iPod inn i Dac?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Går det an å få et rent, ubearbeidet signal ut av en ipod (60gb ipod video)?

Mao gå utenom den innebygde dacen? Mener å ha sett bilde av iPoder med ledninger stikkende ut av boksen.

Dette er sikkert latterlig elementært - men ikke for meg.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Dette er sikkert latterlig elementært - men ikke for meg.
Det tror jeg såvisst ikke det er. Bare det å åpne den lille boksen er en risikosport.

Men hvorfor benytte ekstern DAC ??? iPoden er jo en mobil sak og musikken som finnes på den finnes jo også på din iTunes. Og PC/Macen som iTunes ligger på er det jo en smal sak å kople til en ekstern DAC...

Jeg bare spør ;)

Men du kan jo søke litt rundt på nettet med stikkord a la ipod, hacks og mods.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
har lett en del selv. tror ikke det finnes
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Har ikke sett akkurat den modden som du spør etter, men en del "hardcore-moddere" tar utgangssignalet direkte fra pinnene på den innebygde Wolfson DACen (som faktisk ikke er dårlig). Dermed unngår man et annenrangs utgangstrinn. Tilsvarende modifikasjon er også populær i forbindelse med SqueezeBox.
 
C

cosmos

Gjest
har ikke dock digital ut?
iallefall når man kobler til surr. receivere med "ipod klar" ting?
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Ipod har jo USB utgang, så hva er problemet?Mener å ha lest at man kan få det digitale signalet ut der...
 
P

Parelius

Gjest
Nope. Ikke noe digitalt ut der, og ikke har jeg funnet noe "mod" på det heller. Men, michell har vel gitt det riktige svaret (gitt at du er hjemme... kanskje); du har jo sannsynligvis sakene liggende på disken, så kjør digitalt ut fra maskinen... (Hvis det fins en slik modifisering, så gi beskjed.)
 

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Det er ingen som har laget digital-ut fra iPod, iallefall ikke som er blitt dokumentert noen steder.
Problemet er ikke bare mangel på "arbeidsplass" inni iPod'en, men også ikke-standard format brukt internt til Wolfson-DAC'en, som ikke handles av andre chip'er i tilgjengelige eksterne DAC's.
Det som du har sett, med en ledning ut av bakstykket på iPod'en, er iMod fra Red Wine Audio, og denne kan foreløpig kun gjøres på 4 generasjon iPod. Og koster en del kroner!
Men gir kun en bedre analog utgang, med bedre komponenter på utgangslinjen, enn den originale på kontakten i bunn av iPod ( visstnok, men ikke nødvendigvis sant!!)

iRiver hadde iHP1x0/H1x0 med digital optisk utgang, som kan routes via optisk kabel til en ekstern DAC.
Forsøk heller å få tak på en slik brukt:

 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Pøh...

Det er ett hm... brasiliansk selskap som laget en sånn ipod ting for en god stund siden...
Hva var de het da???

De lager røramper... *knake* Hrmph! Jeg husker ikke hva de heter!! Noen som vet?
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
...mange takk for fine og tankevekkende svar.

Gudhjelpemeg hva dere vet! ;D
 
Topp Bunn