successful fumigation of your recently purchased vineyard in southern France.

A death row pardon two minutes too late... because the governor was too busy watching Dead Man Walking to grant clemency any earlier.

Rain on your wedding day... to Ra, the Egyptian sun-god.

A free ride when you've already paid... all of your money to the good-natured cab driver when you mistook him for a mugger.

The good advice that you just didn't take... after reading Norman Vincent Peale's The Power of Positive Thinking and resolving that the key to success is making your own decisions.

Mr. Play-it-Safe was afraid to fly. He packed his suitcase and kissed his kids goodbye. He waited his whole damn life to take that flight. And as the plane crashed down, he thought, Well isn't this nice... now I'll never make it to the National Association of Aviophobics conference in Reno, NV.

A traffic jam when you're already late... to receive an award from the Municipal Planning Board for reducing the city's automobile congestion 80 percent.

A no-smoking sign on your cigarette break... at the R.J. Reynolds Tobacco corporate offices in Winston-Salem, North Carolina.

Ten thousand spoons when all you need is a knife... with which to kill your spouse for sleeping with the young soup chef who works at the Au Bon Pain.

Meeting the man of my dreams and then meeting his beautiful wife... who happens to be the psychiatrist I recently hired in hopes of improving my luck with the opposite sex.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Forby kreative trådtitler umiddelbart!
La oss ha det kjedelig sammen.

Ok, jeg fleiper. Men det er alvor bak.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Valentino skrev:
Forby kreative trådtitler umiddelbart!
La oss ha det kjedelig sammen.

Ok, jeg fleiper. Men det er alvor bak.
Jeg skjønner. Men en spøk som ingen forstår er en dårlig spøk.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
mrx skrev:
Siden ord alene i forum lett kan misforstås og feiltolkes, har jeg et forslag til Høvdingen/moderatorer om at det innføres en regel om eksempelvis ironiske mente emner. Det kan jo diskuteres om det i utgangspunktet skal være lov å starte en ironisk ment tråd i andre steder enn off-topic. Minimum må iallefall overskriften i tråden tilkjennegi at emnet er ironisk ment. For alt jeg vet, kanskje det allerede er noen regel her om det ? - hvis ikke så tror jeg det må vurderes for å unngå for mye "krangle-skriverier". Kanskje et eget "humor-forum" er tingen, hvis det ikke kan startes i off topic.
Spøker du eller?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Valentino skrev:
Forby kreative trådtitler umiddelbart!
La oss ha det kjedelig sammen.

Ok, jeg fleiper. Men det er alvor bak.
Jeg skjønner. Men en spøk som ingen forstår er en dårlig spøk.
Det er alltid noen som tar spøken. Om den er vellykket, da.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.655
Antall liker
21.456
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Eller man kan forstå spøken men allikevel synes den er dårlig. Preferanser kan også her være et nøkkelord.

Får litt lyst til å lage avstemning:
Er Gjallarhorn er egnet navn på en liten toveis trykkammerapekiste? Svar ja/nei.
Kom med kommentarer i klasse med de som ruller over skjermen på Holmgang. Klarer du ikke uttrykke deg så redusert, la være.
 
Topp Bunn