iPhone - svindyr eller ikke ?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.652
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Først - Etter min mening hører dette hjemme under Åff tåppik, fordi det er snakk om en telefon, og ikke en datamaskin, selv om denne telefonen riktignok også har full iPod-funksjon...

Jeg registrerer at mange medier skriker over seg at "iPhone blir svindyr"
http://www.nettavisen.no/it/article2031867.ece
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=501229
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/27/539363.html
http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/mobil/article2509055.ece

osv, osv, osv...

Jeg satte meg net og kikket litt over dette, basert på telefonregninga som jeg fikk i slutten av mai.
Det mange av disse bladsmørerne ikke tenker over er mengden fri bruk i abonnementet.
I mai ringte jeg i 1.13 til telenor-abonnenter og 1.58 til andre abonnenter (totalt 191 min), sendte 217 meldinger og brukte pakkedata for 25,-. Med mitt telenor bedriftabonnement, uten noen telefon-binding, kostet det meg siger og skriver ca. 650,-.

Dette faller ganske godt innefor iTalk medium, som gir 250 minutter tale, 250 sms og 250 mb fri bruk. Dette abonnementet koster 699,-, og da koster 8Gb-modellen 650,-.

Er iPhone dyr, da? Egentlig ikke så veldig... Den siste telefonen jeg kjøpte med binding var en Nokia 6233, og den kostet meg 7-800 kr+MVA med 18 måneders binding (bedriftskjøp). Den ga opp ånden en uke etter garantitiden på ett år var gått ut (bedriftskjøp), og da fikk jeg ikke redusert pris på den nye telefonen (6110 navigator) med binding... Nå er den telefonen inne på rep... Neste gang kjøper jeg telefonen i mitt navn og lar firmaet betale tilbake. 1 års garanti/reklamasjonsrett suger :mad:

I forhold til mitt nåværende forbruk er faktisk iTalk medium "right on the money", og koster bare 50,- ekstra for 250Mb datatrafikk...

Mitt største aber med hele dealen er egentlig at Netcom har en noe laber dekning når en kommer ut på landsbygda. Dette er hovedårsaken til at jeg for øyeblikket har "Stjelenor"...

Jeg unngår bevisst mange av mobil-leverandørene, rett og slett fordi de har en elendig kundeoppfølging. "Stjelenor", "Nutcom" og Chess (kom ikke på noe "vrenging" på navnet til sistnevnte ;D) er stort sett de eneste jeg vil vurdere. "Stjele 2" er uaktuell...

Hvordan stemmer denne prismodellen overens i forhold til deres eget telefoniforbruk, folkens ? Dyrt, "right on the money" eller billig?

Forresten - jeg har jo mulighet for iPod-integrasjon på bilestereoen min (Pioneer DEH-P70 BT) som ekstrautstyr. Gadd vite om det blir noen mulighet for å integrere inn iPoden i en iPhone ??? Det ville vært kult 8)

Johan-Kr

P

Parelius

Gjest
tja, jeg tenker vel som så: Kjøper jeg en iPhone, så blir det surfing på nett. Chess tar vel omtrent 450 for fri surfing og lasting. Hadde Netcom inkludert fri surfing og lasting, så skulle jeg ikke klaget. Men guden vet hvor langt en kommer med den grensen de har satt. Kanskje holder det i massevis?

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
tja, jeg tenker vel som så: Kjøper jeg en iPhone, så blir det surfing på nett. Chess tar vel omtrent 450 for fri surfing og lasting. Hadde Netcom inkludert fri surfing og lasting, så skulle jeg ikke klaget. Men guden vet hvor langt en kommer med den grensen de har satt. Kanskje holder det i massevis?
Jeg er sterk motstander av å surfe med takstameteret på. Telenor prøvde seg jo på noe lignende i ADSLens barndom også, men måtte krype til korset etterhver som publikum viste sin misnøye med grådigheten. Telefoner med binding er forøvrig en annen uting, så her har man to faktorer som sterkt taler i mot en iphone.

Men det er heldigvis bedre ting i vente snart: http://www.wired.com/techbiz/media/magazine/16-07/ff_android

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Jeg er ikke overrasket, men skuffa..

Synes det er altfor dyrt..

Folk kan regne på det i hytt og pine, men:

Kjøper jeg en iPhone 3g, ønsker jeg å bruke den fullt ut. 250 Mb datatrafikk blir derfor altfor lite. 1 Gb synes jeg også høres lite ut. 1100 kroner i mnd? det er helt ut på viddene av hva som bør være lovlig. Billig datatrefikk og normale abonementer hadde vært mye bedre.

PK

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.192
Sted
Trondheim
Synes det er i dyreste laget. iPhone er jo typisk en dings man bruker til å surfe med, så det burde vært inkludert større datamengde i de forskjellige abonnementene.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Nå er ikke denne telefonen så veldig dyr å kjøpe fra USA, spesiellt når dollaren er så lav..

Så veldig dyr i bruk vil den heller ikke bli for de som har bedriftavtale med fri bruk av telefon og mobilt kontor fra Telenor..

