Irans atomvåpenprogram

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.241
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje du skulle vente og se hva FN gjør, før du erklærer de krig ?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.488
    Hva betyr "trappe opp atomvåpenprogram" ?
    Har de A-våpen og vil ha mer? Eller skal de i tenkeboksen for å finne ut om de kan lage? Eller hva?
    Personlig har jeg også trappet opp mitt A-våpenprogram. Jeg er enda sikrere på at A-våpen er feil.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Jeg er imot atomvåpen. Jeg synes likevel det er noe rart og dobbeltmoralsk når USA lager bråk om andre stater som har atomvåpen. USA var jo de som utviklet disse våpnene og de første til å bruke de. I dag har USA mest våpen av alle - også forbudte våpen og atomvåpen.

B

Back_Door

Gjest
    Dersom stater, som bygger på en filosofi om at det av religiøse grunner kan være like greit å sprenge seg selv i lufta, får atomvåpen, da har verden et problem..

Vedlegg

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Landet er jo kjent for å skyte villt rundt seg med de våpen de kan skaffe, så noe bør vi absolutt foreta oss.
    Økonomiske sanksjoner ser ut for å være virkningsfullt.. kanskje det kan være en begynnelse?
    Å bombe dem tilbake til steinalderen, som USA så gjerne vil, er garantert et feilgrep, da vil vi nok bare skape et monster...

Vedlegg

B

Back_Door

Gjest
    Problemet med økonomiske sanksjoner er vel at vesten er mer avhengig av Irans varer enn motsatt?(olje) Iran kan dermed svare med oljebøykott av vesten

R

Rojoh

Gjest
    Faren er vel at økonomiske sanksjoner til syvende og sist vil ramme den jevne familiemor med tilhørende småbarn. Kanskje problemet rett og slett er mannfolka? For mye testosteron - og kanskje særlig i de områdene der nede? Kjemisk krigføring med østrogen, kanskje? Spøkefullt, men med et snev av sannhet...???

Mvh Johan

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.661
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom stater, som bygger på en filosofi om at det av religiøse grunner kan være like greit å sprenge seg selv i lufta, får atomvåpen, da har verden et problem..
    Islam ser på sjølvmord som ei synd. Samanblandinga av religion og politisk struktur er rett nok eit problem, men islam har så vidt eg kjenner til, ikkje tradisjonar eller religiøs toleranse for sjølvmord. Dette er noko som er kome til dei siste 20 - 30 åra.

B

Back_Door

Gjest
    Islam ser på sjølvmord som ei synd. Samanblandinga av religion og politisk struktur er rett nok eit problem, men islam har så vidt eg kjenner til, ikkje tradisjonar eller religiøs toleranse for sjølvmord. Dette er noko som er kome til dei siste 20 - 30 åra.
    Islam er vel like misbrukt i dag som kristendommen var i middelalderen? Dette problemet ser vi jo både i shia- og sunni-retningene

Vedlegg

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Er det noe som ikke bringer verden videre så er det vel religion. Bare låst logikk satt i system. Skriftene kan tilpasses siste taler. Tilgivelse på tilbud.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Jeg er imot atomvåpen. Jeg synes likevel det er noe rart og dobbeltmoralsk når USA lager bråk om andre stater som har atomvåpen. USA var jo de som utviklet disse våpnene og de første til å bruke de. I dag har USA mest våpen av alle - også forbudte våpen og atomvåpen.
    De fleste er enige om at det ikke er gunstig at flere land får tak i atomvåpen. FN støtter også det prinsippet.
    Innlegget ditt er ikke spesielt konstruktivt. Mener du at vi skal gi blaffen ?

Vedlegg

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Hvis noen kødder med iran kan verdensbilde fort endre seg dramatisk..
    Iran leverer jo varer (olje) til andre land som heller ikke er glad i USA og vesten. Kina feks.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.661
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Er det noe som ikke bringer verden videre så er det vel religion. Bare låst logikk satt i system. Skriftene kan tilpasses siste taler. Tilgivelse på tilbud.
    Ein må vel seie at kristendomen medførte ei kollosal utvikling av Europa? Og utan islam hadde vel også den arabiske verda sett total annleis ut...

