iPhone dropper 3,5mm

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Jeg for min del har eid Apple-telefoner siden de kom. Som gammal lyd-tekniker har jeg alltid brukt mac med protools og lignende. Det var ingen tvil om at Apple var best på lyd en periode. Nå eier jeg Iphone6s og som alt annet jeg eier av Apple så er jeg fornøyd. Men om de kutter ¨minijack¨ så blir min neste telefon en Iphone6s igjenn og den neste en Android med tilgang til plugg(jeg skifter en gang i året). Jeg vet Sony har drevet med en ny ¨standard¨ til 3,5mm. At apple nå banker spikeren i kista for en ny digital plugg er for meg usannsynlig. Men hvordan markedet vil reagere vet vi ikke. At en arvtaker som er heldigital kommer VET alle.
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Hvis nå apple kutter 3,5mm utgang. Kan det tenkes at de kan integrere analog lyd i lightning kontakten? Jeg trodde kanskje det ikke var "mulig", men kanskje det er? Og i så fall, kanskje iPhone 7 da leveres med et lightning-3,5mm adapter inkludert. Lightning kontakten har jo plass til dette med 8 poler, usb i andre enden benytter bare 4 av polene! Lightning pluggen er som mange har innsett ganske genial, enkel og robust utformet.
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hvis nå apple kutter 3,5mm utgang. Kan det tenkes at de kan integrere analog lyd i lightning kontakten? Jeg trodde kanskje det ikke var "mulig", men kanskje det er? Og i så fall, kanskje iPhone 7 da leveres med et lightning-3,5mm adapter inkludert. Lightning kontakten har jo plass til dette med 8 poler, usb i andre enden benytter bare 4 av polene! Lightning pluggen er som mange har innsett ganske genial, enkel og robust utformet.
Såvidt jeg har forstått det leverer Lightning akkurat som den gamle 30-pins-pluggen analog lyd ut.

USB-C leverer forøvrig analog lyd. Det er derfor ganske teit hvis Apple går for ren lightning nå mens resten av verden går for usb-c - eller at Apple går for Lightning nå, men bytter til USB-C om et par år - kanskje det mest sansynlige - da må jo alle bytte alt igjen. USB-C har jo bedre kapasitet på både strøm og data enn Lightning. Så Lightning er egentlig allerede avleggs. Bruk og kast!
 

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2015
Innlegg
135
Antall liker
41
Sted
Skedsmo
Firma X trenger ikke være onde. Men står man i en særstilling hvor man kan gjøre nøyaktig hva man vil for å tjene mer penger (inkludert svært upopulære avgjørelser) men uten at salget påvirkes negativt, så gjør man jo selvsagt dette.

Derfor kan Apple fjerne 3,5mm pluggen uten å være redde for noe som helst.
Normalt sett ville dette vært ansett som "å pønske ut djevelskap som kan skade salget". Men vanlige regler gjelder ikke for Apple. Ganske fasinerende egentlig, for hadde noen andre vært først ute med dette hadde det aldri gått.

Kall det gjerne naivt og ignorant, men om du tenker litt over dette så vet du det stemmer.
Apple, som alle andre firmaer i segmentet, balanserer på en knivegg. De tjener penger så det griner etter, men det skaper også en forventning av fortsatt økt fortjeneste. Alle beslutninger de tar må sees opp mot potensialet av å tjene penger. De, igjen som alle andre, gjør svært få beslutninger som ikke går på å tjene mer penger.

Apple kan ikke gjøre hva som helst og likevel beholde hele kundemassen. De lanserte iPhone6 og 6 plus stikk i strid med hva Jobs sverget til ang. størrelse. De blir antagelig å lansere en ny C-modell for å beholde en mindre versjon da dette fortsatt er et format mange foretrekker. Hvorfor skulle de gidde å lansere 6 plus og en 7c som er hhv. større og mindre en deres standardversjon hvis folk bare kaster penger etter dem? Hvorfor lager de i hele tatt ulike størrelser iPad, ulike modeller og størrelser MacBooks, ulike lagringsstørrelser for alle disse, etc. etc. Hadde brukermassen vært å merketro så hadde ikke Apple behøvd å gjøre dette.

Apple tar en risiko ved å fjerne den vanlige pluggen, hvis ryktet stemmer. Men så er det dette med at du har vansker med å øke markedsandeler i et modent marked uten å ta risikoer. Det vet jeg stemmer. At Apple beholder alle kunder uansett hva de gjør vet jeg er totalt oppspinn. De får ingen penger av meg hvis de ikke forbedrer produktene sine så der er en kunde borte.
 

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
Nei, jeg er heller ikke umiddelbar fan av at Apple dropper vanlig 3,5mm hp utgang. Men det kan komme bedre løsninger ut av det mhp praktisk portabel bruk med high end lydkvalitet. Audeze EL-8 har jo da lightning/DAC kablet overgang. Videre tvinger det sikkert frem en tådløs løsning for EL-8 tror jeg. Når EL-8 er høyt på min liste så kan jeg fort akseptere Apple's valg her, spesielt mtp en mulig god trådløs hp for første gang i historien..!
Audeze EL-8 Titanium brukeranmeldelser edit: link til riktig brukeranmeldelse http://www.apple.com/shop/product/HJLS2VC/A/audeze-el-8-titanium-closed-back-headphones

YouTube https://www.youtube.com/watch?v=0KIpNL1U24U
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Dinside mener at det er en god idé at Lightning-kontakten tas i bruk. Mer digital "lyd" vil gi gevinst i form av bedre lyd. Ser ut som at vi kommer til å måtte kjøpe nye DAC'er framover.
Idiotien ligger i at det fremstilles som enten eller... Folk flest får ikke bedre lyd, det der blir bare masse ekstra hodetelefoner og adaptere..
Jeg har ingen tro på at Apple vil legge ut det digitale signalet uansett hvilken kontakt de velger å benytte. Muligheten for å tjene ekstra på nytt adapter derimot har jeg troen på at de ønsker. Alle skal betale lisenser til Apple, mens Apple nekter å betale noe som helst.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Dinside mener at det er en god idé at Lightning-kontakten tas i bruk. Mer digital "lyd" vil gi gevinst i form av bedre lyd. Ser ut som at vi kommer til å måtte kjøpe nye DAC'er framover.
Idiotien ligger i at det fremstilles som enten eller... Folk flest får ikke bedre lyd, det der blir bare masse ekstra hodetelefoner og adaptere..
Jeg har ingen tro på at Apple vil legge ut det digitale signalet uansett hvilken kontakt de velger å benytte. Muligheten for å tjene ekstra på nytt adapter derimot har jeg troen på at de ønsker. Alle skal betale lisenser til Apple, mens Apple nekter å betale noe som helst.
Nettopp. Alle "certified for iPhone"-dacer koster jo skjorta...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
The audiophile community disapprove Apple's decision.
 
Topp Bunn