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.652
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En annen sak er hvis du surfer i stua eller i nærheten av et åpent wifi hotspot, så gjør du det over trådløst nett, ikke 3G.

En kan også kjøpe telefonen og betale abruddsgebyr med en gang. Dette gebyret koste fra 2500 til 3500 iflg VG-artikkelen. Da koster mao en 8Gb-modell rundt 4000 og en 16Gb-modell ca 4800. En Nokia N95 koster f.eks. 4200,- låst, og 5000 ulåst. Altså fremdeles konkurransedyktig dersom en en ikke vil ha abonnementet...

Det er rett og slett komplisert å regne ut ekstrakostnader for å se hva som lønner seg, siden vilkårene varierer så mye. Et Chess King med fri databruk kommer seg på 520,- (minimum). Kontra en bundet iPhone, og et abonnement som koster 699,-, så må en altså betale mellom 2500 og 3500 (anslag 3000?). Da er abonnementet 170,-/måned billigere, noe som sparer 2040,- over et år. Dvs. at da må forbruket ditt av datatrafikk utover de 250 Mb/mnd utgjøre ca 1000,- på et år for at dette skal lønne seg. Jeg mener at det skal være et kostnadstak på 20,-/dag på ekstra datatrafikk. En får også ekstra kostnader på Chess-abonnementet når en overstiger 117 minutter taletid. Utfra mitt bruksmønster, så vet jeg at surfing utenfor husets fire vegger blir moderat - jeg har rett og slett ikke tid. iPhone bruker en del datatrafikk til å kommunisere mot push-tjenester på e-post osv, men dette burde gå rimelig greit innenfor de første 100Mb...

Johan-Kr

S

Slubbert

Gjest
John_Harald skrev:
Nå er ikke denne telefonen så veldig dyr å kjøpe fra USA, spesiellt når dollaren er så lav..
V2 vil kun bli solgt med binding i USA.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Fenalaar skrev:
En annen sak er hvis du surfer i stua eller i nærheten av et åpent wifi hotspot, så gjør du det over trådløst nett, ikke 3G.

Johan-Kr
Slubbert skrev:
John_Harald skrev:
V2 vil kun bli solgt med binding i USA.
Det er da ikke noe problem å endre softvaren.. ;)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Fenalaar skrev:

Johan-Kr
Hvor rask er iPhone å surfe med? Er den like treg som N95? Har sistnevnte selv og foretrekker heller bærbar pc til å surfe med..

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.652
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
John_Harald skrev:
Hvor rask er iPhone å surfe med? Er den like treg som N95? Har sistnevnte selv og foretrekker heller bærbar pc til å surfe med..
Over Wifi, så er den rimelig rask. Den er tregere på 3G, men uansett så er det noe helt annet enn så surfe på en gjengs mobil. Jeg har prøvd å surfe litt (gule sider og litt annet) på den 6110 Navigatoren som jeg har nå, og den er mildt sagt både treg og krøkkete.

Du kan gå på Apple sine sider og se på surfing på iPhone i praksis, hvis du titter på WWDC-presentasjonen.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.652
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Jeg er sterk motstander av å surfe med takstameteret på. Telenor prøvde seg jo på noe lignende i ADSLens barndom også, men måtte krype til korset etterhver som publikum viste sin misnøye med grådigheten.
Tja - Som jeg har sagt tidligere - er du i nærheten av en wifi hotspot eller ditt eget trådløsnett, så er taksameteret avslått. En må alikevel regne med at det dukker opp abonnementer med datatrafikk uten taksameter etter hvert.

Gjestemedlem skrev:
Telefoner med binding er forøvrig en annen uting, så her har man to faktorer som sterkt taler i mot en iphone.
Det gjelder ikke bare iPhone. En kan dog kjøpe seg ut av bindingen - se tidligere post.

Her burde det egentlig vært lagt inn direktiver fra staten om at mobiltelefoner skal være tilgjengelig uten binding også, som f.eks. i Tyskland og Frankrike.

Jeg regner med at dette er Netcom som ikke ønsker å tilby den uten abonnement.
Gjestemedlem skrev:
Jeg tror du skal regne den der som Vapourware inntil den er i butikkene. Husk også på at uansett om en liker windows, "free software" eller annet, så er det lite av tilbyderne der ute som greier å matche Apple på brukergrensesnitt og "slickness", selv om noe av det en ser på presentasjonene vil farges av Stev Jobs' Reaity distortion field.http://en.wikipedia.org/wiki/Reality_distortion_field

Til sist:
En må alikevel ha i bakhodet at en må uansett ha et abonnement på telefonen for at en skal ha noe nytte av den. Denne kostnaden må en ta med i regnestykket, når en skal kalkulere totalprisen for en telefon uten abonnement kontra en med binding. Det en sparer per måned blir differansen mellom billigste abonnement og det abonnementet telefonen selges med.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Synes det er helt på trynet, og avviker fullstendig fra det Steve Jobs sa når han lanserte iphone 3G. Denne introen ligger på youtube.

Det ble gjentatt flere ganger at iphone 3G skulle koste tilsvarende ca $199/$299 - 8G/16G i alle land den ble introdusert.