Verda går altså vidare, også ved hjelp av religion, men om den går framover....

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Vi kan ikke under noen omstendigheter la Iran få mulighet til å utvikle A-våpen. Om det betyr sanskjoner, militære angrep eller sabotasje spille for meg liten rolle.
    Jeg er rimelig sikker på at Iran alikevel er next in line når USA og deres alierte ser seg ferdig med Afghanistan, syria, palestina og Irak...

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.015
    Torget vurderinger
    1
    For så vidt ikke uenig med deg, men vi har jo noe som heter ikke-spredningsavtalen, som skulle forsøk å begrense utbredelsen av Atom-våpen. så vidt meg bekjent er det i alle falll ni stater som innehar Atom-våpen pr. dags dato, og det burde være mer enn nok.

Vi burde sørge for en ikke-spredning gjennom multilaterale avtaler internasjonalt, og samtidig åpne for at flere land kan få gjøre bruk av atom-kraft, og kunne kjøpe uran/plutonium av IAEB (int. atomenergi byrået) i tråd med Mohammed El Baradhai's forslag tidligere. På den måten kan alle utnytte energiformen etter de krav som stilles uten at beskyldninger/mistanker om militære formål kommer i fokus.

Mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.015
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen kødder med iran kan verdensbilde fort endre seg dramatisk..
    Iran leverer jo varer (olje) til andre land som heller ikke er glad i USA og vesten. Kina feks.
    Ja, men kineserne er på ingen måte en global makt som USA. Til det er de militære ressursene deres for små til å utgjøre noen trussel utenfor sine nærområder.

En handelskrig der i mot, er noe annet.

Mvh.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Ein må vel seie at kristendomen medførte ei kollosal utvikling av Europa? Og utan islam hadde vel også den arabiske verda sett total annleis ut...

Verda går altså vidare, også ved hjelp av religion, men om den går framover....
    Ja, det må jeg være enig i..at den gjorde før! Men nå? Glemmer ikke et program på TV (slutten av 70 - tall) der nobelprisvinnerene diskuterte etter å ha mottatt nobelprisen. De ble hevdet at religion er en sperre for verdens utvikling, at dyrking av tro hindrer dyrking av intellekt. Det har jeg sansen for.

R

Rojoh

Gjest
    Dyrking av intellekt? Det er bare å ta seg en tur ut på disse sommerfestivalene rundtomkring, og se om ikke denne dyrkingene kanskje hadde hatt bedre vekstvilkår i en blomsterpotte...

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
    Enih med karl. Ganske skremmende å se smågutter messende over Koranen eller jødisk bibel (hva heter nå den igjen da?). Tilsvarende finnes sikkert i kristne miljøer.
    Bedre å trene hjernen intellektuelt vel?

R

Rojoh

Gjest
    Det er ikke selve idèen jeg stusser på. Det er mer realismen. Intellektuell vekst er vanskelig uten et snev av selvransakelse og selvinnsikt. Bommer man allerede der, så har man IMHO kommet skjevt ut før man allerede har begynt.

A

Affa

Gjest
    Ja, det må jeg være enig i..at den gjorde før! Men nå? Glemmer ikke et program på TV (slutten av 70 - tall) der nobelprisvinnerene diskuterte etter å ha mottatt nobelprisen. De ble hevdet at religion er en sperre for verdens utvikling, at dyrking av tro hindrer dyrking av intellekt. Det har jeg sansen for.
    Vær vennlig å forklar dette. Hvilke naive tåkefyrster var dette?

De ubetydelige erfaringene med kommunismens nådeløse og barbariske fremferd som i årtier lammet store deler av Europa og Asia hadde man glemt? .

