Iran trapper opp sitt atomprogram.. Hva bør resten av verden foreta seg?
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125587
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125587
Islam ser på sjølvmord som ei synd. Samanblandinga av religion og politisk struktur er rett nok eit problem, men islam har så vidt eg kjenner til, ikkje tradisjonar eller religiøs toleranse for sjølvmord. Dette er noko som er kome til dei siste 20 - 30 åra.Dersom stater, som bygger på en filosofi om at det av religiøse grunner kan være like greit å sprenge seg selv i lufta, får atomvåpen, da har verden et problem..
Islam er vel like misbrukt i dag som kristendommen var i middelalderen? Dette problemet ser vi jo både i shia- og sunni-retningeneIslam ser på sjølvmord som ei synd. Samanblandinga av religion og politisk struktur er rett nok eit problem, men islam har så vidt eg kjenner til, ikkje tradisjonar eller religiøs toleranse for sjølvmord. Dette er noko som er kome til dei siste 20 - 30 åra.
De fleste er enige om at det ikke er gunstig at flere land får tak i atomvåpen. FN støtter også det prinsippet.Jeg er imot atomvåpen. Jeg synes likevel det er noe rart og dobbeltmoralsk når USA lager bråk om andre stater som har atomvåpen. USA var jo de som utviklet disse våpnene og de første til å bruke de. I dag har USA mest våpen av alle - også forbudte våpen og atomvåpen.
Ein må vel seie at kristendomen medførte ei kollosal utvikling av Europa? Og utan islam hadde vel også den arabiske verda sett total annleis ut...Er det noe som ikke bringer verden videre så er det vel religion. Bare låst logikk satt i system. Skriftene kan tilpasses siste taler. Tilgivelse på tilbud.
For så vidt ikke uenig med deg, men vi har jo noe som heter ikke-spredningsavtalen, som skulle forsøk å begrense utbredelsen av Atom-våpen. så vidt meg bekjent er det i alle falll ni stater som innehar Atom-våpen pr. dags dato, og det burde være mer enn nok.Jeg er imot atomvåpen. Jeg synes likevel det er noe rart og dobbeltmoralsk når USA lager bråk om andre stater som har atomvåpen. USA var jo de som utviklet disse våpnene og de første til å bruke de. I dag har USA mest våpen av alle - også forbudte våpen og atomvåpen.
Ja, men kineserne er på ingen måte en global makt som USA. Til det er de militære ressursene deres for små til å utgjøre noen trussel utenfor sine nærområder.Hvis noen kødder med iran kan verdensbilde fort endre seg dramatisk..
Iran leverer jo varer (olje) til andre land som heller ikke er glad i USA og vesten. Kina feks.
Ja, det må jeg være enig i..at den gjorde før! Men nå? Glemmer ikke et program på TV (slutten av 70 - tall) der nobelprisvinnerene diskuterte etter å ha mottatt nobelprisen. De ble hevdet at religion er en sperre for verdens utvikling, at dyrking av tro hindrer dyrking av intellekt. Det har jeg sansen for.Ein må vel seie at kristendomen medførte ei kollosal utvikling av Europa? Og utan islam hadde vel også den arabiske verda sett total annleis ut...
Verda går altså vidare, også ved hjelp av religion, men om den går framover....
Vær vennlig å forklar dette. Hvilke naive tåkefyrster var dette?Ja, det må jeg være enig i..at den gjorde før! Men nå? Glemmer ikke et program på TV (slutten av 70 - tall) der nobelprisvinnerene diskuterte etter å ha mottatt nobelprisen. De ble hevdet at religion er en sperre for verdens utvikling, at dyrking av tro hindrer dyrking av intellekt. Det har jeg sansen for.
Beklagligvis har det tatt veldig lang tid for enkelte kirkesamfunn å innse at makt har en korrumperende effekt. Heldigvis har enkelte amerikanske kirkeledere endelig begynt å innse dette. Veien er dog lang å gå.Så lenge politikk og religion separeres er religionen helt ufarlig.
Der er du ved sakens kjerne! Mennesket innnehar enorme destruktive, paranoide og agressive krefter innebygget. Religionen er på sett og vis det perfekte verktøy for å gi verstingene fritt spillerom. Men hadde ikke verstingene hatt dette verktøyet, så hadde de selvsagt benyttet et annet! Din kompis Adolf behøvde ikke så mye av religionen; for han var "Gott mit uns" bare et lite ekstra bidrag. Men for de litt mindre overbevisende ledere kan skremslene og belønningene som ligger i religionens skrifter være nødvendig for å få folket med seg.Uten religion frigjøres enorme kreative krefter hos menneskene Karl. Det meste av dette er destruktivt. Religion er i praksis at den åndelige eliten leder de som ønsker å bli ledet. Etter min mening er det bedre å bli ledet av prester enn partisekretærer på dette plan. Så lenge politikk og religion separeres er religionen helt ufarlig.