Det forundrer med stort at Apple lar Nettcom bryte så til de grader med dette.

Man burde jo konsekvent boikotte Netcom og importere telefoner uten binding!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.652
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Erland skrev:
Synes det er helt på trynet, og avviker fullstendig fra det Steve Jobs sa når han lanserte iphone 3G. Denne introen ligger på youtube.

Det ble gjentatt flere ganger at iphone 3G skulle koste tilsvarende ca $199/$299 - 8G/16G i alle land den ble introdusert.
Hvordan er dette på trynet, da? $199 tilsvarer 1260 kr inklusive MVA. Legg også på miljøavgift. 8Gb med binding til det minste abonnentet koster hos Netcom 1390,-. (Amerikanske priser oppgis alltid uten Sales Tax, da dette varierer fra stat til stat.) Det er et litt større avvik oppover på 16Gb-modellen: Apple-pris 1890 inkl mva, uten miljøavgift, mens Netcom tar 2290,-, fremdeles med det billigste abonnementet.

En kan ikke si at prisforskjellen på 8Gb-modellen utgjør "å bryte så til de grader med dette", og knapt nok med prisforskjellen på 16Gb-modellen.

At telefonen selges med binding, og at den oppgitte kjøpsprisen ikke inkluderer abonnementsprisen er akkurat likt i USA og Norge. De eneste landene som selger iPhone uten binding er der hvor myndighetene krever at leverandørene også tilbyr ulåste telefoner. Dette er vel pr. dag Frankrike og Tyskland?

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
Fenalaar skrev:
Hvordan er dette på trynet, da? $199 tilsvarer 1260 kr inklusive MVA. Legg også på miljøavgift. 8Gb med binding til det minste abonnentet koster hos Netcom 1390,-. (Amerikanske priser oppgis alltid uten Sales Tax, da dette varierer fra stat til stat.) Det er et litt større avvik oppover på 16Gb-modellen: Apple-pris 1890 inkl mva, uten miljøavgift, mens Netcom tar 2290,-, fremdeles med det billigste abonnementet.
Tvunget abbonement og bindingstid er bare en omformulering av avbetaling. 2290kr er bare første avdraget og har ingenting med prisen å gjøre i det hele tatt.

Netcom opplyser ikke engang hvor lang til avbetalingen løper, og burde anmeldes for svindelforsøk og villedende reklame:

https://netcom.no/iphone.html

Og kan telefonen løses fra Netcom når avbetalingen er ferdig og brukes hos andre?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.192
Sted
Trondheim
Prismessig er det vel egentlig ikke så ille hvis man trenger det som tilbys. Hvis man bruker akkurat det som tilbys og summerer opp hva det ville kostet hos andre, er ikke prisen så gal.
Problemet er vel egentlig at de 3 abonnementene ikke passer til så mange. Så det er alt for lite fleksibelt. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan ha iPhone koblet mot andre av deres abonnementer og 10 kr. pr dag for fri datatrafikk (f.eks.)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Slubbert skrev:
John_Harald skrev:
Slubbert skrev:
Hvor skal du kjøpe den, på svartebørsen?
Du reiser på ferie til USA og kjøper den i butikken ;)
Det var poenget, du får ikke kjøpt den nye i noen butikker i USA uten samtidig å tegne abonnement.

Her fant jeg linken: http://www.dagbladet.no/kultur/2008/06/10/537760.html
Tror du virkelig at nye iPhone må aktiveres i butikk?
http://servert.blogspot.com/2008/06/tror-du-virkelig-at-ny-iphone-m.html

S

Slubbert

Gjest
Hvis de bare selger den med abbonement er man uansett like langt, men okkesom er det ikke en relevant problemstilling for mitt vedkommende da jeg ikke har planer om å anskaffe iPhone.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.067
Torget vurderinger
1
HTC har noen like så gode alternativer...

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.192
Sted
Trondheim
Det spørs jo det da.
Min bror har en HTC, og når jeg ser hvordan han sitter og fikler med telefonen sin må jeg si at jeg er glad at jeg slipper det styret.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.192
Sted
Trondheim
Joda, men systemet er vel det samme?
Hardware er en ting, men det som betyr noe er programvaren som styrer det hele.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.192
Sted
Trondheim
Det er fremdeles Windows. Jeg har enda til gode å prøve en windowsversjon som er brukbar. Og jeg har brukt Windows siden 1989.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Slubbert skrev:
Hvis de bare selger den med abbonement er man uansett like langt, men okkesom er det ikke en relevant problemstilling for mitt vedkommende da jeg ikke har planer om å anskaffe iPhone.
Netcom lar deg gå ut av avtalen på et år hvis du betaler et gebyr på mellom 2400 og 3500 kroner.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=778144

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Iphone er jo en koloss av en mobiltelefon og steintung. Hvis argumentet for iphone primært er internettsurfing, synes jeg heller at det vil være bedre med en (ultraportabel) bærbar PC. Asus EEE er f.eks. langt mer å foretrekke til surfing enn iphone.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.192
Sted
Trondheim
Noen anbefaler jo HTC som alternativ til iPhone, men HTC-telefonene er jo større enn iPhone.

Topp Bunn