Nasjonal Sosialistenes kortvarige ubarmhjertige og voldsomme motild som nesten stanset denne røde ukontrollerte helvetesilden, er ikke verdt å minnes?

Uten religion frigjøres enorme kreative krefter hos menneskene Karl. Det meste av dette er destruktivt. Religion er i praksis at den åndelige eliten leder de som ønsker å bli ledet. Etter min mening er det bedre å bli ledet av prester enn partisekretærer på dette plan. Så lenge politikk og religion separeres er religionen helt ufarlig.

R

Rojoh

Gjest
    Så lenge politikk og religion separeres er religionen helt ufarlig.
    Beklagligvis har det tatt veldig lang tid for enkelte kirkesamfunn å innse at makt har en korrumperende effekt. Heldigvis har enkelte amerikanske kirkeledere endelig begynt å innse dette. Veien er dog lang å gå.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Uten religion frigjøres enorme kreative krefter hos menneskene Karl. Det meste av dette er destruktivt. Religion er i praksis at den åndelige eliten leder de som ønsker å bli ledet. Etter min mening er det bedre å bli ledet av prester enn partisekretærer på dette plan. Så lenge politikk og religion separeres er religionen helt ufarlig.
    Der er du ved sakens kjerne! Mennesket innnehar enorme destruktive, paranoide og agressive krefter innebygget. Religionen er på sett og vis det perfekte verktøy for å gi verstingene fritt spillerom. Men hadde ikke verstingene hatt dette verktøyet, så hadde de selvsagt benyttet et annet! Din kompis Adolf behøvde ikke så mye av religionen; for han var "Gott mit uns" bare et lite ekstra bidrag. Men for de litt mindre overbevisende ledere kan skremslene og belønningene som ligger i religionens skrifter være nødvendig for å få folket med seg.
    Sett i dennne sammenheng er det for øvrig overmodent at Norge skille kirken fra staten....

Honkey

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
    Enih med karl. Ganske skremmende å se smågutter messende over Koranen eller jødisk bibel (hva heter nå den igjen da?). Tilsvarende finnes sikkert i kristne miljøer.
    Bedre å trene hjernen intellektuelt vel?
    Bare for å eksemplifisere: Hvor fruktbart er det å holde frem et slikt oss og dem perspektiv? Intellektuelt?

A

Affa

Gjest
    Der er du ved sakens kjerne! Mennesket innnehar enorme destruktive, paranoide og agressive krefter innebygget. Religionen er på sett og vis det perfekte verktøy for å gi verstingene fritt spillerom. Men hadde ikke verstingene hatt dette verktøyet, så hadde de selvsagt benyttet et annet! Din kompis Adolf behøvde ikke så mye av religionen; for han var "Gott mit uns" bare et lite ekstra bidrag. Men for de litt mindre overbevisende ledere kan skremslene og belønningene som ligger i religionens skrifter være nødvendig for å få folket med seg.
    Sett i dennne sammenheng er det for øvrig overmodent at Norge skille kirken fra staten....

Honkey
    ”Gott Mit Uns” hadde ikke noe med Nazisme og gjøre. Nazismen er 100% ikkereligiøs. Ingen parallelle maktstrukturer, ordner eller brorskap ble tolerert av Nazistene, det være kirke, andre partier eller frimureri. Kirken var imidlertid så sterk at Dr Goebels og Dr Rosenberg lot Kirkens ledere være i fred. I Norge holdt f. eks Biskop Berggrav på å knekke Quisling da NS prøvde å hindre biskopens regimekritikk. Berggrav var for øvrig en stor mann som oppsøkte den dødsdømte Quisling og som aktiv gikk i mot nasjonens utstøting og nedslakting av NS medlemmer etter krigen.