Bare for å eksemplifisere: Hvor fruktbart er det å holde frem et slikt oss og dem perspektiv? Intellektuelt?Enih med karl. Ganske skremmende å se smågutter messende over Koranen eller jødisk bibel (hva heter nå den igjen da?). Tilsvarende finnes sikkert i kristne miljøer.
Bedre å trene hjernen intellektuelt vel?
Gott Mit Uns hadde ikke noe med Nazisme og gjøre. Nazismen er 100% ikkereligiøs. Ingen parallelle maktstrukturer, ordner eller brorskap ble tolerert av Nazistene, det være kirke, andre partier eller frimureri. Kirken var imidlertid så sterk at Dr Goebels og Dr Rosenberg lot Kirkens ledere være i fred. I Norge holdt f. eks Biskop Berggrav på å knekke Quisling da NS prøvde å hindre biskopens regimekritikk. Berggrav var for øvrig en stor mann som oppsøkte den dødsdømte Quisling og som aktiv gikk i mot nasjonens utstøting og nedslakting av NS medlemmer etter krigen.Der er du ved sakens kjerne! Mennesket innnehar enorme destruktive, paranoide og agressive krefter innebygget. Religionen er på sett og vis det perfekte verktøy for å gi verstingene fritt spillerom. Men hadde ikke verstingene hatt dette verktøyet, så hadde de selvsagt benyttet et annet! Din kompis Adolf behøvde ikke så mye av religionen; for han var "Gott mit uns" bare et lite ekstra bidrag. Men for de litt mindre overbevisende ledere kan skremslene og belønningene som ligger i religionens skrifter være nødvendig for å få folket med seg.
Sett i dennne sammenheng er det for øvrig overmodent at Norge skille kirken fra staten....
Honkey
Neida. Tidligere hang kirke og stat sammen. Kongene var kirkens overhode og øverste krigsherre. Paven førte ingen kriger bort sett fra korstogene hvor han var pådriver. Det er imidlertid 600 år siden Ingen krig de siste 200 år er religiøse. Ikke engang kalifatets angrep på Europa.Er vel fler kriger og konflikter som har startet p.g.a. religion enn på tross av religion. Menneskets destruktive krefter får bare et annet navn. Er en fordel at folk tenker sjøl, og ikke lar seg lede ut i meningsløse kriger anført av diverse ledere. Religion og feltprester bruker de alle sammen på en eller annen måte.
For en gangs skyld er jeg helt enig i noe du skriver.Sett i dennne sammenheng er det for øvrig overmodent at Norge skille kirken fra staten....
Honkey
Om noen skulle klare det, så send meg en PM, og så tar vi en samtale og ser hva mulighetene kan være verdt...På meg høres det ut som om du har planer om å gjøre vann om til vin, Karl.![]()
Nazistene var absolutt religiøse. De brukte okkultisme.Gott Mit Uns hadde ikke noe med Nazisme og gjøre. Nazismen er 100% ikkereligiøs. Ingen parallelle maktstrukturer, ordner eller brorskap ble tolerert av Nazistene, det være kirke, andre partier eller frimureri. Kirken var imidlertid så sterk at Dr Goebels og Dr Rosenberg lot Kirkens ledere være i fred. I Norge holdt f. eks Biskop Berggrav på å knekke Quisling da NS prøvde å hindre biskopens regimekritikk. Berggrav var for øvrig en stor mann som oppsøkte den dødsdømte Quisling og som aktiv gikk i mot nasjonens utstøting og nedslakting av NS medlemmer etter krigen.
Neppe som ein del av ideologien? Men forvirra som dei var, dreiv dei nok med litt av kvart.....Nazistene var absolutt religiøse. De brukte okkultisme.
Jo, det tror jeg man kan si. Det var en blanding av mye rart. Himmler blir ofte nevnt som en frontfigur for the okkulte. Tror man kan si at det preget hele ideologien sterkt, og mange nazi ledere søkte inn mot okkultisme for å få overnaturlig kraft til å vinne krigen.Neppe som ein del av ideologien? Men forvirra som dei var, dreiv dei nok med litt av kvart.....
Har ikke lest noe om Rudolf Steiner, men fått med meg at Steinerskolen i Bergen har en relativ høy prosentandel elever som trenger hjelp på Haukeland psykiatriske skole. Ikke noe godt tegn. Men dette er en smule off-topic.....Interessant å lese, (også linken til artikkel om Rudolf Steiner).