Jeg er enig i at kirke og stat skal separeres. Jeg mener også at den kristne formålsparagraf skal ut av skolen. Religiøse plagg/symboler skal også forbys i det offentlige og på skole. Vi skal imidlertid være oss meget bevist vår kristne kulturarv som tross alt er vår fremste identitet og noe vi kan være stolte av i Norge.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.241
    Torget vurderinger
    2
    Er vel fler kriger og konflikter som har startet p.g.a. religion enn på tross av religion. Menneskets destruktive krefter får bare et annet navn. Er en fordel at folk tenker sjøl, og ikke lar seg lede ut i meningsløse kriger anført av diverse ledere. Religion og feltprester bruker de alle sammen på en eller annen måte.

A

Affa

Gjest
    Er vel fler kriger og konflikter som har startet p.g.a. religion enn på tross av religion. Menneskets destruktive krefter får bare et annet navn. Er en fordel at folk tenker sjøl, og ikke lar seg lede ut i meningsløse kriger anført av diverse ledere. Religion og feltprester bruker de alle sammen på en eller annen måte.
    Neida. Tidligere hang kirke og stat sammen. Kongene var kirkens overhode og øverste krigsherre. Paven førte ingen kriger bort sett fra korstogene hvor han var pådriver. Det er imidlertid 600 år siden…… Ingen krig de siste 200 år er religiøse. Ikke engang kalifatets angrep på Europa.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.241
    Torget vurderinger
    2
    Nei man kan kalle det så mangt, men i midtøsten er det vel religioner som står mot hverandre. En hel stat er oppretta på et religiøst grunnlag. Nord Irland, katolikker mot protestanter.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20

Honkey
    For en gangs skyld er jeg helt enig i noe du skriver.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.015
    Torget vurderinger
    1
    På meg høres det ut som om du har planer om å gjøre vann om til vin, Karl. ;)
    Om noen skulle klare det, så send meg en PM, og så tar vi en samtale og ser hva mulighetene kan være verdt...

Mvh.

O

omholt

Gjest
    ”Gott Mit Uns” hadde ikke noe med Nazisme og gjøre. Nazismen er 100% ikkereligiøs. Ingen parallelle maktstrukturer, ordner eller brorskap ble tolerert av Nazistene, det være kirke, andre partier eller frimureri. Kirken var imidlertid så sterk at Dr Goebels og Dr Rosenberg lot Kirkens ledere være i fred. I Norge holdt f. eks Biskop Berggrav på å knekke Quisling da NS prøvde å hindre biskopens regimekritikk. Berggrav var for øvrig en stor mann som oppsøkte den dødsdømte Quisling og som aktiv gikk i mot nasjonens utstøting og nedslakting av NS medlemmer etter krigen.
    Nazistene var absolutt religiøse. De brukte okkultisme.

O

omholt

Gjest
    Neppe som ein del av ideologien? Men forvirra som dei var, dreiv dei nok med litt av kvart.....
    Jo, det tror jeg man kan si. Det var en blanding av mye rart. Himmler blir ofte nevnt som en frontfigur for the okkulte. Tror man kan si at det preget hele ideologien sterkt, og mange nazi ledere søkte inn mot okkultisme for å få overnaturlig kraft til å vinne krigen.
    http://uncletaz.com/norsktaz/nazi.html

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.661
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Interessant å lese, (også linken til artikkel om Rudolf Steiner). Eg har vel eigentleg ikkje vore særleg imponert over den intellektuelle delen av nazistisk ideologi, noko denne artikkelen slett ikkje endra noko på. Mykje forvirring der i garden......
    Okkultisme har eg også fått forklart som eit vilskot på alkymien, med tidtrøyte frå ymse underhaldningssugne aristokratar som gjødsel....

O

omholt

Gjest
    Interessant å lese, (også linken til artikkel om Rudolf Steiner).
    Har ikke lest noe om Rudolf Steiner, men fått med meg at Steinerskolen i Bergen har en relativ høy prosentandel elever som trenger hjelp på Haukeland psykiatriske skole. Ikke noe godt tegn. Men dette er en smule off-topic.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn